زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۶:۱۹ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

خالی ماندن ظرفیت دکتری پژوهشی/ استفاده از ظرفیت در سال آینده

ارسال:
۲۸ آذر ۱۳۹۰, ۱۰:۳۲ ق.ظ
خالی ماندن ظرفیت دکتری پژوهشی/ استفاده از ظرفیت در سال آینده
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه اولین دانشجوی دکتری پژوهش‌محور کشور از بهمن ماه امسال سر کلاس حاضر می‌شود، گفت: علی رغم اختصاص ظرفیت پزوهش محور به دکتری امسال، احتمال دارد در عمل تعداد کمی در این دوره پذیرش شوند.

حمید مهدیان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب، در تشریح عاملی که می‌تواند منجر به تکمیل نشدن ظرفیت ۵۰۰ نفره پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در سال ۹۰ شود، گفت: شرط اینکه دانشجوی دکتری پژوهش‌محور بتواند رسماً شروع به تحصیل کند این است که موضوع رساله دکتری‌اش در زمینه تقاضای یک کارفرمای بیرون از دانشگاه اعم از صنایع، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف باشد و قرارداد پروژه‌ای با موضوع آن تقاضا تصویب شده باشد. لذا درست است که حدود ۵۰۰ مجوز برای پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور صادر کرده‌ایم اما احتمال دارد در عمل تعداد کمی تحقق پیدا کند.

وی افزود: در مواردی واقعاً قرارداد با دستگاه اجرایی یا صنایع موجود است و پروژه با موضوع مورد تقاضای صنعت در حال انجام است. اما در مواردی هم صرفاً بین دانشگاه و صنعت، تفاهم‌نامه وجود دارد یعنی قرارداد هنوز به صورت رسمی و جدی امضا نشده است. لذا به دانشگاه‌ها تأکید کرده‌ایم زمینه شروع قراردادها با صنعت و دستگاه‌های اجرایی را آماده کنند تا به محض اینکه مراحل گزینش دانشجو طی شد بتوانند دانشجوی دکتری پژوهش‌محور پذیرش کنند.

مهدیان در پاسخ به اینکه "اگر دانشگاه‌ها موفق نشدند در سال ۹۰ در هر ۵۰۰ ظرفیت ایجاد شده برای پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور، نسبت به جذب دانشجو اقدام کنند، تکلیف ظرفیت‌های خالی چه می‌شود؟" گفت: می‌توان در ظرفیت‌هایی که خالی مانده است برای سال ۹۱ نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کرد بنابراین ظرفیت‌هایی که در سال ۹۰ تکمیل نمی‌شوند سوخت نمی‌روند.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی پژوهش و فناوری وزارت علوم در اعلام تعداد موسسات آموزشی و پژوهشی مجری دوره‌های دکتری پژوهش‌محور به مهر گفت: ۳۰ موسسه که عمدتاً پژوهشگاه‌ها هستند مجری دوره‌های دکتری پژوهش‌محورند البته تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ نیز مجری دکتری پژوهش‌محور شده‌اند.

مهدیان خاطرنشان کرد: هنوز تعداد زیادی از دانشگاه‌های بزرگ از جمله دانشگاه تهران خود را درگیر برگزاری دوره‌های دکتری پژوهش‌محور نکرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا دوره‌های دکتری پژوهش‌محور فقط در رشته‌های فنی دایر شده‌اند، گفت: دوره‌های دکتری پژوهش‌محور الزاماً در رشته‌های فنی و دانشگاه‌های صنعتی نیستند بلکه در حوزه علوم انسانی نیز دانشجوی دکتری پژوهش‌محور پذیرش می‌شود. به عنوان نمونه دانشگاه علامه طباطبایی از جمله دانشگاه‌هایی است که خود را درگیر دوره‌های دکتری پژوهش‌محور کرده است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره منبع هزینه‌ای اجرای دوره‌های دکتری پژوهش‌محور نیز گفت: برای دانشجوی دکتری پژوهش محور مطلقاً از بودجه دولت صرف نمی‌شود بلکه حق‌الزحمه‌های استاد راهنما، استاد مشاور و کل هزینه‌های دانشجوی دکتری پژوهش‌محور از محل قراردادهای پژوهشی تأمین می‌شود.

[تصویر:  2hpj6v9.png]
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , javadjj , SarahArshad


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  آینده شغل تکنسین برق قدرت و الکترونیک pedramgholami ۰ ۲۲۲ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ۰۲:۳۴ ق.ظ
آخرین ارسال: pedramgholami
  استفاده از پشته armiii ۰ ۹۱۲ ۰۳ دى ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳ ق.ظ
آخرین ارسال: armiii
  درخواست ارائه تکمیل ظرفیت دکتری نیمسال دوم دانشگاه ازاد alireza6660 ۱ ۳,۸۸۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲ ب.ظ
آخرین ارسال: hmaryam567
  کارنامه نهایی ازمون دکتری داخل سال ۱۳۹۲-گرایش معماری کامپیوتر انرژی مثبت ۱ ۴,۱۱۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۲:۲۸ ق.ظ
آخرین ارسال: hmaryam567
  کارنامه نهایی ازمون دکتری داخل سال ۱۳۹۲-گرایش نرم افزار انرژی مثبت ۶ ۹,۳۳۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۲:۲۷ ق.ظ
آخرین ارسال: hmaryam567
  ایده تز دکتری در مصاحبه دکتری wskf ۱ ۳,۳۴۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Masoud05
  سوال ۸ دکتری علوم کامپیوتر سال ۹۴ ss311 ۲ ۳,۰۹۳ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: ss311
  فرصت استفاده از استعداد برای ورودی دکتری wskf ۳ ۲,۹۵۳ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ۰۵:۵۷ ب.ظ
آخرین ارسال: wskf
  کسی از صداگیر گوشی استفاده میکنه؟ pooyaa ۱۳ ۴۰,۷۶۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰ ب.ظ
آخرین ارسال: malihe.74
  جواب سوالهای تخصصی دکتری هوش مصنوعی سال ۹۸ Lootus ۱ ۲,۵۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۰۱:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: machine86

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close