زمان کنونی: ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۶:۰۷ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

اخبار رتبه بندی دانشگاهها و کشورها در حوزه علم در سال ۹۲

ارسال: #۴۶
۱۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۲:۰۵ ب.ظ
اعلام رتبه ۵ دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی سایماگو
کلا رتبه بندی به این سبک که چه تعداد مقاله و کارهای پژوهشی انجام شده به نظرم خیلی بی معنیه!

اولا ممکنه یک دانشگاه رتبه ۱ باشه و یک رشته ای داشته باشه تازه تاسیس و یا ضعیف در اون رشته، پس رتبه بالای دانشگاه دلیل بر بهترین بودن اون تو همه رشته ها نمیکنه
در ثانی علاوه بر دانشگاه آزاد، بین خود دانشگاه های دولتی هم همین وضع در جریانه! تعداد دانشجویان و رشته های همه ی دانشگاه های دولتی مگه یکسانه؟؟ دانشگاه های تهران ظرفیت پذیرششون نسبت به خیلی دانشگاه های دولتی شهرهای دیگه مثل شیراز اصفهان مشهد اهواز و ... بیشتره،

از دید من این رتبه بندی ها اصلا درست نیست
رتبه بندی واقعی به نظرم باید بر اساس هر رشته باشه نه تمام رشته های دانشگاه و هم اینکه بر میزان دانشجویان اونجا تقسیم بشه، اگه فقط کمیت مقالات مهمه، خوب طبعا اون کمیت مقالات با کمیت رشته ها و کمیت پذیرش اون دانشگاه ارتباط کاملا کاملا مستقیمی داره،
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۴۷
۱۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۲:۲۱ ب.ظ
اعلام رتبه ۵ دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی سایماگو
ببینید دوستان عزیز من که نمیگم دانشگاه آزاد نعوذ به الله بهتر از دانشگاههای سطح اول کشور مثل دانشگا های تهرانه!!! من دارم میگم اینقدرم ضربه نکیند این دانشگاه رو! هیمن امسال قبولی دانشگاه آراد کم نداشته رشته های خوب و دانشگا های خوب!! و این رو هم قبول دارم دوستانی که رفتند دانشگاهای برتر کشور خوب زحمت بیشتر کشیدند و حق هم دارند! امــا ! برای دوستی که گفته بودند سوال کامپیوتری میپرسند!! کنترل پنل و .... ببنید اینجوری نگید وقتی زنگ میزنند و میگن فلان مبحث از الگوریتم که داخل کتاب هست سطحش رو مشخص کنید و دوباره برای تصحیح بفرستید این یعنی چی؟! یعنی سوال کامپیوتری یعنی اینقدر بی کارند که از هاروارد زنگ بزنن همچین سوالای سخیفی رو بپرسند؟؟ وقتی اساتیدی که میان و میگن ما رو فلان دانشگاه به عنوان مدرس قبول کردن فقط به خاطر سفارش ایشون باز هم میگی کمه؟؟

یا اینکه وقتی حداقل ۵ تا از اساتید اصلی ما توی کانادا و آمریکا سوئد تحصیب کردند و تدریس کردند یعنی سطح سوالای که میدن پایینه؟؟/ که از تو کلاس ۵۰ نفره ۱ نفر پاس بشه سطح سوال پایینه؟

در مورد پروژه!! به نظر شما دوست عزیز پروژه های سازمان دفاع کم پروژه هایی هستند؟؟/

در کل آقا ما کوچیک همه ی دوستان هم هستیم قصد توهین هم ندارم!

تسلیم نشــــو !
آغـــاز همیشه سخت ترین مرحله است...
۰
۳
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۴۸
۱۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۲:۴۰ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۴۲ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
اعلام رتبه ۵ دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی سایماگو
دوستان لطف کنند تاپیک رو به نقد استاد نکشونند چون اینجا شخص حضور نداره که دفاعیه ای داشته باشه!

در بین همه واحدهای دانشگاهی چه ازاد و چه دولتی هم استاد خوب ممکنه باشه هم ضعیف و هم دانشجویی از این دو دسته و ... این که هر شخص بخواد بیاد واحد دانشگاهیش رو با اساتید و دانشجوهاش توضیح بده و مقایسه کنیم که نمی شه. این همه واحد دانشگاهی...

همیشه مباحث نقد دانشگاهی و بیان تفاوت ها و مزایا و معایب بوده و هست و نمیگیم بده! چون شاید بالاخره یه روزی یکی از بچه های اینجا در راس جایی قرار گرفت و تصمیم گیرنده شد و دونستن مشکلات و معایب بد نیست هر چند به نظر نمیاد کاری براش بشه کرد! در هر صورت نقد و بررسی هم منصفانه باشه.

ضمن این که اینجا بخش خبر هست و فکر کنم تاپیک داره از جنبه خبری خارج می شه و کلا در همه موارد بحث صورت می گیره. در صورتی که فکر می کنید بحثی هست که باید انجام بشه، بخش های مربوطه مثل "بحث ازاد" محل مناسب تری خواهد بود و البته باز هم با رعایت حدود .

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: sepidsal , rahim06
ارسال: #۴۹
۱۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۲:۵۲ ب.ظ
RE: اعلام رتبه ۵ دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی سایماگو
(۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ۰۲:۲۱ ب.ظ)ehsan007 نوشته شده توسط:  هیمن امسال قبولی دانشگاه آراد کم نداشته رشته های خوب و دانشگا های خوب!! و این رو هم قبول دارم دوستانی که رفتند دانشگاهای برتر کشور خوب زحمت بیشتر کشیدند و حق هم دارند!
امــا ! برای دوستی که گفته بودند سوال کامپیوتری میپرسند!! کنترل پنل و .... ببنید اینجوری نگید وقتی زنگ میزنند و میگن فلان مبحث از الگوریتم که داخل کتاب هست سطحش رو مشخص کنید و دوباره برای تصحیح بفرستید این یعنی چی؟! یعنی سوال کامپیوتری یعنی اینقدر بی کارند که از هاروارد زنگ بزنن همچین سوالای سخیفی رو بپرسند؟؟ وقتی اساتیدی که میان و میگن ما رو فلان دانشگاه به عنوان مدرس قبول کردن فقط به خاطر سفارش ایشون باز هم میگی کمه؟؟
یا اینکه وقتی حداقل ۵ تا از اساتید اصلی ما توی کانادا و آمریکا سوئد تحصیب کردند و تدریس کردند یعنی سطح سوالای که میدن پایینه؟؟/ که از تو کلاس ۵۰ نفره ۱ نفر پاس بشه سطح سوال پایینه؟
* نسبت قبولی دانشگاه آزادیا در دانشگاههای خوب به جمعیت و تعداد دانشجوهاش چقدر بوده دوست عزیز؟! منظورتون قبولی شاید چند ده نفر از بین چندین هزار آزادیه دیگه؟!!
* واقعا اون قضیه هاروارد و سوال پرسیدن دیگه نوبره!
* یعنی فارغ التحصیل این کشورها باشن اساتیدتون خیلی واستون عجیبه؟!!! حالا باید دید که از کجاها فارغ التحصیل شدند که حاضر شدند هیئت علمی دانشگاه آزاد بشوند!!! وگرنه همین الانش دانشگاههای مادر کشور توی رشته کامپیوتر بویژه نرم افزار کمبود استاد دارند و واسه چنین افرادی سروکله میشکونند!
* اگه اینطوری که میگید باشه و از کلاس ۵۰ نفره فقط ۱ نفر پاس میشه ۲ حالت داره!
۱- یا اینکه باید آمار اخراجی های دانشگاهتون بالای ۹۰% باشه!
۲- اینکه واقعا اگه یه استاد ببینه از بین ۵۰ نفر فقط ۱ نفر پاس میشه، خوب با این سطح ترم بعد راحت تر میگیره واسشون! و میشه بگید این معدل های درخشان، چجوری زیر بار سخت گیری های طاقت فرسای آزاد که توصیفش کردید چجوری بدست میاد!؟!
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: sepidsal
ارسال: #۵۰
۱۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۲:۵۸ ب.ظ
اعلام رتبه ۵ دانشگاه برتر ایران در نظام رتبه بندی سایماگو
خانوم مدیر هشدار دادن که اینجا فقط یه خبر بوده و بس!
لطفا رعایت کنین بحثای جک و طنز و دروغ سیزده و دروغ آریل و غیره و ذلک رو ببرین همون انجمن خودش!
من نمیدونم سر یه چیزی که اظهرمن الشمس چرا داریم بحث میکنیم و احیانا افرادی هم مثه من خون خونشون رو میخوره Big Grin


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: crevice
ارسال: #۵۱
۲۴ مرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۲۶ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ۰۴:۰۷ ب.ظ، توسط good-wishes.)
۳ کشور اسلامی در لیست ۳۰ کشور برتر علمی دنیا (مرداد ۹۲)
سرپرست ISC با بیان اینکه در ۲۱ روز گذشته تعداد مقالات ایران در پایگاه اسکوپوس از ۲۲ هزار مورد گذشته است، گفت: از ۵۷ کشور اسلامی، تنها سه کشور ایران، ترکیه و مالزی در جمع ۳۰ کشور برتر تولید کننده علم حضور دارند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با بیان اینکه ارزیابی توسعه علمی کشور موضوعی است که از آغاز دهه گذشته در حوزه آموزش و پژوهش مورد توجه جدی سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزش عالی است، گفت: دستیابی به توسعه علمی، سلامت و رفاه را برای مردم کشور به ارمغان می‌آورد. از اینرو، شناسایی مولف‌‌های اثرگذار و مرتبط با تولیدات علمی می‌تواند زمینه را برای این باور که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات علمی کشور در مسیری درست و منطبق با سیاست‌های کلان کشور به ویژه اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی، سند چشم انداز و برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حرکت می‌کنند، بوجود آورد.

وی افزود: رایج‌ترین روش ارزیابی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی هر کشوری استفاده از تکنیک های علم سنجی است که بر اساس پدید آورندگان، حجم تولیدات علمی، استنادها و نشریات علمی صورت می‌گیرد. البته، ارزیابی بر این منوال تنها یکی از شاخص‌های معتبر است. شاخ‌ های دیگری مانند تعداد اختراعات، میزان نوآوری‌ها، تجاری‌سازی تولیدات علمی، تولید ثروت و ده‌ها شاخص دیگر وجود دارد که بر اساس یک یا گروهی از این شاخص‌ها می‌توان فعالیت‌های علمی هر کشور را رصد، ارزیابی و رتبه‌بندی کرد.

مهراد ادامه داد: در آخرین خبری که از تولیدات علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی ارائه می‌شود، در اینجا ملاک ارزیابی تعداد مقالات نمایه شده اعضای هیئت علمی و پژوهشگران در نظام استنادی اسکوپوس (Scopus) است.

سرپرست ISC اظهار داشت: باوجود انتقادات نه چندان مطلوبی که از سوی برخی از افراد نسبت به شتاب تولیدات علمی ایران صورت می‌گیرد، هنوز بر این باورم که چاپ مقالات دانشمندان و پژوهشگران در مجلات معتبر بین المللی و نمایه شدن آن در نظام‌های استنادی کیفیت پژوهش‌های علمی را می‌نمایاند. به عبارت دیگر، کیفیت در پژوهش توسط مطالعات استنادی مشخص می‌شود.

مهراد افزود: در ۲۹ تیرماه امسال، آماری که از میزان تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور مستخرج از پایگاه اسکوپوس ارائه کردم، این تعداد برابر با ۱۹ هزار و ۸۸۲ مقاله بود. تا این زمان ایران ۶/۱ درصد از کل تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده بود.

وی ادامه داد: اکنون ۲۱ روز از تاریخ مزبور سپری شده است. در این تاریخ یعنی ۲۱ مردادماه امسال تعداد مقالات نمایه شده دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در اسکوپوس به ۲۲ هزار و ۴۵۷ مقاله بالغ شده است. در این فاصله ۲۱ روزه شاهد افزایش تعداد ۲۵۷۵ مقاله هستیم. تا اینجا نیز سهم تولید علم ایران از کل تولید علم جهان به ۶۱/۱ درصد رسیده است که این میزان از پیشرفت علمی، ایران را در جایگاه ۱۵ تولید علم جهان نشانده است.

رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطر نشان کرد: ۱۴ کشوری که پیش از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند عموماً کشورهایی هستند که تقریباً ثابت مانده و تغییر عمده‌ای در آن مشاهده نمی‌شود. کشورهای ایالات متحده آمریکا، جمهوری خلق چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هندوستان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و اسپانیا ۱۰ کشور برتر جهان هستند که از نظر تولید علم رتبه‌های اول تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم آمریکا در تولید علم جهان ۱۵/۲۱ درصد و سهم کشور اسپانیا تا این بازه زمانی ۰۹/۳ درصد است.

وی افزود: استرالیا، کره جنوبی، برزیل و هلند با کسب رتبه‌های ۱۱ تا ۱۴ به ترتیب ۴۰ هزار و ۵۶۱ مقاله، ۳۸ هزار و ۵۸۲ مقاله، ۲۹هزار و ۳۰۷ مقاله و ۲۷ هزار و ۹۵۶ مقاله تولید کرده‌اند.

مهراد ادامه داد: تایوان، سوئیس، ترکیه، فدراسیون روسیه و سوئد، ۵ کشور دیگری هستند که از نظر تولید علم با اخذ رتبه‌های ۱۶ تا ۲۰ بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

وی تصریح کرد: میزان تولیدات علمی ترکیه ۲۰ هزار و ۴۶۷ مقاله است (۴۶/۱ درصد از کل تولید علم جهان) که تفاوت فعلی این میزان با تولیدات علمی ایران (۲۲ هزار و ۴۵۷ مقاله) رقمی برابر با ۱۹۹۰ مقاله است.

سرپرست ISC ادامه داد: کشورهای هلند، بلژیک، دانمارک، استرالیا، پرتغال و رژیم غاصب صهیونیستی، نروژ، فنلاند و یونان ۱۰ کشور بعدی هستند که رتبه‌های ۲۱ تا ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

مهراد اظهار داشت: از مجموع ۵۷ کشور اسلامی، تنها سه کشور به ترتیب ایران رتبه ۱۵، ترکیه رتبه ۱۸ و مالزی با تولید ۱۱۳۶۱ مقاله در رتبه ۲۴ در جمع ۳۰ کشور برتر تولید کننده علم حضور دارند.

۹۲/۵/۲۳
منبع :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: The BesT , ahp89
ارسال: #۵۲
۲۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۱:۳۳ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ۰۴:۰۷ ب.ظ، توسط good-wishes.)
جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳ (مرداد ۹۲)
موسسه آموزشی «تایمز هایر اجوکیشن» در گزارش جدیدی منتشر کرد که بر اساس رتبه‌بندی جدید شانگهای در سال ۲۰۱۳ میلادی از دو کشور آمریکا و انگلیس تعداد کمتری دانشگاه‌ در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می‌خورند در حالی که کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی عملکرد نسبتا بهتری نسبت به سال‌های قبل داشته‌اند.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که هر سال از سوی دانشگاه «جیاتانگ شانگهای» منتشر می‌شود، امسال شواهدی از حضور پررنگ‌تر دانشگاه‌های آسیایی نسبت با سال‌های گذشته در این فهرست بین‌المللی به چشم می‌خورد اما با این حال کارشناسان موسسه آموزشی «تایمز هایر اجوکیشن» معتقدند که دانشگاه‌های آسیایی برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر باید قوی‌تر عمل کنند.

بر اساس رتبه‌بندی جدید، امسال «موسسه فناوری زوریخ» سوئیس جای دانشگاه توکیو را در رتبه بیستم گرفت و به این ترتیب دانشگاه‌های آسیایی نتوانستند در ۲۰ رتبه نخست این جدول حضور پیدا کنند.

اما از سوی دیگر ۲۸ دانشگاه‌ چینی، ۹ دانشگاه تایوانی، پنج دانشگاه هنگ‌کنگی، دو دانشگاه سنگاپوری و یک دانشگاه هندی و یک دانشگاه مالزیایی جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان در این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

کره جنوبی نیز با حضور ۱۱ دانشگاه در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی یک دانشگاه بیشتر در این فهرست دارد اما از تعداد دانشگاه‌های ژاپنی در مقایسه با سال قبل با غیبت یک دانشگاه، کاسته شده است.

همچنین از آسیا فقط یک دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه اول جهان کسب رتبه کرده که این رتبه نیز متعلق به ژاپن است.

اما جایگاه ۱۰ دانشگاه برتر در این رده‌بندی با سال گذشته تغییر چندانی نداشته به این ترتیب که دانشگاه هاروارد هنوز در صدر این فهرست است و پس از آن دانشگاه‌های استنفورد آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه کمبریج انگلیس به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را کسب کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی تایمز هایر اجوکیشن، آمریکا در رتبه‌بندی امسال ۱۴۹ دانشگاه در میان ۵۰۰ دانشگاه اول و ۵۲ دانشگاه در بین ۱۰۰ دانشگاه اول جهان دارد که در مقایسه با سال گذشته تعداد دانشگاه‌های این کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه اول دنیا کمتر شده است.

این فهرست بر اساس سنجش‌های پژوهش‌محور تهیه می‌شود و زودتر از رتبه‌بندی دانشگاهی تایمز هایر انتشار یافته که قرار است در سوم ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۳) در «اجلاس جهانی آکادمیک» ارائه شود.

منبع :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۶
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: بنفشه , MajidManesht2012 , Apple.CS , saaraa , M*Gh , barankhanom , jparisa , sajaddandy , xani
ارسال: #۵۳
۲۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۵:۴۵ ب.ظ
جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳
لیست بهترین دانشگاهای دنیا ۲۰۱۳:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.



Spain, Portugal, Iran, Saudi Arabia, Italy and Greece all, which don't appear at all on the top 200 of the Times Higher Education world university rankings 2013, are represented in the top 100 under 50
شریف ۴۷ شده!
این یکی سیستم امتیازدهی برای دانشگاههای کمتر از ۵۰ سال فکرمیکنم منظور هستش:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۵۴
۲۶ مرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۵۴ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ۰۸:۴۷ ق.ظ، توسط MSZ.)
جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳
بله دیگه ... بخشی که قابل توجه ایسنا بوده این بوده که آمریکا پسرفت کرده!!!
تا وقتی که به جای ساختن و آبادی خودمون، به فکر این باشیم که بگیم بقیه (مخصوصا آمریکا و شرکا) پسرفت کردن، وضعمون همینه که هست و بدتر هم میشه...

البته تو اینجور اخبار معمولا یادشون میره که کیفیت مهم تر از کمیته!!!
مثلا همون هاروارد و استنفورد با هم دیگه به اندازه کل دانشگاه های خاورمیانه تولید علم و تکنولوژی دارن و برترین های دنیا رو دارن...
ولی افسوس که در اکثر مواقع هدف از اینگونه اخبار صرفا یک سری عوام فریبی های نمایشی هست...
۴
۱
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: Amir V , didar , MoonRise
ارسال: #۵۵
۲۷ مرداد ۱۳۹۲, ۰۴:۱۰ ب.ظ
جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۳
بهترین دانشگاههای دنیا در ۵ رشته تخصصی و موضوعی

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: روز گذشته ۲۵ مرداد ۱۳۹۲، نظام رتبه بندی شانگهای نتایج رتبه بندی دانشگاههای تراز اول جهان را که از یک دهه پیش آغاز شده است، منتشر کرد؛ نظام رتبه بندی شانگهای، ۵۰۰ دانشگاه را سالانه بر اساس یک روش شناختی بسیار شفاف و داده های قابل اعتماد رتبه بندی می کند. نظام رتبه شانگهای، سرآغاز نظامهای رتبه بندی جهانی و یکی از معتبرترین نظامها است.

وی ادامه داد: در فهرست سال ۲۰۱۳ میلادی، دانشگاه هاروارد رتبه اول را کسب کرده است. همچنین ۱۰ دانشگاه برتر عبارتند از: هاروارد، استنفورد، برکلی،MIT، کمبریج، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا(کالتک)، پرینستون، کلمبیا، شیکاگو و آکسفورد.

ین مقام مسئول به رتبه بندی دانشگاههای جهان در ۵ رشته موضوعی نیز اشاره کرد و گفت: شانگهای همچنین رتبه بندی سال ۲۰۱۳ میلادی را در ۵ رشته کلی منتشر کرده است. در این ۵ رشته ۲۰۰ دانشگاه معرفی شده اند که ۵ دانشگاه برتر در هر یک از رشته های موضوعی عبارتند از: در علوم طبیعی و ریاضیات: هاروارد، برکلی، کالتک، پرینستون و کمبریج، در مهندسی، فناوری و علوم کامپیوتر: ام.آی.تی استنفورد، برکلی، دانشگاه تگزاس در آستین، UIUC، در علوم زیستی و حیاتی: هاروارد، کمبریج، ام.آی.تی، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو و دانشگاه واشینگتن در سیاتل، در پزشکی بالینی و داروسازی: هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، دانشگاه واشینگتن در سیاتل، جانز هاپکینز و کلمبیا، در علوم اجتماعی: هاروارد، شیکاگو، استنفورد، کلمبیا و برکلی.

وی افزود: ۵ دانشگاه ممتاز در ۵ رشته تخصصی به این شرح رتبه بندی شده اند: ریاضیات: پرینستون، هاروارد، برکلی، استنفورد، کمبریج، پی یر و ماری کوری، فیزیک: هاروارد، ام.آی.تی، برکلی، کالتک، پرینستون، شیمی: هاروارد، برکلی، استنفورد، کمبریج، ETH، مهندسی کامپیوتر: استنفورد،ام.آی.تی، برکلی، پرینستون، هاروارد، اقتصاد و بازرگانی: هاروارد، شیکاگو، ام.آی.تی، استنفورد، برکلی.

متن کامل خبر :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

۲۷/۵/۹۲

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: Amir V , good-wishes , crevice , MajidManesht2012
ارسال: #۵۶
۳۰ مرداد ۱۳۹۲, ۱۲:۱۴ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ۱۲:۱۶ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
جزئیات بیکاری ۷۶۸ هزار تحصیل کرده در ۱۷ رشته/ بیکارترین رشته‌ها کدامند(مرداد۹۲)
بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته، ۷۶۸ هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی هستند که در این بین، ۵۰۵ هزارنفر دارای لیسانس و ۲۰۷ هزار نفر فوق دیپلم هستند، ضمن اینکه بیشترین تعداد بیکاران دانشگاهی نیز در رشته های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی ساخت و تولید هستند.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده است، عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار است تا جایی که هر یک از این بخش ها به صورت کاملا جزیره ای و جدا از دیگری کار می کند. دانشگاه ها امروز در رشته های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف نماید.

باقی ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ناتوانی دانشگاه ها و یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها و تا ۲ برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد.

ناشناخته ماندن ظرفیت های قابل ارائه مراکز فنی و حرفه ای کشور در بحث مهارت آموزی و کم توجهی دانشجویان به نیازهای واقعی بازار کار، علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد بیکاران فارغ التحصیل در رشته های گوناگون شده است، زمینه بی اعتمادی کارفرمایان به این گروه ها را نیز دامن می زند به نحوی که کارفرمایان تصور نزدیک به یقین دارند تنها مهارت فارغ التحصیلان جویای کار کشور در کنار داشتن یک مدرک تحصیلی، رانندگی است!

نکته جالب اینکه با وجود اطلاع نسبی جامعه از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و اینکه بازار فعلی کار کشور نیازی به بسیاری از رشته های تحصیلی به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تا حداقل چندین سال ندارد، باز هم بر ورود به دانشگاه ها و تحصیل در هر رشته ای اصرار ورزیده می شود و بدتر اینکه نه در دوران تحصیل و نه در دوران انتظار برای ورود به بازار کار، قریب به اتفاق کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی کمترین تلاشی برای تحقیق در بازار واقعی کار و کسب مهارت های لازم آن از جمله تسلط به کار با کامپیوتر، آشنایی با زبان خارجی و کسب فنون دیگر را انجام نمی دهند.

متاسفانه همانگونه که ذکر شد، دانشگاه ها نیز در دامن زدن به ادامه روند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش دارند تا جایی که به دلیل عدم برقراری ارتباط بین دانشگاه و بازار کار، نه تنها رشته های مورد نیاز شناسایی نمی شود، بلکه بر ادامه پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها نیز اصرار ورزیده می شود. از سویی دیگر، دانشگاه ها تلاش چندانی برای ارائه مباحث مهارتی در کنار موضوعات تئوریک جهت رفع ضعف های بیکاری بسیاری از کارجویان دانشگاهی نیز انجام نمی دهند.


به تازگی آماری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های گوناگون منتشر شده است که استناد آن به نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۰ مرکز آمار ایران است.

بر این اساس، مجموعا ۷۶۸ هزار و ۵۱ نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۳۱۰ نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۵۰۵ هزار و ۱۰ نفر دارای مدرک لیسانس، ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و ۳ هزار و ۳۸۸ نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

بیشترین تعداد بیکاران در رشته های مهندسی، ساخت و تولید با ۲۵۱ هزار و ۴۰۲ نفر وجود دارد و پس از آن نیز ۲۲۲ هزار و ۱۱۲ نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند. از مجموع بیش از ۷۶۸ هزار نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی، ۳۶۳ هزار و ۷۴۰ نفر مرد و ۴۰۴ هزار و ۳۱۱ نفر نیز زن است.

بالاترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با ۱۷۸ هزار و ۴۶۱ نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با ۱۳۴ هزار و ۷۹۱ نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند. مجموعا ۱۰۰ هزار و ۹۱۲ نفر مرد و زن در رشته های علوم انسانی و هنر بیکار هستند و ۷۶ هزار و ۱۹۱ نفر نیز در علوم، ریاضی و کامپیوتر جزو بیکاران محسوب می شوند.


متن کامل خبر :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

۳۰/۵/۹۲

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: good-wishes , pinar , zahra 67 , x86 , maneshty
ارسال: #۵۷
۳۰ مرداد ۱۳۹۲, ۰۳:۱۰ ب.ظ
جزئیات بیکاری ۷۶۸ هزار تحصیل کرده در ۱۷ رشته/ بیکارترین رشته‌ها کدامند(مرداد۹۲)
اخه مگر ما ساخت و تولیدی تو مملکت داریم ملت میرن ساخت و تولید میخونن؟؟؟باید یه رشته بذارن به اسم واردات و مونتاژ فارغالتحصیلاش هیچ وقت بیکار نمیمونن در ضمن این امار ها کمتر از میزان واقعی هست چون بر اساس نظر مراجع امار گیری شخصی که دانشجو باشه هم اینها شاغل حساب میکنند و یا مشاغلی نظیر دست فروش یکنار خیابون هم جزو مشاغل به حساب میاد تازه بماند که چند درصد ازونایی که شاغل هستن اصلا کارشون مرتبط با رشتشونه من که هیچ اینده ای توی این مملکت نمیبینم
۲
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , ali ghaemi
ارسال: #۵۸
۰۲ شهریور ۱۳۹۲, ۱۱:۵۹ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ۰۴:۰۲ ب.ظ، توسط good-wishes.)
پربارترین شهرهای کشور از نظر علمی/ تهران در صدرتولیدات علمی فارسی (شهریور ۹۲)
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: استان تهران در سال ۱۳۹۱ با ۷۳۲۷ مقاله فارسی ثبت و نمایه سازی شده در ISC بیشترین سهم از تولیدات علمی کشور را به دست آورده که معادل ۴۲ درصد از کل تولیدات علمی کشور به زبان فارسی است و براین اساس این استان در جایگاه اول کشوری قرار گرفته است.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سال ۱۳۸۷ رسما تاسیس شد و پردازش استنادی نشریات جهان اسلام و بویژه جمهوری اسلامی ایران را در رأس برنامه های خود قرار داده است، افزود: اکنون سیستم به گونه ای مملو از اطلاعات است که به آسانی می توان اطلاعات مربوط به استان ها، شهرستان ها و نیز دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را به تفکیک و یا حتی در سطح ملی استخراج و ارائه کرد.

وی اظهار داشت: استان تهران در سال ۱۳۹۱ با ۷۳۲۷ مقاله فارسی ثبت و نمایه سازی شده در ISC بیشترین سهم از تولیدات علمی کشور را در امسال به دست آورده که معادل ۴۲ درصد از کل تولیدات علمی کشور به زبان فارسی است و بر این اساس این استان در جایگاه اول کشوری قرار گرفته است.

سرپرست مرکز منطقه ای تصریح کرد: استان تهران ۱۶/۷۳ درصد از جمعیت کل کشور، ۱۶/۳۲ درصد از کل دانشجویان کشور، ۴۲ درصد از تولیدات علمی فارسی کشور و ۱۳/۱۶ درصد از دانشگاههای کل کشور را به خود اختصاص داده است؛ اختلاف بسیار زیادی بین درصد تولیدات علمی فارسی این استان با سایر شاخص ها و در سطح ملی آن وجود دارد که نشان می دهد به نسبت تعداد دانشجویان، جمعیت یا دانشگاه آن، تولیدات علمی فارسی این استان منتشر شده در نشریات معتبر که در ISC ثبت و نمایه سازی شده در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان تهران در همه شاخص ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است گفت: تولیدات علمی فارسی استان تهران را هم می توان به تفکیک شهرهای این استان نشان داد. شهر تهران با تعداد ۷۱۴۳ مقاله تولید علمی مقاله فارسی در همان سال در صدر قرار دارد و بعد از آن با فاصله بسیار زیاد شهرهای رودهن، ری، فیروزکوه، ورامین و پیشوا قرار دارند. سایر شهر های این استان تولیدات علمی درخور توجهی نداشته اند.

مهراد گفت: بیشترین سهم از تولیدات علمی استان تهران مربوط به دانشگاه های دولتی وزارت علوم با تعداد ۳۹۹۱ مقاله فارسی بوده است. دانشگاه های پزشکی این استان با تعداد ۱۳۶۳ مقاله علمی فارسی و آزاد با تعداد ۱۴۰۶ مقاله علمی فارسی در رتبه های بعدی قرار دارند. پژوهشگاه ها و موسسات علمی این استان بالغ بر ۴۶۰ مقاله علمی فارسی که در ISC ثبت و نمایه سازی شده اند، داشته اند. دانشگاه پیام نور با ۱۰۷ تولید علمی فارسی در رتبه بعدی قرار دارد.

سرپرست ISC ادامه داد: نسبت تولید علم به جمعیت در استان تهران نشان می دهد که این استان در شهر های تهران ( معادل هر ۱۰۸۰ نفر = یک تولید علمی)، رودهن ( معادل هر ۲۴۴ نفر = یک تولید علمی)، شهر ری ( معادل هر ۳۲۵۷ نفر = یک تولید علمی) ، فیروزکوه ( معادل هر ۴۶۵ نفر = یک تولید علمی)، کمتر از میانگین کشوری ( هر ۸۷۹۷ نفر = یک تولید علمی) و ( ورامین معادل هر ۹۹۳۲ نفر = یک تولید علمی)، بیشتر از میانگین کشوری است. همچنین توزیع جمعیتی تولید علم در این استان نشان می دهد جز در شهر ورامین در سایر شهر های استان تهران، تولیدات علمی به زبان فارسی ثبت و نمایه سازی شده در ISC در وضعیت مطلوبی است.

لینک منبع خبر :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۵۹
۱۱ شهریور ۱۳۹۲, ۰۲:۲۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ ۰۴:۰۲ ب.ظ، توسط good-wishes.)
گران‌ترین کشورهای جهان برای دانشجویان خارجی (شهریور ۹۲)
در یک پژوهش جدید از سوی موسسه مالی «HSBC» در انگلیس، هزینه‌های زندگی دانشجویی در یک سال تحصیلی در شهرهای مختلف ۱۳ کشور جهان مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان در این گزارش تحقیقاتی اطلاعات جمع‌آوری شده از بیش از ۱۶۰۰ شهر در ۱۳ کشور مختلف را مورد بازبینی قرار دادند.

بر اساس این تحقیق، گران‌ترین کشور برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی، استرالیا است. در استرالیا دانشجویان خارجی به طور متوسط سالانه بیش از ۲۵ هزار دلار بابت شهریه تحصیلی و در حدود ۱۳ هزار دلار بابت هزینه زندگی دانشجویی پرداخت می‌کنند.

در این دسته‌بندی رتبه دوم پس از استرالیا از آن ایالات متحده آمریکا است. در آمریکا نیز دانشجویان خارجی همانند استرالیا سالانه شهریه‌ای در حدود ۲۵ هزار دلار پرداخت می‌کنند اما از آن جا که هزینه زندگی دانشجویی مناسب‌تر یعنی حدود ۱۰ هزار دلار در سال است، آمریکا در این تحقیق پس از استرالیا قرار گرفته است.

انگلیس نیز در این طبقه‌بندی رتبه سوم را دارد. دانشجویان در این کشور سالانه حدود ۱۹ هزار دلار شهریه تحصیلی و در حدود ۱۱ هزار دلار بابت هزینه‌های زندگی دانشجویی پرداخت می‌کنند.

پس از سه کشور یاد شده گران‌ترین کشور برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی، امارات متحده عربی است. در این کشور دانشجویان حدود ۲۱ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه پرداخت می‌کنند و همچنین هزینه زندگی دانشجویی در این کشور حدود شش هزار دلار در یک سال برآورد می‌شود.

بر اساس پژوهش صورت گرفته، کانادا در این رده‌بندی پس از امارات قرار می‌گیرد. در کانادا دانشجویان حدود ۱۸ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه و حدود هفت هزار دلار بابت تامین مخارج زندگی دانشجویی در طول یک سال پرداخت می‌کنند.

در تحقیق یاد شده از رده ششم به بعد نیز اسامی کشورهای سنگاپور، هنگ‌کنگ، ژاپن، روسیه، چین، تایوان و اسپانیا به چشم می‌خورند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری دویچه‌وله، در این میان آلمان در میان ۱۳ کشور بررسی شده در این پژوهش در مقام آخر و به بیان دیگر ارزان‌ترین کشور در میان کشورهای مطرح در این تحقیق برای تحصیل دانشجویان خارجی است.

دانشجویان خارجی برای یک سال تحصیل در دانشگاه‌های آلمان مبلغی حدود ۶۰۰ دلار پرداخت می‌کنند. همچنین بر اساس این پژوهش هزینه یک سال زندگی دانشجویی در آلمان در حدود ۵۵۰۰ دلار برآورد شده است.

منبع :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: ana9940 , MSZ , احسان مومنی , azad_ahmadi , بنفشه , انرژی مثبت , crevice , Jooybari , Lonely Palm , Fatemeh , بنده ی خدا
ارسال: #۶۰
۱۱ شهریور ۱۳۹۲, ۰۳:۰۴ ب.ظ
گران‌ترین کشورهای جهان برای دانشجویان خارجی
لینک زیر اطلاعات جالبی در مورد زندگی در کشورهای مختلف رو بررسی کرده. بیشتر محور بحث هم روی تحصیل در این کشورهاست.
ظاهرا نویسنده اطلاعات رو از دانشجویانی که در این کشورها زندگی کرده اند و یا در حال تحصیل در این کشورها هستند، بدست اورده.

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


پ.ن : چون هزینه های زندگی و تحصیل و دانشگاه رو هم برای کشورهای مختلف بررسی کرده، بنظر ارتباط به موضوع تاپیک داره Smile

ای درد توام درمان در بستر ناکامی .... ای یاد توام مونس در گوشه تنهایی
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم ... لطف آن چه تو اندیشی حکم آن چه تو فرمایی
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: good-wishes , بنفشه , MSZ , Lonely Palm


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  سوال در مورد صفحه بندی در سیستم عامل Azadam ۱ ۱,۵۴۶ ۱۳ دى ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق.ظ
آخرین ارسال: Azadam
  استخدام در فنآوری اطلاعات خدمات حوزه علمیه قم oloom-ensani ۱۵ ۸,۸۱۱ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  مصاحبه امیرکبیر و علم و صنعت farzin_null ۰ ۲,۳۰۵ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: farzin_null
  دانشگاه های پزشکی رو برای رشته انفورماتیک چطوری اولویت بندی کنم ؟ mrpool ۷ ۸,۳۷۰ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۰۱:۵۲ ق.ظ
آخرین ارسال: hossein1991
Rainbow ارشد هوش بهشتی یا نرم علم وصنعت aria_irani ۰ ۲,۳۸۲ ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ ۰۶:۵۶ ب.ظ
آخرین ارسال: aria_irani
  دانشگاه علم و صنعت و تربیت مدرس nazanin2020 ۶ ۴,۰۶۵ ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ ۰۳:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: nazanin2020
  همکار در حوزه speech recognition و برنامه نویسی اندروید pasargad7788 ۰ ۱,۹۶۸ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶ ب.ظ
آخرین ارسال: pasargad7788
  آخرین اخبار مربوط به مسابقات رباتیک کشوری javadjj ۲۴ ۲۱,۳۷۴ ۲۳ دى ۱۳۹۸ ۱۲:۵۶ ق.ظ
آخرین ارسال: marvelous
Smile دانلود فیلم های آموزش پایگاه داده-دکتر حق جو دانشگاه علم و صنعت ایران Bakhtabad ۱۹ ۲۹,۰۳۶ ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۰۸ ق.ظ
آخرین ارسال: keshvari9
  هوش شبانه امیرکبیر، روزانه علم و صنعت، مدرس یا بهشتی؟ یا الگوریتم تهران؟! free soul ۶ ۴,۴۶۶ ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹ ب.ظ
آخرین ارسال: kilookiloo

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close