توجـــــــــــــــــــــــــــــه***توجـــــــــــــــــــــــــــــه
متاسفانه پاسخ هایی که بنده در این تاپیک ارسال می کنم نمیاش داده نمی شود!انگار اجازه پاسخ دادن به بنده در ایم تاپیک سلب شده است!!!یعنی واقعا مدیران محترم این اجازه رو از من گرفتند؟!فراداد جان میشه شما بررسی کنید؟!!
----
پاسخی که چند روزه میخاوم بفرستم اما نمی تونم:
ضمن تشکر از همه دوستان عزیز چه مخالف و جه موافق!!!ممنونم از مشارکتتون در بحث!
پاسخ سوالات مشابه رو در یک نقل قول داده ام....
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۱۴ ق.ظ)MSZ نوشته شده توسط: ای کاش حداقل قانونی گذاشته بشه که شاگرد اول ها بتونن تو دانشگاه کارشناسی خودشون بمونن و اونطوری سهمیه داشته باشن ... نه اینکه با شگرد اولی شون بیان برن تو یه دانشگاه درجه ۱ مثل امیر کبیر یا شریف یا تهران...
کلا سهمیه یعنی بی عدالتی...
[quote='پوونه' pid='205173' dateline='1377671223']
هرکی واقعا چهار سالو درس خونده رتبه خوبی میاره
دوست عزیز بین مطالعه دانشگاه و رتبه کنکور تفاوت ها زیاده!در ضمن یک مشکل اساسی که بین اکثر مخالفین محترم هست اینه که همه تصور می کنند که اون شاگرد اول که مثلا رتبش ۱۰۰۰ شده مثل اونهایی است ۶-۷ ماه برای کنکور خونده !در صورتی که خبر نداره که این فرد مثلا بیشتر وقتشو گذاشته واسه دروس دانشگاهش در همون ترم و این باعث شده که رتبش عالی نشه!در صورتی که داوطلبی که این سهمیه رو نداره مثلا بعد فارغ التحصیلی ۷-۶ ماه درس خونده و از کجا معلوم اگه این شاگرد اول هم ۶-۷ ماه درس می خوند رتبش تک رقمی نمی شد!؟! اونمهم با این کنکوری که رتبه های۱-۲۰۰ تش فقط بر حسب شرایطی این رتبه رو کسب کردند و معلوم نیست اگه یه بار دیگه آزمون بگیرن چه اتفاقی برای همین رتبه های عالی مخالف این سهمیه خواهد افتاد!
در ضمن به عنوان مثال من می تونستم سال قبل بی خیال معدل الفی بشم و بیشتر دروس کنکور رو بخونم و الان مثله بعضی از دوستان بیام بگم تک رقمی شدم ومخالف این سهمیه بشم!اما دوستان عزیز بدونید که این به عنوان مثال شاگرد اول ها در خیلی از موارد رتیه عالی در کنکور رو فردای کسب معدل بالا کردن!کمی به این شرایط هم فکر کنیم!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۲:۵۶ ب.ظ)sir_ams نوشته شده توسط: خب همونطور که به دانشگاه ها ضریب میدم بیان به رتبه ها(۱۰% برتر) هم یه ضریب بدن که حق اوونای دیگه هم ضایع نشه!
با این حرفت علی اکبر کاملا موافقم!!!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۲:۵۶ ب.ظ)sir_ams نوشته شده توسط: ولی انصافا این رو یه نگاه بنداز!!!
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
رتبه ۲۰۰۰!!!!!!! انصافه؟ آقا من کاری به ۱۰۰۰ ندارم! کاری به ۸۰۰ هم ندارم! به ۶۰۰ و ۵۰۰ اینا هم کاری ندارم! اما مثلا ۲۰۰ که دیگه میشه گفت از این شایسته تر بوده! نمیشه گفت؟؟؟
آره منم گفتم این قانون نقایصی داره علی اکبر جان!!!من هم قبول دارم نقاط ضعفشو رفقا!!!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۲:۱۹ ب.ظ)abivardan نوشته شده توسط: (نفر اول) طرف هم درس میخونه هم کار میکنه هم ازدواج کرده هم تو خونه مریض داره همه بد بختی های دنیا سرش هست معدل ۱۶ میاره تو همه ی درسها هم واقعا تلاش کرده یاد گرفته. (نفر دوم) یکی هم همه چیز واسه درس خوندنش مهیاست از هزینه گرفته تا خورد و خوراک و مکان مطالعه معدل ۱۸ میاره میشه شاگرد اول
حرف شما درست و متین ولی دوست عزیز ما نمی تونیم زود قضاوت کنیم! از کجا معلوم یه شاگرد اول هرگز چنین مشکلاتی نداشته؟!شاگرد اولی رو می شناسم که به یکی از دردناکترین بیماری های مبتلا بود والانم هست و هیچ کس از این ماجرا خبر نداره!!!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۳۷ ب.ظ)Aurora نوشته شده توسط: یادمه پیارسال یکی بود تو مانشت با رتبه ی ۱۴۰۰ شبانه دانشگاه تهران با شاگرد اولی قبول شده بود، مال همین غیر انتفایی ها و اینا بود، آخه شاگرد اول اگر واقعا درس خون بود و سواد داشت که رتبش ۱۴۰۰ نمی شد!! ۱۴۰۰ یعنی معلومات ۰/
دوست عزیز حرف شما درست ،به شرطی که این شاگرد اول درس خونده باشه واسه کنکور و این شاهکار رو خلق کرده باشه!اما به اینم دقت کنیم که هستند شاگرداولهایی که در همون ترمی که مشغول به تحصیل اند بدون کمترین مطالعه ای برای کنکور امتحان می دن و رتبشون خوب نمی شه اما مثلا بار رتبه ۲۰۰۰ جایی قبول میشه!حالا حرف من اینه که اگه این فرد فارغ التحصیل بشه و بشینه ۶-۷ ماه واسه کنکور مثه بقیه بخونه ایا نمی تونه رتبه خوب بیاره به نظرتون!
یه عده از دوستان گفتند که فلان دانشجوی شاگرد اول رفت تهران و امیرکبیر با فلان رتبه اما بعد دو ترم اخراج شد یا انصراف داد!ولی دوست عزیز آیا در مقابل نداریم کسانی رو که با همین شرایط رفتند اون دانشگاهها و با موفقیت مدرکشونو گرفتند!؟!یکم یه طرفه به قاضی نریم!تاکید می کنم!!!!!!!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۵۰ ب.ظ)MSZ نوشته شده توسط: اگه یه نفر خیلی شاگرد اول و استعداد درخشانه، چرا تو یه امتحان مساوی در کنار چراغ نفتی هایی مثل من رتبه اش میشه ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰؟!!! پس معلومه بین یه مشت LED شده درخشان!!!
مهدی جان فرمایش شما کاملا درست اما همونطور که در پاسخ قبلی گفتم این در صورتی هستش که این فرد به اندازه شما واسه کنکور زمان گذاشته باشه!!!اگه این فردشاگرد اول نخونده این رتبه رو کسب کنه و همش درگیر دانشگاهش بوده چی؟! که من نمونش رو دیدم عزیز!!آیا این احتمال رو هم در نظر می گیری!؟آیا شما می تونی با اطمینان بگی که من هم اگه نخونده شرکت کنم این رتبه رو کسب می کنم!!!؟!اینه یه طرفه به قاضی رفتن مهدی جان!!!من خیلی به حرفات احترام قائلم چون می دونم آدم زحمت کشی هستی!ولی آیا یک ذره به این حرفای من احتمال تحقق نمی دی؟!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۶:۵۳ ب.ظ)user22 نوشته شده توسط: وقتی تو سهمیه استعدادهای درخشان اسم هر نوع دانشگاهی هست( پردیس- غیر انتفایی- پیام نور...) آیا این بی عدالتی نیست که دانشگاه آزاد رو از هر دانشگاهی کمتر میدونن و اسمی ازش نیست؟
من با شما موافقم این هم از نواقص این قانونه!!!!!
(۰۶ شهریور ۱۳۹۲ ۰۸:۵۷ ب.ظ)Fardad-A نوشته شده توسط: حداقل تو مدرک ارشدشون باید بنویسند ایشان با سهمیه شاگرد اولی فلان دانشگاه وارد شده. من الآن را نمیدونم ولی در مدرک تحصیلی کارشناسی من نوشته که مثلا" با سهمیه منطقه یک من قبول شده ام.باید سهمیه نوشته بشه.
فرداد جان من با این گفته شما کاملا موافقم!!!احسنت!!!این حرفه منطقی ای هست!
---
white bird نوشته شده توسط: سلام.وقت بخیر
ببخشید یه سوال داشتم
میخواستم بپرسم شما میدونید ما که با سهمیه شاگرد اولی قبول شدیم لازمه از یونی کارشناسیمون نامه ی برا ثبت نام بگیریم؟؟
تو خود سایت چیزی نزده بود
ولی یادمه پارسال بچه ها این نامه میگرفتن
سلام تشکر/
آره اتفاقا برای منم سواله!منم بلاتکلیفم!البته من وقت ندارم برم شمال و امروز دارم میرم تهران!اگه هم خواست در مرحله تکمیل نقص پرونده انشالله می برمش... اگه خبر جدیدی به دستتون رسید در مورد شاگرد اولی ممنون میشم به من هم اطلاع بدید.
من هم اگه چیزی دستگیرم شد خبرتون می کنم.با تشکر
آیا اگه منطقی باشیم سهمیه های علمی بی عدالتی است؟!
با سلام به همه دوستان عزیز مانشتی چه اونهایی که این روزا خوشحالید و چه اونهایی که این روزا ناراحتید.!
می خوام ازتون بخوام که به دور از هیچ غرض و تعصبی و به صورت منطقی این مسئله سهمیه های علمی رو بررسی کنیم!(تاکید می کنم بحث من سهمیه های علمی استعداد های درخشان بدون کنکور،استعدادهای درخشان با کنکور که شامل المپیادی ها وجشنواره ای ها، شاگرد اول ها هست و اصلا مورد بحث من سهمیه های ایثارگری و بسیج و هیئت علمی نیست!یعنی بحث من ماده ۲ و ۷ آیین نامه ارایه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتره)
توی این چند ماه مرتب صحبت هایی در برخی تاپیک ها مطرح می شد و مرتب دوستان عزیزی که تعدادشون هم نسبت به داوطلبای سهمیه علمی بیشتر است (و البته طبیعی است که تعدادشون بیشتره)مرتب این سهمیه های علمی رو نقد کردند!در این مدت بنده فقط سکوت کردم و مرتب دیدم که برخی دوستان با یک طرفه به قاضی رفتن مدام دارند این سهمیه ها رو باطل می دوند!و گاه حتی بی احترامی هایی که در مانشت توقع نداریم دیده می شد!
حالا بیایم دوستانه به حرف های هم گوش بدیم و بعد قضاوت کنیم(بنده حقیر به عنوان عضوی کوچک از این گروه اقلیت سهمیه علمی بر خودم واجب دونستم که این تاپیک رو ایجاد کنم)
• اول به چند اصل بدیهی توجه کنیم:
○ همواره در هر قانونی احتمال اینکه نواقصی وجود داشته باشد وجود دارد.
○ وقتی قانونی در مجمعی توصیب می شود باید مطمئن باشیم که حتی اگر این مجمع یا تشکل یا سازمان دارای مشکلاتی باشد بازهم این قانون با بررسی و در نظر گرفتن مصلحت هایی تصویب شده است. باید بدانیم که هر سازمانی هرچندبا عملکرد های کنونی دارای نقاط قوت و ارزش هایی هم هست،عده هستند که زحمت می کشند تا این سازمانها و تشکل ها فعالیت کنند،پس نباید به راحتی یک طرفه به قاضی بریم وکل قانون و عملکر رو باطل بدونیم!این از منطق به دور است و ما دیگر سن و سالی ازمان گذشته و باید کمتر غیرمنطقی با پدیده ها برخورد کنیم!مطمئن باشید که ۱۰-۲۰ سال دیگر هر کدام از ما عضوی از یکی از سازمانها و تشکل های مختلف دولتی و یا خصوصی می شویم و آیا می پسندید که دو سه نسل بعد ما این گونه در مورد رفتار و فعالیت های ما یک طرفه به قاضی روند؟!
• بررسی مسئله:
○ خب حالا بریم سر اصل مطلب: اگه قرار باشه من بدون هیچ بررسی ساختاری به با نگاه منفی و از نگاه کسی که نتونسته این سهمیه رو کسب کنه به مسئله سهمیه استعدادهای درخشان نگاه کنم خب می گم که این قانون بی عدالتی است!
○ اما اگه قرار باشه اندکی این پدیده رو بررسی کنم آیا به خودم اجازه می دم که به راحتی این گونه قضاوت کنم و افراد زیادی رو که با وقت گذاشتن های بسیار و بررسی جز به جز این مسئله، اینگونه اون رو تصویب کردن به باد توهین بگیرم؟!به نظر شما این افراد مسئول واقعا هیچ تفکری ندارند و بدون هیچ استدلالی و بدون بررسی قانون تصویب می کنند!!!آیا این قانون هیج تاثیر مثبتی ندارد؟!
○ من نمی خوام این جا قصه حسین کرد شبستری رو بگم!اما باید بدونیم که این قانون بر اساس موازین و با اهداف مشخصی نوشته شده! من اینجا به چند تا سوال و بحث رو به عنوان نمونه مطرح می کنم و قضاوتش رو می سپرم به شما تا بدونید که اون آدمایی که این قانونا رو تصویب می کنن از زوایای دیگه ای هم به قضیه نگاه می کنن!
§ آیا می دونید که یکی از دلایل تصویب این قانون اینه که در دانشگاه های کشور جو رقابتی ایجاد بشه و انگیزه ای باشه تا دانشجوها بیشتر درس بخونند!آیا اگر برای ممتاز شدن امتیازاتی قائل نشن چند نفر انگیزه دارن که این سهمیه ها رو کسب کنند؟!
§ آیا با وجود این سهمیه ها می دونید بازهم هم قشر عظیمی از همین افراد سهمیه ای در دانشگاه های مختلف کشور با سطوح مختلف علمی دارن از کشور مهاجرت می کنند.
§ آیا می دونید در صورت نبودن این گونه سهمیه ها جامعه آموزشی دچار چه رخوتی میشه!؟ایا به پویایی جامعه دانشگاهیمون چقدر فکر کردیم!؟آیا تا حالا سابقه تدریس داشتید که بدونید وقتی برای یه جامعه کوچک مثه حتی یه کلاس ساده جایزه تعیین می کنیم چقدر تلاش و پویایی توی اون کلاس بیشتر میشه؟!این خصلت انسانه!چه برسه در یک جامعه بزرگ در حد یک کشور!
§ آیا تا حالا به عنوان یه تحصیل کرده این مملکت قانون پنجم توسعه که یکی از اساس برنامه های کشوره به خصوص ماده ۱۸ شو خوندیم؟!
§ آیا به نظر شما این منطقیه که فقط سطح علمی رو بایه آزمون چند ساعته بسنجیم؟!اونهم آزمونی که میشه با ۵-۱۰ ماه درس خوندن بهترین رتبه ها رو توش آورد!
§ اگه قرار باشه حرف از بی عدالتی بزنیم و بگیم این سهمیه مزخرفه به نظر شما این سبک کنکور بی عدالتی نیست؟!به نظر شما این سبک کنکور مزخرف نیست؟!سوال من از شما اینه آیا کسی که در آزمون ارشد رتبه یک آورده اگه دوباره ازش آزمون بگیریم می دونید تولرانس رتبش می تونه حداقل تا ۳۰۰ رتبه جابجایی باشه!!!آیا درسته تا اینکه یه رتبه خوب میاریم اینقدر غرور مارو بگیره و فک کنیم سطح علمیمون از همه بهتره حتی کسی که ۱۰۰۰ تا رتبش با ما فرق می کنه؟!مثلا بگیم کسی که رتبش اینقدر از من بیشتره با سهمیه قبول شده و من قبول نشدم!
§ چند نفر از بچه های سهمیه علمی رو بررسی کردیم زندگیشونو!آیا اگه اندک افرادی از راه نادرست این سهمیه رو کسب می کنند مثلا به زیرآب زنی و .. این درسته که کل بچه هایی که این سهمیه رو کسب کردن متهم کنیم!؟اینه منطق؟!
§ آیا اگه شما خودتون این سهمیه رو کسب کرده بودید آیا واقعا الان همیگونه قضاوت می کردید!؟!
§ یه عنوان خیلی حقیرتر از اونیم که بخوام این حرفهارو بزنم اما برای نمونه به عنوان کوچکترین عضو این اقلیت سهمیه علمی چندتا از مشکلاتمو می گم خودتون قضاوت کنید:
□ خدا شاهده که در ترم اول کاردانیم که در دانشگاه امام علی یزد(روزانه)درس می خودنم برای شاگرد اول شدن در اون ترم، شبانه روز کمتر از ۳ ساعت می خوابیدم!
□ خدا شاهده که برای کسب این سهمیه از خیلی منافع دیگه گذشتم:
می تونستم به مسابقات روبتیک جهانی راه پیدا کنم اما به خاطر معدل علیرغم شرکت در IranOpen از تیم انصراف دادم تا شاگرد اولی رو بعدا از دست ندم
می توستم مثه خیلی از دوستان عزیزم وقتی تو کارشناسی شمال درس می خودنم مرتب برم جنگل و دریا و عشق و حال اما دو سال گذشت و من تنها فرصت کردم که فقط ۴ بار برم گردش!
خیلی سخت بود وقتی یزد بودم وتنها سه ساعت تا خونم راه داشتم در ترم فقط یه بار می توستم بیام شهرم و خانوادمو ببینم
خیلی سخته وقتی در ۴ سال پیاپی تنها یک بار بتونم ۱۳ بدر با خانوادم باشم
خیلی سخته وقتی عید توی شهر غریب بمونی و تک و تنها درس بخونی که به هدفت برسی
خیلی سخته وقتی ۴ سال ب خاطر همین معدل لعنتی سر هیچ کاری نرم،فرصت های شغلی رو کنار بزنم و هیچ پس اندازی جمع نکنم وقتی می بینم بقیه دوستام حالا معدل بالایی نگرفتن اما توی همین سالاها در کنار درس با کارهای پاره وقت یا دائم توستن سرمایه ای جمع کنند
خیلی سخت بود که شب یلدا شب عید و جشنای دیگه یا حتی روزای محرم توی خوابگاه یا خونه بمونم و درس بخونم!
من به عنوان بی سوادترین کسی که داره از این سهمیه استفاده می کنه این سختی ها رو گفتم خدا رو شاهد می گیرم که که قصد خودستایی ندارم و فقط گفتم تا شاید قدری تامل کنید!
§ بعضی از دوستان میگن خب این سهمیه مثلا معدل الفی حق دانشگاههای تاپ و مخصوصا روزانه هاست!سوال من از شما اینه که اگه منطقی باشیم و بخوایم از بین دو شاگرد اول به شرایط زیر با صلاحیت ترین فرد رو انتخاب کنیم کدوم رو انتخاب می کنیم؟!
□ ۱-رتبه ۱۳۰ از دانشگاه شریف
□ ۲-رتبه ۱۰۰ از دانشگاه غیرانتفاعی یا پیام نور
§ آیا این دانشجوی مثلا پیام نوری شاگرد اول صلاحیتش بیشتر نیست که در رقابت با شاگر اول شریف که رتبش بدتر شده به دانشگاه بهتری بره؟!(مشکل اینه که شاگرد اولا رو با غیر شاگرد اولا مقایسه می کنیم!آخه بابا سهمیه ها کلا جداست!هرچه می کشیم در زندگی از همین مقایسه های ما با دیگرانه نه با خودمون!اگه آزمون شاگرد اولا کلا جدا بود آیا بازهم می تونستم اینگونه قیاس کنیم؟! )
□ بعضیا می گن طرف توی دانشگاه درجه یک کلی سختی می کشه معدلش خوب میشه وشاگرد اول میشه اما تو دانشگاه سطح ۳- ۴ مثلا غیرانتفاعی به راحتی میشه شاگرد اول شد!آیا می دونید کسی که توی دانشگاه درجه ۳-۴ درس خونده برای اینکه تو کنکور مثلا به رتبه ۱۰۰ یا ۲۰۰ برسه چه مشکلاتی داره؟
می دونید در یک دانشگاه درجه ۳-۴ تقریبا ۸۰% دروس تدریس نمیش و خود داوطلب مجبور هست تمام سختی مطالعه حین کنکور رو به دوش بکشه و خودش بخونه!در صورتی که در دانشگاهها درجه ۱-۲ اینگونه نیست!
می دونید کیفیت آموزش اساتید در یک دانشگاه درجه ۳-۴ چقدر ضعیف هست و یک داوطلب این دانشگاه واسه کسب کردن رتبه زیر ۱۰۰۰ مجبور هست تمام سختی مطالعه حین کنکور رو به دوش بکشه و خودش بخونه!در صورتی که در دانشگاهها درجه ۱-۲ اینگونه نیست!
می دونید بیشتر طراح های سوالات اساتید دانشگاهها درجه ۱ هستند و چقدر کسب رتبه برای اونها به خاطر همین آشنایی با سبک سوالات راحت تر است تا کسی در یک دانشگاه درجه ۳-۴ بوده و یک داوطلب این دانشگاه واسه کسب کردن رتبه زیر ۱۰۰۰ مجبور هست چقدر بیستر زحمت بکشه!
می دونید کسی در یک دانشگاه درجه ۳-۴ درس خونده و پایه نسبتا ضعیف تری داره مجبوره چقدر بیشتر برای کنکور درس بخونه و وقت بزاره در صورتی که در دانشگاهها درجه ۱-۲ اینگونه نیست!
§ آیا این درسته که این قدر غرور مارو بگیره و فک کنیم چون توی دانشگاه سطح اول درس خوندیم باید هر طور برخورد و قضاوتی در مورد سایر دانشگاهها بکنیم.
• ختم کلام:
○ بله من هم قبول دارم که نواقصی وجود داره در این قانون مثلا میزان ضریب تاثیر معدل دانشگاها و یا ذلایل عدم امکان استفاده از این سهمیه ها برای دانشگاههایی مثل آزاد و .... اما با وجود این مسائل با توجه به صحبت های بالا چگونه قضاوت می کنیم؟! ( اگه بنده حقیر جسارتی کردم از همه شما عزیزان عذرخواهی می کنم... )
ارادتمند همه شما دوستان عزیز
احمدیان