(۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ۰۴:۰۱ ب.ظ)blackhalo1989 نوشته شده توسط: از دوران مدرسه فکر می کنم که من ذوق هنری کمی دارم و نهایتا میتونم با دونستن تیوری ها یه طرح خوب (و نه عالی و خلاقانه) ارایه بدم.
اگه درست فهمیده باشم منظورتون از حالت دوم طراحی بر اساس guideline های یه سبک خاص (مثل:
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
) و استفاده از فریمورک های css مثل bootstrap و فونت آیکن ها مثل font awesome هست. لطفا برای حالت دومی که گفتید یه learning path دقیق (با منابع) بدید.
منظور از حالت دوم نه فقط بر اساس Guideline های یه سبک یا Framework خاص، بلکه یک شیوه جامع برای اجرای هر طرحی حتی از سبک Creative (فراتر از طرحهای متداول و متشابه) هست، منتهی این طراح هست که بر اساس سبک طراحی انتخاب میکنه که آیا استفاده از یک Guideline یا Framework خاص نیاز هست یا نه، ممکنه من یک طرح انحصاری بخوام و واسه همین باید خودم صفر تا صدش رو اجرا کنم. در مورد RoadMap کامل هم در پست اول و هم قبلا توی
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
به صورت تفصیلی و تفکیک شده بررسی و منابع پایه اون برای شروع ذکر شد.
اما برای این شیوه Framework محور که به نظر میاد مورد علاقه شماست، با توجه به اینکه من کم از این نوع موارد ندیدم، یک چیزی رو مطمئنم: شما هیچ مشکلی در کدنویسی Client Side و همچنین Framework های مربوط مثل Bootstrap یا Foundation ندارید، تنها و تنها بحثی که برای افرادی مثل شما مطرحه همون چیزی هست که دوست ندارید اسمش رو بیارم: گرافیک!
اگه من بیام بگم به کسی که تو ابتدا بیا برو فلان کتابهای قطور n هزارصفحهای مفاهیم رو بخون و نمیدونم با سبک رئالیسم و کوبیسم و خصوصا سکومورفیسم (
) آشنا شو و بعد برو رنگشناسی و... رو بخون کلا در UI رو تخته میکنه و میزاره کنار!
پس بهتره گام اول رو سبک برداریم و بقیش رو به ادامه راه واگذار کنیم، بنابراین:
۱/ دانلود کتاب خلاصه طراحی امور گرافیکی با رایانه >>
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
/ زمان تقریبی برای مطالعه: ۶ ساعت
۲/ دانلود کتاب خلاصه رنگشناسی >>
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
/ زمان تقریبی برای مطالعه: ۲ ساعت
۳/ دانلود و مطالعه آزاد و تفریحی کتب تخصصی UI/UX که پیشنهاد من کتابخانه فوقالعاده وبسایت UXPin هست! >>
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۴/ توی بخش پیادهسازی: من میدونم شما کتاب رو بیشتر از فیلم آموزشی دوست دارید، من هم همین نظر رو دارم، اما توی بحث UI/UX
دیدن نحوه انجام کار و خصوصا شنیدن بعضی از تجربیات طراح در طی آموزش که گاهی بیانگر چندین سال تجربه تو اون حوزهست خیلی کمککنندهست، اگه شما همکاری در این حوزه داشتید که میتونست تجربیات خودش رو بهتون منتقل کنه فوقالعاده بود اما حالا که نیست با توجه به اینکه شما علاقه به شیوه Framework محور دارید، پیشنهاد میکنم از ویدئوهای شرکتهای مطرح مثل Udemy و Lynda که آرشیو فوقالعادهای از اونها در
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
از سایت پیسیدانلود هست استفاده کنید.
منظورم ویدئوهایی هست که به صورت پروژه محور روی یک بحث خاص تمرکز دارند، مثلا طراحی و کدنویسی یک UI با استفاده از یکی از شیوههای Material یا Bootstrap یا Foundation یا... به صورت صفر تا صد!
مثلا همین Material Design که لینکش رو دادید خیلی گزینه جذابیه واسه یادگیری! هم مستنداتش هست هم کتابش و هم ویدئوهاش! و از طرفی ویدئوهای فرآیند مهندسی UX که توش بیشتر در مورد تجربهها صحبت میکنند. از نظر من بعضی از این آموزشها فوقالعاده باارزش هستند و بعضا توش مواردی هست که افراد خیلی کمی نسبت به اونها حتی آگاهی (و نه تسلط) دارند.
۵/ اما در مورد
بحث ابزار گرافیکی که شما بهش حساس هستید!
فعلا که به نتیجه رسیدیم به نظر حیاتی نیست ولی خب اگه نیاز شد شما با GIMP کار میکنید تو لینوکس، ایرادی نداره که! این و MyPaint معادلهای خوبی برای فتوشاپ تو ویندوز هستند. ما از یک نرمافزار طراحی گرافیک در حوزه وب توقع داریم که توانایی ترسیم و کار با اشکال پیکسلی، برداری، خطکش، گریدبندی صفحه و لایهبندی رو برای تفکیک نواحی یک صفحه، ترازبندی و اسلایس کردن رو در اختیار ما قرار بده، همین! چیز خاصی نیست. اما از طرف دیگه ما نیاز به یه سری محاسبات و در زمینه پیکسل، تراکم و... رو (مثل
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
) هم داریم که اینا هم به مرور زمان به دست میاد و فعلا مهم نیست.
راستی خوبه یه طراح UI برای محاسبات دقیقتر از
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
هم داشته باشه! خیلی با کلاسه!
(۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ۰۴:۳۲ ب.ظ)gogooli نوشته شده توسط: من فکر می کردم باید رنگ گرم استفاده شه!
این موردی که شما میگید توی رستورانهاست که معمولا از ترکیب طیف گرم قرمز + نارنجی + زرد استفاده میشه، به دو دلیل: اول اینکه
طیف گرم، رنگهایی محرک و اشتهاآور هستن و دوم اینکه
باعث بزرگنمایی اجسام میشن! مثلا شما یه پیتزا روی زمینهای با رنگ قرمز به خودتون نزدیکتر میبینید تا زمینه سبز! و اینطوری بیشتر تحریک میشید که پیتزا بخورید!
این موضوع فوقالعاده جالبه، حتی تو فضاسازی محیطی؛ مثلا شما
اگه میخواید ظاهر یک وبسایت رو وسیعتر نشون بدید، میتونید اشیای رنگ سرد رو عقبتر (در زمینه) و اشیای رنگ گرم رو جلوتر استفاده کنید، این کار باعث میشه محیط بزرگتر به نظر بیاد، یا مثلا تو حیاط خونتون اگه گلهای آبی و سبز رو عقبتر بکارید و قرمز و نارنجی رو جلو، حتما حیاط خونتون بزرگتر به نظر میاد.
توی کافی شاپ درسته که ما همچنان بحث خوردن رو احتمالا در قالب نوشیدن داریم، اما یه موضوع مهمتر از خوردن به نام حس آرامش وجود داره، اینجا یه بحث رواندرمانی مطرح میشه و تو این حوزه میگیم
طیف سرد و خصوصا رنگهای آبی متمایل به بنفش میتونن آرامش، امنیت و نظم رو به خوبی منتقل کنند و ضربان قلب شمارو تا حد زیادی کاهش بدن، چیزی که تو رستوران نیاز نداریم! ما اونجا فقط گرسنهایم احتمالا زود میخوریم و میایم بیرون!
اگه کسی میخواد رژیم بگیره بهتره بشقابش رو آبی یا بنقش انتخاب کنه! چون کور کننده اشتها هستند!
(۲۲ شهریور ۱۳۹۵ ۰۴:۳۲ ب.ظ)gogooli نوشته شده توسط: راه سریع تری برای یادگیری این ها نیست؟ مثلا فوقش با خوندن یه دونه کتاب
من مشکل سلیقه دارم. یعنی مثلا اشاره کردین در یک فرم نمی دونم دکمه اش چه رنگی باشه بهتره (یه راهش شنیدم اینه که به طرح سایت نگاه کنیم یکی از رنگ های اون رو برداریم) یا نمی دونم یک جدول می کشیم چه رنگی باشه، gradient باشه یا نباشه، یکی در میون رنگ سطرها تغییر کنه یا نه،... یا برای منو همین طور. این که چه طرحی باشه به ذهن نمی رسه. این ها در یه کتاب جمع نشدن؟ مثلا یکی که اومده باشه در حوزه وب این ها رو گفته باشه.
اگه شما میگفتید راه سریع برای برنامهنویسی من ۱۰ راه رو بهتون معرفی میکردم اما تو گرافیک یک راه بیشتر نداریم: تجربه!
خیلی از موارد باید در طول زمان فهمیده بشه، ما چنین کتابی که توش همه رمز و رازهای طراحی گفته باشه رو نداریم که هرکی این کتابو بخونه و دستش بگیره و بگه من دیگه آخر گرافیکم!
خیلی چیزها نیاز به اجرا و دریافت بازخورد داره، خیلی از پروژهها باید به بنبست برسه، شکست بخوره و از صفر بازطراحی بشه! اما یه کار خوب که میتونه همواره انجام بشه نمونه کار دیدن هست! با دیدن نمونهکارهای مختلف خصوصا از مدلهای بلاد کفری (
) و دقت توی تناسب رنگی و نحوه ارتباط عناصر با هم، کم کم میتونیم به نتایج خوبی برسیم و ایده بگیریم.
اینکه میگید "من مشکل سلیقه دارم" رو من مطمئن نیستم، شاید هم داشته باشید! زمانی دقیقا مشخص میشه که دارید یا ندارید که اول Base کار رو بدونید. فرضا تو همون مثال رنگآمیزی یکی در میون Table جهت خوانایی بیشتر، اگر زمینه سطر اول رو بر حسب علاقه ارغوانی گرفتیم، باید بدونیم در کنار یک رنگ اصلی باید از رنگ خنثی استفاده کنیم، بنابراین میتونیم سطر بعدی رو خاکستری کمرنگ یا نوکمدادی کنیم. اینا مواردی هستند که درسته که خلاقیتی هستند اما اگه شما چند برگ ابتدایی یک کتاب روانشناسی رنگهارو بخونید مطمئنا میتونید تصمیمات بهتری نسبت به دیروز بگیرید، همونطور که
شما ممکنه ذاتا نویسنده فوقالعادهای نباشید، اما اگه کتاب شیوه ارائه گفتار و نوشتار دکتر رانکوهی رو بخونید، طبیعتا اشتباهات رایج رو انجام نخواهید داد.
من بهتون پیشنهاد میکنم اگه فعالیتتون در این حوزه هست اولا زیاد نمونهکار ببینید، دوما کتابهای معرفی شده بالا یا کتابهای فارسی مثل "طراحی تعاملی"، "طراحان چگونه میاندیشند" و باقی کتابهای مرتبط از انتشارات باکیفیت و معتبر "
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
" رو مطالعه و بعد حتی به بدترین شکل ممکن و خیلی زشت و نامنظم هم که شده اجرا کنید! موفق میشید!