نقل قول: (۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ۰۳:۱۵ ق.ظ)behnam5670 نوشته شده توسط: (18 شهریور ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳ ق.ظ)shayesteNEY نوشته شده توسط: [quote='Aurora' pid='382880' dateline='1441740380']
این پول هایی که در ازای طلا بانکا میدن مشکل داره واقعا؟
سرچ کردم یه چیزایی نوشته بود. یعنی این همه مردم طلا میزارن و پول می گیرن خدای نکرده رباست؟!
کسی می تونه کمک کنه که واقعا ربا محسوب میشه وقتی در سال برای یک تومن باید ۴۰-۵۰ تومن پس داد.
در ایران در واقع بانکداری اسلامی وجود نداره
مشخصه که رباست
همین سود وام ها
همین طلا بانک
موسسات مالی اعتباری
و...............
اینکه وامها سود دارند یا در سمت مقابل، سپردههای ما هم سود داره، ربطی به بانکداریِ بدون رِبا و اسلامی نداره ولی اشتباه گرفته میشه. در زمان پیامبر تورم وجود خارجی نداشت و برای همین سود گرفتن در قبال وجه میشد ربا، اما وقتی در برههای تورم کشور به ۵۰ درصد هم رسیده بود، اینکه بانکها سود نگیرند دقیقاً ظرف ۱ روز ورشکسته میشن (و البته الان هم خیلی فاصلهای ندارند) و در سمت مقابل هم کسی نمیره امسال ۱ میلیون به بانک بده و با تورم ۲۰-۱۵ درصدی، ۵ سال دیگه هم ۱ میلیون بگیره (یا سود میخواد یا دلار و طلا میخره که ارزشش حفظ بشه). در این صورت بانک سرمایه رو از کجا بیاره؟
متأسفانه برخی افرادی (منظورم شما نیستید و افراد بالادستیای که از قشر خاصی هستند) که حتی به ۱ درصد سودِ بانک هم فوری اسم ربا میذارن فقط بلد هستند ایراد بگیرند و وقتی صحبت از تورم و ... میشه هنگ میکنند. سختترین کار بانکداری در کشورهای با تورم دو رقمی هست و سختتر وقتی هست که انتظار سودِ بانکی هم نداشته باشند و الا خب معلومه بانک هم از خداش هست به جای ۲۰ درصد سود، مثلاً ۵ درصد بگیره ولی مشتریاش ۱۰ برابر بشن.
مایل نیستم مجددا وارد بحث بشم. ولی ربا تعریف خاص خودش را داره. اگه ربا حرامه بخاطر اینه که در قرآن رباخواران را به آتش جهنم بشارت داده. اسلام بعضی قراردادها را میپذیرد بعضی را با شرایطی میپذیرد بعضی را هم مثل شرط بندی قمار و ربا بطورکلی حرام میداند. ربا معنایش در یک کلمه یعنی پولفروشی. من با شما قرارداد میبندم امروز هزارتومان بدم سال دیگر دوهزاروپانصد بگیرم..این یعنی ربا. ولی بیزینسی با این انجام بشه و طبق قرارداد درصدی به طرفین برسه و البته مشروع باشه اگه سود بیشتری عاید بشه اسلام اشکالی نمی گیره
اصولا همیشه در اقتصاد تورم بوده و هست. مکه هم که مرکز اقتصاد قریش بوده با این مسئله روبرو بوده ولی بانکداری بمعنی امروزی نبوده و تعادل اقتصاد را با روشهای همان دوره انجام میداده اند. ولی ربا همیشه حرام بوده وهست.
اینکه بانکداری اسلامی بدون رباست یا نه، نظر واحدی در طرحهای مختلف بانکی وجود نداره و فقها نظرات متفاوتی دارند. هر کسی میتونه به نظر مرجع تقلید مراجعه کنه.
اینکه بانک طلا بگیرد وام بده معنای معمولی اش اینه که طلا ضمانت وام هستش و البته کارمزد بانک دیگر باید پرداخت بشه.
امیدوارم بکسی برنخوره این جوابیه.
(۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ۰۱:۴۳ ب.ظ)clint نوشته شده توسط: (18 شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳ ب.ظ)Fardad-A نوشته شده توسط: من هیچوقت پدربزرگهام را ندیدم.
حیف!!!
سالها قبل از تولد من برحمت خدا رفته بودند.
امروز سالروز مرگ جلال آل احمدبود . نوشته هاش جالبن. در اون دوران . خسی در میقات ، غربزدگی
مفاهیم بزرگی را بزبان ساده گفتن کاریه که جلال میکرد.
قصه خواستگاری جلال از خانم سیمین دانشور هم در نوع خودش جالب بوده.
زندگیشون هم جالب بوده.
خانم دانشور کتابهاشون خوبه.واقعا" قدیما چقدر استعدادها بهتر شکوفا میشد.
آقا بخونید این کتابها را.:):)
همه چی را تو این کتابهای کنکور نمی نویسنا.
بعد هی بیا بگو اعصاب ندارم.!! حالم بده .!!!!:)
بنظر میاد برخی ها قهرمان کوچه های خالی هستن وصرفا به دلیل اندیشه های اسلامی وغرب ستیزی مورد توجه واقع شده اند دکتر داریوش
آشوری درکتاب ماو مدرینت درفصل هشیاری تاریخی به صورت جست وگریخته کتاب غرب زدگی رونقد میکنند بنظر ایشان اندیشه های جلال ال احمد بسیار خیال پردازانه وپرتناقض واحساساتی است.من خودم شخصا قلم داستان نویسان ایرانی رو قبول ندارم.چرا که نگاهی کاملا شرقی و جنسی دارن.
نمیشه یه کتاب راخوند وهمه نظرات نویسنده را دربست پذیرفت. جلال هم تصوری از غربزدگان اون دوران در عصر خودش بعد از مشروطیت داشته و البته خیلی از تحصیلکرده اون دوران که در غرب درس خونده بودند با بعضی نوشته هاش مخالف بودند و البته نقد منطقی کمتر دیده میشه.
ولی نقش جلال در اتصال روشنفکری به فرهنگ عامیانه دهه چهل غیرقابل انکار. داستانها هم خیلی تخیلی نیست بنظرم.شخصیتهای معمول مثل پستچی مدیر مدرسه و اینان.