زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۴:۱۲ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

►► چند توصیه مهم در فراگیری و مطالعه ◄◄

ارسال:
۰۴ آبان ۱۳۹۰, ۰۲:۵۰ ب.ظ
Information ►► چند توصیه مهم در فراگیری و مطالعه ◄◄
Exclamationچند توصیه مهم در فراگیری و مطالعه:

۱- مشخص کردن موضوع و طرح کلی و چارچوب درس‌: بدانید می خواهید چه مطلبی را با چه سرفصلهایی بخوانید.

۲- میز و صندلی مناسب از لوازم اساسی مطالعه است‌: بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه می باشد و بدترین وضعیت حالت درازکش است‌، چرا که در این وضعیت سریع حالت خواب آلودگی و چرت زدن به فرد دست داده و بازده مطالعه کاهش می یابد . در طرز نشستن روی صندلی باید مراقب بود که خم کردن سر و تن عادت نشود . ارتفاع میز باید چنان باشد که بتوانید به راحتی و بدون قوز کردن‌، پشت آن بنشینید و در ضمن کف پاهایتان روی زمین باشد وسعت سطح میز باید به اندازه کافی باشد تا بتوان کلیه وسایل و کتابهای مربوط به یک موضوع را در روی آن گستراند . آنچه را که برای مطالعه لازم نیست از روی میز دور کنید اگر قرار است با شخص دیگری در یک اطاق مطالعه کنید‌، میزها را طوری قرار دهید که به هنگام مطالعه پشتتان به یکدیگر باشد . و هنگام بحث باهم مقابل هم بنشینید .
فضای اطراف و دیوارها باید به گونه ای باشد که شما را به مطالعه تشویق کند نه اینکه باعث حواس پرتی و برهم خوردن تمرکز شما شود. عکسها و نوشته های روی دیوارها می تواند بدقت انتخاب شود تا به این هدف برسیم .
اگر فکر می کنید با صدای رادیو ویا ضبط مطالعه را بهتر می فهمید و از خواب آلودگی شما جلوگیری به عمل می آورد بدانید که این فقط تلقینی بی مورد و یک عادت نادرست است . توجه داشته باشید که اگر به بهترین حالتها عادت کنید موفقیت شما بیشتر خواهد شد .


۳- حتی الامکان ساعت معینی از روز را برای مطالعه یک درس بخصوص تعیین کنید: عادت اندیشیدن یک موضوع در هر روز و در ساعت معین سبب آمادگی ذهنی در آن ساعت می شود‌، و آمادگی ذهنی باعث تمرکز حواس می گردد.


۴- سعی کنید در محیطی کاملاً آرام به مطالعه مشغول شوید : باید تا حد امکان از تداخل در امر یادگیری بکاهید وقتی رادیو و یا تلوزیون روشن باشد نمی توانید با موفقیت مطالعه کنید . اگر برنامه ای است که حتماً باید ببینید یا بشنوید سعی کنید در آن زمان درس نخوانید چرا که دریک زمان واحد نمی توان به بیش از یک موضوع توجه کرد .


۵- بلافاصله بعد از صرف غذای سنگین از مطالعة جدی اجتناب کنید: صرف غذا بخصوص غذاهای سنگین و پرحجم موجب فعالیت بیشتر دستگاه گوارش بدن شده و به همین دلیل حجم خون بیشتر به این قسمت از بدن گسیل خواهد شد و چون میزان حجم خون نیز در بدن محدود است‌، به همین دلیل است که پس از خوردن غذا احتیاج به استراحت و خواب را در خود احساس میکنید . براین اساس مغز انسان نیز در این مواقع نسبت به اوقات دیگر خون کمتری دریافت می کند و آمادگی کمتری به کار فکری خواهد داشت.


۶- به محض حضور در مکان مطالعه ،فقط به کار مطالعه بپردازید:برای شروع به کار وسواس به خرج ندهید فوراً شروع کنید هر فکر مزاحمی که به مغزتان رسید با قاطعیت آن را دور کرده و اجازه ندهید تا پایان ساعت مطالعه باز گردد . به خود بقبولانید که آدم با اراده ای هستید.


۷- وقت را باید غنیمت شمرد:حداکثر استفاده را از وقت کنید برای این منظور باید هر کسی به نظم و ترتیب عادت کند و برای مطالعه به طور روزانه یا هفتگی برنامه مرتبی داشته باشد یکی از عاقلانه ترین و در عین حال مشکل ترین قوانین مطالعه‌، طراحی برنامة منظم و بکارگرفتن آن است . مشکل بودن این کار از این نظر است که علاوه بر وسوسه‌ها و مزاحمت های گوناگون اغلب وقفه‌ها و فاصله های ناخواسته نیز ایجاد می گردد با وجود این‌، اگر واقعاً علاقه به خوب تحصیل کردن و مطالعه درست دارید با برنامه ریزی مطالعه کنید . پس برنامه ریزی کردن را یاد بگیرید.


۸- ضمن مطالعه «یادداشت» بردارید: و برای یادداشت برداشتن طرحی داشته باشید . اندیشه‌ها و مفاهیم را براساس اهمیت آنها مرتب کنید مفاهیم اصلی را ابتدا بیاورید و سپس جزئیات مربوط به آن را جلوی آن یادداشت کنید . مختصر و مفید‌، یعنی تنها نکات اصلی را بنویسید .


۹- به اندازه کافی وقت صرف مطالعه کنید : توقع نداشته باشید موضوعی گسترده را در دو ساعت یاد بگیرید و مسلط شوید‌! به خودتان و ذهنتان فرصت دهید.


۱۰- سعی کنید یک پیش آگاهی در مورد دروس داشته باشید: خلاصه وار به صورت کلی و اجمالی یک روخوانی از مبحث جدید را داشته باشید .سپس شروع به مطالعه کنید.


۱۱- پیشنهاد می شود برای مطالعه دروس حفظی از روش «بررسی و زمینه یابی» استفاده کنید که شامل مراحل زیر است :

بررسی‌: به عنوانهای یک فصل برای دستیابی به نکات اصلی نگاه کنید و اگر خلاصه نهایی وجود دارد آن را بخوانید .


سؤال‌: نخستین عنوانها را به صورت سؤال در آورید سعی کنید درسی را که مطالعه می کنید با دید چگونگی «طرح سؤال» از آن مطالعه کنید .


خواندن‌: برای جواب دادن به سؤال مطالب لازم را مطالعه کنید .


از برخوانی‌: به مطالب نگاه کنید و به سؤال پاسخ دهید بهتر است عبارات کلیدی را یاد داشت کنید .


۱۲- مطالب حفظی را پیش خود تکرار کنید‌: این تکرار و از برخوانی نشان می دهد که در کجا احتیاج بیشتری به مطالعه هست د رهنگام از بر گفتن واژه های کتاب طوطی وار تکرار نکنید‌، ابتدا مطالب را بفهمید زیرا اگر مطالب را فهمیده باشید به راحتی می توانید با جملات خود مقصود را بیان کنید . اگر دیدید هنگام شرح دادن مطالب نمی توانید از عبارات کتاب خارج شوید معلوم می شود که آن موضوع را خوب نفهمیده‌اید و باید وقت بیشتری صرف مطالعه آن کنید .


۱۳- عادت کنید هر مطلبی را با حضور ذهن و تمرکز فرا گیرید: تمرکز به قدری مهم است که بدون تقویت آن مطالعه شما کاملاً بیهوده و بی نتیجه خواهد بود بنابراین آن را سر سری نگرید و سعی کنید حتماً آن را در خود ایجاد کنید و قوت بخشید . اما این که در زمان مطالعه مدام در این فکر باشید که تمرکز خود را از دست ندهید بیشتر سبب سردرگم شدن خواهد شد . وجود یک وضعیت جسمی و روانی مناسب نیز برای این امر بسیار ضروری است . روشن است اگر شما خواب آلوده باشید و یا از لحاظ روانی در وضعیت نامناسب بسر برید قادر نخواهید بود که در هنگام مطالعه تمرکز داشته باشید .


۱۴- در هنگام مطالعه زیر کلمات کلیدی و مهم خط بکشید‌: و جملات مهم را با علامت در حاشیه صفحه در کنار مطلب‌، مشخص کنید خط کشی و علامت گذاری تمامی مطلب مورد مطالعه به آن اهمیت یکسانی می بخشد‌، و نه تنها باعث یادگیری بیشتر نمی شود بلکه تمرکز حواس را نیز به هم می زند .


۱۵- صفحات درس را جلوی چشم خود تجسم کنید: این واقعیت به خوبی ثابت شده است که اگر صفحه یا صفحاتی از کتاب یا جزوه ای را چندین با بخوانیم نه تنها با موضوع آشنا می شویم‌، بلکه کلمات چاپ شده درکتاب را هم می بینیم به عبارتی در جلوی چشم مجسم می کنیم این عادت را در خود پرورش دهید خصوصاً در مورد منحنی‌ها‌، اشکال‌، تصاویر و یا هر نوع شکلی که به عنوان کمک در درک و فهم بهتر مطلب از آنها استفاده شده است بنابراین سعی کنید با ذهنی هوشیار، دلیل های مربوط به موضوع را بفهمید و صفحات درسی مربوط به آن را نیز در جلوی چشم خود تجسم کنید .


۱۶- تحقیقات نشان می دهد حافظه ما ۱۰% از چیزی که می خوانیم ۲۰% از چیزی که می شنویم ۳۰% از چیزی که می بینیم ۵۰% از چیزی که می بینیم و می شنویم ۸۰% از چیزی که می گوئیم ۹۰% از چیزی که همزمان می گوئیم و انجام می دهیم‌، ثبت می کند . به همین خاطر است که وقتی تمرینی را خود انجام می دهیم( حل می کنیم) و یا آزمایش را عملاً انجام می دهیم بهتر به ذهنمان سپرده می شود و دیر‌تر فراموش می کنیم . برای این منظور لازم است در درس‌ها پس از مطالعه و تکرار مطالب خواندنی اولیه به مرور مثالهای حل شده بپردازیم بعد خودمان آنها را حل کنیم و به حل مسائل مشابه که دارای جواب است بپردازیم و درستی جواب خود را بررسی کنیم پس از اطمینان یافتن در مورد کسب مهارت لازم د رآن مبحث به حل تست در زمان کوتاه بپردازیم .


۱۷- اگر در یادگیری مطالب درسی با مشکل روبرو هستیم بایدبه دنبال علت آن بگردیم: و بعد از شناسایی آن در جهت رفع آن اقدام لازم را انجام دهیم علت های عمده ضعف در یادگیری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:


نداشتن هدف در یادگیری : نداشتن هدف مشخص و روشن و قابل دسترسی‌، علاقه و میل به یادگیری را در شخص از بین می برد



فقدان انگیزه کافی: فرآیند یادگیری به انگیزه میل و رغبت کافی برای مطالعه دروس نیازمند است فقدان انگیزه کافی به هر دلیل یک مانع جدی برای یادگیری می باشد .


عدم توجه و دقت کافی‌: بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت‌، بی توجهی و بی دقتی را مهمترین علت یاد نگرفتن می دانند و به طور کلی هرچه بیشتر به چیزی توجه کنیم بهتر آن را درک می کنیم . بی توجهی یادگیرنده گاهی مربوط به عوامل درونی( اضطراب‌، خستگی‌، گرسنگی‌، درد، نگرانی‌، افسردگی‌، تخیلات و .... است) و در بعضی مواقع هم مربوط به عوامل برونی (رویدادهای محیط مطالعه در هنگام مطالعه در خانه و مدرسه‌، صدای تلوزیون و ......) می باشد .


نداشتن معلومات پایه برای یادگیری اگر معلومات پایه را نمی دانید سعی کنید آنها را یاد بگیرید.




۱۸- در هنگام مطالعه و پس از آن به کار خود و نتیجه آن امیدوار باشید‌: سعی کنید روحیه خود را در بالاترین حدممکن و همیشه شارژ نگهدارید . از پیشرفت مطالعه خود لذت ببرید و انرژی مثبت ایجاد شده را در خود تقویت کنید . به کمبودها و کاستی‌ها حساس باشید و سعی کنید آنها را در اسرع وقت از بین ببرید.


موفق باشید.

من می تونم Smile
فرمول موفقیت در کنکور =یک درصد هوش + نود و نه درصد پشتکارIdea
۱۷
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: sasanlive , - rasool - , SarahArshad , firouzi.s , Parva , انرژی مثبت , barca , aatwo , Stud , ssjj , Xilinx , Lantern , fateme66 , najme60 , Mohammad-A , mim , Majid gh , f_a , hossein63 , marzieh , iMohammad , r1e1z1a , capitan , sajad_8900 , **sara** , احسان مومنی , maniye , faraaz_mb
ارسال:
۰۴ آبان ۱۳۹۰, ۰۳:۰۸ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۴ آبان ۱۳۹۰ ۰۳:۱۳ ب.ظ، توسط - rasool -.)
►► چند توصیه مهم در فراگیری و مطالعه ◄◄
و داشتن‌:

عشق

امید

تلاش

پشتکار

توکل


منم آن تشنه‌ی دانش که گر دانش شود آتش
مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمنها


و خدایی که در این نزدیکی ست ...


Live in such a way that those who know you but
don't know God will come to know God because they know you

۳
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Sunshine Off , firouzi.s , Parva , انرژی مثبت , Stud , ssjj , Xilinx
ارسال:
۰۴ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۵۱ ب.ظ
►► چند توصیه مهم در فراگیری و مطالعه ◄◄
(۰۴ آبان ۱۳۹۰ ۰۲:۵۰ ب.ظ)si.mozhgan نوشته شده توسط:  بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه می باشد و بدترین وضعیت حالت درازکش است‌، چرا که در این وضعیت سریع حالت خواب آلودگی و چرت زدن به فرد دست داده و بازده مطالعه کاهش می یابد

دوستم تعریف میکرد یکی از پسرای فامیلشون بصورت درازکش و بالش زیر سینه درس میخونده که الان طفلک . آرتروز گرفته
(۰۴ آبان ۱۳۹۰ ۰۲:۵۰ ب.ظ)si.mozhgan نوشته شده توسط:  اگر فکر می کنید با صدای رادیو ویا ضبط مطالعه را بهتر می فهمید و از خواب آلودگی شما جلوگیری به عمل می آورد بدانید که این فقط تلقینی بی مورد و یک عادت نادرست است . توجه داشته باشید که اگر به بهترین حالتها عادت کنید موفقیت شما بیشتر خواهد شد .
من بیشتر رادیوپیام گوش میدم . چون زورم به افکارمزاحم وناراحت کننده نمی چربه . و لی این جوری میشه اونا رو فراموش کرد و بجاش به اخبار و درس فکر کرد

(۰۴ آبان ۱۳۹۰ ۰۲:۵۰ ب.ظ)si.mozhgan نوشته شده توسط:  ۸- ضمن مطالعه «یادداشت» بردارید: و برای یادداشت برداشتن طرحی داشته باشید . اندیشه‌ها و مفاهیم را براساس اهمیت آنها مرتب کنید مفاهیم اصلی را ابتدا بیاورید و سپس جزئیات مربوط به آن را جلوی آن یادداشت کنید . مختصر و مفید‌، یعنی تنها نکات اصلی را بنویسید .

من هر وقت میخام فصلی شروع کنم . تو صفحه اول فصل(یا صفحه ایی که یکم فضای خالی داشته باشه )مطالب و عنوان های اون فصل و به صورت درختی و با حفظ ترتیبشون مینویسم

دارم با پای پیاده از مانشت بالا می رم.
پاهام خسته شده. یکی دستمو بگیره .
Blush

هر دم از ایمان و کفر . میشوم خالی و پر
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۱۰ شهریور ۱۳۹۱, ۱۰:۰۶ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ ۰۸:۰۷ ق.ظ، توسط ف.ش.)
نکاتی در مورد نحوه ی آمادگی برای کنکور ارشد
با سلام خدمت دوستان عزیز
نکاتی که اینجا ذکر میکنم از زبان یکی از مشاوران و موسسان ماهان مهندس اکبری هستش. این نکات بسیار منو کمک کرده امیدوارم شما هم استفاده کنید.

۱/ از همین الان ساعت خواب خودتون رو با کنکور تنظیم کنید. یعنی ۶/۳۰ ۷ بلند شید و ۸ شروع کنید به خوندن که سر کنکور مغزتون خواب نباشه.

۲/ ساعت های مطالعتون ثابت باشه. به هر ساعت مطالعه ی یک درس باکس میگویند. بنده باکس هام ۲ ساعته. یعنی هر درس ۱ باکس ۲ ساعته میخونم. اندازه ی باکس باید حداقل ۱ و حداکثر ۴ باشه.

۳/ حتما درسها رو به صورت موازی بخونید. چون مغز شما باید قادر باشه سر جلسه ی کنکور بین درسهای مختلف چنج کنه. اگر الان نتونید سر کنکور واستون سخت میشه

۴/ سعی بر اصلاح روش خواندن خود نداشته باشید که یک عمره دارید همینجوری میخونید تغییرش تو این چند ماه سخته.

۵/ هر باکس مطالعاتی رو به دو بخش نا مساوی تقسیم کنید: الف) خواندن اصلی ب) مرور مباحثی که در این باکس خونده شد. طبیعیه که مقدار قسمت ب از الف کمتره.

۶/ دلتون واسه کتاباتون نسوزه و توش بنویسید و هایلایت کنید.

۷/ ایشون بر این عقیده بود که خلاصه نویسی لازم نیست. تو کتاب علامت بزنید و بنویسید. اما بنده حقیر پیشنهاد میکنم که بدم نیست که نکاتی که یادتون میره توی دفتر بنویسید و مرور کنید.

۸/ یک برنامه برای هفته ی بعد داشته باشید. ترجیحا در سه برگ. در یک برگ که دروسی و ساعاتی که پیشبینی میکنید(پیشبینی کمی)، یک برگ مباحثی که در هفته ی بعد پیشبینی میکنید که میخونید(پیشبینی کیفی) و در یک برگ دیگر ساعات خوانده شده را وارد کنید(اجرای کمی). مطمئنا ساعاتی که پیشبینی میکنید واقعا اجرا نخواهد شد. پس در برگ سوم ساعات اجرایی را وارد کنید تا از میزان کار خود با خبر باشید.

۹/ از اواسط مهر بر روی دروسی که برایتان ساده تر است تمرکز کنید.

۱۰/ تا اواسط مهر تنها از زمانهای مرده برای خواندن کلمات انگلیسی و نه گرامر استفاده کنید.

۱۱/ هفته ای ۸۰ ساعت برنامه نریییییزید. شما اگر ۳۰ ساعت برنامه بریزید و اجرا کنید اعتماد بنفس شدیدی خواهید داشت. در مقابل ۸۰ ساعت برنامه ریزی و اجرای ۵۰ ساعت در شما ایجاد سرخوردگی خواهد کرد. واقع بین باشید.

۱۲/ اصولا روزهای جمعه رو واسش برنامه نریزید و ۵ شنبه هم ساعت کمتری نسبت به روزهای دیگر. در مقابل اگر نتوانستید مباحث پیشبینی شده را اجرا کنید و جمعه بیکار بودید میتونید جبرانش کنید.

۱۳/ حتما برنامه رو بنویسید.

۱۴/ رشته هایی که بعد از ظهر امتحانشونه، خواب بعد از ظهر را کنار بگزارند.

۱۵/ صبحها انباره ی مغز خالیست و گنجایش بهتری برای حفظیات داره. در مقابل ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب بهترین زمان برای درسهای ادراکی و استدلالیست. بدیهیست که این زمانها برای همهد یکسان نیست و چه بسا در افرادی برعکس باشد.

اگر چیزی به خاطرم اومد بازم مینویسم. موفق باشیم.Big Grin
۵
۲
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: sir_ams , nana0 , *farnaz* , Abrekhoshhal , pita , sepideh.m , sarehkar , minai , iatii , m@hboobe , zeinab , kerm , Engineer , younes , ayfer.a11 , makalo , رعنا , egm1176 , maryam11777 , الی۲۱ , marjan20
ارسال:
۱۴ شهریور ۱۳۹۱, ۱۰:۱۱ ق.ظ
RE: نکاتی در مورد نحوه ی آمادگی برای کنکور ارشد
(۱۰ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۰۶ ب.ظ)asusx59sr نوشته شده توسط:  ب
۱۵/ صبحها انباره ی مغز خالیست و گنجایش بهتری برای حفظیات داره. در مقابل ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب بهترین زمان برای درسهای ادراکی و استدلالیست. بدیهیست که این زمانها برای همهد یکسان نیست و چه بسا در افرادی برعکس باشد.
من با این موضوع کاملا موافقم!! همیشه از همه میشنیدم که میگفتن دروس ریاشی رو باید صبح خوند!!
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Lightbulb مطالعه گروهی کارمندان برای کنکور ارشد ۱۴۰۳ deniz22 ۰ ۲۶۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۴۲ ق.ظ
آخرین ارسال: deniz22
  جزوه خلاصه نکات مهم فصول ابتدایی درس مهندسی نرم افزار Happiness.72 ۱ ۳,۴۸۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۶:۲۸ ب.ظ
آخرین ارسال: M o h m m @ d
  تصمیم گیری مهم درباره مکان سرور سایت admin ۴ ۴,۳۲۰ ۲۸ دى ۱۴۰۰ ۰۳:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: mahsa3323
  در نوشتن چند جمله انگلیسی نیاز به کمک دارم fa_karoon ۰ ۱,۴۲۱ ۰۳ شهریور ۱۴۰۰ ۰۱:۰۹ ب.ظ
آخرین ارسال: fa_karoon
  مطالعه گروهی ارشد ۱۴۰۰ persiancoder ۹ ۵,۱۸۸ ۱۹ دى ۱۳۹۹ ۰۷:۱۷ ب.ظ
آخرین ارسال: nasser89
  سوال مهم از کمتازیا jamshid51 ۰ ۱,۷۵۷ ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۰۷ ب.ظ
آخرین ارسال: jamshid51
  مدیریت سیستم چند پردازنده ای متقارن no_ta2000 ۰ ۱,۴۶۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹ ۰۲:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: no_ta2000
  آخرین کتابی که مطالعه کردین چی بود؟ mohammad_1366 ۳۵۳ ۱۲۹,۳۸۰ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: diligent
  صفحه چند سطحی Flash1 ۰ ۱,۵۶۶ ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۰۵:۵۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Flash1
  مطالعه کتاب زبان اصلی saharitst ۲ ۲,۳۸۰ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: saharitst

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close