زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۸:۵۴ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان

ارسال:
۱۹ دى ۱۳۹۰, ۱۲:۰۹ ق.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
استفاده ناکارآمد از اینترنت و تکنولوژی دغدغه امروز بشر به شمار می رود و بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما در برابر پدیده اینترنت، عدم آشنایی با کاربرد های فوق العاده کارآمد آن است .

چند روز پیش در وبلاگی به مطلبی برخوردم که در آن ۲۵ ابزار کمتر شناخته شده گوگل را برای استفاده پژوهشگران و دانشگاهیان معرفی کرده بود .شاید بتوان گفت امروز گوگل قلب اینترنت است و لذا شما جهت استفاده از قلب اینترنت می توانید در ادامه مطلب شما می توانید ۲۵ ابزار گوگل را جهت پیشبرد پروژه هاتان مشاهده کنید:

۱‌: Google Scholar:

گوگل اسکالر یکی از ابزارهای پژوهشی گوگل جهت جستجوی مقالات تخصصی از بین صفحات مجموعه مجلات و پایگاه های علمی مختلف و البته با رعایت کلیه ملاحظات قانونی نشریات معتبر دنیاست. شما می توانید جهت نوشتن مقاله یا مطالعه مقالات دیگران از این منبع عظیم استفاده کنید.

۲‌: Google Patents:
آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که با مجموعه ای بی نظیر از اختراعات آشنا بشوید، اگر دوست دارید اختراعات بشری را تا امروز ببینید، گوگل پتنتز شما را با میلیون‌ها اختراع ثبت شده جهانی آشنا می کند. اگر تاکنون روی لینک کلیک نکرده اید‌، پیشنهاد می کنم خودتان را از دیدن این همه تصویر و نمودار دیدنی محروم نکنید.

۳‌: Google Books:
احتمالا با آن همه سروصدایی که سر قوانین کپی رایت گوگل بوک به وجود آمد‌، قبلا با آن آشنا شدیده اید، هزاران نسخه کپی شده کتاب هایی که رویای خواندن خیلی از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها فقط در گوگل بوک قابل تصور است.
ایجاد کتابخانه های شخصی و جستجو در بین موضوع بندی های فوق العاده گوگل، تنها امکانات ابتدایی ابزاری است که مطمئنا لذت داشتن یک کتابخانه آنلاین نامحدود را تحقق می بخشد.

۴‌: Google News Archive Search:
تاریخ همیشه بهترین مفسر زمان است. با این ابزار گوگل در زمان سفر کنید و در آرشیو اخبار دنیا گشت و گذار کنید. گاهی گشت و گذار در اخبار ۲۰۰ سال گذشته ما را با حقیقت خیلی از امور آشنا می کند.

۵‌: U.S. Government Search:
این هم یکی دیگه از ابزارهای جستجوی خاص گوگل که البته بیشتر به درد ساکنان ایالات متحده می خورد و برای جستجو در اسناد و وب سایت‌ها دولتی به کار می رود.

۶‌: Google Custom Search Engine:
جستجوی پیشرفته در موتور جستجوی گوگل شاید بتواند تمام نیازهای تحقیقی شما را برطرف کند، متاسفانه ایرانی‌ها کمتر با این ابزار آشنایی دارند، قابلیت اختصاصی کردن موتور جستجو گوگل از دیگر امکانات این ابزار است.


۷‌: Web History:
از ابزارهای هوشمند گوگل برای شخصی سازی کردن جستجوهای شما ایجاد شده است. ایده کار خیلی ساده است. ردپای شما در نت نشانگر علاقه مندی های شماست و گوگل با استفاده از همین ردپا مسیر های احتمالی دلخواه شما را برای آینده حدس می زند.

۸‌: Google Code Search:
جستجوگر اختصاصی و البته ممنوعه‌! کدسورس های متنوع از سرتاسر وب. نمایشی دلپذیر از مجموعه هایی رویایی برای تمامی برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب است. البته به درد پروژه های دانشجویی بچه های کامپیوتر نیز می خورد. البته اگر کپی پیست تنها نباشد!

۹‌: Google Mobilizer:
یکی از راه هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید در تمام مکان‌ها از وب و صفحات استفاده کنید، گوگل موبایلز است. اما آیا تابحال پیش آمده در هنگام استفاده از تلفن همراه با صفحات ناسازگار وب برخورد کنید. این امکان گوگل به شما کمک می کند تا هر صفحه ای از وب را بصورت ایده آل در گوشی های مختلف ببینید. حالا شما می توانید در هر زمان و مکانی به صفحاتی دل پذیر دسترسی داشته باشید.

۱۰‌: Notebook:
من که همیشه از داشتن یک دفتر یادداشت همیشه همراه با امکانات عالی لذت برده‌ام . شما چطور ؟

۱۱‌: SketchUp:
اگر شما از جمله دانشجویان رشته های مهندسی مانند معماری هستید که این مطلب را می خوانید می توانید از این به بعد طراحی و ساخت مدل های سه بعدی تان را هم در امپراطوری گوگل انجام دهید .

۱۲‌: Alerts:
ممکن است حوزه پژوهشی کار شما مستلزم دریافت اطلاعات به روز در موضوع خاصی باشد، یک از سورپرایز دیگر گوگل، "گوگل آلرتز" است‌! با استفاده از این ابزار چنانچه در موضوع مشخص شده اطلاعاتی منتشر شود شما اولین نفری خواهید بود که از آن مطلع می شوید. فکر کنید تمامی فیدهای دنیا را جمع کردند و شما براساس موضوع دلخواهتان اطلاعات بدست می آورید.

۱۳‌ :Desktop:
هر چیزی که نیاز دارید در جلوی چشمان شماست. دسترسی آسان به همه ابزارهای مورد استفاده در نزدیک ترین مکان ممکن یعنی دسکتاپ شما، مطمئنا بر سرعت انجام تحقیقاتتان کمک خواهد کرد.


۱۴‌: Google Pack:

مجموعه ای از نرم افزارهای گوگل را می توانید در این بخش به صورت یک پکیج دانلود کنید.


۱۵‌: iGoogle:

ابزاری جهت شخصی سازی سرویس های گوگل به شمار می رود، شما می توانید جمیل، گوگل باز و صفحه فیس بوکتان را در اینجا جمع کنید و چک کنید. علاقه مندی های محقق است.


۱۶‌: Browser Sync:
آیا شما هم از جمله افرادی هستید که از مرورگر محبوب فایرفاکس استفاده می کنند ؟! از این افزونه مطمئنا لذت خواهید برد .

۱۷‌: Base:
محتوای پژوهشی خود را در وب بارگذاری و آن را با جهانیان با اشتراک بگذارید . لذت به اشتراک گذاری همواره با یادگیری همراه است.

۱۸‌: Web Accelerator:
امکانی ویژه از گوگل که با استفاده از آن می توانید سرعت دسترسی خود را به صفحات وب افزایش دهید .

۱۹‌: Google Docs:
یک امکان عالی دیگر از گوگل برای ایجاد و مدیریت آنلاین مستندات شما، با قابلیت تنظیمات و شخصی سازی هر چه بیشتر و البته به اشتراک گذاری آن در بین گروه های کاربری گوگل داکز است.

۲۰‌: Send to Phone:
یکی از برترین سرویس های ارسال پیامک از طریق وب به تلفن های همراه که البته فقط در ایالات متحده قابل استفاده است و به درد کاربران ایرانی نمی خورد.Big Grin

۲۱‌: GrandCentral:
برقراری ارتباطات با تمامی نقاط دنیا با ارزانترین روش ممکن یکی از موضوعاتی است که در پیشبرد پروژه های تحقیقاتی بسیار تاثیر گذار است .
استفاده از این سرویس اگرچه بهترین و در دسترس ترین سرویس موجود در وب نیست و در حال حاضر صرفا به کاربران ایالت متحده سرویس می دهد‌، اما با توجه به امکانات عالی و البته پشتیبانی غول دنیای وب در پشت سرش رقیبی سرشناس برای فعالین این حوزه در آینده بشمار خواهد رفت.

۲۲‌: Google Sites:
تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای عرضه و اشتراک مطالب خود در قالب یک تیم پروژه با افرادی که دور از آن‌ها زندگی می کنید‌، استفاده از یک سایت می تونه روش سودمند برای تعامل بین اعضای تیم باشه . اگر دوست دارید با کمترین سواد فنی یک محیط تعاملی جذاب داشته باشید‌، می توانید سایت خود را در اینجا راه اندازی کنید.

۲۳‌: GTalk:

این همان یاهومسنجر گوگل است، البته به اسم گوگل تالک. کیفیت صوت آن از یاهو مسینجر بهتر است و یک ابزار ابتدایی با کارکرد های فوق العاده برقراری یک ارتباط چند رسانه ای با هر نقطه از دنیا. بدون شک راه حلی ارزان و مطمئن برای تبادل اطلاعات علمی شما خواهد بود .

۲۴‌ :Pinyin IME:
محصول خاص برای افراد خاص . اگرچه این یکی از تاثیرگذارترین ابزار برقراری ارتباط در چین محسوب می شود و به نوعی یکی از پرکاربردترین محصولات گوگلی است اما در صورتی برای شما مفید واقع می شود که پروژه های تحقیقاتی شما به نوعی با بزرگترین صنعت رو به رشد دنیا در ارتباط باشد، بهترین راه حل برای برقراری ارتباط شما با دنیای زبان چینی و مترجمی که نیازهای زبانی شما را تا حدودی رفع می کند.

۲۵‌: Babelplex:
اگرچه آخرین ابزار معرفی شده ما برای گوگل نیست ولی گوگل بخوبی از آن استفاده می کند . یک ابزار مترجم قوی برای واژگان تخصصی که بیش از ۲۹ زبان زنده دنیا را پشتیبانی می کند .

[تصویر:  2hpj6v9.png]
۱۸
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: luna , pos , psps1368 , inteligentium , matin77 , sima2 , انرژی مثبت , mosaferkuchulu , Bache Mosbat , Mahtab_m , parsaNA , Xilinx , a.hooshmand , narges_r , لهمشد , شاپری , aydingol , *Najmeh* , mfXpert , Girbert , ف.ش , nasrolah , mansourzadeh , esi , Lonely Palm , Avicenna , d.KH , azad_ahmadi , 1100 , hacker , Amir V , good-wishes , sa123 , neilabak , Hera , AmiriManesh , mahaya67 , arefeh.hp , سلطانی
ارسال:
۱۹ دى ۱۳۹۰, ۰۵:۱۶ ب.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
استفاده از گوگل اسکالر واقعا تایید می شه و جواب می ده برای survey‌ها مخصوصا.

الهی و خلّاقی و حِرزی و مَوئلــی اِلیکَ لَدَی الاِعسارِو الیُسرِ اَفزَعُ
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Xilinx , شاپری
ارسال:
۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۱:۲۲ ب.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

این رو هم فراموش نکنید.حرف نداره.آدم به وجد میاد Big Grin

تحمل مشقت به امید آسایش بهتر از آسایشی است که سختی به دنبال دارد.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: لهمشد , ۱۱۰۰
ارسال:
۱۴ اسفند ۱۳۹۱, ۰۱:۰۱ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ۰۱:۰۳ ب.ظ، توسط شاپری.)
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
خیلی عالی بود
من تازه قبول شدم و خیلی به این مطلب نیاز داشتم
ممنونم



آقای Xilinx لینکتون باز نمیشه که!

چرااا.... چرا....
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۰۴ فروردین ۱۳۹۲, ۰۵:۳۰ ب.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
من نیاز به ابزار و یا جایی دارم دارم که بتونم از گوگل جمع آوری اماری کنم

مثلا چه موقع از شبانه روز مثلا واژه booK بیشتر سرچ شده ، یا اونایی که بوک رو سرچ کردن بعدش چی رو دیدن

یه همچین چیزی ، کسی اطلاعاتی داره ؟

با تشر از همه

جای مرد بی ادب زندان است .
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۰۵ فروردین ۱۳۹۲, ۱۲:۲۱ ق.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
کسی اطلاعی نداشت بزرگواران ؟

جای مرد بی ادب زندان است .
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۰۵ فروردین ۱۳۹۲, ۱۲:۴۱ ق.ظ
RE: ۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
(۰۴ فروردین ۱۳۹۲ ۰۵:۳۰ ب.ظ)Premier Homme نوشته شده توسط:  من نیاز به ابزار و یا جایی دارم دارم که بتونم از گوگل جمع آوری اماری کنم

مثلا چه موقع از شبانه روز مثلا واژه booK بیشتر سرچ شده ، یا اونایی که بوک رو سرچ کردن بعدش چی رو دیدن

یه همچین چیزی ، کسی اطلاعاتی داره ؟

با تشکر از همه
سلام
ابزاری که نیاز دارید تحت عنوان گوگل ترند ارائه میشه. توسط این ابزار میتونید سیر تاریخی جستجوی کلمات رو بر اساس منطقه جغرافیایی و زمان جستجو مشاهده کنید.
لینک دسترسی:
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۳
۰
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: equilibrium , diligent , AmiriManesh
ارسال:
۰۵ فروردین ۱۳۹۲, ۱۲:۴۴ ق.ظ
RE: ۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
(۰۵ فروردین ۱۳۹۲ ۱۲:۴۱ ق.ظ)mansourzadeh نوشته شده توسط:  
(04 فروردین ۱۳۹۲ ۰۵:۳۰ ب.ظ)Premier Homme نوشته شده توسط:  من نیاز به ابزار و یا جایی دارم دارم که بتونم از گوگل جمع آوری اماری کنم

مثلا چه موقع از شبانه روز مثلا واژه booK بیشتر سرچ شده ، یا اونایی که بوک رو سرچ کردن بعدش چی رو دیدن

یه همچین چیزی ، کسی اطلاعاتی داره ؟

با تشکر از همه
سلام
ابزاری که نیاز دارید تحت عنوان گوگل ترند ارائه میشه. توسط این ابزار میتونید سیر تاریخی جستجوی کلمات رو بر اساس منطقه جغرافیایی و زمان جستجو مشاهده کنید.
لینک دسترسی:
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

و همینطور
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

گر وا نمی کنی گره ای، خود گـــره مباش،
ابروگشاده باش چو دستت گشاده نیست
۲
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Premier Homme , AmiriManesh
ارسال:
۰۵ فروردین ۱۳۹۲, ۰۳:۱۶ ب.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
سپاس بزرگواران

اما مثلا نمیشه فهمید کسانی که یک کلمه رو سرچ کردن بعدش چی رو جستحو کردن ، یا حدلقل من متوجه نمیشم کجاست

جای مرد بی ادب زندان است .
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۰
۰۶ فروردین ۱۳۹۲, ۰۱:۵۸ ب.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
یه سوال دارم دوستان. ترم ۷ که بودم استاد هوش مصنوعی ما می گفت که رو یک بحثی داره کار می شه که تصویر رو با تصویر یا متن رو با تصویر جستجو کنه. یعنی عکس اون کاری که جستجوگرهای الان دارن انجام میدن. همون جستجو براساس تصویر.
آیا در این زمینه کار شده، خبر دارین شما؟

ای درد توام درمان در بستر ناکامی .... ای یاد توام مونس در گوشه تنهایی
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم ... لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۱
۰۶ فروردین ۱۳۹۲, ۰۳:۰۲ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۷ فروردین ۱۳۹۲ ۱۲:۰۵ ب.ظ، توسط Premier Homme.)
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
کسی اطلاعات بهتری داره ممنون مشم راهنماییم کنه
منتظر یاریتان هستم

جای مرد بی ادب زندان است .
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۲
۰۷ فروردین ۱۳۹۲, ۰۳:۴۱ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۷ فروردین ۱۳۹۲ ۰۴:۳۹ ب.ظ، توسط Premier Homme.)
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
آقایون کسی نیست راهنمایی کنه
برای من این نکته مهمه که بتونم بفهمم کسانی که یک کلمه رو سرچ کردن بعد از اون چه کلمه ای رو جستجو کردن ، یا قبلش چی رو یافتن
یا مثلا من بگم بیشترین کلمه ای که بعد از book جستجو شده چیه ، یه همچین کارایی گوگل ترد انجام نمیده درسته >؟
راههای دیگه ای هست ؟

جای مرد بی ادب زندان است .
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۳
۲۲ اسفند ۱۳۹۴, ۰۳:۰۰ ب.ظ
RE: ۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
آیا نتایجی که Google trend میده قابل اعتماد هست؟!

و اینکه غیر از Google trend سایت دیگری رو میشناسید که همین کارایی رو داشته باشه چون برای بعضی از key word ها نتیجه ای نمیدهDodgy
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۴
۲۲ اسفند ۱۳۹۴, ۰۵:۲۹ ب.ظ
RE: ۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
(۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۰۳:۰۰ ب.ظ)arefeh.hp نوشته شده توسط:  آیا نتایجی که Google trend میده قابل اعتماد هست؟!

و اینکه غیر از Google trend سایت دیگری رو میشناسید که همین کارایی رو داشته باشه چون برای بعضی از key word ها نتیجه ای نمیدهDodgy

بر اساس جستجو ها تو موتور خودش هست و در این حد قابل اعتماده.

keyword بهتر و عمومی تری انتخاب کن اگر به اندازه کافی جستجو شده باشه حتما میاره اگر نیاورد یعنی keyword در حدی نبود که قابل اندازه گیری باشه.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۵
۱۵ مهر ۱۳۹۶, ۰۴:۴۰ ب.ظ
۲۵ ابزار گوگل برای پژوهشگران و دانشگاهیان
خیلی جالب بود
ممنون
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  بوک کلاب ماشین لرنینگ با حضور متخصص از شرکت های گوگل ، اساتید و دانشجویان دکترا و. Doctorwho ۰ ۱,۳۹۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹ ب.ظ
آخرین ارسال: Doctorwho
  تشخیص گوگل مپس با Live View AR برای مکان دقیق elecomco ۱ ۳,۸۲۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ ۰۲:۴۹ ب.ظ
آخرین ارسال: kooshaideal1
  مجموعه آموزش تصویری ابزار شبیه سازی و بررسی پروتکل امنیتی اسکایتر net work ۰ ۲,۳۱۷ ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ ۰۳:۲۵ ب.ظ
آخرین ارسال: net work
  ابزار طراحی معماری نرم افزار zeynaab ۰ ۱,۲۴۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۱ ق.ظ
آخرین ارسال: zeynaab
  ابزار شبیه سازی پروتکل های امنیت شبکه - ابزار اسکایتر mavin1200 ۰ ۲,۱۲۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ ۰۱:۵۰ ق.ظ
آخرین ارسال: mavin1200
  فیلم آموزش گوگل آنالیتیکس لیندا با زیرنویس فارسی cmoorq1 ۰ ۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ۰۴:۲۷ ب.ظ
آخرین ارسال: cmoorq1
  درآمد یک مهندس در شرکت گوگل چقدر است؟ hnarghani ۱ ۳,۸۸۸ ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ۰۶:۰۰ ب.ظ
آخرین ارسال: simayeshahr
  پیج رنک گوگل نمرده است! nazkhatooon ۱ ۳,۱۹۳ ۱۷ تیر ۱۳۹۷ ۰۱:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: maryamdolati
  کاربرد و آموزش حرفه ای کار با گوگل آنالیز fafaferdos ۰ ۱,۸۴۶ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۳:۴۹ ب.ظ
آخرین ارسال: fafaferdos
  راهنمایی برای ترجمه مقاله برای پایان نامه و همچنین ترجمه اخبار برای وب سایت Doctorwho ۱ ۲,۶۵۷ ۳۰ تیر ۱۳۹۶ ۰۱:۴۴ ق.ظ
آخرین ارسال: mohamad--figo

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close