(۰۱ مرداد ۱۳۹۵ ۰۲:۳۹ ب.ظ)karbar نوشته شده توسط: راستشو بخواهید این دید از اینجا معمولا ناشی میشه که به نظر من اکثرا افراد تفکیکی بین تحصیلات آکادمیک (و پیشرفته ترش، تولید علم) و آموزشگاه در راستای تربیت دانشجو برای بازار کار قائل نمیشند.
فکر کنم بحث سوویچ کرد، حرف اصلی من گنجاندن دروس سخت افزاری در رشته نرم افزار بود، رسالت دانشگاه بحث فرعی بود. ۱۸۰ درجه نظرمان فرق داره، من معتقدم دانشگاه نباید در خدمت دانشگاه باشه.
باید ببینیم منظور از تولید علم چیست، چطور این علوم انتخاب بشن، اولویت با کدوم علوم هست. باز یک بحث فرعی دیگه پیش میاد که آیا تولید علمی که در عمل به درد کشور نخواهد خورد لازمه یا خیر. یعنی تحقیق و پژوهش با پول مردم در زمینه ای که سودی برای همین مردم نخواهد داشت(به جز خود پژوهشگر و کشورای دیگه که استفاده عملی خواهند برد) درسته یا نه. اگر کسی می خواد با پول شخصی یا در دانشگاه خصوصی در مورد مباحثی کار کنه که استفاده کاربردی نخواهند داشت نوش جونش. (همون حرف سخت افزاری/الکترونیکی کردن رشته های غیر سخت افزاری مثل نرم افزار، فناوری اطلاعات و ...)
---------------------------------------------------
احتمالا پیش فرض ذهنی تو اینه که دانشگاه تولید علم کنه بعد این مباحث در اختیار آموزشگاه قرار بگیره و آموزشگاه اونارو به دانشجوهاش آموزش بده. به شخصه مخالفتی با این روش ندارم احتمالا خیلی هم مفید باشه( در برخی کشورای غربی در کنار دانشگاه ها یک سری موسسات Applied science هست که رویکرد عملی دارند)
این شیوه نه تنها در ایران پیاده نشده بلکه آموزشگاه ها و علمی کاربردی ها حتی نیم درصد کار applied science ای ها رو انجام نمیدن. الان تو ایران، اگر جامعه نیاز به مهندس نرم افزار داره، کدوم بخش باید چنین متخصصی تحویل جامعه بده؟ آموزشگاه؟ در صورتی آموزشگاه مفید واقع میشه که دانشجو سرفصل دروس مورد نیاز رو به طور علمی و استاندارد و با رویکرد عملی یاد بگیره. آموزشگاه های ما چنین تعاریفی واسشون نشده و فله ای هستن.
نمیشه انتظار داشت که یک فرد اطلاعات عمومی از مهندسی نرم افزار رو در کارشناسی یاد بگیری بعد بره تخصصی بیرون کار کنه، وای به حال پروژه نرم افزاری/وبسایت/startup ای که با دانش آموزشگاهی/شخصی انجام شده.
مثل این میمونه که به دانشجوی عمران که در دانشگاه ساخت برج ۱۰۰طبقه خونده و هیچ کار عملی نکرده، بعد از فارغ التحصیلی و چهار تا مقاله دادن در مورد افزایش استحکام پل های متحرک فوق پیشرفته با فلان ماده، بگیم حالا برو آموزشگاهی جایی عملی یاد بگیر چطور خونه معمولی واسه مردم بسازی که به دردشون بخوره نمیشه که. یا باید چند نوع موسسه آموزشی باشه(یکیش تئوری کار کنه اون یکی عملی) یا این فقط یک موسسه آموزشی باشه(دانشگاه) که با برقراری پل بین صنعت و علم رفع نیاز کنه.
باید از رشته های دیگه مخصوصا پزشکی یاد بگیریم که چطور دانشگاه رو به بازار متصل کنیم.
---------------------------------------------------
داخل پارانتز با حذف دروس بیهوده مثل فیزیک/زیست/(سخت افزار پیشرفته واسه نرم/IT ) و اضافه کردن دروسی مثل تفکر انتقادی/تربیت فردی/ارتباط با رایانه/مسائل اجتماعی موافقم.
باز پستام زیاد شد، اه