(۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۶:۳۶ ب.ظ)behnam5670 نوشته شده توسط: برهان نظم برای اثبات وجود خالق به تنهایی هیچوقت کافی نبوده و نیست. قصد ندارم مطالب رو کپی پیست کنم برای همین شما رو رجوع میدم به "پندار خدا" داوکینز
بحث بین کسانی که خدا رو قبول دارن و کسانی که منکر خدا هستند، همیشه داغ و جذاب بوده. من به صاحب نظران کاری ندارم اما خیلی از افراد معمولی رو میشناسم که منکر خدا هستند چون میدونن اگه بخوان خدا رو قبول کنن باید خیلی چیزای دیگه رو هم قبول کنن و ممکنه زندگی براشون سختتر بشه
من در مقامی نیستم که بخوام کتاب پندار خدا (توهمی به نام خدا) رو نقد کنم. فقط چند تا نظر رو مینویسم
منظورتون از خرافات چیه؟ باور خدا یا چیز دیگه؟
یه چیز جالب دیگه هم وجود داره اینه که
اگه کسی خدا رو قبول نداره پس باید با همه ادیان مشکل داشته باشه اما مثل اینکه از نظر آقای داوکینز(نویسنده کتاب توهمی به نام خدا) اسلام دینی جدا از بقیه ادیان است
اینم نظرات صاحب نظران
واکنش ها
به دنبال وارد شدن داوکینز به حوزه فلسفه و الهیات، گروهی از متفکرین به او انتقادهایی را وارد نمودند. در میان این افراد، الهی دانان مسیحی، فیلسوفان، و بعضاً برخی از خدا ناباوران و شک گرایان دیده میشوند.
الوین پلانتینگا، در مقالهای در نقد کتاب پندار خدا با تایید این امر که داوکینز یک نویسنده با استعداد در زمینههای علمی است مینویسد: "با وجود اینکه این کتاب [پندار خدا] در اصل فلسفی است، داوکینز فیلسوف نیست. او یک زیست شناس است... واقعیت این است که بسیاری از استدلالهای او در کلاس درس فلسفه نمره قبولی نمیگیرند."[۴۱] او در ادامه به یکی از این نوع استدلالهای اشتباه داوکینز اشاره میکند:
We know of no irrefutable objections to its being possible that p;Therefore p is true
آلیستر مکگرات الهی دان آکسفورد، در مقابل موضع گیری داوکینز که از علوم طبیعی به نتیجهای فلسفی (مبنی بر عدم وجود خدا) رسیدهاست، گفتاری از دیگر دانشمندان میآورد که علم محدود است و از فلسفه و الهیات جداست:
--زیست شناس شک گرا، استفان جی گولد:
علم با ابزارهای قانونی خود قادر نیست در مورد موضوع سرپرستی احتمالی خدا بر طبیعت قضاوت کند. ما نه آن را تایید و نه آن را رد میکنیم؛ بلکه به عنوان دانشمند از نظر دادن در مورد آن خود داری میکنیم.[۴۲][۴۳]
--پیتر مداوار برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی پزشکی:
اینکه برای دانش مرزی هست، به دلیل وجود پرسشهایی که نمیتواند به آن پاسخ دهد بسیار محتمل شدهاست و هیچ پیشرفتی در علم نخواهد توانست علم را قادر به پاسخگویی آنها کند.[۴۴][۴۵]
--مارتین ریس اختر فیزیکدان و رئیس سابق انجمن سلطنتی بریتانیا:
معمای بزرگ این است که چرا اصلاً چیزی وجود دارد. چه چیزی زندگی را به معادلات فیزیک میافزاید و آنها را در یک گیتی واقعی فعال میکند. این پرسشها در ماورای علم هستند و در محدوده فیلسوفان و دین شناسان قرار میگیرند.[۴۶][۴۷]
عبدالکریم سروش در دانشگاه استنفورد به نقد دیدگاه داوکینز پرداخت و طرح پرسش هایدگر که «چرا موجودات به جای آنکه نباشند ، هستند ؟» ، پاسخ این پرسش را فلسفی و نه علمی دانست . سروش در این ادامه با بحث در باب مفهوم زمانمدی و علیت به اثبات خدا پرداخته و سپس با صحبت در باب مبنای اخلاقی بودن ، نکاتی در معقولیت خداباوری بیان میکند .او نتیجه می گیرد عموم کسانی که دستی در فلسفه و کلام دارند استدلالات داوکینز را بسیار سخیف و ضعیف بر شمرده اند.
در سال ۲۰۰۴ کتابی به چاپ رسید با عنوان پندار داوکینز. در این کتاب نویسنده، آلیستر مکگرات، نکاتی را در مقابل استنتاجهای ضّد دینی داوکینز بیان میکند. از جمله مینویسد که نظریه فرگشت لزوماً موید هیچ مرام و مسلکی نیست، چه الحاد و چه ایمان. وی تأکید میکند که موافقت با داروین لزوماً منتهی به خدا ناباوری نمیشود. مایکل شرمر، پایه گذار جامعه شکاکان -که داوکینز نیز عضو آن است- با ذکر این مطلب که این کتاب اثباتی برای وجود خدا نمیآورد مینویسد:
دفاع [مکگرات] از ایمان دینی یک دفاع جانانه و محترمانهاست و او نشان میدهد که برخی از ارزیابیهای داوکینز در مورد مذهب قطعاً بیش از اندازه ساده انگارانه یا گزینشی هستند.
[۴۸][۴۹]مکگرات معتقد است که داوکینز از الهیات مسیحی ناآگاه است و نتیجتاً نمیتواند به طرز هوشمندانهای با دین و ایمان ارتباط برقرار کند[۵۰]. داوکینز، در پاسخ، میپرسد «آیا برای باور نکردن لپرکانها لازمست لپرکان شناسی خوانده باشید؟»،[۵۱] و در نسخه با جلد کاغذی پندار خدا - او به پی زی میرز زیستشناس آمریکایی که این خط استدلال را با «پاسخ درباری» خواندن به سخره گرفته بود اشاره کرد.[۵۲] داوکینز در فستیوال ادبی ساندی تامیز در ۲۰۰۷ مناظره مفصلی با مکگرات داشت.[۵۳]
تری ایگلتون -که از او با عنوان یکی از تاثیر گذارترین منتقدین زنده بریتانیا نام برده میشود- در "نقد کتاب لندن" نظرات داوکینز در مورد الهیات را به نظرات کسی شبیه میداند که در مورد زیست شناسی داد سخن میدهد ولی اطلاعات او در این موضوع در حد کتاب پرندگان بریتانیاست. [۵۴]
مجله پراسپکت که سال قبل از انتشار کتاب پندار خدا، داوکینز را در زمره سه شخصیت روشنفکر برتر معرفی کرده بود، در تغییر موضعی قابل توجه در مقالهای به قلم اندرو براون این کتاب را بی دقت و غیر منسجم خواند.[۵۵]
مایکل روس در باره این کتاب نوشت: "[کتاب] پندار خدا مرا از خدا ناباوری خود خجل میکند." وی با ذکر مثالی از استدلالهای فلسفی داوکینز، اظهار میدارد که خدا ناباوران جدید، دانشوری را جدی نمیگیرند.[۵۶]
ژورنال فلسفه فرگشتی، در مقالهای به قلم رابرت استوارت، داوکینز را متهم به این میکند که مفاهیم سوال برانگیز را با واژههای علمی میپوشاند تا به آنها چهره موجه بدهد. او به این مساله اشاره میکند که داوکینز مبحث "تکامل کیهانی" را در لوای تکامل زیست شناسی به خواننده القا مینماید بدون اینکه ذرهای دلیل برای اثبات آن بیاورد.[۵۷]
اسلام
داوکینز بین اسلام و ادیان دیگر تفاوتهایی قایل است و برخی را خطرناکتر از برخی دیگر میداند. او در این میان اسلام را بزرگترین خطر جهان میداند و معتقد است[۵۸][۵۹]:
اسلام یکی از بزرگترین نیروهای اهریمنی جهان است.
موضع گیری اختصاصی داوکینز در مورد اسلام انتقاد برخی نویسندگان غربی را بر انگیخته است.[۶۰][۶۱] از جمله اوئن جونز در پاسخ به یکی از اظهارات داوکینز نوشت[۶۲]:
اگر خداناباوری به معنای تعصب یک جانبه در مورد مسلمانان، یا تلاش برای اخراج مؤمنان از زندگی اجتماعی است در آن صورت من خداناباور نیستم.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.