زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۱:۱۶ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

هشت باور غلط در ماه رمضان

ارسال:
۱۰ تیر ۱۳۹۳, ۰۲:۴۲ ب.ظ
هشت باور غلط در ماه رمضان
هشت باور غلط در ماه رمضان !



آقا بعد از افطار، سست می‌شم. آخه می‌دونید، من سحری نمی‌خورم و موقع افطار که می‌شه، می‌خوام سفره را ببلعم. آقا فقط موقع سحری معمولاً بلند می‌شم، حسابی آب می‌خورم تا در طول روز تشنه نشم. اما ظهر که می‌شه، تشنگی خیلی بهم فشار می‌آورد. قرار بود درس‌های پایه را مرور کنم. اینطوری خیلی افت مطالعه دارم. از طرف دیگه هم هر سال خدا به من لطف داشته و روزه‌هایم را گرفتم. الآن فقط نگران درس‌هایم هستم.

۱- باور غلط:در ماه رمضان معمولاً ساعت مطالعه داوطلبان کاهش می‌یابد.

شما وقت برای خوردن ناهار و شام نمی‌گذارید. چنانچه از برنامه‌ی غذایی مناسبی در طول ماه مبارک بهره بگیرید، اتفاقاً می‌توانید بر ساعت مطالعه‌ی خود بیافزایید، چرا که می‌گویند، اندرون از طعام خالی دار تا در آن نور علم و معرفت بینی. پس بهتر است بعد از سحری نخوابید و درس بخوانید و یک ساعت بعد از افطار، درس خواندن خود را مجدداً شروع کنید. برای بسیاری از دانش‌آموزان زرنگ، ماه رمضان، ماه نزدیک شدن به خدا و ماه نزدیک شدن به رشته و دانشگاه مطلوب است.

۲- باور غلط:خوردن قند و چیزهای شیرین در سحری نمی‌گذارد که گرسنه شویم.

اتفاقاً چون مواد شیرین، قند خون را بالا می‌برند، ترشح انسولین را تحریک می‌کنند و در نتیجه، قند خون به سرعت پایین می‌افتد. آن وقت شما می‌مانید و یک شکم که قرار است تا ۱۲ ساعت قار و قور کند. با خوردن کربو‌هیدارت‌های مرکب اصطلاحاً دیر هضم مثل حلیم بدون شکر و نان سبوس‌دار، خرما و کشمش، نسبت قند خود را متعادل نگه دارید و متعادل مطالعه کنید.

۳- باور غلط:در سحری تا می‌توانید، آب و چایی و قهوه بخورید تا تشنه نشوید.

فرو کردن شیر آب در دهان و خوردن آب زیاد جز سنگین شدن شما فایده‌ای ندارد. خوردن چای زیاد هنگام سحر– گلاب به روی‌تان– ادرار آور است و باعث می‌شود کلی آب و املاح لازم از بدن دفع شود. قهوه و نوشابه هم همین‌طور. بعد از سحری به مطالعه‌ی دروس تخصصی و مهم بپردازید. در این هنگام شما غذا خورده‌اید و قبل از آن هم استراحت کرده‌اید، پس همه چیز برای یک مطالعه‌ی خوب، مهیاست.

۴- باور غلط:در سحر، خوردن سبزی موجب رفع تشنگی در طول روز می‌شود.

برخلاف انتظار، خوردن سبزی علاوه بر مشکل نفخ، موجب کشیده شدن آب به درون روده می‌شود و تشنگی به همراه می‌آورد. سبزی پخته و میوه‌ی متناسب بخورید. خوردن آب لیمو اکسیر رفع تشنگی است. اینکه به هر دو تکلیف درسی و دینی خود به خوبی برسید، حس خوبی به آدم دست می‌دهد. به شما تبریک می‌گویم.

۵- باور غلط :غش کردن روزه‌دار، به خاطر گرسنگی و پایین افتادن قند است.

این‌ها علامت افت فشار خون است و معمولاً موقع بعد‌از‌ظهر، سراغ آدم می‌آید. بعد‌ازظهر‌ها هر چه بیشتر استراحت کنید - بین افطار تا سحر مایعات بیش‌تر خصوصاً دوغ بنوشید- به افطار و سحری‌تان کمی نمک اضافه کنید. بهتر است قبل از افطار به مطالعه‌ی دروسی بپردازید که یا به آن‌ها علاقه دارید و یا در آن‌ها تسلط بیش‌تری دارید.

۶- باور غلط:ترش کردن در هفته‌ی اول، طبیعی است.

این حالت مال تغذیه‌ی نادرست است. آ ب خیلی سرد یا خیلی گرم ننوشید، از خوردن تخم مرغ و کلم و حبوبات پوست‌دار و ترشی، حتی‌الامکان خودداری کنید. ۱ ساعت قبل از اذان صبح بیدار شوید تا سر فرصت سحری بخورید. درخوردن زولبیا و بامیه، سوسیس و کالباس و سس مایونز، خامه و سرخ کردنی‌ها، افراط نکنید.

۷- باور غلط:روزه باعث ضعیف شدن چشم و بالا رفتن نمره‌ی عینک می‌شود.

سیاه رفتن چشم و تاری چشم در بیش‌تر روزه‌دارها هیچ ربطی به چشم ندارد و به خاطر پایین افتادن قند خون است. کم‌خونی در خانم‌ها عموماً دامن‌گیر است و درمانش و تحملش بسیار ساده‌تر است و در آقایان مراجعه به پزشک، فوراً باید انجام شود.

۸- باور غلط:بوی بد دهان به علت گرسنگی است و با مسواک درست نمی‌شود.

۸۵ درصد علت بدبویی دهان، فساد بقایای غذا در دهان است. مسواک و نخ دندان نشانه‌ی شخصیت شماست. زبان‌تان را هم مسواک بزنید.

ماست به رفع بوی بد دهان کمک زیادی می‌کند. سیر، پیاز و ادویه کمتر مصرف کنید. توصیه می‌شود، افطاری و شام را ۵/۱ تا ۲ساعت جدا کنید. البته اگر هم یکی شد، زیاد اشکالی ندارد. بهتر است پرخوری نکنید .شب حتماً تا ۱ ۱ بخوابید و سعی کنید تا ۱ ساعت قبل از اذان، بیدار شوید و بعد از سحری بیدار بمانید برای اینکه شب‌ها زود بخوابید، دوش آب گرم و خوردن شیر با ۲ تا ۳ خرما، معجزه می‌کند.

(دیدن سریال آخر شب را بی‌خیال شوید.)
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: ho3ein.59 , vesta , mshelman , M*Gh , ashena1 , diligent , سجاد۶۷
ارسال:
۱۰ تیر ۱۳۹۳, ۰۶:۳۹ ب.ظ
هشت باور غلط در ماه رمضان
من ١١ -١٢ میخوابم ولى باز بعد سحر خوابم میگیره و تا ٨-٩ میخوابم Sad چیکار کنم خوابم نبره ؟! سحرم فقط شیر و خرما میخورما ولى تا نماز تموم میشه بیهوش میشم Sad از اون ور ٥ به بعد نمیتونم به کتاب نگاه کنم سرم گیج میره !
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: ashena1 , ho3ein.59
ارسال:
۱۰ تیر ۱۳۹۳, ۰۷:۴۴ ب.ظ
RE: هشت باور غلط در ماه رمضان
(۱۰ تیر ۱۳۹۳ ۰۶:۳۹ ب.ظ)mshelman نوشته شده توسط:  من ١١ -١٢ میخوابم ولى باز بعد سحر خوابم میگیره و تا ٨-٩ میخوابم Sad چیکار کنم خوابم نبره ؟! سحرم فقط شیر و خرما میخورما ولى تا نماز تموم میشه بیهوش میشم Sad از اون ور ٥ به بعد نمیتونم به کتاب نگاه کنم سرم گیج میره !

در مورد خواب چیزی نمیتونم بگم چون بستگی داره که ساعت خوابتون تو طول روز چه قدر بوده
ولی سحریتون خیلی کمه!!! سحری رو مثل وعده ناهار بخورید
من خودم افطار میکنم و شام نمیخورم و سحری کامل میخورم، درسم زیادم میخونم ولی حالم بد نمیشه و کمبود انرژی نمیارم شکر خدا

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی >>وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی >>وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی >>یَفْقَهُوا قَوْلِی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: ashena1 , ho3ein.59
ارسال:
۱۵ تیر ۱۳۹۳, ۱۰:۴۴ ق.ظ
هشت باور غلط در ماه رمضان
«در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟»


۱ – اُفت طبیعی است.
. اگرچه می‏توان به گونه‏ای برنامه‏ ریزی کرد که میزان و کیفیّت ساعات مطالعاتی کاهش پیدا نکند؛ امّا واقعیّت این است که اغلب داوطلبان به دلیل مواجهه با برنامه‏ های غیر‌متغیّر با کاهش ساعات مطالعاتی و بعضاً با کاهش کیفیت مطالعاتی روبه‌رو هستند. باید بدانید ضمن آن که این وضعیّت تقریباً همگانی و فراگیر است، قابل جبران و اصلاح نیز هست.

۲ – توقّف ممنوع.
بزرگ‏ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‏شوند که با نگرانی از کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‏کنند. این گروه باید بدانند که قطع فعالیت، علاوه بر مختل کردن روند آماده‌سازی آن‏ها، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی روبه ‏رو می‏ سازد.

۳- به انجام وظیفه فکر کن.
شایع‏ترین عامل افت ساعت و کیفیت مطالعه در ماه مبارک رمضان، تلویزیون و پخش سریال‏های چندگانه‏ ی آن است.، باید صراحتاً اعتراف کنیم که عامل این افت، بی‏ برنامگی و بی‏ توجهی داوطلب نسبت به شرایطی است که در آن قرار دارد. واقعیت آن است که تلویزیون یک ابزار است و متولیان این وسیله خود را موظف به پرکردن اوقات روزه‌دارانی می‏دانند که پس از افطار، کاری جز نشستن در مقابل جعبه‏ی جادو و چشم دوختن به آن ندارند. پس تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‏ ها مشغول عمل کردن به وظیفه‏ ای هستند که برای خویش قائل به انجام آن هستند.

حال باید از داوطلب آزمون سراسری پرسید: وظیفه‏ ی تو چیست؟ آیا تو هم باید مقابل تلویزیون بنشینی و به صفحه‏ ی آن چشم بدوزی یا وظیفه‏ ی دیگری را به‏ عهده داری که اگر آن را انجام ندهی، بدون شک کوتاهی کرده‏ ای؟ فکر می‏کنیم داوطلب جدی آزمون سراسری ترجیح می‏دهد تا وظیفه‏ ی اصلی‌اش را انجام دهد و تماشای سریال‏ها و مجموعه‏ های ماه رمضانی تلویزیون را به وقت مناسب‏تری موکول کند.


۴ – ابر و باد و ... چه می‏کنند؟ نوبت‏ های غذایی ماه مبارک رمضان و فاصله‏ ی نسبتاً طولانی سحر تا افطار گروهی از داوطلبان روزه‏ گیر را در ساعات بعدازظهر با مشکل افت قند خون و بعضاً بی‌حالی مواجه می‏سازد. گرمای تابستان نیز این شرایط را تشدید می‏کنند. در این شرایط برخی گمان می‏کنند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‏ اند تا ما نتوانیم کار درسی و مطالعاتی خود را به انجام برسانیم و خوب طبیعی است که ادامه‏ ی این شرایط یعنی فاصله گرفتن از سایرین. پس چاره چیست؟ یا باید قید درس و کنکور را بزنیم و یا قید روزه و ماه رمضان را.

به این گروه از داوطلبان باید گفت: اگر شرایط جدیدی پیش آمده است، درایت و هوشمندی حکم می‏کند که ما بهترین موقعیت‏ها را در شرایط جدید برای خویش بیابیم و براساس این موقعیت‏ها، وظایف‌مان را پیش ببریم. رفتار هوشمندانه اقتضا می‏کند که ساعات مطالعاتی خود را اندکی تغییر دهید و آن‏گاه ببینید که نه تنها ساعات مطالعاتی شما کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه در کنار ثبات میزان مطالعه می‏توان از کیفیت خوبی نیز بهره‏ مند شد

پیشنهاد ما این است که بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏های ساعت ۱۱ روز بعد ادامه دهید و پس از آن بخوابید.


یادتان باشد: تمام اعمال و کارهای شما در ماه مبارک رمضان، رنگ و بوی عبادی دارد، به خصوص آنکه، پیامبر اکرم «صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم» فرمودند: محبوب‏ترین شما نزد من آنانی هستند که اوقات خود را به علم‌آموزی اختصاص می‏دهند.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  طلوع ماه admin ۱۷ ۱۷,۴۰۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۱:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: gostore
  دانلود حل المسائل ویرایش هفت و هشت سیستم عامل سیلبرشاتز jazana ۸ ۲۰,۵۴۸ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۱۳ ق.ظ
آخرین ارسال: Mhmdgrbni
Exclamation ارسال پرونده سربازی در تیر ماه....کمک کنید shayanww ۴ ۴,۹۹۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ ۰۱:۳۰ ب.ظ
آخرین ارسال: aali361
  یخ برف ابر (۲۵ دی ماه ۹۳) Aseman7 ۱ ۳,۱۵۳ ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۵۷ ق.ظ
آخرین ارسال: parvansec
  دسترسی رایگان به مقالات داخلی (۱۲-۲۲ بهمن ماه) berkeley ۲ ۲,۷۹۵ ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ۰۳:۲۰ ب.ظ
آخرین ارسال: bornaad
  تستهای غلط هوش مصنوعی راهیان Rehe1994 ۰ ۱,۶۲۱ ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۰۵:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: Rehe1994
  شبکه های باور بیزین hani89 ۰ ۱,۶۷۳ ۲۳ دى ۱۳۹۵ ۰۲:۲۰ ب.ظ
آخرین ارسال: hani89
  خودخوان خوندن منابع ارشد بدون ازمون و کلاس..شروع از اذر ماه(هدف دانشگاه ازاد) saharitst ۸ ۵,۶۳۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ۰۸:۳۴ ق.ظ
آخرین ارسال: delete4all
  کنکور ارشد در چه ماه هایی برگزار می شود؟ سیدرضا بازیار ۱ ۱۳ ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ ۰۱:۲۵ ق.ظ
آخرین ارسال: edward71
  قرض یه سری کتاب مهندسی کامپیوتر تا بهمن ماه sahar121 ۱۰ ۷,۶۶۳ ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۳۶ ب.ظ
آخرین ارسال: com91

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close