(۲۷ مرداد ۱۳۹۱ ۰۴:۲۹ ب.ظ)s.sadri نوشته شده توسط: جالبه الان اینجا کسی از حقوق مولف اصلا صحبت نمیکنه
یه حق جدید تعریف شده، حق انحصاری برای خریداران اثری که کپی رایت نداره
حالا طبق قانون ایران همچین چیزی سراغ دارید شما؟
سلام
منظور من مولف نبود، منظور از پدیدآورندگان یک مجموعه هست که شامل ناشر، مولف و... میشه (حالا اینجا منظور شما از صاحب حق، موسسه هست). فکر کنم منظور شما از سطر دو و سه اینه که: این آزمون ها کپی رایت ندارند، پس با این حال آیا افرادی که داخل این آزمون ها شرکت می کنند (مصرف کنندگان) طبق این قانون این حق رو دارند که این آزمون ها رو منحصر به خودشون بدونند یا به اصطلاح حقی برای استفاده دیگران قائل نباشند؟
فکر میکنم میشه به دو نکته اشاره کرد. اول در مورد صحت داشتن کپی رایت یا نداشتن اون؟ شما از کجا مطلع هستید که این آزمون ها دارای حق تکثیر هستند یا نیستند؟ طبق همین قانونی که در بالا ذکر شد، قید جملات تاکیدی مبنی بر حفظ و رعایت حقوق پدیدآورندگان شرط واجب حمایت نیست، این یعنی اینکه اگه فرضا کتاب یا هر اثری (مشمول این قانون) در ابتدای صفحاتش به ذکر جمله ای به مخاطبان در مورد رعایت قانون تذکر نده، به این معنی نیست که مخاطب در تکثیر مطالب و هر نوع استفاده غیرمجاز از مطالب محق هست، و اگه این کار رو حتی از روی بی اطلاعی انجام داد با اینحال قانون همچنان موظف به حمایت از حقوق پدیدآورنده هست. پس اولین قضیه ای که باید ازش اطمینان حاصل کرد اینه که این آزمون ها از سوی این موسسه مشمول این قانون هستند یا خیر؟ بصورت پیشفرض و طبق این قانون جواب بله هست ولی ممکنه هم نباشه! کلید حل این قضیه هم تنها با پرسش از یکی از معاونین یا ریاست موسسه x بدست میاد و اینطوری میشه خیلی راحت همه چیز رو "روشن تر" کرد.
اما در مورد حق جدید که از دیدگاه شرکت کنندگان (مصرف کنندگان) هست، واقعیت اینه که هرکسی ممکنه استدلال خودشو داشته باشه ولی خب برای اثبات باید با کجا تطبیقش داد؟ منظورم اینه که شاید بشه از نظر اخلاقی روش بحث کرد اما روی کاغذ چنین دلایلی تعریف شده نیست، یعنی حتی طبق عرف بین المللی حقوق نشر یک اثر متعلق به پدیدآورندگانش هست نه مصرف کنندگان، یعنی مخالف با جمله اون دوستی که گفتند: "حق انتشار این آزمونا برای اونایی هست که هزینه کردن برای این آزمونا نه موسسه پارسه"، در واقع ما حقوق مصرف کنندگان هم داریم اما منظور تعهدات تولید کننده (موسسه) مثل کیفیت، قیمت و... در قبال مصرف کننده (داوطلب) هست نه چیزی فراتر از اون! البته واقعیت اینه که کپی رایت هیچوقت با رعایت حقوق مصرف کنندگان همراه و همگام نبوده و بیشتر در راستای انحصارطلبی هست.
پ.ن: اینطور قوانین داخل کشور ما بیشتر شبیه به شعار میمونه تا واقعیت! و متاسفانه هیچ ابزار نظارتی قوی ای هم برای اجرایی شدنش تعریف شده نیست!