زمان کنونی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳, ۰۵:۳۱ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

معرفی یه استراتژی مطالعه برای بازه زمانی مهر ماه تا اخر پاییز

ارسال:
۱۵ مهر ۱۳۹۱, ۰۴:۴۴ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ۰۴:۴۸ ب.ظ، توسط jahani.)
معرفی یه استراتژی مطالعه برای بازه زمانی مهر ماه تا اخر پاییز
همون طور که قبلا گفته بودم بازه زمانی کنکور به سه قسمت مختلف تقسیم میشود که تو هر کدوم از این سه قسمت باید یه برنامه ریزی جدا گانه ای داشت. این سه مرحله عبارت بودند از تابستون و پاییز و زمستون.
تو تابستون باید تلاش میکردیم تا عادت به مطالعه رو تو خودمون به وجود بیاریم. همچنین باید عادات مطالعه خودمون رو کشف میکردیم ومیفهمیدیم که در چه ساعاتی بهتر میتونیم مطالعه کنیم و مطالعه به کدام روش برای ما موثر تر واقع میشه. همچنین منابعی که برای امادگی برای کنکور باید از انها استفاده کنیم (جزوه،کتاب، ازمون و ...) رو باید مشخص میکردیم و تهیه میکردیم. همچنین باید یه تعداد از دروس رو انتخاب میکردیم که مطالعه کنیم. و تو مطالعه این دروس تمرکزمون رو بیشتر بر روی فهم دروس میگذاشتیم و خیلی خودمون رو درگیر تست زدن و مثال حل کردن نمیکردیم.
اما پاییز به لحاظ شرایط کاملا با تابستون فرق داره. تو پاییز فرض بر این است که کم کم تونستیم عادت به مطالعه کردن رو تو خودمون به وجود بیاریم و با روزی ۴ تا ۵ساعت مطالعه مشکلی نداریم. همچینن برنامه ی دقیق تری داریم که مارا ملزم به اجرا میکنه (برنامه ازمونها)ونیز به دلیل فرصت کمتری که در اختیار داریم و جو کنکوری که در اطرافمون گرفته به اهمیت موضوع مطالعه بیشتر واقف شدیم و راحت تر میتونیم برنامه های سخت رو پیاده سازی کنیم. تو پاییز هدف اینه که تلاش کنیم تا خودمون را با ازمونها وفق بدهیم و سعی کنیم با برنامه ازمونها پیش بریم. اما اگه بخواهیم همینطوری بدون برنامه بخونیم تا خودمون رو به برنامه ازمون برسونیم تقریبا کار غیر ممکنیه. چیزی که نیاز داریم یه استراتژیه. من یه استراتژی معرفی میکنم الزامی هم ندارم که حتما کارا میباشد و به درد میخوره ولی با تمام چیزهایی که تجربه کردم و تو بچه های مختلف دیدم به نظرم این روش میتونه موثر واقع بشه..اگه خودتون استراتژی بهتری دارید و فکر میکنید اون استراتژی برای شما جواب میده به اون عمل کنید
۱/ اولین کاری که باید بکنید انتخاب دو گروه درسی مختلفه. به دلیل تعدد زیاد درسها اگه بخواهید همرو با هم بخونید به مشکل بر میخورید زیرا نمیتونید تمرکز لازم رو بر روی اونها بگذارید و نیز به دلیل شبیه بودن بعضی از اونها به هم حتی ممکنه تداخل هم به وجود بیاید که باعث بشه کلا قاطی کنید. همچنبن چون تعداد درسهایی که باید بخونید تو ذهنتون زیاد میشه دچار اضطراب میشید... پس بهتره درسهاتون رو به دو گروه تقسیم کنید. و برای هر گروه برنامه ریزی جداگانه ای داشته باشید و تو زمان تخصیص داده شده به هر گروه فقط به درسهای همون گروه فکر کنید. این طوری کلی از مشکلاتتون حل میشه... اما این گروه بندی به چه صورت باشد؟ موارد زیر رو باید در نظر بگیرید:
- اول این که درسهایی که تو تابستون خوندید رو باید به طور مناسبی در این دو گروه تقسیم کنید یعنی این طور نباشه که همشون تو یه گروه باشند. میشه نصفشون کرد و تو هر کدوم از این گروه ها نیمی از اون درسها رو گذاشت.
- درسهایی که شبیه به یکدیگر هستند رو ترجیحا تلاش کنید تو یه گروه قرار ندهید. مثلا طراحی الگوریتم و ساختمان داده یا مهندسی نرم افزار و مدیریت که هر دو حفظی هستند یا ریاضی مهندسی و امار احتمال که ساختاری ریاضی گونه دارند...
- گروه هاتون رو طوری انتخاب کنید که برای پوشش انها تو گروه خودشون مقدار زمان مساوی از شما بخواهد. میتونید یه معیار تعریف کنید و از ۵ به هر درس نمره بدهید طوری که درسی که نمرش ۵ هست بیشترین زمان رو از شما میگیره (با در نظر گرفتن جمیع حالات که مربوط به حجم درس، میزان سختی درس و نیز پیش زمینه شما نسبت به درس میباشد) و درسی که ۱ هست کمترین زمان رو میگیره بعد درسها رو طوری درگروه ها بگذارید که مجموع نمرات هر گروه با هم تقریبا برابر بشن. بدون در نظر گرفتن معیار اول من خودم اگه بخواهم درسهای ایتی رو تقسیم کنم این طوری تقسیم میکنم
گروه اول --------------------------- گروه دوم
زبان تخصصی------------------------- زبان عمومی
سیستم عامل ---------------------- معماری
گسسته ---------------------- ساختمان داده
پایگاه داده ------------------------- شبکه
نرم افزار ---------------------------- مدیریت
طراحی الگوریتم ---------------------- هوش مصنوعی
همان طور که میبینید تو دسته اول سه تا درس مشترک هست و تو دسته دوم دوتا درس مشترک شاید در نگاه اول وزن دسته اول بیشتر باشه . اگه دقت کنید مدیریت و معماری رو هم به گروه دوم اختصاص دادم علتش اینه که اگه خواستم یکی از این درسها رو حذف کنم از وقت خالی هفته دوم بگذارم تا به درسهای هفته اول (که درسهای مهمی هم هستند) برسم و اونارو تکمیل کنم. شما هم میتونید هفته اول رو سنگین تر بگیرید و هفته دوم رو سبک تر تا تو وقتهای خالی هفته دوم به درسهای عقب مونده هفته اول برسید.. البته من خودم اگه بخوام بخونم تلاشم اینه که از یه برنامه مشترک استفاده کنم و فقط درسهارو جایگزین کنم مثلا هفته اول تو زمانهایی که نرم افزار میخونم تو هفته دوم تو همون زمانها مدیریت بخونم . چون این طوری راحت تر میتونم به یه برنامه عادت کنم اما همه مثل هم نیستند شما میتونید یه کار دیگه بکنید. مهم گروه بندیه...
۲/ دومین کار اینه که زمانتون رو به دو بازه زمانی تقسیم کنید. مثلا اگه فاصله بین ازمونها ۱۴ روزه است به دو بازه یه هفته ای و اگه ۲۱ روز هست به دو بازه ۱۰ روزه. گروه سخت تر رو تو بازه زمانی اول میگذارید و گروه اسونتر رو تو بازه زمانی دوم . این طوری اگه درسهای گروه اول تو بازه زمانی اول تموم نشدند میتونید تو بازه زمانی دوم کمی برای اونها زمان بگذارید.
۳/ سومین کار اینه که مدت زمان مطالعه هر درس و مطالبی که از هر درس میخواهید بخونید رو مشخص کنید. اول باید مشخص کنید تو هر هفته چقدر میتونید مطالعه کنید (سعی کنید حالت متوسط رو در نظر بگیرید) بعد به هر درس یه مقدار تخصیص بدهید و با توجه به زمان تخصیص یافته به هر درس برای اونا برنامه بریزید. مثلا اگه به سیستم ۵ ساعت تخصیص دادید و حس میکنید برای پوشش مطالب ازمون به ۸ ساعت نیاز دارید بر مبنای اون ۵ ساعت برنامه بریزید و تلاش کنید تو اون پنج ساعت اون چیزی رو که میخونید کامل بخونید. و ناقص نگذارید چیزی رو ... یعنی این طور نباشه که ۵ ساعت رو درس بخونی و هیچ تستی نزنی. از ۵ ساعت، ۳ ساعتش رو درس بخونید ۱:۳۰ ساعتش رو تست و مثال حل کنید.و ۳۰دقیقه رو بگذاری واسه مرور و جمع بندی و نتیجه گیری... پس کاری که باید بکنید اینه که مشخص کنید از هر درس چه مطالبیش رو قراره بخونید و اونایی که میمونه روموکول کنید به ازمونهای ۵۰ درصد یا حتی بعدتر. بنابراین اون چیزی که مهمه اینه که تو هر درس سعی کنید اولویتتون مطالب مهم باشه و مطالب کم اهمیت تر رو اگه زمان ندارید به بعد موکول کنید. این مشخص کردن مطالبی که قراره بخونید به خصوص برای اونهایی که شاغل هستند و یا ترم دانشگاهی دارند به شدت توصیه میشود. لزومی نداره از ب بسم الله بخونید و همه مطالب رو بخونید. باید بر حسب اولویت بخونید و مطالب مهمتر پوشش بدهید.و اگه رسیدید مطالب کم اهمیت تر رو پوشش بدهید. حالا تشخیص اینکه چی مهمه چی مهم نیست خودش ممکنه کار سختی باشه. برای این کار میتونید به تستهای سالهای اخیر نگاه کنید ببینید جه مطالبی بیشتر مورد سوال بوده و چه مطالبی اصلا مورد سوال نبوده.
۴/ چهارمین چیزی که باید مشخص کنید اینه که به ازای هر درس چه میزان رو به تست زدن تخصیص بدی چه میزان رو به مطالعه و چه میزانی رو به خلاصه برداری و نت برداری. باطلبع برای درسهایی که تو تابستون خوندید زمان بیشتری رو باید به تست زدن تخصیص بدید و درسهایی که تازه الان میخواهید شروع کنید زمان بیشتری رو به مطالعه. چیزی که باید دقت کنید اینه که نیازی نیست همه تستهای یک مبخث رو حل کنید و اینکه از هر مبحث یه مقدار تست حل کنید کفایت میکنه باقی تستهایی که میمونه رو میتونید بگذارید برای ازمونهای ۵۰ درصد یا حتی ازمونهای جامع. اما برای هر درس باید یه زمان سی دقیقه یا یک ساعتی رو برای جمع بندی و مرور و نتیجه گیری تخصیص بدید که ترجیحا بعد از زدن تست باشه. یعنی بعد اینکه تست حل کردید و اشکالاتتون رو یافتید یه زمان سی دقیقه ای بگذارید که نتیجه گیری و جمع بندی محسوب میشه و نتیچه گیریهای شخصیتون رو از مبحثی که خوندید بگذارید
۵/ پنجمین چیزی که باید مشخص بشه اینه که تو هر روز برنامه ریزیتون به چه صورت باشه. پیشنهاد من اینه که اگه بین دو تا ۴ساعت مطالعه میکنید دو تا درس و اگه بین ۴ تا ۶ ساعت مطالعه میکنید ۳ تا درس برای هر روز بگذارید. اگه سه تا درس دارید برای مطالعه تو روزهای اول هفته دو تاش مطالعه باشه و یکیش تست زنی و هر چه به اخر نزدیک میشی تست زنی رو بیشتر کنی و مطالعه رو کمتر. (مثلا شنبه یک شنبه دو شنبه و سه شنبه دو تا مطالعه باشه یکی تست زنی و چهار شنبه و پنج شنبه کلا تست زنی و مرور و جمع بندی باشه) ترجیحا برنامه روزهای زوج رو با هم و برنامه روزهای فرد رو باهم بریزید و اونارو یکی کنید. (در حالت عادی که روزهاتون با هم فرقی نداره و کلاس ندارید)اگه کلاس دارید یا دانشگاه باید برید یا سر کار میرید یا هر علت دیگه ای برای روزهایی که مشغولید یه برنامه بریزید و برای روزهای تعطیلی یه برنامه....همچنین شبی نیم ساعت زبان رو جدا گونه در برنامه داشته باشید. توهفته اول لغت بخونید و گرامر و تو هفته دوم رو زبان تخصصی و متنها کار کنید. شبی یه متن بخونید. و نکته خیلی مهم این که بین زمانی که درسی رو مطالعه میکنید و زمانی که میخواهید تستهاشو بزنید حداقل یه روز فاصله رو بگذارید. یعنی اگه شنبه یه درسی رو خوندید دو شنبه تستهاشو بزنید.
این استراتژی خیلی کلیه و خوب بالطبع ممکنه کلی حالت خاص پیش بیاید. ممکنه کلی مشکل این وسط برای افراد پیش بیاید و هر کس مجبور بشه تو برنامش تغییر ایجاد کنه. من فقط هدفم این بود که یه راه کلی بگم دیگه هر کس با توجه به سلایش و علایق خودش ممکنه تغییراتی تو این برنامه ایجاد کنه. به هر حال امیدوارم هر راهی رو که انتخاب میکنید منجر به موفقیت بشه.

من آنچه شرط بلاغ است با تو میگویم تو خواه پندگیر خواه ملال
۱۶
۲
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Sunshine Off , mohammadali1990 , 8Operation , SaMiRa.e , Mahbanoo313 , egm1176 , s.sadri , Pakzad , f_a , **sara** , m450ud , white bird , fatima1537 , moha , sir_ams , Hamed92 , elize , shobair87 , Xilinx , *farnaz* , انرژی مثبت , Donna , dear-saideh , zeitun , mohsen_m , hamid88 , donya22 , ماه بانو , احسان مومنی , Doctorwho , رها-مکانیک , Shaqayeq.H , e2000 , sahar salehi , ریحان , arya_sad , sharifIT , farhad_vr32 , d_felfelak , azin95 , دختر مهربان
ارسال:
۱۵ مهر ۱۳۹۱, ۰۸:۲۴ ب.ظ
معرفی یه استراتژی مطالعه برای بازه زمانی مهر ماه تا اخر پاییز
خیلی مفید بود مرسی...........

دوستان عزیز به جای پیام خصوصی از طریق وبگاه با من در ارتباط باشید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۰
۰
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۱۸ مهر ۱۳۹۱, ۰۵:۱۱ ب.ظ
معرفی یه استراتژی مطالعه برای بازه زمانی مهر ماه تا اخر پاییز
مثل همیشه حرفاتون نکات تازه ای داشت.ممنون

تحمل مشقت به امید آسایش بهتر از آسایشی است که سختی به دنبال دارد.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۲۰ مهر ۱۳۹۱, ۱۲:۱۶ ب.ظ
معرفی یه استراتژی مطالعه برای بازه زمانی مهر ماه تا اخر پاییز
عالی بود بسیار عالی.جواب خیلی از سوالامو گرفتم.تشکر

شک نکن
درست در لحظه ی آخر، در اوج توکل و در نهایت تاریکی
نوری نمایان می شود، معجزه ای رخ می دهد
و چه زیبا خدا از راه می رسد…
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
Lightbulb مطالعه گروهی کارمندان برای کنکور ارشد ۱۴۰۳ deniz22 ۰ ۲۸۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۴۲ ق.ظ
آخرین ارسال: deniz22
Information معرفی شغل برای شهریه‌ی دانشگاه Cina ۹ ۵,۴۳۳ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ۰۵:۰۴ ب.ظ
آخرین ارسال: rashinpazh
  معرفی منبع مناسب برای ارشد گسسته saharitst ۲۱ ۲۴,۶۰۶ ۲۲ دى ۱۴۰۰ ۰۶:۱۱ ب.ظ
آخرین ارسال: YasiAli
Exclamation سلام لطفاً یکی به من بگه مرتبه زمانی ها چطوری به log تبدیل میشن فرمول داره؟؟ Azadam ۶ ۳,۸۹۳ ۰۶ دى ۱۴۰۰ ۰۹:۰۲ ق.ظ
آخرین ارسال: Soldier's life
Music معرفی آهنگ‌هایی که حسابی دوسشون داریم! Amir V ۱,۱۵۱ ۲۳۷,۳۱۹ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ۰۵:۴۹ ب.ظ
آخرین ارسال: Azaadi
  درخواست معرفی منبع برای دروس پایگاه داده پیشرفته، تجارت و آموزش الکترونیکی ehsannaq3 ۱۱ ۱۳,۰۲۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۳ ق.ظ
آخرین ارسال: pouya47
  معرفی استاد در دیتاماینینگ و بیگ دیتا heelii ۱ ۲,۱۴۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۰۱:۵۲ ب.ظ
آخرین ارسال: Happiness.72
  مطالعه گروهی ارشد ۱۴۰۰ persiancoder ۹ ۵,۲۴۹ ۱۹ دى ۱۳۹۹ ۰۷:۱۷ ب.ظ
آخرین ارسال: nasser89
  درخواست اپلود کتاب یا لینک دانلود کتاب+معرفی سایت دانلود کتاب ریحانه ۱۲۹ ۷۷,۳۸۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ۰۸:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: Ariana2020
  معرفی کتاب برای ساختمان داده siamakaf ۲ ۴,۲۲۲ ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۲۱ ق.ظ
آخرین ارسال: siamakaf

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close