زمان کنونی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۶:۵۴ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

تاریخ ایران را بهتر بشناسیم

ارسال: #۱۶
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۱۲:۱۶ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۲۱ ب.ظ، توسط hkarimi.)
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
سلام به همه دوستان بزرگوار.
آقا من جداً شرمندتون شدم. پریروز داشتم مینوشتم که برق قط شد و همه چی پرید. دیروزم مهمون داشتیم و نتونستم بنویسم. شرمنده. بجاش امروز جبران میکنم...
راستی سال وقوع جنگا هم حتماً مینویسم.به روی چشم...
کوروش از سال ۵۷۶ تا ۵۲۹ قبل از میلاد زندگی میکرده. یعنی کلاً ۴۷ سال زنده بوده. کوروش تو سال ۵۴۶ پادشاه پارس و ماد میشه. یعنی آژی دهاک رو تو این سال شکست میده. با یه حساب سر انگشتی میفهمیم که ۳۰ سالش بوده. حول و حوش همون سالا بود که به سمت لیدی رفت , اونجام فتح کرد.
خب برسیم به ادامه ماجرا...
یه نکته کوچیک رو گوشزد کنم که کوروش تو جنگای اولش به سمت غرب رفت. نمیگم چرا اینو گفتم. فقط یادتون باشه، شاید بعداً تونستم یه موضوع دیگه رو باز کنم.
کوروش بعد از لیدی رفت به سمت شرق و دونه دونه فتحشون کرد. اینایی که میگم رو از تو نقشه نگا کنید، قشنگ مشخصه. از جمله کشورایی که فتح کرد هیرکانی (گرگان امروز)، پارت (بخش زیر هیرکانی)، هریو (هرات امروز)، مرو (که حدودای خراسان میشه)، بلخ، زرنگیا (حوالی سیستان)، سوگود (بالای نقشس. اینو مطمئن نیستم ولی فک کنم همون سُغده.)، ستگوش (اینم سمت راست نقشس که امروز اگه اشتباه نکنم شمال غربی هنده).
سمت شرق ایران اون زمان حکومت محکمی وجود نداشت و واسه کوروش مث آب خوردن بود که فتحشون کنه و گفته مdشه که کوروش واسه تامین امنیت و تحکیم موقیعت بود که فتحشون کرد.
فتح بابِل رو جا انداخته بودم. جریان بابل مال بعد از فتح ماد بوده. خودمم دقیقاً سر در نمیارم ولی حدس میزنم که بابل یه کشوری بوده که تحت سلطه ماد بوده و به ماد خراج میداده. بازم میگم، فقط حدس میزنم. اگه کسی اطلاع دقیقی داره ممنون میشم عنوان کنه. حالا اگه اینجوری بوده باشه (از اینجا به بعدشو مطمئنم) بابل خیانت و عهد شکنی میکنه. خلاصه کوروشم میره حمله میکنه. و بابل بدون مدافعه سقوط میکنه. این اتفاق تو روز ۲۲ مهرماه سال ۵۳۹ قبل از میلاد پیش میاد.یعنی ۷ سال بعد از فتح ماد، بابلم فتح شد. ناگفته نماند که فقط محله ای که شاه بابل توش بود یه چن روزی مقاومت کردن که اونم مشکلی ایجاد نکرد. طبق معمول کوروش آسیبی به شاه بابل (به نام بخت النصر) نرسوند ولی طرف خودش بعد از یه سال (یعنی ۵۳۸ قبل از میلاد) میمیره. کوروشم میاد و عزای ملی اعلام میکنه و خودشم تو عزا شرکت میکنه. بگذریم... با فتح بابل، مستعمراتش یعنی سوریه و فلسطین و فنیقیه هم تسلیم شدن و رسماً قسمتی از خاک ایران شدن.
این نکته گفتنیه که رفتار کوروش بعد از فتح بابِل جایگاه خیلی خاصی بین باستان شناسا و حتی حقوقدانا داره. چون که همونجا بود که کوروش یهودیا رو آزاد کرد. و کمکای مالی زیادی بهشون کرد تا به اورشلیم برگردن و شهرشون رو آباد کرد و معابدشون رو برپا کرد و تمام اموال یهودیا از جمله هیکل سلیمان رو بهشون برگردوند. آخه بابل طی یه جنگی اورشلیم (یعنی پایتخت یهودیا) رو فتح کرده بود که بعد کوروش بهشون برش گردوند.
میدونید که... یهودیا کوروش رو منجی خودشون میدونن و تو تورات هم اسم کوروش اومده. بخاطر همینه که دولت اسرائیل اخیراً از کوروش قدردانی کرده.
اجازه بدید جریان مرگ کوروش رو توی ارسال بعدی بیارم...

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: nikou , Joonz , **sara** , eris229 , sasanlive
ارسال: #۱۷
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۱۲:۳۹ ب.ظ
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
۵۴۶-۵۲۹=۱۷
!!!
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: hkarimi , **sara**
ارسال: #۱۸
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۱۲:۵۱ ب.ظ
RE: تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
(۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۱۲:۳۹ ب.ظ)blackhalo1989 نوشته شده توسط:  ۵۴۶-۵۲۹=۱۷
!!!

۵۷۶-۵۲۹=۴۷
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: hkarimi , blackhalo1989 , **sara** , eris229
ارسال: #۱۹
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۰۱:۴۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۲:۳۲ ب.ظ، توسط hkarimi.)
آخرین جنگ کوروش
سلام. ممنون که دنبال میکنید.
این قسمت هم از نظر خودم خیلی جالبه...
تو قسمت شمال شرقی ایران یه قوم وحشی به نام "سکا" زندگی میکردن که گهگاه میزدن به مرز ایران و قتل و غارت میکردن. کوروشم برای سرکوبش راهی شرق میشه. بین مرز ایران و سزمین سکاها یه رودخونه بود که لشکر کوروش باید ازش رد میشده. وقتی کوروش به رودخونهه رسید ملکه سکاها بهش پیغام داد که برای جنگ یا تو بیا از رودخونه رد شو و طی عبورتون ما کاری بهتون نداریم، یا بذا ما به سلامت از رودخونه رد شیم و بعد بجنگیم. کوروش این دوتا پیشنهاد رو با سردارای سپاهش در میون گذاشت. اکثر سرداراش گفتن که بذا اونا بیان تو خاک ایران و بجنگیم. اما قارون (یا کرزوس که شاه لیدی بود) جنگ تو سرزمین سکاها رو انتخاب کرد و انصافاً تحلیل قشنگی کرد. گفتش که اگه اونا بیان تو ایران و لشکر کوروش شکست بخوره، کل ایران به خطر میفته و اگه کوروش نبرد رو ببره هم هیچ سرزمینی رو فتح نکرده. در مقابل اگه برن تو سرزمین سکاها بجنگن، با پیروزی ایران، سرزمین سکاها رو فتح میکنن ولی اگه شکست بخورن هم مشکلی برای خاک ایران پیش نمیاد و این شکستشون فقط یه شکست نظامیه. پس کوروش قبول کرد که برن تو خاک سکاها بجنگن.
لشکر ایران تو این جنگ شکست میخوره و کوروش هم کشته میشه. بعد از این شکستِ بد، لشکر ایران به رهبری کمبوجیه (پسر بزرگتر کوروش) برمیگردن. البته کتابایی هستن که میگن کوروش اینجا نمرده و حتی بعد از اینم با سکاها جنگیده. از جمله کتاب "کوروش در عهد عتیق و قرآن مجید" نوشته آقای فریدون بدره ای از انتشارات امیر کبیر. منابع تاریخی این کتابه معتبر به نظر میرسن ولی من در حدی نیستم که بخوام قاطعانه قبول کنم یا قاطعانه رد کنم. خدا میدونه...

اجازه بدید بچه های کوروش رو هم معرفی کنم و بگم چکاره بودن. اسم دخترای کوروش خیلی جالبن. حتی امروزه هم زیاد استفاده میشن.
کوروش ۲ تا پسر داشته ۲ تا دختر. کمبوجیه و بردیا پسراش بودن. آتوسا و پارمیدا هم دختراش.
بعد از مرگ کوروش، پسر بزرگترش کمبوجیه به سلطنت رسید. کمبوجیه بعد از مرگ باباش به فکر فتح مصر افتاد. میدونید که هر جنگ چندین سال طول میکشیده به همین دلیل کمبوجیه قبل از لشکر کشی به مصر دستور داد تا یواشکی بردیا رو بکشن. آخه میترسید تو مدت چند سالی که نیستش بردیا سلطنت رو دست بگیره. خلاصه میره میجنگه و یه قسمتایی از مصر هم فتح میکنه ولی تو راه برگشت از مصر کشته میشه. سر چجوری کشته شدنش بحث هس. بعضیا میگن که حین مستی خودش رو با خنجر زخمی میکنه و چن روز بعد بر اثر همون زخم کشته میشه. بعضی دیگه میگن بر اثر مریضی کشته میشه بعضی دیگه هم میگن که اطرافیانش خیانت کردن و کشتنش. من خودم بیشتر به نظریه اول که خودکشی کرده معتقدم.
حالا دیگه ایران شاه نداشته. حدس بزنید چی میشه...
یه نفر به نام "گئومات مغ" که چهره ش شباهت زیادی به بردیا داشته سلطنت رو میگیره دست.
یه نکته کوچیکو اضافه کنم که مغ ایسم یه قوم بوده. مثل لر و ترک و ... .
اصلاً میگن که کمبوجیه با شنیدن همین خبر بر تخت نشستن گئومات بود که حین مستی خودش رو زخمی کرد. به موقعش میگم که بعدها چی به سر گئومات اومد.
گفتیم که کوروش ۲تا دخترم داشت. راستش پارمیدا رو اصلاً دربارش نشنیدم. نمیدونم ازدواج کرد، ازدواج نکرد، کشته شد و ... کلا چیزی دربارش نشنیدم. ولی آتوسا با داریوش ازدواج کرد و مادر خشایارشا، شاه بزرگ ایران شد.
درباره آتوسا و کمبوجیه و ... یکم بعداً بیشتر توضیح میدم. یه خورده حرف نگفته مونده که میگم خدمتتون.

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Joonz , nikou , **sara** , eris229 , sasanlive
ارسال: #۲۰
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۰۳:۱۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۴۱ ق.ظ، توسط hkarimi.)
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
الان وقتشه که "آتوسا" شهبانوی بزرگ ایران رو بیشتر بشناسیم.
آتوسا دختر کورش و همسر دوتا از پادشاهای هخامنشی بوده. بله درست خوندید، دو تا. آتوسا خواهر و همسر کمبوجیه و بعدها همسر داریوش هخامنشی، مادر خشایارشا شد. بسیاری از تاریخدانا آتوسا رو بزرگترین زن تاریخ ایران دونستن. تو ایران قدیم ازدواج خواهرو برادر مرسوم بوده. و علتش هم این بوده که میخواستن ثروت و قدرت سلطنتی خانواده حفظ بشه.
یه چیزی یادم اومد که شاید خیلی ربطی به این موضوع نداشته باشه ولی جالبه. یه کتابی هس که درباره تاریخ مصره. البته زندگی نامه س ولی خیلی جاهای تاریخو روشن کرده. اسم کتابه "سینوهه" س. اولین کتابی که پیشنهاد میکنم بخونید همین کتابه. جداً قشنگه. بگذریم. تو این کتابه هر وقت میخواستن با کسی ازدواج کنن یا یه جورایی با یه زن باشن میگفتن فلانی رو خواهر خودمون کردیم. منظورشون این بوده که فلانی رو زن خودمون کردیم.
بریم سر بحث خودمون...
گفته میشه اولین کسایی که با برادر خودشون ازدواج کردن "هوتوسا کیانی" و "آتوسا هخامشی" بودن. مثل اینه هوتوسا با گشتاسب ازدواج کرده و اولین کسی بوده که زرتشتی شده. یه کتاب درمورد زرشت میخوندم که گفته بود زرتشت برمیگرده به حدود ۱۷۶۸ سال قبل از میلاد مسیح. پس میفهمیم که هوتوسا خیلی قبل از آتوسا هخامنشی زندگی میکرده. بعد از ازدواج هوتوسا و گشتاسب، هوتوسا از شوهرش میخواد که زرتشتی بشه و از اونجا بود که دین زرتشت به طور رسمی پذیرفته شد.
به خاطر همین هوتوسا رو به عنوان یه زن سیاسی و با نفوذ معرفی کردن و از اون به بعد بود که ایرانیا اسم دختراشون رو هوتوسا میذاشتن. اسم آتوسا هخامنشی هم از همین اسم هوتوسا گرفته شده.
چن روز پیش آقا یاسر یه مطلبی درباره زنای بزرگ ایران گذاشن توی "انجمن دختران مانشت" که آتوسا هم جزءشون بود گفته بودن که ایشون بر ۲۸ کشور حکومت میکردن. میخواستم توضیحشون رو کامل کنم ولی چون انجمن مال خانوما بود دیگه منصرف شدم. آتوسا زن داریوش بوده و درواقع داریوش بوده که بر ۲۸ تا کشور حکومت میکرده. اما یکم باید درباره آتوسا حرف بزنیم...
آتوسا تو اون دوره خوندن و نوشتن بلد بوده و نقش اساسی داشته تو اینکه زنای دربار خوندن و نوشتن بلد باشن. هرودوت(تاریخ نویس بزرگ و معتبر یونان) میگه که آتوسا فوق العاده باهوش و با نفوذ بوده به طوری که جنگ با یونان به پیشنهاد اون انجام شده!!! حرف کمی نیستا، یه زن تو امور کشور اینجوری نفوذ داشته، ضمن اینکه داریوش همیشه از نصیحتاش استفاده میکرده. از این جالب تر اینکه آتوسا تو جنگ با یونانیا هم شرکت داشته!!! آخر قدرت بوده ها، فکرشو بکنید...
آتوسا از داریوش صاحب ۴ تا بچه میشه که بزرگترینشون خشایارشا بود. لازم به ذکره که آتوسا از کمبوجیه هم بچه داشته و مطابق قانونی که اون زمان بوده بچه بزرگترِ شاه، بعد از اون به سلطنت میرسیده. اما آتوسا انقد نفوذ داشته که تونسته خشایارشا رو بعد از داریوش شاه کنه و به عنوان مادر شاه تو امور کشور دخالت کنه.(مثکه بچه های دیگش ازش حرف شنوی نداشتن). معلوم نیس که آتوسا کی مرده فقط میدونم که عمر زیادی کرده. و احتمال میره اون قبری که تو نقش رستم کنار قبر داریوشه همین آتوسا باشه.
امیدوارم لذت برده باشید...

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: nikou , **sara** , eris229 , sasanlive
ارسال: #۲۱
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۰۶:۵۸ ب.ظ
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
سلام.
در مورد اون تاریخی که تو ارسالای بالا حساب شده، خانم nikou سن کوروش درست حساب کردن. ممنون از دقت و پیگیریشون.
دقت کنید که کوروش از تاریخ ۵۷۶ سال "قبل" تا ۵۲۹ سال "قبل" از میلاد زندگی میکرده. یعنی سال ۵۲۹ قبل از میلاد تاریخ مرگ کوروشه نه تاریخ تولدش. از سال ۵۷۶ قبل از میلاد ۱ سال که بگذره میشه ۵۷۵ قبل از میلاد. عین اعداد منفی میمونه. نه؟؟!Smile از منفی ۵۷۶ تا منفی ۵۴۶ میشه ۳۰ سال دیگه. درسته؟؟؟

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: nikou , **sara** , eris229
ارسال: #۲۲
۳۰ فروردین ۱۳۹۱, ۰۷:۲۳ ب.ظ
RE: تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
(۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۶:۵۸ ب.ظ)hkarimi نوشته شده توسط:  سلام.
در مورد اون تاریخی که تو ارسالای بالا حساب شده، خانم nikou سن کوروش درست حساب کردن. ممنون از دقت و پیگیریشون.
دقت کنید که کوروش از تاریخ ۵۷۶ سال "قبل" تا ۵۲۹ سال "قبل" از میلاد زندگی میکرده. یعنی سال ۵۲۹ قبل از میلاد تاریخ مرگ کوروشه نه تاریخ تولدش. از سال ۵۷۶ قبل از میلاد ۱ سال که بگذره میشه ۵۷۵ قبل از میلاد. عین اعداد منفی میمونه. نه؟؟!Smile از منفی ۵۷۶ تا منفی ۵۴۶ میشه ۳۰ سال دیگه. درسته؟؟؟
بله به اشتباه خودم پی بردم.Smile
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: hkarimi
ارسال: #۲۳
۳۱ فروردین ۱۳۹۱, ۰۹:۴۷ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۰:۲۳ ق.ظ، توسط eris229.)
RE: تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
بابت تاریخ ها خیلی ممنون
---------------------
این اسم پادشاه بابل -بخت النصر- شبیه به کلمه ای که تو فارسی الان به معنی زشت/بداخلاق استفاده میکنیم نیست؟
(۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۳:۱۷ ب.ظ)hkarimi نوشته شده توسط:  الان وقتشه که "آتوسا" شهبانوی بزرگ ایران رو بیشتر بشناسیم.
آتوسا دختر کورش و همسر دوتا از پادشاهای هخامنشی بوده. بله درست خوندید، دو تا. آتوسا خواهر و همسر کمبوجیه و بعدها همسر داریوش هخامنشی، مادر خشایارشا شد. بسیاری از تاریخدانا آتوسا رو بزرگترین زن تاریخ ایران دونستن. تو ایران قدیم ازدواج خواهرو برادر مرسوم بوده. و علتش هم این بوده که میخواستن ثروت و قدرت سلطنتی خانواده حفظ بشه.

من فکر میکردم فقط مصری ها این رسم رو داشتن! اگه در خانواده سلطنتی بوده حتما بین مردم هم بوده دیگه، شاید در غیراینصورت ژنتیک بهتری داشتیم(طبق الگوریتم ژنتیک)!!!!Tongue
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: hkarimi
ارسال: #۲۴
۳۱ فروردین ۱۳۹۱, ۱۱:۴۴ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ ۱۱:۴۵ ق.ظ، توسط hkarimi.)
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
سلام.
ممنون که دنبال میکنید و نظر میدید.
والا درباره معنی اسم پادشاه بابل یعنی بخت النصر چیزی نمیدونم و نشیدم. اسمشم فراموش کرده بودم که دوباره رفتم مطالعه کردم. تاریخا رو هم که کلاً فراموش کرده بودم که اونم رفتم دوباره مطالعه کردم.
و حالا تو این ارسال میخوایم با هم اطلاعاتمون رو راجع به "داریوش" بیشتر کنیم.
فقط قبلش بگم که "احتمااال داره" بیشتر از این نتونم بنویسم، چون فردا باید آماده شم واسه خدمت.Big Grin خودم خیلی دلم میخواست که کمِ کم تا خشایارشا رو بریم تا اون دروغای بزرگ که تو فیلم ۳۰۰ دیدیم رو باور نکنیم. احتمالش هم هس که نرم. اگه نرفتم حتماً تا جایی که این تاپیک طرفدار داشته باشه ادامه میدم. خوووب دیگه بیخیال این حرفا. بریم سراغ بحثمون.

اسم بابای داریوش گشتاسب یا ویشتاسپ بود. گفتنیه که ریشه داریوش و کوروش یکی بوده و در واقع جدا از هخامنشیا نبوده. درسته بچه کوروش نبوده ولی اولاً اجداد کوروش و داریوش یکی بودن و دوماً داماد کوروش بوده که تونسته شاه ایران شه. قبلاً گفتیم که سلطنت از دست هخامنشیا خارج شده بود که داریوش از راه رسید و زد گئومات مغ و اطرافیان و نزدیکاش (که به دربار راه پیدا کرده بودن) رو لت و پار کرد. سفر کمبوجیه به مصر و غیبتش حدود ۴ سال طول کشید. و تو راه برگشت از مصر وقتی فهمید گئومات مغ جاشو گرفته (به نظر میرسه) خودکشی کرد. مرگ کمب.جیه تو سال ۵۲۱ پیش از میلاد اتفاق افتاده. گئومات مغ هم حدود ۷ ماه شاه بود. داریوش در کل کارای زیادی کرد. درسته خاک ایران رو به اندازه کوروش توسعه نداد ولی کارای بزرگی کرد. اولین جاده تو تاریخ رو داریوش ساخته. سیستم اگو یا همون فاضلاب رو اولین بار تو تاریخ توی ساخت پرسپولیس استفاده کردن. نظام شاهنشاهی رو تغییراتی داد که حتی امروزه هم از سیستمش استفاده های زیادی میشه.کشور رو استان استان کد. (به هر استان میگفتن "ساتراپ" و به والی اون استانا هم "ساتراپی" میگفتن). راجع به لغت پرسپولیس که یه لغت یونانیه بگم که پٍرسه یعنی پارسه و پولیس هم به یونانی یعنی شهر. کلاً میشه "شهر پارسه". خلاصه دایوش کارای زیادی انجام داد. مقبره داریوش رو که دیگه میدونید، توی نقش رستم مرودشت (نزدیک شیراز) تو دل کوهیه که بهش میگن کوه رحمت. قبلاً به این کوهه میگفتن کوه مِهر. راجع به مهر نمیگم چون بحث داره بدجور شاخه شاخه میشه.
داریوش از سال ۵۴۹ پیش از میلاد تا سال ۴۸۶ پیش از میلاد زندگی میکرده که میشه ۶۳ سال. از سال ۵۲۱ پیش از میلاد (یعنی ۲۸ سالگی) هم به سلطنت میرسه و تا آخر عمرش شاه بوده.
اجازه بدید یه بار دیگه از آقای هخامنش بچه هاشو بگم تا دقیق مشخص شه نسل کوروش و داریوش کجا از هم جدا شده.
اول هخامنش بعدش چاایش پیش بوده. چاایش پیش دو تا بچه داشته. کوروش اول و آریارامن.
کوروش اول >>> کمبوجیه اول >>> کوروش کبیر >>> کموجیه (کامبیز هم از همین اسم میاد)
آریارامن >>> آرشام >>> گشتاسب >>> داریوش
این اسما ممکنه تلفظای مختلفی داشته باشن. مثلاً آریارامن، آریاومنه هم گفته میشه. یا به گستاسب، ویشتاسپ هم میگن.
بابای داریوش هم تو زمان کوروش والی پارس بوده.

برنامه ریزی داریوش برای حمله به یونان
یه طبیب یونانی تو زندانای داریوش اسیر بود که برای درمون کردن زخم سینه آتوسا (خانوم داریوش) به دربار راه پیدا کرده بود. این طبیبه انقد زیر پای آتوسا میشینه که شما قوی هستید و شما بزرگ هستید و ... و بیاید به یونان حمله کنید. دقت کنید که این دکتره یونانی بوده و داریوش ازبرگشتن به وطنش محرومش کرده بوده. خب زندانی بوده دیگه. ولی این دکتره زیر پای آتوسا نشسته بوده که خودش هم به عنوان راهنما همراهشون میره. خلاصه داریوش یه هیآتی رو واسه شناسایی راهی روم و یونان میکنه.این دکتره رو هم همراهشون میفرسته. به یونان که میرسن دکتر جون همه رو قال میذاره و فرار میکنه، بقیه هم دست از پا درازتر برمیگردن. اینجوری شد که داریوش از حمله به یونان چشم پوشی کرد.

یه خورده طولانی شد و بقیش رو اگه خدا بخواد تو یه ارسال دیگه میگم خدمتتون.

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: **sara** , nikou , sasanlive , eris229
ارسال: #۲۵
۳۱ فروردین ۱۳۹۱, ۰۵:۱۰ ب.ظ
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
اگه برید خدمت که ما می مونیم و یک سریال ناتموم! Smile
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: hkarimi
ارسال: #۲۶
۳۱ فروردین ۱۳۹۱, ۰۹:۰۹ ب.ظ
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
salam.
alan shirazam va in systeme farsi nadare.bebakhshid.
dar avalin forsat edame midim.khedmatam 2 mah oftad aghab.

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: nikou , **sara**
ارسال: #۲۷
۳۱ فروردین ۱۳۹۱, ۰۹:۳۷ ب.ظ
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
منتظر می مانیم!
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: hkarimi
ارسال: #۲۸
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۳:۲۸ ق.ظ
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
راز جاودانگی کوروش کبیر

در لغت نامۀ دهخدا زیر عنوان «پانته آ» بر اساس روایت «گزنفون» آمده است که:

هنگامی که مادها پیروزمندانه از جنگ شوش برگشتند، غنائمی با خود آورده بودند که بعضی از آنها را برای پیشکش به کورش بزرگ عرضه می*کردند. در میان غنائم زنی بود بسیار زیبا و به قولی زیباترین زن شوش به نام پانته*آ که همسرش به نام «آبراداتاس» برای مأموریتی از جانب شاه خویش رفته بود.

چون وصف زیبایی پانته*آ را به کورش گفتند، کورش درست ندانست که زنی شوهردار را از همسرش بازستاند و حتی هنگامی که توصیف زیبایی زن از حد گذشت و به کورش پیشنهاد کردند که حداقل فقط یک بار زن را ببیند، از ترس این که به او دل ببازد، نپذیرفت. پس او را تا باز آمدن همسرش به یکی از نگاهبان به نام «آراسپ» سپرد.

اما اراسپ خود عاشق پانته*آ گشت و خواست از او کام بگیرد، به ناچار پانته*آ از کورش کمک خواست. کوروش آراسپ را سرزنش کرد و چون آراسپ مرد نجیبی بود و به شدت شرمنده شد و در ازا از طرف کوروش به دنبال آبراداتاس رفت تا او را به سوی ایران فرا بخواند.

هنگامی که آبرداتاس به ایران آمد و از موضوع با خبر شد، به پاس جوانمردی کوروش برخود لازم دید که در لشکر او خدمت کند.
می*گویند هنگامی که آبراداتاس به سمت میدان جنگ روان بود پانته*آ دستان او را گرفت و در حالی که اشک از چشمانش سرازیر بود گفت: «سوگند به عشقی که میان من و توست، کوروش به واسطه جوانمردی که حق ما کرد اکنون حق دارد که ما را حق*شناس ببیند. زمانی که اسیر او و از آن او شدم او نخواست که مرا برده خود بداند و نیز نخواست که مرا با شرایط شرم آوری آزاد کند بلکه مرا برای تو که ندیده بود حفظ کرد. مثل اینکه من زن برادر او باشم.»
آبراداتاس در جنگ مورد اشاره کشته شد و پانته*آ بر سر جنازۀ او رفت و شیون آغاز کرد. کوروش به ندیمان پانته*آ سفارش کرد تا مراقب باشند که خود را نکشد، اما پانته*آ در یک لحظه از غفلت ندیمان استفاده کرد و با خنجری که به همراه داشت، سینۀ خود را درید و در کنار جسد همسر به خاک افتاد و ندیمه نیز از ترس کورش و غفلتی که کرده بود، خود را کشت.

هنگامی که خبر به گوش کوروش رسید، بر سر جنازه ها آمد و بدین گونه است که کسی با نیکنامی در تاریخ جاودانه می*شود.

برگرفته از: اشو زرتشت پیام آور اهورامزدا

درد من حصار برکه نیست ، درد من زیستن با ماهیانیست که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: nikou , Joonz , sasanlive , eris229
ارسال: #۲۹
۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۱۲:۰۰ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۳۰ ب.ظ، توسط hkarimi.)
RE: تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
(۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۳:۲۸ ق.ظ)yaser_ilam_com نوشته شده توسط:  برگرفته از: اشو زرتشت پیام آور اهورامزدا

سلام به همگی. ببخشید از تاخیر چند روزم...
این که نوشتید برگرفته از اشو زرتشت، فک نمیکنم از زرتشت باشه ها. آخه زرتشت مال خیلی قبل از هخامنشیا بوده. دفتر اول اوستا اسمش "گاتها"س. خوندمش ولی اینجور چیزا توش نیس. به هر حال بگذریم، جالب بود. ممنون که همراهی کردید.
حالا که اسم زرتشت اومد و درباره هخامنشیا گفته شد یه چیزی بگم که اون نشان فروهر (Farvahar) که نشان زرتشته هستا، میشناسید که، مث یه عقابه. این نشونه تو زمان هخامنشیا ساخته و ایجاد شد و "تمااام قسمتاش" هم معنی داره. دیگه اینجا حرفشو نمیزنیم، یه سرچ کنید فراوون مطلب ازش پیدا میکنید.
بریم سر ادامه ماجرای داریوش...

با اون شرایطی که پیش اومد داریوش دیگه به یونان حمله نکرد. ولی اومد شورشای داخلیو خوابوند و یاغیا رو نابود کرد و تشکیلات کشوری و اداری بسیار منظمی رو راه انداخت که بر اساس همون تشکیلات، تمام کشورا و ایالات تابع داریوش بتونن با هم و با مرکز شاهنشاهی هماهنگ باشن و ارتباط برقرار کنن. چاپار و چاپارخونه هم راه انداخت که کار خیلی بزرگی بود. کلاً طی ۷ سال ۱۹ تا جنگ کرد و تونست شورشیای داخلی رو سرکوب کنه. خلاصه این کارا رو که کرد دید که سمت غرب کشور، سکا ها (که قوم وحشی بودن) خیلی اذیت میکنن و هی میان تو مرز ایران و دزدی و غارت میکنن. پس تصمیم گرفت بره و کشورو از دستشون راحت کنه. اینو بگم که سکاها توی قسمتایی از اروپای امروز بودن. رو نقشه سمت چپ دریای سیاه، اون حوالی بودن. هرودوت اینجوری نوشته که سکاها فرار کردن و حاضر نشدن با سپاه داریوش بجنگن. چون که بیایون بزرگ و وسیع هم جلوشون بوده، داریوش هرچی میرفته اونا هم میرفتن و از ترس خورد و خوراک دیگه داریوش بیخیالشون میشه. خلاصه جنگ درست و حسابی در نمیگیره ولی با اینکه داریوش با این حملش یه پیروزی شاهانه به دست نیاورد اما سکاها رو واسه همیشه از حمله به ایرن و ایجاد زحمت برای مردم شمال کشور منصرف کرد.

حمله داریوش به هند
داریوش متوجه پنجاب و سند شد که تو نقشه هم میبینیم که مرز شرق (سمت راست) ایرانه. و تو سال ۵۱۲ قبل از میلاد سپاه داریوش از سند گذشت و تونست قسمتی از هندو بگیره. داریوش واسه این جنگ دستور داده بود کشتی بسازن و از طریق دریای عمان به پنجاب و سند برن. این دوتا نقطه جاهای بودن که خیلی بهشون نیاز بود، آخه طلا داشتن و داریوش با داشتن اون سرزمینا میتونسته اقتصاد کشورم روبه راه کنه.
داریوش بعد از گرفتن سند و پنجاب ولیعهد خودش (یعنی خشایارشا) رو انتخاب کرد و زمانی که به فکر حمله به یونان افتاد بعد از ۳۶ سال پادشاهی تو سال ۴۸۶ قبل اc میلاد عمرشو داد به شما.

یه قسمتایی از کتیبه های داریوش رو هم که دیدم خیلی جالبه مینویسم.
من، داریوش، شاه بزرگ، شاه پارس، شاه سرزمینها (کشورها)، پسر ویشتاسب، نوه آرشام هخامنشی هستم. پدر من ویشتاسب، پدر ویشتاسب آرشام، پدر آرشام آریارامن، پدر آریارامن چیش پیش و پدر چیش پیش هخامنش بود. ما به دلیل اینکه از دیرگاهان از خاندانی اصیل و شاهانه بودیم هخامنشی خوانده شدیم. ۸ نفر از خاندان ما پیش از این شاه بوده اند و من نهمین هستم. ما ۹ نفر پشت سر هم شاه بوده و هستم. به خواست اهورامزدا من شاه هستم و او شاهی را به من هدیه داد. ای که این نوشته ها و این نقش ها را که من تهیه کرده ام میبینی از آنها حفاظت و مراقبت کن. اگر تا زمانی که توانایی داری از این نوشته ها و نقش ها مراقبت کنی اهورامزدا یارت باد و دودمان و زندگیت بسیار باشد و همه کارهایت مورد قبول اهورمزدا باشد. امیدوارم اگر این نوشته ها و نقش ها را در هنگام توانایی مراقبت و حفاظت نکنی اهورامزدا یارت نباشد و دودمانت تباه باشد و آنچه میکنی اهورامزدا تباه کند.

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Joonz , nikou , sasanlive , eris229 , **sara**
ارسال: #۳۰
۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۱۲:۰۲ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۲:۰۲ ب.ظ، توسط hkarimi.)
تاریخ ایران را بهتر بشناسیم
سلام.
قبل از شروع بحث امروز باید اشتباه دیروزم رو تصحیح کنم. گفته بودم که داریوش با یونان نجنگید ولی دیشب تو اخبار ساعت ۲۱ گفت فلان جا دو ماراتن برگزار شده و ... . با شنیدن این خبر یاد نبرد ماراتن داریوش افتادم که با یونانیا بود و از اینکه فراموش کرده بودم و اشتباه کردم شرمنده شدم. ببخشید
این جنگ یه چیزیه که باید دربارش بیشتر صحبت بشه و فقط به نوشته های هرودوت یونانی (شهر هرودوت تو زمان داریوش جز خاک ایران میشه ولی یونانی بوده) اکتفا نکنیم. آخه هرودوت درباره جنگای ایران و یونان به نظر میرسه خیلی به نفع خودشون نوشته. حالا خودتون بعداً بی طرفانه قضاوت کنید. البته همینجا بگم که هرودوت درباره ایران و جنگا و کلاً تاریخ هخامنشی چیزای معتبر و خوبی نوشته ها. ولی بعضی جاهام واقعاً عاقلانه و عادلانه ننوشته.
هرودوت (گفته میشه) اولین تاریخ نگار یونانی و از اولین تاریخ نگارای دنیا بوده و از سال ۴۸۴ قبل از میلاد تا سال ۴۲۵ قبل از میلاد زندگی میکرده.
نبرد ماراتن تو سال ۴۹۰ قبل از میلاد در گرفته. یعنی ۶ سال قبل از تولد هرودوت. پس نتیجه میگیریم که هرودوت حداقل ۲۰ سال بعد از جنگ ایران و یونان، از یوانیا پرسیده و شنیده هاش رو ثبت کرده. از طرفی هم چون فقط هرودوت درباره این جنگ نوشته، همه تاریخ نگارای بعدی از این نوشته ها استفاده کردن. هرودوت نوشته که سپاه ایران با ۶۰۰ تا کشتی به منطقه ماراتون حمله کرده و ۲۰۰ هزار سرباز با این کشتیا اومدن به منطقه ماراتون. تاریخ نگارای دیگه یونان تعداد سربازای ایران رو تا ۶۰هزار سرباز هم ثبت کردن.
همینجا چند تا سوال پیش میاد. آخه چطور ۲۰۰هزار سرباز تو ۶۰۰ تا کشتی جا میگیرن؟؟! کشتی هایی که فقط نباید سربازا رو حمل میکردن بلکه اسب و مواد غذایی برای ماه ها، ادوات جنگ و ... رو هم باید حمل میکردن. کشتیا هم که مث تایتانیک نبودن، کوچیک و محدود بودن. طبق تخمینایی که زده شده بین ۱۰ تا ۲۰ هزار سرباز ایران با کشتیا میتونستن جابجا بشن.
بعد هرودوت گفته سپاه ایران شکست سختی از یونان (و توابعش) میخوره. ولی جای دیگه گفته که ۷ تا کشتی ایران نابود میشه. تعداد کشته ها رو هم اینجوری اعلام کرده. ۱۹۲ تا یونانی و ۱۱ تا از توابع یونان. ولی کشته های ایرانو حدود ۶۴۰۰ نفر اعلام کرده. واقعاً غیر منطقیه، ۱۹۲ تا در مقابل ۶۴۰۰ تا ؟؟؟ به نظر من که محاله.
حالا هرودوت رو بذاریم کنار و شواهد رو نگا کنیم. دشت ماراتون یه جای مناسب برای حمله نبوده چون کلاً کیلومتر درازا و ۲ کیلومتر پهنا داشته. حالا خودتون قضاوت کنید که فرمانده های داریوش همچین اشتباه بزرگی میکردن که واسه جنگ و فتح یه کشور بزرگ بیان تو همچین منطقه ای لنگر بندازن؟؟! اونم با ۶۰۰ تاکشتی؟؟؟ پس مطمئناً داریوش که کسی بوده که به ۲۸ تا کشور سلطه داشته، واسه فتح یونان نرفته تو ماراتون. یقیناً یه منظور دیگه داشته.
یه یونانی به نام هیپ پیاس بوده که بعد از انقلاب آتن به ایران فرار کرده بود و تو ایران زندگی میکرد. فته میشه که هیپ پیاس ایران رو ترغیب میکرده به حمله به یونان، تا بعد از فتح یونان، قدرت یونان رو به دست بگیره. و این قولو داده بوده که به محض اینکه پاش برسه به یونان طرفدارای یونانیش میان پشت سرشو میتونه یه لشکر محکم تشکیل بده. پس حالا به یه نتیجه های جالبی میرسیم.
به نظر میرسه فرمانده های داریوش منطقه ماراتون رو انتخاب کرده بودن که سپاه یونان رو از آتن خارج کنن تا هیپ پیاس از اون طرف حمله کنه و بتونه راحت آتن رو فتح کنه. ولی این اتفاق به هر دلیلی نیفتاد و سپاه ایران از همون راهی که اومده بودن،دست از پا دراز تر برگشتن.

خدایا افکنم در چه خدایا بنهم اندر ره --- ز هر امرت بوم راضی منم عبد و تویی قاضی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: eris229 , **sara**


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  چطور میتوان بهتر زندگی کرد؟ شاپری ۲۴ ۱۳,۵۰۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۴۹ ق.ظ
آخرین ارسال: s.gg
Question در آمد مهندسین در ایران. اشتباه کردم پزشکی نخوندم؟ sepanta1990 ۷۴ ۴۷,۸۳۶ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲ ب.ظ
آخرین ارسال: SetareSokhanrani
  کدام زبان برای هوش مصنوعی بهتر است؟ فرق بین زبان های هوش مصنوعی چیست؟ azam2075 ۳ ۵,۵۳۸ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ۰۷:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: علیصا
Rainbow طبیعت زیبای ایران! αɾια ۱۵ ۹,۰۲۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ۰۴:۳۲ ق.ظ
آخرین ارسال: AXEL.
  چه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی بهتر ؟ Sanazzzz.mi ۳ ۳,۷۸۹ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴ ب.ظ
آخرین ارسال: milo
  پر استفاده ترین مدل های هواپیما در ایران abolfazlda ۱ ۲,۷۷۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۰۱:۴۶ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
Smile دانلود فیلم های آموزش پایگاه داده-دکتر حق جو دانشگاه علم و صنعت ایران Bakhtabad ۱۹ ۲۹,۱۷۵ ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۰۸ ق.ظ
آخرین ارسال: keshvari9
  بازار کار گرایش معماری کامپیوتر در ایران ƊƦЄƛM ۸ ۱۳,۴۴۱ ۱۰ دى ۱۳۹۷ ۰۳:۰۰ ب.ظ
آخرین ارسال: masoudfn
  زبان انگلیسی در مقطع دکترا در ایران suraty ۱ ۲,۵۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۵۵ ق.ظ
آخرین ارسال: suraty
  تاریخچه چاپ در جهان و ایران melinaa ۰ ۱,۷۷۲ ۰۴ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۲۶ ق.ظ
آخرین ارسال: melinaa

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close