زمان کنونی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۵:۱۰ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

آنچه در سال جدید لازم است انجام دهیم!

ارسال:
۱۴ فروردین ۱۳۹۲, ۰۲:۱۸ ب.ظ
آنچه در سال جدید لازم است انجام دهیم!
وقتی با پیشنهاد تابناک [ذکر نکات لازم التوجه در سال جدید از سوی اساتید دانشگاه ها] روبه‌رو شدم، با شش دوست مشورت کردم و دو ساعت فکر. تصمیم گرفتم به جای چندین نکته، یک نکته را مطرح کنم که همه ما در سال ۱۳۹۲ کمتر حرف بزنیم و کمتر قضاوت کنیم. چرا این نکته؟ به نظر می‌رسد میانگین ایرانی‌ها تقریبا در مورد هم چیز و هم کس اظهار نظر می‌کنند؛ بعضا با قاطعیت.

عبارات من نمی‌دانم، من اطلاع ندارم، من به اندازه کافی اطلاع ندارم، من مطمئن نیستم، من باید سئوال کنم، من باید فکر کنم، من شک دارم، من در این باره مطالعه نکرده‌ام، من این شخص را فقط یک بار دیده‌ام و نمی‌توانم در مورد او قضاوت کنم، من در مورد این فرد اطلاعات کافی ندارم، اجازه دهید من در این رابطه سکوت کنم، فردا پس از مطمئن شدن به به شما خبر می‌دهم، هنوز این مساله برای من پخته و سنجیده نیست و مشابه این عبارات در ادبیات عمومی ما، بسیار ضعیف است. تصور کنید اگر بسیاری از ما این گونه با هم تعامل کنیم، چقدر کار قوه قضائیه کم می‌شود. چقدر زندگی ما اخلاقی‌تر می‌شود و از منظر توسعه یافتگی چقدر جامعه تخصصی‌تر می‌شود.

در چنین شرایطی، خبرنگار تلویزیون در مورد برنامه هسته‌ای، نظر راننده تاکسی را نخواهد پرسید. اقتصاد‌دانی که یک مقاله پزشکی را خوانده، خود‌درمانی نخواهد کرد و شیمی‌دانی که هر روز روزنامه‌ها را می‌خواند در مورد آینده اقتصاد ایران و وضعیت سیاسی چین اظهار نظر نخواهد کرد؛ چه سکوتی برقرار می‌شود! و همه به خود و مثبت و منفی برنامه‌های خود می‌پردازند و کمتر سراغ سر در‌آوردن از کارهای دیگران می‌روند؛ غیبت کم می‌شود و تهمت و توهین به حداقل می‌رسد.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: مومن کسی است که با مردم تعامل کند تا دانا شود، سکوت کند تا سالم بماند و بپرسد تا بفهمد. یک دلیل ‌این که تولید ناخالص داخلی‌ آلمان بیش از دو برابر جمع تولید ناخالص داخلی ۵۵ کشور مسلمان است به خاطر تمرکز مردم به کار و فعالیت و کوشش‌های فردی است.

اتفاقا چون بسیاری از ما برای خود کم وقت می‌گذاریم و خود را کشف نمی‌کنیم، به بیرون از خودمان و توجه دیگران نیازمند می‌شویم. به همین دلیل، نمایش دادن در میان ما بسیار جاری و قدرتمند است، چون در مورد خود نمی‌توانیم پنجاه صفحه بنویسیم، از انتقاد حتی انتقادی ملایم، خشمگین می‌شویم، چون احساسی بار می‌آییم و بنابر‌این ضعیف هستیم، اعتماد به نفسمان کم است. عموما ظاهر خود را می‌آراییم و در مخزن باطن ما، سه قفله باقی می‌ماند. افراد ضعیف جامعه ضعیف را به ارمغان می‌آورد.

در برابر کم حرف زدن و کم قضاوت کردن، فکر و دقت قرار می‌گیرد. ارزش هر انسان مساوی با مقدار زمانی است که برای فکر، کشف خود و خلاقیت اختصاص می‌دهد. سکوت فراوان بهترین فرآورده کم قضاوت کردن است. در این مسیر، محتاج کتاب خواندن، گفت‌و‌گو و مناظره هستیم. با آگاهی و دانش می‌توان انسان بهتری بود و به همین دلیل، نیازمند آموزش هستیم. به امید روزی که تلویزیون کشور برای ارائه دیدگاه در ۲۵ موضوع مختلف از یک نفر استفاده نکند.

دکتر محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی؛
منبع: تابناک
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: good-wishes , azad_ahmadi , banafshe , sepidsal , javadjj , sahar121 , makieh , Pakzad , luna , Masoud05 , esmaeli.sh , narges_r , Doctorwho , aatwo , IT.setareh91 , Xilinx , aydingol , Lonely Palm , Dark Knight , Mahbanoo313 , nazibahar , M*Gh , esi , kaviresabz , nader618 , Solmaziranica , darklady , mahniya , farnaz.sad , moon14 , tiran22 , Amoojan , Mohammad WR10 , arashjp , sybarite , انرژی مثبت , sepid , selma , sss
ارسال:
۱۴ فروردین ۱۳۹۲, ۰۶:۴۴ ب.ظ
آنچه در سال جدید لازم است انجام دهیم!
چقدر نوشته به جایی بود. و البته مهم تر اینکه اکثر ما فکر می کنیم ما خودمون این طور نیستیم و بقیه هستند. بیایم در سال جدید آگاهانه رفتارهای خودمون رو زیر نظر بگیریم و ببینیم آیا رفتارهای ما در مقابل دیگران به حدی شایسته هست که دوست داشته باشیم بقیه هم اون رفتارها را در قبال ما انجام بدن.

to get something you've never had, you have to do something you've never done
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Masoud05 , Avicenna , narges_r , elynn66 , Xilinx , good-wishes , M*Gh , nina69 , انرژی مثبت , Doctorwho
ارسال:
۱۵ فروردین ۱۳۹۲, ۰۲:۱۸ ق.ظ
آنچه در سال جدید لازم است انجام دهیم!
آیا به نظر شما این کاره درستی است که ما پشت سر هم حرف بزنیم و سکوت نکنیم؟
آیا به نظر شما... Big Grin

تحمل مشقت به امید آسایش بهتر از آسایشی است که سختی به دنبال دارد.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: sahar121
ارسال:
۱۵ فروردین ۱۳۹۲, ۰۴:۵۷ ق.ظ
RE: آنچه در سال جدید لازم است انجام دهیم!
(۱۴ فروردین ۱۳۹۲ ۰۲:۱۸ ب.ظ)Avicenna نوشته شده توسط:  اتفاقا چون بسیاری از ما برای خود کم وقت می‌گذاریم و خود را کشف نمی‌کنیم، به بیرون از خودمان و توجه دیگران نیازمند می‌شویم. به همین دلیل، نمایش دادن در میان ما بسیار جاری و قدرتمند است ...

خیلی مختصرو مفید مطالبشون رو بیان کردن، و تو این جملات اصل مطلب رو ادا کردن
واقعا اینطوری میشه که هرکس جای دیگری رو میخواد و در انتها این میشه که هیچی جای خودش نیست

pǝnuıʇuoɔ ʍoɥs ǝɥʇ 'lnɟıʇnɐǝq sı ǝɟıl
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: good-wishes , Avicenna
ارسال:
۱۵ فروردین ۱۳۹۲, ۱۱:۲۱ ق.ظ
RE: آنچه در سال جدید لازم است انجام دهیم!
در ادامه صحبت خانم luna در خصوص اینکه از خودمون شروع کنیم ، یک تجربه شخصی : روزی از دست یک نفر کلافه شده بودم و فکر اینکه چطور می تونم کاری کنم که رفتارش رو اصلاح کنه ذهنم رو مشغول کرده بود. خجالت می کشم بگم اما انگار دچار توهم شده بودم که من همون کسی هستم که باید او رو تغییر بدم و داشتم تمام عزمم رو جزم می کردم تا پا در این میدان بگذارم و با تمام قوا برنامه تربیتی برای او بچینم . در همین فکر بودم که تلویزیون رو روشن کردم، داشت صحبتهای حاج آقا مجتبی تهرانی که سال پیش به ملکوت اعلی پیوست رو پخش می کرد . جمله ای که با روشن شدن تلویزیون پخش شد این بود : (نقل به مضمون) ما برای اینکه دیگران رو اصلاح کنیم باید اول خودمون رو اصلاح کنیم . تا ما خودمون رو اصلاح نکنیم نمی تونیم کسی رو اصلاح کنیم ...
از بالای قله افکارم پرت شدم پایین و تمام توهمم از هم پاشید و چه خوب شد که از هم پاشید .
یه روز یک دوستی بهم گفت هر وقت رفتار و کرداری از کسی دیدی که احساس کردی اشتباهه یا ازش بدت میاد اول به خودت نگاه کن ببین آیا تو خودت مبتلا به اون صفت بد نیستی ؟ می گفت ما از صفاتی بدمون میاد که در خودمون هم هست و چون نمی تونیم در خودمون اون رو ریشه کن و با خودمون مقابله کنیم وقتی در شخص دیگه ای اون رو می بینیم به مقابله باهاش می پردازیم . من در خودم که دقت کردم دیدم همینطوره .

موفق باشید
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Dark Knight , M*Gh , moon14 , Mohammad WR10 , انرژی مثبت , Avicenna , selma , sss , Doctorwho


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  کدام زبان برای هوش مصنوعی بهتر است؟ فرق بین زبان های هوش مصنوعی چیست؟ azam2075 ۳ ۵,۵۴۷ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ۰۷:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: علیصا
Heart هزینه عشق واقعی چقدر است aatwo ۵ ۵,۴۳۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴ ب.ظ
آخرین ارسال: ghaderZ
  منبع جدید هوش، راسل ویرایش سوم sima84 ۰ ۱,۶۳۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵ ب.ظ
آخرین ارسال: sima84
  چجوری بفهمیم سرور hp اورجینال است یا خیر!؟ azade1992 ۱ ۲,۲۶۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۵۹ ق.ظ
آخرین ارسال: diiyan
  کدام زبان برنامه‌نویسی بهترین انتخاب است؟ elecomco ۲ ۲,۸۰۰ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ۰۵:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: kilookiloo
  تغییرات کتاب سیستم عامل جدید سیستم عامل sima84 ۱ ۲,۵۸۱ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
Smile ۱۰ مدل آدم نخاله که به نفع خودتان است قیدشان را بزنید! αɾια ۱۷ ۹,۶۴۳ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳ ب.ظ
آخرین ارسال: sarasadati
  انجام پایان نامه برای داده کاوی استقرایی روی FIM ویافتن ARM با دوتا یا بیشتر CUDA GPU zaliabbass ۲ ۴,۰۶۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ ۰۸:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: bankabzar
  برنامه ریزی و کارهایی که باید انجام بدم fatemesoleimani ۲۰۸ ۶۳,۶۶۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱ ق.ظ
آخرین ارسال: فاطمه سلیمانی
  پایتون (طراحی وب یا دیتا ساینس؟) مساله این است... sirvan.t ۲ ۳,۲۸۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱ ب.ظ
آخرین ارسال: sirvan.t

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close