در پست قبلی سعی کردم کمی مسئله برنامه ریزی رو باز کنم و در مورد چالشهایی که درس خوندن تو تابستان داره در حدی که از حوصله خواننده خارج نباشد بحث کنم.پس قبل از این که بخواهید مطلب این پست را بخوانید پیشنهاد جدی میکنم به مطالعه مطالب مطرح شده در این پست بپردازید:
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
در انتهای مطلب قبلی من سه سوال مهم مطرح کردم که در این پست تلاش میکنم به سوال اول و مطالب مرتبط با آن پاسخ دهم:
سوالی که با آن مواجه هستیم این می باشد که
با چه ساختار برنامه ای شروع کنم و چند ساعت مطالعه در روز؟
برای پاسخ دادن به این سوال اول باید دید چه گزینه هایی موجود هستند و سپس از بین این گزینه ها سعی کنیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. من سعی میکنم در ابتدا چند برنامه ای که مرسوم هست بین بچه ها رو بیان کنم و نقاط مثبت و نقاط ضعف آنها را بیان کنم. بعد برم سر برنامه ای که خودم توصیه میکنم. البته ممکن است برنامه ریزی های مختلف دیگری نیز وحود داشته باشد. اما در اینجا قصد ندارم تمام برنامه ریزیهای ممکن رو متذکر بشوم. من تنها تلاش میکنم برنامه ای را ارائه دهم که با کمی تغییر قابل پیاده سازی برای هر فدر باشد.
برنامه اول: مطالعه درس به درس:
در این نوع برنامه داوطلب یک سبد درسی خیلی کوچک انتخاب میکند (معمولا یک یا حداکثر دو درس را) بعد به طور مداوم و در یک بازه زمانی دو تا سه هفته ای به مطالعه این درس میپردازد. تا مطالب این درس تموم شود. و سپس سراغ درس بعدی و یا درسهای بعدی میرود. مثلا سه هفته برای گسسته وقت میگذارد و بعد از مطالعه گسسته سه هفته برای ساختمان داده و همین طور به انتها پیش میرود
نقاط مثبت این برنامه:
اولین نقطه مثبت این نوع برنامه داشتن تمرکز کافی بر روی یک درس و بهتر فهمیدن آن درس می باشد. همین امر باعث میشود بعدها بتوانیم بهره ی بهتری از مطالب آن درس ببریم.
دومین نقطه مثبت این نوع برنامه عدم سردرگمی و گیچ شدن در اینکه چه درسی بخوانیم می باشد. زیرا از قبل تکلیف خودمان را میدانیم و برنامه پیچیدگی چندانی ندارد.
نقاط منفی این برنامه:
اولین نقطه ضعف این برنامه به قانون پارکینسون برمیگردد. قانون پارکینسون میگوید کارها تمایل به کش آمدن دارند. به طور مثال اگر برای کاری که دو ساعت از ما زمان میگیرد چهار ساعت زمان بندی کنیم، قطعا چهار ساعت به طول خواهد انجامید. حال فرض کنید قرار است از صبح تا شب شش ساعت متوالی گسسته بخوانید. این طور باعث میشود که کارها را همانطور کش بدهید. مثلا اگه توانتان باشه که سی صفحه بخوانید قطعا بیشتر از پانزده بیست صفحه نمیتونید بخونید و مقدار زیادی از انرژیتان به هدر خواهد رفت.
دومین نقطه ضعف این برنامه اینه که نیاز به انگیزه خیلی زیاد و پشتکار بالا دارد. چون پتانسیل بالایی در تنبلی و تفره رفتن از کارها دارد و در صورتی که انگیزه و پشتکار خوبی نداشته باشید معمولا نتیجه نمیتونید بگیرید.
سومین نقطه ضعف این برنامه اینه که هیج توجهی به انرژی مصرفی ما نمیکند. مثلا اگه قرار باشه یه روز از صبح تا شب ریاضی مهندسی بخونیم خیلی انرژی بیشتری باید صرف کنیم تا از صبح تا شب پایگاه داده بخونیم. قطعا ما یه ظرف محدودی از انرژی داریم و با این نوع برنامه ریزی نمیتونیم از ظرف انرژیمان بهترین بهره را ببریم.
در کل من این نوع برنامه ریزی را به هیچ وجه توصیه نمیکنم به خصوص برای کسانی که ذاتا ادمهای تنبلی هستند و تو دوران تحصیل هم هیچ گاه ادمهای درسخونی نبودند. و حال تصمیم گرفتند برای کنکور زمان بگذارند و موفق بشوند.
برنامه دوم مطالعه تمام درسها با هم:
در این نوع برنامه از یک زمان معین داوطلبان شروع میکنند تمام درسهایی که باید برای کنکور بخوانند به طور همزمان مطالعه میکنند. مثلا روزی پنج درس را مطالعه میکنند. و یا شنبه سه درس، یک شنبه، سه درس، دو شنبه سه درس دیگر و همین طور تا همه درسها تمام شود . و دوباره از اول شروع به تکرار این سیکل میکنند. این نوع برنامه ریزی از قبلی هم بدتره. من فقط نقاط منفیشو میگم:
نقاط منفی:
اولین نقطه منفی این نوع برنامه کوبیدگی بیش از حد شما می باشد. یه قضیه ای هست تو سیستم عامل به اسم قضیه کوبیدگی. میگه که اگه تعداد کارهای رو پردازنده از یه حدی بیشتر بشه به دلیل تعویض مداوم بین این کارها بازدهی پردازنده تا حد قابل توجهی پایین می آید. و به اصطلاح کوبیده می شود. نمونه اش رو خودتان دیدید. وقتی می خواهید پنج فایل را با هم کپی کنید اگر همرو با هم بگذارید کپی بشه احتمالا زمان بیشتری بگیرد تا مثلا یکی یکی کپی کنید.
در مورد درس خوندن هم همین هست وقتی حجم درسها از یه حدی بیشتر بشه به دلیل اینکه ما دچار فقدان تمرکز میشویم (به خصوص در همین ابتدای راه) کارمان بسیار دشوار میشود. و همین امر سبب میشود که نتوانیم به تسلط مناسبی بر روی درسها برسیم.
دومین نقطه ضعف این برنامه اینه که برنامه ریزی برای آن خیلی دشوار میشود. چیدن ده دوازده درس تو طول یه هفته و مطالعه همه آنها و اینکه چقدر از هر کدام بخوانیم واقعا کار دشواری هست و همین دشواری باعث میشه دچار سردرگمی شدید و عدم تمایل برای ادامه راه بشوید.
سومین نقطه ضعف این برنامه عدم آمادگی شما برای اجرای این برنامه می باشد. اجرای این برنامه پرفشار قطعا نیازمند امادگی زیاد از سوی داوطلبان میباشد. شما دقیقا الان مثل کودکی میمانید که تازه داره راه میفته و قطعا شرکت دادن این کودک در مسابقه دوی صدمتر احمقانه ترین کاریست که میشه کرد. باید کم کم دویدن را یاد بگیرید و به تعادل کافی برسید و سپس فشار را روی خودتان زیاد کنید.
برنامه سوم: برنامه پیشنهادی من:
برنامه ای که من پیشنهاد میدهم و احتمالا خیلی از بچه هایی که تجربه یه سال خوندن برای کنکور داشتند به مرور زمان بهش رسیدن ترکیبی از این دو روش هست. در واقع باید یه حد ایده آلی از تعداد درسهای انتخاب کنیم تا به مطالعه آنها بپردازیم تا هم بتوانیم از تنوع این درسها بهره بگیریم و انرژیمان را در طول روز تقسیم کنیم و هم اینکه بتوانیم از تمرکز کافی بر روی این درسها برخوردار شویم. همچنین در آغاز راه که هنوز خیلی راه نیفتادیم و موتورمان به اصطلاح روشن نشده است، توان اجرای آن را داشته باشیم.
پیشنهاد من برای شروع حداکثر شش درس میباشد.
البته کاملا بستگی به تعداد ساعات مطالعه شما دارد. اگر تعداد ساعات مطالعه شما بالای پنج ساعت در روز می باشد میتوان با سه درس در روز شروع کرد. اما اگر کمتر از پنج ساعت در روز باشد بهتر است حداکثر روزی دو درس را در برنامه خود قرار دهید (و چهار درس را برای شروع انتخاب کنید.)
نکته بعدی در ارتباط با زبان است.
من زبان را جز درسهایی که باید مطالعه کنید اصلا قرار نمیدهم. چون زبان بستگی به پایه شما برای زبان دارد. مثلا یه نفر که پایه خیلی قوی دارد قطعا زمان خیلی کمتری نیاز دارد برای زبان. اما اگر پایه شما خوب نیست نیاز به صرف زمان بیشتری هستید. پیشنهاد من برای آنهایی که پایه زبان آنها متوسط رو به پایین هست تخصیص دادن روزی یک ساعت به مطالعه زبان هست. این تایم میتواند در انتهای شب که کمترین انرژی را دارید و یا در هنگام ظهر که خواب آلود هستید باشد. زیرا که معمولا خواندن زبان نباید انرژی زیادی از ما بگیرد. نحوه مطالعه زبان را در پست بعدی بیشتر توضیح میدهم.
نکته بعدی در ارتباط با چیدمان درسها در طول روز می باشد.
همه ما در طول روز در طی ساعاتی دارای بهترین بازدهی می باشیم. مثلا خود من در شب که همه جا ساکت هست و ارامش برقرار می باشد بهترین بازدهی را دارم و ترجیح دارم صبحها تا نزدیک ظهر بخوابم ولی شب تا ساعت سه یا چهار صبح مطالعه کنم. فرد دیگری ممکن است در صبح زود بازدهی بسیار خوبی داشته باشد. و شبها نتواند به مطالعه بپردازد. همان طور که در پست قبلی گفتم باید عادات مطالعه خود را شناسایی کنید. می توانید در دو سه هفته اول سعی و خطا بروید برای اینکه عادات مطالعه خود را بهتر شناسایی کنید.
پیشنهاد جدی من به شما این هست که درسها را بر طبق انرژی که از شما میگیرند تقسیم کنید و درسهایی که انرژی بیشتری از شما میگیرند را برای مقاطعی بگذارید که بازدهی شما بیشتر از بقیه اوقات روز باشد. مثلا اگه به این نتیجه رسیدید که دو ساعت مطالعه ریاضی مهندسی انرژی بیشتری از شما میگیرد تا دو ساعت مطالعه ساختمان داده، بنابراین دو ساعت ریاضی مهندسی را در زمانی بگذارید که انرژی بیشتری دارید. و به همین ترتیب درسی که کمترین انرژی را از شما میگیرد را در زمانی بگذارید که کمترین انرژی را دارا می باشید.
نکته بعدی در ارتباط با انتخاب سبد دروس و اینکه در هر روز چه درسهایی را انتخاب کنیم می باشد.
در ارتباط با این مورد در پست بعدی به طور مفصل به بحث خواهم پرداخت . در واقع در پاسخ به سوال دوم این مورد را کامل بررسی خواهم کرد.
نکته بعدی در ارتباط با نحوه چیدمان تعداد درسهای انتخابی در طول هفته میباشد.
پیشنهاد من این است که هفته خود را به دو قسمت تقسیم کنیم. مثلا روزهای فرد و روزهای زوج. برای روزهای فردتان یه برنامه را در نظر بگیرید و برای روزهای زوجتان یک برنامه. یعنی مثلا درسهایی که در روز شنبه میخوانید رو در روز دو شنبه ادامه دهید. و روز یک شنبه را به یه تعداد درس دیگر اختصاص دهید. اگر شش درس را برای شروع انتخاب کردید، سه درس را برای روزهای زوج و سه درس را برای روزهای فرد تخصیص دهید. و اگر چهار درس انتخاب کردید، انتخابتان را دو درس دو درس کنید. در مورد این که چه درسهایی در روزهای زوج و چه درسهایی در روز فرد باشد در تاپیک بعدی بیشتر صحبت خواهم کرد.
نکته بعدی در ارتباط با مرور میباشد.
این سوال خیلی از داوطلبان هست که درسهایی را که خواندیم کی مرور کنیم؟ برای مرور میتوان دو نوع برنامه داشت. باید یک پلن بریزید. میتوانید پلن سه هفته ای بگذارید و یا پلن هفته ای. اگر پلن سه هفته ای گذاشتید دو هفته اول را مطالعه میکنید و هفته سوم مطالب دو هفته اول را مرور میکنید. اما اگر پلن یک هفته ای گذاشتید در طول هفته درس میخوانید و پنج شنبه و جمعه مطالب اون هفته را مرور میکنید. این که کدام یک برای شما بهتر جواب میدهد بستگی به خودتان دارد. میتونید هر دو روش را امتحان کنید بعد ببینید کدام پاسخ بهتری میدهد.
نکته بعدی در ارتباط با نحوه مطالعه هر درس و مدت زمان اختصاص دادن به هر درس برای مطالعه میباشد
حداکثر زمانی که من در نقطه آغاز کار، و برای هر درس در طول روز پیشنهاد میدهم بین دو تا سه ساعت میباشد. این که چطور این دو یا سه ساعت را به مطالعه هر درس بپردازیم پیشتر در این تاپیک به طور مفصل بحث کرده ام.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
خواندن این تاپیک خالی از لطف نیست.
تا الان راجع به ساختار کلی برنامه ما صحبت کردیم. در قسمتهای بعدی در ارتباط با نحوه انتخاب سبد دروس و اهداف مطالعاتی ما از مطالعات مربوط به تابستان و چگونگی مطالعه ما در تابستان، بیشتر به صحبت میپردازیم.