زمان کنونی: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲, ۰۳:۴۰ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

دسته بندی موضوعی در کامپیوتر

ارسال:
۰۵ مرداد ۱۳۹۰, ۰۷:۳۳ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ ۰۷:۵۸ ب.ظ، توسط luna.)
دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
این موضوع برای آشنا شدن با دسته بندی موضوعی در کامپیوتر زده شده که منبع اون هم IEEE Computer Society هست.
این دسته بندی به این شکل هست.
Artificial Intelligence
e-Commerce
Intelligent Systems
Semantic Web
Biometrics
Education
Medicine
Simulation
Biotechnology
e-Learning
Microcomputers
Software
Certification
Embedded Systems
Mobile Computing
Software Engineering
Communications
Environment
Multimedia
Standards
Computational Science
Fault Tolerant
Nanotechnology
Storage Systems
Computer Design
Game Technology
Networking
Systems Engineering
Computer Graphics
General Computing
Operating Systems
Test Technology
Computer History
Haptics
Parallel Processing
VLSI
Data Engineering
Hardware
Programming Languages
Web Services
Dependable Computing
Human Centered
Real-Time Systems

Digital Libraries
Information Technology
Science and Engineering

Distributed Systems
Internet Computing
Security and Privacy
هدف ما در این موضوع این هست که هر کدوممون تا اونجا که می دونیم هر کدوم از این موضوعات رو توضیح بدیم و زیرشاخه های هر کدوم رو توضیح بدیم تا بچه‌ها بتونن با شناخت بهتری زمینه پژوهشیشون رو پیدا کنند.









برای شروع کار با مهندسی نرم افزار شروع می کنیم:
همان طور که می دونید مهندسی نرم افزار تعریفش بر اساس IEEE اینه:
۱)به کارگیری یک روش سیستماتیک، منظم و قابل اندازه گیری برای ایجاد، عملیاتی کردن و نگهداری نرم افزار ; به کارگیری اصول مهندسی در نرم افزار
۲)مطالعه رهیافت های ذکر شده در (۱)
The IEEE Computer Society defines software engineering as: "(1) The application of a systematic, disciplined, quantifiable approach to the development, operation, and maintenance of software; that is, the application of engineering to software. (2) The study of approaches as in (1)."1

زیرشاخه های مهندسی نرم افزار رو میشه به شکل زیر بیان کرد
: نیازمندی های نرم افزار(Software requirements)

طراحی نرم افزار(Software design)

ساخت نرم افزار (Software construction)

آزمون نرم افزار(Software testing)

نگهداری نرم افزار(Software maintenance)

مدیریت پیکربندی نرم افزار( Software configuration management)

مدیریت مهندسی نرم افزار(Software engineering management)

فرایند مهندسی نرم افزار(Software engineering process)

روش‌ها و ابزارهای مهندسی نرم افزار(Software engineering tools and methods)

کیفیت نرم افزار(Software quality)

مهندسی نرم افزار با علوم زیر در ارتباط است:
Computer engineering
Computer science
Management
Mathematics
Project management
Quality management
Software ergonomics
Systems engineering

برای اطلاعات بیشتر می تونید به پیکره دانش مهندسی نرم افزار
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
رجوع کنید.

to get something you've never had, you have to do something you've never done
۱۶
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: nimaaa , Morteza_s , parsaNA , ملیکا , ROZA , Potential , Fardad-A , Br2012 , parimehraban , **sara** , saba_1984 , - rasool - , انرژی مثبت , narges_r , saba59 , elhamath , farnoosh , Xilinx , شیما شیما , iMohammad , shine , reyhaneh64 , baran , berkeley , Aurora , یاقوت سرخ , bahremand.ni , mahsaii , Msccom , esi , memory , HRZ , alirrrrrr , موج , euruse , sina_bhh , احسان مومنی , aahmadi83 , makieh , mehdi.m2 , Lantern , Mohammad WR10 , x86 , jaroon , fulgent , ahrmb , kashir , سجاد۶۷ , delete4all , The BesT , M3t30r
ارسال:
۰۵ مرداد ۱۳۹۰, ۰۹:۵۹ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۰۰ ب.ظ، توسط Fardad-A.)
دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
ممنون از lunaخانم. فقط اینکه مشترکاتی بین دسته بندیهای موضوعی هست . فقط یک سوال آماتوری دارم: نمیدونم چرا احساس میکنم بعضیهاش زیر مجموعه ای از بعضیهای دیگه اس. ولی نمیدونم چراIEEEجدا کرده؟


از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر ............ یادگاری که در این گنبد دوار بماند..
.
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: luna , Xilinx , aahmadi83
ارسال:
۰۵ مرداد ۱۳۹۰, ۱۰:۰۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۰۹ ب.ظ، توسط Br2012.)
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
سیستم های توزیع شده Distributed Systems



[تصویر:  35031_future_internet.gif]



مقدمه ای بر سیستم های توزیع شده:

عمومی ترین دسته بندی که معمولا کاربران عادی از شبکه های کامپیوتری می دانند عبارت است از LAN , WAN , MAN و اینترنت را هم جزء شبکه های کامپیوتری در نظر میگیرند. به ظاهر اینترنت هم نوعی شبکه کامپیوتری است ولی در باطن در دسته بندی دیگری قرار می گیرد که با عنوان سیستم های توزیع شده یا Distributed Systems معرفی می شود.



سیستم توزیع شده چیست ؟

در ساده ترین تعریف، سیستم توزیع شده کلکسیونی از کامپیوترهای مستقل است که از دیدگاه کاربران مثل یک سیستم منسجم عمل می کند .

تفاوت سیستم های توزیع شده و شبکه های کامپیوتری در چیست ؟

یک سیستم توزیع شده مجموع ای است از چندین کامپیوتر مستقل که کاربر آن را به شکل یک سیستم واحد و متجانس می بیند. در این سیستم‌ها معمولا یک لایه نرم افزاری {روی سیستم عامل} به نام میان افزار middleware است که مدل مورد نظر را پیاده سازی می کند. وب نمونه ای از یک سیستم توزیع شده است، که در آن همه چیز از دیدگاه کاربر یک سند {صفحه وب} به نظر می رسد.

در شبکه های کامپیوتری این تجانس، مدل و نرم افزار وجود ندارد.کاربران به طور مستقیم با کامیپوتر‌ها در تماسند و هیچ کوششی برای ایجاد تجانس بین آن‌ها صورت نمی گیرد. کاربر به روشنی تفاوت های نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر‌ها را می بینند.

در حقیقت، یک سیستم توزیع شده نرم افزاریست که روی شبکه کار می کند و تجانس و شفافیت آن توسط این نرم افزار تعیین می شود. به همین دلیل تفاوت سیستم توزیع شده با یک شبکه کامپیوتری‌، بیشتر در نرم افزار به ویژه سیستم عامل نهفته است تا سخت افزار.

با این همه، شباهت های زیادی بین این دو وجود دارد. مثلا سیستم های توزیع شده و شبکه‌ها هردو به انتقال فایل نیاز دارند. تفاوت در این است که این کار را چه کسی انجام می دهد، سیستم یا کاربر!

انواع سیستم های توزیع شده

- سیستمهای محاسباتی توزیع شده .

- سیستمهای اطلاعاتی توزیع شده .

- سیستمهای متفرق توزیع شده .

سیستم های محاسباتی توزیع شده

سیستم های محاسباتی توزیع شده دسته مهمی از سیستم های توزیع شده هستند برای کارهای محاسباتی با کارایی بالا به کار می روند .این سیستم‌ها به دو گروه تقسیم می شوند

- محاسبات خوشه ای {Cluster Computing}

- محاسبات شبکه ای {Grid Computing}

سیستم های محاسبات خوشه ای

در محاسبات خوشه ای سخت افزار شامل مجموعه ای از Pc‌ها یا ایستگاه های کاری مشابه است که از طریق شبکه محلی پرسرعت به هم متصل می شوند، علاوه بر این هر گره سیستم عامل یکسانی را اجرا می کنند.

سیستم های محاسبات شبکه ای

این گروه شامل سیستم های توزیع شده ای هستند که اغلب به صورت فدراسیونی از سیستم های کامپیوتری ساخته می شوند که هر سیستم ممکن است در دامنه مدیریتی مختلفی واقع شود، بر حسب نوع سخت افزار، نرم افزار و فن آوری شبکه فرق کند.


زیر شاخه ها:

باید بگم که یکی از وسیع ترین زمینه‌ها در علم کامپیوتر سیستم های توزیع شده هست اما مهمترین زیر شاخه هارو عنوان میکنم:

Cloud computing and virtualization‌: _(موضوع مورد علاقه من)
رایانش ابری (به انگلیسی: Cloud Computing) مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه‌های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس‌های فناوری اطلاعات (شامل سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات، و سایر منابع اشتراکی رایانشی) با به کارگیری اینترنت ارائه می‌کند.

Parallel and distributed operating systems :
رایانش توزیع‌شده یا توزیع‌یافته به دسته‌ای از محاسبات رایانه‌ای اطلاق می‌شود که در آن دو، یا معمولاً چند کامپیوتر از طریق یک شبکه رایانه‌ای به هم متصل شده و با استفاده از یک الگوریتم موازی بار محاسباتی مابین آن‌ها توزیع می‌شود

Grid Computing‌ :
این مبحث، تکنولوژی است که به کمک آن می توان محاسبات سنگین را بر روی یک سری کامپیوتر Cluster شده، انجام داد. در این حالت کاربر درخواست خود را به ابزار می دهد، اما از اینکه این درخواست در کدام سیستم مورد پردازش قرار می گیرد و چگونه جواب آن تهیه و ارسال می گردد بی خبر خواهد شد. به عبارت دیگر کاربر درخواست خود را میدهد، درخواست توسط یکی از سیستمهای کلاستر شده که معلوم نیست کدام است انجام می گردد و جواب برای کاربر ارسال می گردد.

Wireless and ad-hoc networks:
شبکه های بی سیم (Wireless) یکی از تکنولوژی های جذابی هستند که توانسته اند توجه بسیاری را بسوی خود جلب نمایند و عده ای را نیز مسحور خود نموده اند. هرچند این تکنولوژی جذابیت و موارد کاربرد بالایی دارد ولی مهمترین مرحله که تعیین کننده میزان رضایت از آن را بدنبال خواهد داشت ارزیابی نیاز‌ها و توقعات و مقایسه آن با امکانات و قابلیت های این تکنولوژی است. مهمترین مزیت شبکه های بی سیم، همانطور که از نام آن نیز پیداست، عدم نیاز به سیم کشی است. در شبکه های بی سیم کاربران می توانند در هر کجای ساختمان به شبکه متصل شوند. در شبکه های سیمی برای هر کامپیوتر نیاز به یک کابل است. بوسیله شبکه های بی سیم می توان همانند تمام شبکه های دیگر منابع شبکه (فایل ها، پرینتر، اینترنت و غیره) را به اشتراک گذاشت

Distributed Algorithms :
این مبحث مربوط به الگوریتم هایی هست که در سیستم های توزیع شده کار میکنند که هر الگوریتم باید برای کار در محیط توزیع شده شرایطی رو داشته باشه به عنوان مثال میشه به الگوریتم های توزیع شده اشاره کرد

Distributed databases

Distributed objects and middleware systems

Distributed multimedia systems

و...
۱۵
۲
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: luna , Potential , parimehraban , parsaNA , Fardad-A , **sara** , - rasool - , narges_r , saba59 , farnoosh , شیما شیما , iMohammad , amirhamze , reyhaneh64 , banou , baran , berkeley , Aurora , Xilinx , bahremand.ni , Msccom , alirrrrrr , euruse , احسان مومنی , aahmadi83 , motahareh , MJV , hamedit89 , kashir , M3t30r
ارسال:
۰۵ مرداد ۱۳۹۰, ۱۰:۲۰ ب.ظ
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
(۰۵ مرداد ۱۳۹۰ ۰۹:۵۹ ب.ظ)Fardad-A نوشته شده توسط:  ممنون از lunaخانم. فقط اینکه مشترکاتی بین دسته بندیهای موضوعی هست . فقط یک سوال آماتوری دارم: نمیدونم چرا احساس میکنم بعضیهاش زیر مجموعه ای از بعضیهای دیگه اس. ولی نمیدونم چراIEEEجدا کرده؟

به طور کلی نمیشه یه مرز مشخصی بین قسمت های مختلف علوم کامپیوتر گذاشت و خیلی از مواردی رو هم که مافکر می کنیم جزئی هستند احتمالا اگه بیشتر بررسی بشن ممکنه یه بخش مهمی به تنهایی باشند. البته ممکنه که کامیونیتی های مختلف دسته بندی های متفاوتی داشته باشند و این دسته بندی خیلی الزاما دقیق نیست.

to get something you've never had, you have to do something you've never done
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Fardad-A , shine
ارسال:
۰۷ مرداد ۱۳۹۰, ۱۲:۲۲ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۷ مرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۴۵ ق.ظ، توسط luna.)
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
Networking-->Wireless Networks
واژه شبکه های بی سیم به تکنولوژی اشاره دارد که دو یا چندین کامپیوتر، بدون کابل های شبکه، با هم ارتباط برقرار میکنند. انتقال اطلاعات معمولا از طریق امواج رادیویی صورت میگیرد.
شبکه های بی سیم را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
۱ . شبکه های Ad Hoc
۲ . شبکه هایی که از Access Point استفاده میکنند.
Wireless Ad Hoc Networks .1
این شبکه‌ها نوع غیر متمرکز شبکه های بی سیم می باشند . به این شبکه Ad Hoc میگوییم‌، زیرا به زیرساخت های از قبل موجود‌، همچون routers‌ها در شبکه های سیمی یا access points‌ها در شبکه های بی سیم مدیریت شده‌، وابسته نیست. در عوض هر گره با Forward(به جلو ارسال کردن) داده به گره‌ی دیگر مسیریابی را انجام میدهد. علاوه بر مسیریابی کلاسیک، این شبکه‌ها از الگوریتم سیل آسا (flooding) برای Forward( به جلو ارسال کردن) داده‌ها استفاده میکند.
کاربردها
طبیعت غیر متمرکز wireless ad hoc networks آنها را برای کاربردهای متنوعی که برگره های مرکزی نمی توانند تکیه کنند، مناسب کرده است و مقیاس پذیری این شبکه‌ها را در مقایسه با شبکه های مدیریت شده بی سیم بهبود بخشیده است .
نیاز به پیکربندی کم و استقرار سریع گره‌ها ،شبکه های Ad Hoc را برای موقعیت های اضطراری همچون بلایای طبیعی‌، مناسب کرده است.
Wireless Ad Hoc Networks میتوانند بر اساس کاربردهایی که دارند‌، بصورت زیر دسته بندی شوند:
Mobile Ad Hoc Network (MANET)
شبکه ای از دستگاه های سیارهست که با پیوند های بی سیم به هم متصل اند .بدون زیربنا است و پیکربندی را خودش انجام میدهد. هر دستگاه در MANET آزاد هست در هر جهتی که میخواهد مستقلا حرکت کند‌، و بصورت تکرار شونده اتصالش را با دستگاه های مختلف عوض میکند. چالش عمده در ساختن MANET تجهیز کردن هر دستگاه به این هست که بطور مداوم اطلاعات مورد نیاز برای جهت دهی/مسیریابی ترافیک شبکه را بدست آورد. این شبکه‌ها میتوانند به اینترنت نیز وصل شوند.
انواع MANET
Vehicular Ad Hoc Networks (VANETs)
برای ارتباطات وسایل نقلیه با همدیگر و با تجهیزات کنار جاده ای استفاده میشود. ارتباط مستقیم وسایل نقلیه با استفاده از شبکه Ad Hoc به Inter-Vehicle Communication(IVC) یا Vehicle Ad-Hoc Networks(VANETs) اشاره دارد. که نسبتا رویکرد جدیدی در شبکه های Ad Hoc می باشد. ویژگی های این شبکه‌ها موارد زیر هستند:
• تغییرات سریع در توپولوژی VANETs مدیریت آن را دشوار کرده است.
• قطر شبکه موثر در این شبکه‌ها کوچک است، و بدلیل تغییرات سریع در اتصالات پیوند‌ها‌، بسیاری از مسیرها قبل از اینکه استفاده شوند قطع میشوند.
• محدودیت انرژی (power) ندارند.
• تراکم شبکه متفاوت
• توپولوژی این شبکه براساس رفتار راننده بخاطر عکس العملش به پیام¬ها‌، میتواند تغییرکند.
Intelligent Vehicular Ad Hoc Networks (InVANETs)
نوعی از هوش مصنوعی است که به وسایل نقلیه این امکان را میدهد تا در تصادف بین وسایل نقلیه، ....... هوشمندانه رفتار کنند .
Internet Based Mobile Ad Hoc Networks (iMANET)
شبکه های Ad Hoc هستند که گره های سیار و گره های ثابت دروازه اینترنت‌، را به هم متصل میکنند. در این شبکه‌ها الگوریتم های مسیریابی معمولی Ad Hoc قابل اجرا نیستند.

Wireless Mesh Network (WMN)
شبکه ارتباطاتی بی سیم¬ای است از گره هایی که بصورت توپولوژی مش سازمان یافته اند. WMN میتواند بصورت نوع خاصی از Wireless Ad Hoc Network دیده شود.


Wireless Sensor Network (WSN)
این شبکه¬ها شامل حسگرهای خودکار توزیع شده برای نظارت شرایط فیزیکی و محیطی - مانند دما‌، شدا، لرزش، فشار، آلودگی -هستند . این حسگرها با همکاری یکدیگر داده هایشان را از طریق شبکه به محل اصلی ارسال میکنند. امروزه این شبکه‌ها در کاربردهای صنعتی‌، پزشکی، محیط زیستی، ... - مانند نظارت فرآیند های صنعتی، نظارت سلامتی بیمار از راه دور، نظارت بر فعالیت آتشفشان ها، نظارت بر آلودگی هوا، .......- استفاده میشوند. از آنجایی که این حسگرها انرژی کمتری استفاده میکنند‌، بهینه سازی در این شبکه‌ها حرف اول را میزند و باید از الگوریتم های مسیریابی بهینه در این زمینه استفاده شود. و همچنین هر حسگر باید قابلیت پردازش داده هایی که دریافت میکند داشته باشد.

[تصویر:  35133_1_1379098201.svg]

// در این زمینه مقالات زیادی داده شده و موضوعی که در این زمینه جدیدتر می باشد ۶LoWPAN می باشد‌، که فعالسازی IPv6 روی Low Power Wireless Area Networks می باشد . //
۲ . Wireless Access Point (WAP)
در شبکه های کامپیوتری‌، WAP وسیله ای است که ارتباط بین دستگاه های بی سیم را برقرار میکند و همچنین میتواند شبکه بی سیم را به شبکه سیمی - با استفاده از Wi-Fi‌، Bluetooth‌، یا استاندارد های دیگر- متصل کند. WAP معمولا به یک router متصل میشود وارتباط را بین دستگاه های بی سیم و دستگاه های با سیم برقرار میکند.
[تصویر:  35133_2_1379098201.gif]

اگر اشتباهی در این پست بود‌، لطفا اطلاع رسانی کنید تا تصحیح شود ....
۵
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Br2012 , luna , Fardad-A , parimehraban , - rasool - , narges_r , farnoosh , Xilinx , شیما شیما , berkeley , Aurora , Msccom , pmoradi , alirrrrrr , euruse , احسان مومنی , سجاد۶۷
ارسال:
۰۷ مرداد ۱۳۹۰, ۰۶:۳۲ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۷ مرداد ۱۳۹۰ ۰۶:۳۵ ب.ظ، توسط luna.)
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
Security and Privacy
اصطلاح امنیت کامپیوتر بسیار استفاده می شود. اما محتویات یک کامپیوتر تا قبل از آنکه به کامپیوتر دیگر یا شبکه دیگری متصل نباشد ریسک های محدودی را شامل می شود. امنیت کامپیوتر پس از گسترش شبکه های کامپیوتری و اینترنت به شدت مورد توجه قرار گرفت.
حوزه های تکنیکی اصلی در مورد امنیت کامپیوتر معمولا با CIA نمایش داده می شود:

confidentiality (محرمانگی)--> به این معنا که اطلاعات نتوانند توسط در دسبرس افراد غیر مجاز قرار گیرند. نقض محرمانگی می تواند منجر به فاجعه شود.
integrity --> به این معنا که اطلاعات در مقابل تغییرات غیر مجاز که توسط کاربران مجاز قابل بررسی نیست محافظت شود.
authentication یا availability(احراز هویت یا در دسترس بودن)--> احراز هویت به این معناست که کاربران همان افرادی باشند که قرار است باشند و در دسترس بودن به این معناست که منابع توسط افراد مجاز قابل دسترس باشد.
از سایر دغدغه های متخصصان می توان به امنیتی کنترل دسترسی و عدم انکار اشاره کرد.

امنیت کامپیوتر از اصولی مانند اخلاقیات و تحلیل ریسک استخراج می شوند و با موضوعاتی مانند جرم کامپیوتری‌، پیشگیری، تشخیص و بازسازی حملات، و هویت و ناشناس ماندن در فضای مجازی در ارتباط است.
حوزه امنیت نرم افزار بسیار گسترده و برخی از موضوعات آن عبارتند از:
Ethics
Privacy
Consumer Information
Kids
Antivirus
Security Policies
Cryptography
Operating System Security
Intrusion Detection
Certification
Information Warfare
Biometrics
Certification

برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت های زیر مراجعه کنید:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

to get something you've never had, you have to do something you've never done
۵
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Potential , Br2012 , Fardad-A , - rasool - , narges_r , saba59 , farnoosh , sal_dovomi , شیما شیما , Aurora , euruse , احسان مومنی , سجاد۶۷
ارسال:
۱۵ مرداد ۱۳۹۰, ۰۹:۵۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ ۱۰:۲۴ ب.ظ، توسط luna.)
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر

هوش مصنوعی


در تعریف هوش مصنوعی می توان به تعریفی که AAAI ارائه داده است اشاره کرد:
“درک علمی از مکانیزم زیربنایی اندیشه و رفتار هوشمندانه و تجسم آن در ماشین های”
آکادمی علوم در مورد این فیلد خلاصه زیر را ارائه می دهد:
"یکی از آرزوهای بزرگ علم کامپیوتر این بوده است تا به درک وشبیه سازی توانایی هایی بپردازد که ما آنها را به عنوان هوش در انسان می شناسیم. تحقیقات کارهایی اعم از فعل وانفعالات حسی ما با جهان(بینایی، گفتار، انتفال نیرو) تا مباحث شناختی(تجزیه و تحلیل، بازی، حل مسئله) را مورد خطاب قرار می دهد.
این تلاش برای درک هوش انسانی در همه اشکال آن همین طور به شبیه سازی تحقیقاتی می پردازد که نتایج آن در سایر قسمت های علم کامپیوتر انتشار می یابد. برای مثال، لیست‌ها‌، جستجو‌، و یادگیری ماشین “
برای تعیین حوزه کلی هوش مصنوعی می توان به شکل زیر توجه کرد:


دسته بندی موضوعی هوش مصنوعی به شرح زیر است:
• General
o cognitive simulation
o philosophical foundations
• Applications and Expert Systems

o cartography
o games
o industrial automation
o law
o medicine and science
o natural language interfaces
o office automation
• Automatic Programming

o automatic analysis of algorithms
o program modification
o program synthesis
o program transformation
o program verification
• Deducton and Theorem Proving

o answer/reason extraction
o deduction (e.g. natural, rule-based)
o Inference engines
o logic programming
o mathematical induction
o metatheory
o nonmonotonic reasoning and belief revision
o resolution
o uncertainty, "fuzzy", and probabilistic reasoning
• Knowledge Representation Formalisms and Methods

o frames and scripts
o modal logic
o predicate logic
o relation systems
o representation languages
o representations (procedural and rule-based)
o semantic networks
o temporal logic
• Programming Languages and Software

o expert system tools and techniques
• Learning

o Analogies
o concept learning
o connectionism and neural nets
o induction
o knowledge acquisition
o language acquisition
o parameter learning
• Natural Language Processing

o discourse
o language generation
o language models
o language parsing and understanding
o machine translation
o speech recognition and synthesis
o text analysis
• Problem Solving, Control Methods, and Search

o backtracking
o control theory
o dynamic programming
o graph and tree search strategies
o heuristic methods
o plan execution, formation, generation
o scheduling
• Robotics

o autonomous vehicles
o commercial robots and applications
o kinematics and dynamics
o manipulators
o operator interfaces
o propelling mechanisms
o sensors
o workcell organization and planning
• Vision and Scene Understanding

o ۳D/stereo scene analysis
o architecture and control structures
o intensity, color, photometry, and tresholding
o modeling and recovery of physical attributes
o motion
o perceptual reasoning
o representations, data structures and transforms
o shape
o texture
o video analysis
• Distributed Artificial Intelligence

o coherence and coordination
o intelligent agents
o languages and structures
o multiagent systems
لینک های مفید:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

to get something you've never had, you have to do something you've never done
۶
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Br2012 , Masoud05 , saba_1984 , summer_66 , narges_r , farnoosh , Xilinx , شیما شیما , reyhaneh64 , berkeley , Aurora , alirrrrrr , شعله , انرژی مثبت , euruse , احسان مومنی , لاله عباسی , MJV
ارسال:
۱۵ مرداد ۱۳۹۰, ۱۱:۵۸ ب.ظ
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
بچه‌ها چون پوشش دادن تمام این موارد هم زیاده و هم احتیاج به اطلاعات در هر مورد داره به صورت موردی اگه هر یک از این موضوعات رو می خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشین بگین که در اون مورد مطلب بنوسیم.

to get something you've never had, you have to do something you've never done
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: شیما شیما , berkeley , aahmadi83
ارسال:
۱۹ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۲۵ ب.ظ
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
Management of Information Systems

Research Area های این رشته در دانشگاه York بصورت زیر هست( که البته در بیشتر دانشگاه‌ها در حال حاضر در مورد این موضوعات تحقیق صورت میگیره):

Model-Driven Development
Software Engineering
Ontologies
Hypermedia
Conversational Interface
Multimedia Indexing
Search Engines
Knowledge Management
Information Systems and Organisations
Social Network Analysis

برای مطالعه‌ی جزیی‌تر هر زمینه‌، به لینک زیر مراجعه کنید: ::

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۳
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: luna , farnoosh , شیما شیما , berkeley , Aurora , mahsaii , euruse , احسان مومنی , لاله عباسی
ارسال: #۱۰
۲۲ شهریور ۱۳۹۰, ۱۱:۱۹ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۴ شهریور ۱۳۹۰ ۰۳:۳۸ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
Embedded System

به طور کلی می توان گفت سیستم های نهفته‌، سیستم های پردازشگر اطلاعاتی هستند که درون یک سیستم بزرگتر قرار می گیرند و هدف کاربر از خرید ان ها، خرید یک سیستم پردازشگر اطلاعات نیست.

از جمله کاربردهای این سیستم‌ها می توان به موراد زیر اشاره کرد:
-خودرو
-هواپیما
-قطارها
-مخابرات
-روبات ها
-کاربردهای صنعتی
-کاربردهای دیگری از جمله تلفن همراه ،اسباب بازی‌ها‌، تلویزیون،ماشین لباسشویی و ...
-کاربردهای درون کامپیوتر همچون موس،واسط شبکه و ...

سیستم‌ها نهفته ویژگی های خاص خود را دارند که پاره ای از ان‌ها در زیر اورده شده است:
-قابلیت اتکا در این سیستم‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.که شامل دسترس پزیری،قابلیت اطمینان و .. است.برای مثال زمانی که شما می خواهید از هواپیما استفاده کنید قبل از سوار شده دسترس پذیری یک فاکتور مهم خواهد بود این که هواپیما در زمان مشخص اماده پرواز باشد اما در حین حرکت قابلیت اطمینان مهم خواهد بود این که دچار نقص و .. نشود.
-از لحاظ وزن‌، هزینه ،سایز کد باید efficient باشند .
-برخی از این سیستم‌ها محدودیت های زمانی دارند یعنی باید پاسخ سیستم تا زمان مشخصی داده شود در عیر این صورت پاسخ نادرست خواهد بود در واقع درستی سیستم هم به درستی پاسخ و هم به زمان پاسخ بستگی دارد.
-performance
-واسط کاربری ان‌ها واسط های کاربری رایجی چون صفحه کلید یا موس نیست.
-برای کاربردهای خاص طراحی می شوند به بیان دیگر همه منظوره نیستند.
-از لحاظ مصرف انرژی باید efficient باشند برای مثال زمانی که شما یک mp3 player را خریداری می کنید یکی از مواردی که به ان توجه خواهید کرد مدت زمانی است که شارژ را نگه میدارد.در واقع منظور از energy efficiency میزان انرژی مصرفی به ازا کار انجام شده خواهد بود.
-و موارد دیگر.

طراحان در طراحی این سیستم‌ها با چالش های زیادی مواجه می باشند که از جمله انها می توان به تاثیر متقابل موارد بالا بر روی یکدیگر اشاره نمود.برای مثال اگر بخواهیم قابلیت اطمینان سیستم را بالا ببریم نیاز به افزونگی خواهیم داشت برای مثال برای این که اطمینان داشته باشیم در صورت خرابی یک بخش سیستم از کار نمی افتد ممکن است از ان قسمت مورد نظر(برای مثال پردازنده) بیشتر از یکی در سیستم داشته باشم درواقع به نوعی افزونگی سخت افزاری داشته باشیم که این امر سبب افزایش توان مصرفی،وزن و... خواهد شد.


امیدوارم این مطلب مفید باشه

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۷
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: luna , hanif , alime , saba59 , farnoosh , شیما شیما , reyhaneh64 , baran , berkeley , Aurora , Potential , alirrrrrr , شعله , euruse , 862222822 , احسان مومنی , لاله عباسی , MJV
ارسال: #۱۱
۳۱ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۴۳ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ ۱۲:۴۹ ق.ظ، توسط انرژی مثبت.)
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
Fault Tolerant System

سیستمی تحمل پذیر اشکال است که در صورت رخداد اشکال‌، ان را تحمل کرده و به کار خود ادامه دهد.
شاید بهتره در ابتدا یک تعریف از اشکال یا fault داشته باشیم چون با این کلمه دو کلمه خطا(error) و خرابی(failure) نیز در ذهن تداعی می شود اما بین این سه تفاوت وجود دارد.

-خرابی:هر گاه یک سیستم کار مورد انتظار را صحیح انجام ندهد یه خرابی رخ داده است.
-خطا:علت رخداد خرابی وجود یک خطا در سیستم است.
-اشکال:علت یه خطا وجود یک اشکال در سیستم است.
لزوما تمامی اشکالات به خطا منجر نمی شوند و همین ظور درمورد خطا و خرابی.
یه مثال ساده: زمانی که پای شما به یه مانع برخورد می کنه یه اشکال رخ میده خالا اگه تعادل شما بهم بخوره تبدیل به خطا می شه چون رفتار شما عوض شده و اگه زمین بخورید خرابی رخ میده.

سوالات اساسی که ممکنه به ذهن برسه اینه که:
- چرا به تحمل پذیر اشکال نیاز داریم؟
-چگونه می تونیم بهش برسیم؟
-کجا استفاده می شه؟
-و کی استفاده می شه؟

همونطور که میدونیم روز به روز بر استفاده از سیستم های کامپیوتری در زندگی بشر افزوده می شه و باید این سیستم‌ها به گونه ای باشن که جان افراد رو به خطر نندازن و زیان های مالی یا زیست محیطی ایجاد نکنند و این دلیل ضرورت تحمل پذیر اشکاله.
این سیستم‌ها کاربردهای بسیاری دارند که می تونید مواردی چون هواپیماها،خودروها،قطارها ،تجهیزات پزشکی و کاربردهای صنعتی و ... را نام ببریم.

اشکالات رو می تونیم از جهات مختلف طبقه بندی کنیم برای مثال از جهت وسعت اثر گذاری می تونن محلی یا سراسری باشن یعنی با رخداد یه اشکال ممکنه فقط بخشی از سیستم تحت تاثیر قرار بگیره یا کل سیستم.یا از نظر مدت زمان می تونند دائمی باشن یا گذرا .می تونن سخت افزاری یا نرم افزاری باشن.یا دلیل رخدادشون می تونه متفاوت باشه و...

اگه یه سرچ کوچیک تو اینترنی بزنید موارد زیادی از سیستم هایی رو پیدا خواهید کرد که بدلیل مشکل در سیستم نرم افزاری یا سخت افزاری از کار افتادن یا اسیب های جدی وارد کردن یه نمونه بارز سقوط هواپیماهاست.

این که چه طوری می تونیم به تحمل پذیری اشکال برسیم باید گفت این کار مستلزم افزونگی است.
افزونگی هر چیزی است که برای کار عادی سیستم بهش نیاز نیست که می تونه سخت افزاری،نرم افزاری ،داده ،اطلاعالات و یا زمان باشه.برای مثال برای این که مطمئن باشند که درصورتی که پردازنده یه سیستم از کار بیفته اون سیستم خراب نمی شه ممکنه یه پردازنده اضافی در سیستم باشه و یه مکانیزم واسه تشخیص خرابی که در صورت وجود خرابی پردازنده یدک جایگزین بشه.یا مثلا زمانی که کد همینگ یا پریتی رو واسه تشخیص خطا بکار می بریم به نوعی افزونگی اطلاعات داریم.

به نظرم دیگه مبحث طولانی شد. دوستانی که علاقه دارن می تونن یه جستجو تو اینترنت بزنن و چند مقاله بخونن تا مطلب بیشتر دستشون بیاد .ان شالله که این مطلب مفید باشه Smile

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۵
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Br2012 , hanif , luna , mahan najafi , saba59 , farnoosh , Xilinx , شیما شیما , baran , berkeley , Potential , alirrrrrr , شعله , Aurora , euruse , 862222822 , احسان مومنی , marmar_khanoom , xps1530 , لاله عباسی
ارسال: #۱۲
۲۳ دى ۱۳۹۰, ۱۲:۱۳ ب.ظ
دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
سلام

ممکنه لطفا موارد زیر و ریز کنید

طراحی نرم افزار(Software design)

ساخت نرم افزار (Software construction)

آزمون نرم افزار(Software testing)

نگهداری نرم افزار(Software maintenance)
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۳
۱۵ مرداد ۱۳۹۱, ۱۲:۵۱ ب.ظ
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
(۰۷ مرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۲۲ ق.ظ)Potential نوشته شده توسط:  Networking-->Wireless Networks
واژه شبکه های بی سیم به تکنولوژی اشاره دارد که دو یا چندین کامپیوتر، بدون کابل های شبکه، با هم ارتباط برقرار میکنند. انتقال اطلاعات معمولا از طریق امواج رادیویی صورت میگیرد.
شبکه های بی سیم را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد:
۱ . شبکه های Ad Hoc
۲ . شبکه هایی که از Access Point استفاده میکنند.
Wireless Ad Hoc Networks .1
این شبکه‌ها نوع غیر متمرکز شبکه های بی سیم می باشند . به این شبکه Ad Hoc میگوییم‌، زیرا به زیرساخت های از قبل موجود‌، همچون routers‌ها در شبکه های سیمی یا access points‌ها در شبکه های بی سیم مدیریت شده‌، وابسته نیست. در عوض هر گره با Forward(به جلو ارسال کردن) داده به گره‌ی دیگر مسیریابی را انجام میدهد. علاوه بر مسیریابی کلاسیک، این شبکه‌ها از الگوریتم سیل آسا (flooding) برای Forward( به جلو ارسال کردن) داده‌ها استفاده میکند.
کاربردها
طبیعت غیر متمرکز wireless ad hoc networks آنها را برای کاربردهای متنوعی که برگره های مرکزی نمی توانند تکیه کنند، مناسب کرده است و مقیاس پذیری این شبکه‌ها را در مقایسه با شبکه های مدیریت شده بی سیم بهبود بخشیده است .
نیاز به پیکربندی کم و استقرار سریع گره‌ها ،شبکه های Ad Hoc را برای موقعیت های اضطراری همچون بلایای طبیعی‌، مناسب کرده است.
Wireless Ad Hoc Networks میتوانند بر اساس کاربردهایی که دارند‌، بصورت زیر دسته بندی شوند:
Mobile Ad Hoc Network (MANET)
شبکه ای از دستگاه های سیارهست که با پیوند های بی سیم به هم متصل اند .بدون زیربنا است و پیکربندی را خودش انجام میدهد. هر دستگاه در MANET آزاد هست در هر جهتی که میخواهد مستقلا حرکت کند‌، و بصورت تکرار شونده اتصالش را با دستگاه های مختلف عوض میکند. چالش عمده در ساختن MANET تجهیز کردن هر دستگاه به این هست که بطور مداوم اطلاعات مورد نیاز برای جهت دهی/مسیریابی ترافیک شبکه را بدست آورد. این شبکه‌ها میتوانند به اینترنت نیز وصل شوند.
انواع MANET
Vehicular Ad Hoc Networks (VANETs)
برای ارتباطات وسایل نقلیه با همدیگر و با تجهیزات کنار جاده ای استفاده میشود. ارتباط مستقیم وسایل نقلیه با استفاده از شبکه Ad Hoc به Inter-Vehicle Communication(IVC) یا Vehicle Ad-Hoc Networks(VANETs) اشاره دارد. که نسبتا رویکرد جدیدی در شبکه های Ad Hoc می باشد. ویژگی های این شبکه‌ها موارد زیر هستند:
• تغییرات سریع در توپولوژی VANETs مدیریت آن را دشوار کرده است.
• قطر شبکه موثر در این شبکه‌ها کوچک است، و بدلیل تغییرات سریع در اتصالات پیوند‌ها‌، بسیاری از مسیرها قبل از اینکه استفاده شوند قطع میشوند.
• محدودیت انرژی (power) ندارند.
• تراکم شبکه متفاوت
• توپولوژی این شبکه براساس رفتار راننده بخاطر عکس العملش به پیام¬ها‌، میتواند تغییرکند.
Intelligent Vehicular Ad Hoc Networks (InVANETs)
نوعی از هوش مصنوعی است که به وسایل نقلیه این امکان را میدهد تا در تصادف بین وسایل نقلیه، ....... هوشمندانه رفتار کنند .
Internet Based Mobile Ad Hoc Networks (iMANET)
شبکه های Ad Hoc هستند که گره های سیار و گره های ثابت دروازه اینترنت‌، را به هم متصل میکنند. در این شبکه‌ها الگوریتم های مسیریابی معمولی Ad Hoc قابل اجرا نیستند.

Wireless Mesh Network (WMN)
شبکه ارتباطاتی بی سیم¬ای است از گره هایی که بصورت توپولوژی مش سازمان یافته اند. WMN میتواند بصورت نوع خاصی از Wireless Ad Hoc Network دیده شود.


Wireless Sensor Network (WSN)
این شبکه¬ها شامل حسگرهای خودکار توزیع شده برای نظارت شرایط فیزیکی و محیطی - مانند دما‌، شدا، لرزش، فشار، آلودگی -هستند . این حسگرها با همکاری یکدیگر داده هایشان را از طریق شبکه به محل اصلی ارسال میکنند. امروزه این شبکه‌ها در کاربردهای صنعتی‌، پزشکی، محیط زیستی، ... - مانند نظارت فرآیند های صنعتی، نظارت سلامتی بیمار از راه دور، نظارت بر فعالیت آتشفشان ها، نظارت بر آلودگی هوا، .......- استفاده میشوند. از آنجایی که این حسگرها انرژی کمتری استفاده میکنند‌، بهینه سازی در این شبکه‌ها حرف اول را میزند و باید از الگوریتم های مسیریابی بهینه در این زمینه استفاده شود. و همچنین هر حسگر باید قابلیت پردازش داده هایی که دریافت میکند داشته باشد.

[تصویر:  116196_1_1379090701.svg]

// در این زمینه مقالات زیادی داده شده و موضوعی که در این زمینه جدیدتر می باشد ۶LoWPAN می باشد‌، که فعالسازی IPv6 روی Low Power Wireless Area Networks می باشد . //
۲ . Wireless Access Point (WAP)
در شبکه های کامپیوتری‌، WAP وسیله ای است که ارتباط بین دستگاه های بی سیم را برقرار میکند و همچنین میتواند شبکه بی سیم را به شبکه سیمی - با استفاده از Wi-Fi‌، Bluetooth‌، یا استاندارد های دیگر- متصل کند. WAP معمولا به یک router متصل میشود وارتباط را بین دستگاه های بی سیم و دستگاه های با سیم برقرار میکند.
[تصویر:  116196_2_1379090701.gif]

اگر اشتباهی در این پست بود‌، لطفا اطلاع رسانی کنید تا تصحیح شود ....
خیلی ممنون از مطالب ارزندتون. من ترم ۶ کارشناسی هستم و موضوع پروژم رو manet انتخاب کردم. خیلی ممنون میشم اگه مطالب مفید یا مقالات و پایان نامه هایی در این باره معرفیم کنین.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۴
۲۰ فروردین ۱۳۹۲, ۱۰:۳۰ ب.ظ
RE: دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
سلام دوستان
ممنون ازاطلاعات مفیدی که دراین تاپیک گذاشتیدیه سوال دارم سیستم های سرویس گرا(service oriented)جزکدوم مبحث ازکامپیوتره ؟مهندسی نرم ؟معماری ؟
کسی اطلاعی داره شامل چه زمینه هایی میشه یعنی قسمت های جزئی ترش چیه ؟روی چه قسمت هایش میشه برا تز کارکرد؟

شرح عشق گرمن بگویم بردوام صدقیامت بگذردآن ناتمام
زان که تاریخ قیامت راحداست! حدکجا...؟!!آنجاکه وصف ایزداست.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال: #۱۵
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶, ۰۴:۵۶ ب.ظ
دسته بندی موضوعی در کامپیوتر
سلام خسته نباشید توضیحاتتون خیلی کامل و جامع بود ممنون از اینکه این اطلاعاتو در اختیار ما قرار میدید منتظر آموزش های بعدی تو
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
تون هستم
۰
۰
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  سوال در مورد صفحه بندی در سیستم عامل Azadam ۱ ۱,۴۹۳ ۱۳ دى ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق.ظ
آخرین ارسال: Azadam
  دانشگاه های پزشکی رو برای رشته انفورماتیک چطوری اولویت بندی کنم ؟ mrpool ۷ ۸,۲۶۸ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۰۱:۵۲ ق.ظ
آخرین ارسال: hossein1991
Star کارگاه داستان نویسی دسته جمعی marvelous ۹ ۶,۴۱۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۶:۰۹ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
  فروش کتابهای مهندسی کامپیوتر کنکور ارشد و منابع ، دسته دوم bf92149026 ۰ ۲,۰۲۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۴۲ ب.ظ
آخرین ارسال: bf92149026
  بودجه بندی آزمون های آزمایشی رشته مهندسی کامپیوتر مدرسان شریف mhm-pc ۳ ۶,۶۳۲ ۰۲ تیر ۱۳۹۷ ۰۴:۲۱ ق.ظ
آخرین ارسال: Sara1994
  اولویت بندی دانشگاه ها در نرم افزار بین علم و صنعت، بهشتی ، نصیر و شهرستانها Sepideh96 ۷ ۶,۳۴۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ۰۲:۵۲ ب.ظ
آخرین ارسال: saeed_vahidi
  اولویت بندی دانشگاه های شهر تهران در ارشد IT AmirrezaHatef ۱۳ ۷,۵۸۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ۰۲:۱۹ ب.ظ
آخرین ارسال: Parisa__karimi
  طبقه بندی دانشگاه ها براساس معماری کامپیوتر azarakhsh1986 ۳۱ ۱۶,۸۸۷ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ ۰۵:۳۶ ب.ظ
آخرین ارسال: abolfazl pepco
  توزیع موضوعی ارشد ۹۵ marjan sadat ۹ ۸,۷۳۸ ۱۱ فروردین ۱۳۹۷ ۰۲:۳۴ ب.ظ
آخرین ارسال: ali03
  رده بندی دانشگاه ها برای مقطع ارشد admin ۱۴۴ ۱۲۸,۲۵۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ۰۹:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: dashyasin

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close