زمان کنونی: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳, ۱۱:۵۰ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

همه چیز درباره پشه‌های سفید /سالار مگس ها در تهران

ارسال:
۰۷ مهر ۱۳۹۳, ۰۳:۴۰ ب.ظ
همه چیز درباره پشه‌های سفید /سالار مگس ها در تهران
همه چیز درباره پشه‌های سفید /سالار مگس ها در تهران

تهران - ایسکانیوز،پلاس+/ ماجرا از استاتوس های فیس بوکی شروع شد, آدم هایی که از مشاهده حشره ای جدید در تهران می نوشتند. عده ای وحشت زده بودند و عده ای دیگر هم هیجان زده از کشف یک گونه جدید حشره در تهران, دیده ها و یافته هایشان را در فضای مجازی منتشر می کردند. اما مثل همه اتفاقاتی که می افتد و همه ما بعد از مدتی یادمان می آید که باید پیگیری کنیم که دقیقا چه خبر شده, بعد از مدت ها که مگس ها یا شاید پشه های سفید تمام تهران را غرق کردند,همه یادشان افتاد سئوال بپرسند که موجودات ریز بالدار سفیدی که این روزها در هر کجای تهران دیده می‌شود بیش از همه برای ساکنان منطقه چیتگر مشکل‌ساز شده‌اند. اینکه این حشرات چه هستند؟ از کجا آمده‌اند و چه ضررهایی می‌توانند برای مردم داشته باشند سئوالاتی است که کمتر کسی جواب آنها را می‌داند. هر چند گاه و بیگاه پاسخ های عجیب غریبی در فضای مجازی برای این سوالات وجود دارد، اما واقعیت امر چیست ؟

عمده مشکل برای پارک چیتگر است

«اسماعیل کهرم» بوم شناس، فعال محیط زیست ایرانی در مورد این حشرات به «ایسکا» گفت:« به احتمال زیاد این موجودات پشه‌های تغییر ژنتیک داده «پشه ریزه‌ها» هستند که به صورت دسته جمعی پرواز می‌کنند. این موجودات به احتمال خیلی زیاد برای انسان و احشاام خطری ندارند و به قول معروف در بهاران زاده و مرگش در دی است. بنابراین با سردی هوا باید انتظار داشته باشیم که از تعداد این موجودات هم کاسته شود.» با وجود اینکه حجم زیاد این حشرات برای اهالی پارک چیتگر مشکلات زیادی ایجاد کرده به نظر می‌رسد این موجودات از نظر پزشکان مشکل ساز نخواهند بود.» البته قرار شد تماس دیگری با اسماعیل کهرم برقرار کنیم تا او اطلاعات بیشتری درباره این حشرات پیدا کند و در تماس بعدی اعلام کرد که تمامی اطلاعات او همان قدر است که پیش از این در اختیار ایسکا قرار داده بود.

هر چه می گشتیم کمتر به نتیجه می رسیدیم, بعد از پرس و جوهای متعدد به این نتیجه رسیدیم که شاید انجمن حشره شناسی بتواند اطلاعات بیشتر در اختیار ما قرار بدهد. بعد از تماس های متعدد با انجمن حشره شناسی توانستیم با دکتر خرازی رییس انجمن حشره شناسی ایران صحبت کنیم. خرازی نظر دیگری در مورد این حشرات دارد او در این مورد به «ایسکا» می گوید:« پشه‌ها معمولا گونه سفیدی ندارند؛ البته موجودات زیادی هستند که سفیدند و شبیه به پشه هستند اما نام این حشرات پشه نیست. نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که اگر این موجودات خونخوار نیستند جزو حشرات بی‌آزار محسوب می‌شوند و ناقل بیماری نیستند. اگر این حشرات خونخوار نباشند نمی‌توانند برای موجودات زنده خونگرم، دام‌ها و پرنده‌ها هم مشکلی ایجاد کنند.» البته خرازی اشاره کرد که برای بررسی دقیق این موجودات باید نمونه آنها به دست این انجمن برسد تا کار تحقیقاتی روی آنها انجام شود. از سوی دیگر نماینده‌های شورای شهر و پزشکان عمومی هم اطلاع دقیقی از وجود این حشرات و مشکلات آنها برای مردم منطقه ندارند. گویا همه منتظر هستند تا فصل تغییر کند و این مهمانان ناخوانده به مرور محو شوند. »

این حشرات را عروس مگس ها می نامند

هیچ کس اطلاع درست و معتبری درباره جمله مگس های سفید به تهران نداشت, تماس مکرر ما با نمایندگان شورای شهر هم تا ۳ روز به جایی نرسید, تا اینکه روز سوم, رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر به تمامی نقاط ابهام خبرنگار ایسکا پلاس پاسخ گفت. حافظی درباره ماجرای پیچیده این مگس ها می گوید:«از زمان عارض شن این مشکل در تهران, آقای مهندس مختاری, مدیرعامل ارک ها و فضای سبز تهران ماموری مقابله با این آسیب زیست محیطی را بر عهده گرفتندو مناظرات و تحقیقاتی را در چارچوب کارگاه های علمی برگزار کردند. در ابتدا به نظر می رسید ساده ترین راه برای مقابله با این حشرات سم پاشی باشد. اما این روش تایید شده نیست چرا که ممکن است با سم پاشی سایر حشرات مفید برای گیاهان هم از بین بروند.از نظر متخصصین فن مقابله مکانیکی و آب شویه بهترین راه مقابله با این حشرات است. با موارد خاصی که در آب شویه به کار می رود, می توان این حشرات را از گیاهان جدا کرد.» حافظی در ادامه می افزاید:«شب ها بیشترین حجم حمله این حشرات را داریم و برای همین هم شب ها با آن ها مقابله می کنیم. در حال حاضر بلوار کشاورز، خیابان آزادی و محله هاشمی تهران بیشترین مرکز حمله این حشرات قرار دارند.» این عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود درباره دلیل حمله این گونه جانوری افزود:« شاید دلیل اصلی این ضایعه گرم شدن هوا و هم چنین سم پاشی بیش از حداستاندارد در مناطق غربی تهران باشد. در حال حاضر شهرداری در حال رفع این مساله است.» حافظی در پایان اضافه کرد:« اگر شهروندان از ماسک های معمولی استفاده کنند می توانند از ورود این حشرات به داخل دستگاه تنفسی خود جلوگیری کنند.اما به طور کلی این حشرات هیچ تهدید و خطری برای انسان ها ندارد اما قطعا به عنوان آفت گیاهی برای درختان تهدید کننده خواهد بود و با مکیدن شیره درختان اختلال در روند شد آن ها ایجاد می کند.این حشرات مگس نیستند و نوعی شاپرک یا پروانه هستند و به واسطه سفید بودنشان به عنوان عروس مگس ها و یا عسلک نامیده می شوند.»
۸
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: fa_shinobi , maryam parvini , helena , Good! , reZa_N , fz_916 , dokhtare kh00b , fsi2013
ارسال:
۰۷ مهر ۱۳۹۳, ۰۷:۴۰ ب.ظ
اخطار محیط زیست به شهرداری و وزارت جهاد برای کنترل "مگس سفید"
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، امیر عباس احمدی با بیان این مطلب گفت: تماس های مکرر شهروندان به ویژه از مناطق ۱۰ و ۱۱ تهران در طی ده روز اخیر مبنی بر افزایش آفت مگس سفید در این مناطق منجر به ارسال نامه ای از سوی محیط زیست استان تهران به شهردار پایتخت و اداره آفات وزارت جهاد کشاورزی شد.

به گفته وی، در این نامه محیط زیست اخطار داده است تا اقدامات لازم نسبت به شناسایی منبع و راهکارهای کنترل این آفت هر چه سریعتر انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران اظهار داشت: البته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرده است که منشاء این آفت پنبه زارهای اطراف تهران هستند که به دلیل خشکسالی با این آفت به طور گسترده مواجه شده و در سایر فضاهای سبز پایتخت نیز افزایش این حشره دیده می شود.

احمدی تصریح کرد: البته این یک فرضیه است و ممکن است مگس سفید آفت جدیدی باشد که به تازگی وارد پایتخت شده که باید نسبت به شناسایی گونه و علت بروز آن بررسی های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست بخش تخصصی در مورد دفع آفات ندارد، افزود: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران و اداره دفع آفات وزارت کشاورزی بایستی هر چه سریعتر برای کنترل و شناسایی این آفت اقدام کرده و محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی در این زمینه هشدارها و اخطارهای لازم را به دستگاههای مربوط داده و حتی اعلام آمادگی کرده با اینکه سازمان محیط زیست بخش تخصصی دفع آفات ندارد اما برای همفکری و مشاوره با این دستگاهها همکاری کند.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی استان تهران یادآور شد: البته اداره کل بهداشت نیز بایستی با نظارت بر روش های جمع آوری زباله ها توسط شهرداری نیز این جنبه موضوع را که ممکن است این حشره در اثر رعایت نکردن مسائل بهداشتی درجمع آوری زباله ها افزایش یافته باشد را بررسی کرده و اثرات این آفت بر سلامت مردم را گزارش دهد.

احمدی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری و وزارت جهاد پاسخ نامه نگاری محیط زیست را داده اند گفت: با وجود گذشت حدود ۱۰ روز از نامه نگاری هنوز پاسخی دریافت نشده است.

وی در پاسخ به اینکه ۱۰ روز زمان مناسبی برای گسترش و طغیان یک حشره است و بایستی مسئولان هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کنند تأکید کرد: البته با توجه به اینکه دمای هوا در روز های پایانی تابستان روبه کاهش است احتمال گسترش این حشره وجود ندارد ولی در صورت افزایش یکباره دما در پایتخت ممکن است مگس سفید طغیان کند.

خنک آن قماربازی که بباخت هرچه بودش / بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر ...
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: reZa_N


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  علوم کامپیوتر شریف یا نرم افزار تهران؟ ۴L1R3Z4 ۴۴ ۲۸,۴۰۱ ۰۶ شهریور ۱۴۰۲ ۰۸:۱۲ ب.ظ
آخرین ارسال: moeinbahari
  راهنمایی درباره مقطع کارشناسی ارشد HamidReza1 ۰ ۷۷۹ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۰ ب.ظ
آخرین ارسال: HamidReza1
  شروع کار و اشتغال زایی در اصناف الکتریکی تهران nikikalhor ۰ ۷۶۴ ۲۶ دى ۱۴۰۱ ۱۲:۰۷ ق.ظ
آخرین ارسال: nikikalhor
  شروع کار و اشتغال زایی در اصناف الکتریکی تهران nikikalhor ۰ ۶۸۶ ۲۶ دى ۱۴۰۱ ۱۲:۰۵ ق.ظ
آخرین ارسال: nikikalhor
Big Grin اطلاعات در مورد دانشگاه تهران (پردیس فارابی) mehRUN ۲ ۴,۳۸۸ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ۰۱:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: eng.behnam
  دکتری بیوانفورماتیک دانشگاه تهران omid93 ۸ ۱۲,۱۸۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵ ب.ظ
آخرین ارسال: razieh.msh91
  تصمیم گیری مهم درباره مکان سرور سایت admin ۴ ۴,۳۶۹ ۲۸ دى ۱۴۰۰ ۰۳:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: mahsa3323
  انتخاب موضوع پروژه درباره سیستم عامل آیلا ۱۸ ۱۸,۵۱۶ ۱۳ دى ۱۴۰۰ ۰۵:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: Cimia
  سوال درباره بیوانفورماتیک شریف Ella ۴ ۹,۸۲۴ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: ilas
  خرید کتابهای دست دوم پوران پژوهش همه دروس ارشد فناوری اطلاعات sherwod7 ۳ ۵,۱۹۴ ۲۱ دى ۱۳۹۸ ۰۸:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: roxana.r

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close