«کندی اینترنت»، مصداق غش در معامله نیست؟
۲۹ اسفند ۱۳۹۰, ۰۳:۳۲ ب.ظ
|
|
«کندی اینترنت»، مصداق غش در معامله نیست؟
به گزارش سافت گذر به نقل از تابناک; اینترنت ۱۲۸ میخریم اما به جایش سرعت زیر ۱۰۰ تحویل میگیریم و سر ماه توقع داریم که اختلاف این دو سرعت را برایمان محاسبه کرده و از حسابمان کم کنند، ولی خبری نمیشود و حتی هنگامی که چند روز اینترنتمان قطع هم شده بود، در مبلغ ماهیانه لحاظش نکردند. این شاید مشکل افراد کمی نباشد؛ مشکلی که آن را با مراجع در میان گذاشتیم تا بفهمیم مصداق غش در معامله هست یا نه؟!
به عبارت بهتر، کاربری که قرارداد دریافت اینترنت ADSL با سرعت ۱۲۸ کیلو بیت را با یکی از ISPهای فعال در منطقه محل سکونتش به امضا رسانده باشد، توقع ندارد که اینترنتی با سرعتی به مراتب پایینتر از این قرارداد در اختیارش قرار بگیرد و حتی گاه با قطعی هم روبهرو شود، ولی در پایان ماه، در صورتحسابش تغییری نبین و مجبور به پرداخت همه مبلغ شود؛ شرایطی که البته فعلا در کشورمان جاری است و کمتر کاربر اینترنتی هست که صابون این نوع ضرر به تنش نخورده باشد.
پرسش:
با عرض سلام
از آنجا که مدتی است، سرعت اینترنت به شدت کند شده و دلیل واضحی برای این کندی مطرح نشده است، کاربران اینترنت که مشتری شرکتهای خدماتی مختلف داخل کشور هستند (هم خود مخابرات و هم شرکتهای طرف قرارداد با آن و حتی دو اپراتور بزرگ تلفن همراه) از خدمات دریافتی رضایت ندارند، خدمات ارائه شده به مشتریان با هزینهای که برای آن میپردازند همخوانی ندارد، برای نمونه، برای دریافت اینترنت با سرعت ۱۲۸ قرارداد بسته اند، اما سرعتی به مراتب کمتر دریافت میکنند و اینجاست که شبهه غش در معامله به ذهن میرسد؛ آن هم در شرایطی که مابهالتفاوت آن به مشتریان بازگردانده نمیشود؛ لطفا بفرمایید آیا این امر مصداق غش در معامله است یا نه؟
آیا شرکتهایی که متعهد به ارائه خدمات شده اند، ولی در انجام وظایف خود کوتاهی کردند، موظف به پرداخت خسارت به مشتریان خود هستند؟
*پاسخ آیت الله العظمی خامنهای
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمتالله و برکاته
در فرض سؤال گرچه مصداق غش در معامله نیست، ولی مشتری اگر مغبون باشد، حق دارد قرارداد را فسخ نماید.
موفق و مؤید باشید
*پاسخ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
علیکم السلام و رحمة الله
به طور کلی چنانچه شرکتهای مخابراتی در مقابل وجهی که از مشترکین میگیرند امکانات ناقص ارائه دهند ضامنند و الله العالم ۱۴ ربیع الثانی ۱۴۳۳
*پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
با اهدای سلام و تحیت؛
چنانچه کوتاهی در خدمات رسانی از ناحیه آنها باشد مسئول هستند.
همیشه موفق باشید
*پاسخ آیت الله العظمی مظاهری
بسمه تعالی
اگر طبق قرارداد عمل نشود، جبران خسارت لازم است.
حسین المظاهری
|
Your education can change your life
|
|
|