زمان کنونی: ۲۷ آبان ۱۴۰۳, ۰۸:۲۱ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم

ارسال: #۳۱
۱۰ مرداد ۱۳۹۲, ۱۰:۱۸ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلا ثَقِیلا ﴿٥﴾
چرا که ما بزودی سخنی سنگین به تو القا خواهیم کرد.

تفسیر:
سپس هدف نهایی این دستور مهم را چنین بیان می کند:" چرا که ما بزودی سخنی سنگین به تو القا خواهیم کرد. "
سنگین از نظر محتوا و مفهوم آیات و بیان مسئولیتها، سنگین از نظر تحمل آن برای دلها، تا آنجا که قرآن در آیه ۲۱ سوره حشر می فرماید: " اگر این قرآن را بر کوهی نازل می کردیم می دیدی که در برابر آن خاشع می شود و از خوف خدا می شکافد" سنگین از نظر تبلیغ و مشکلات راه دعوت و برنامه ریزی و اجرای کامل آن، سنگین در ترازوی عمل و در عرصه قیامت.
ولی پیامبر اکرم (ص) و یاران اندکش با استمداد از تربیت قرآن مجید و استعانت به نماز شب و استفاده از تقرب به ذات پاک پروردگار توانستند بر تمام مشکلات فائق آیند. و با این "قول ثقیل" را به دوش کشند و آن را به منزل مقصود برسانند.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: M*Gh , paradis , انرژی مثبت , Somayeh_Y , سجاد۶۷ , پروفسور
ارسال: #۳۲
۱۱ مرداد ۱۳۹۲, ۱۲:۳۹ ب.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِیلا ﴿٦﴾
مسلما نماز و عبات شبانه پابرجاتر و با استقامت تر است.


تفسیر:
تاثیر نیایش در دل شب :
قرآن همچنان به بحث درباره عبادت شبانه و آموزشهای معنوی در پرتو تلاوت قرآن در دل شب ادامه می دهد، می فرماید:" مسلما نماز و عبات شبانه پابرجاتر و با استقامت تر است."
"ناشئه" از ماده"نشیء" به معنی حادثه است و منظور از آن، برنامه قیام برای عبادت است که در دل و جان انسان در آن ساعات مخصوص شب به وجود می آید، حالاتی که آثارش در روح انسان عمیقتر و دوامش بیشتر است.
عبارت أَشَدُّ وَطْئًا به معنی تاثیرات ثابت و راسخی است که در پرتو عبادت شبانه در روح و جان انسان پیدا می شود.
"اقوَم" از ماده "قیام" به معنی پابرجا تر و صاف تر است.
"قیل" به معنی سخن گفتن، در اینجا اشاره به ذکر خدا و تلاوت قرآن است.
آیه مورد بحث با تعبیرات پر محتوایش رساترین سخن را در باره عبادت شبانه و نیایش سحرگاهی و تاثیر آن در تهذیب نفس و پرورش روح و جان انسان بیان کرده است و نشان می دهد که روح آدمی در آن ساعات، آمادگی خاصی برای نیایش و مناجات و ذکر و فکر دارد.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: paradis , Somayeh_Y , سجاد۶۷
ارسال: #۳۳
۱۲ مرداد ۱۳۹۲, ۰۴:۴۲ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ لَکَ فِی اَلنَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلا ﴿٧﴾
و تو در روز تلاش مستمر و طولانی خواهی داشت


تفسیر:
تو پیوسته مشغول هدایت خلق و ابلاغ رسالت پروردگار و حل مشکلات زندگی جمعی و فردی هستی و مجال کافی برای عبادت و نیایش پیدا نمی کنی، بنابراین عبادت شبانه را جانشین آن کن و آمادگی لازم برای این فعالیت های بزرگ و گسترده را از آن قیام شب به دست آور.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , سجاد۶۷
ارسال: #۳۴
۱۳ مرداد ۱۳۹۲, ۱۰:۱۲ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلا ﴿٨﴾
و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به اودل ببند

تفسیر:
بعد از دستور به قیام برای عبادت شبانه و اشاره به آثار عمیق ان، پنج دستور دیگر صادر می کند که مکمل آن است، می فرماید :" و نام پروردگارت را یاد کن (وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ)
مسلما منظور فقط ذکر نام نیست بلکه توجه به معنی است، زیرا یاد لفظی مقدمه یاد قلبی است و ذکر قلبی، روح و جان را صفا می بخشد و نهال معرفت و تقوا را در دل آبیاری می کند.
در دستور دوم می گوید: " و تنها به او دل ببند"( وَتَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتِیلا)
بَتَّلْ از ماده "بَتل" به معنی انقطاع است. از این رو به مریم، "بتول" گفته شده زیرا هیچ همسری برای خود انتخاب نکرده بود، و اگر به بانوی اسلام، فاطمه زهرا (س) نیز "بتول" گفته می شود به خاطر آن است که او از زنان عصر خود از نظر اعمال و رفتار و معرفت جدا و برتر و به حالت انقطاع الی الله رسیده بود.
"تَبَتَّلْ" آن است که انسان با تمام قلبش به خدا توجه کند و از ما سوی الله منقطع شد و اعمالش را فقط به خاطر او به جا آورد و غرق در اخلاص گردد.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: سجاد۶۷ , انرژی مثبت
ارسال: #۳۵
۱۴ مرداد ۱۳۹۲, ۰۴:۵۱ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلا ﴿٩﴾
همان پروردگار شرق و غرب که معبودی جز او نیست، او را نگاهبان و وکیل خود انتخاب کن.


تفسیر:
سپس به سومین دستور پرداخته می افزاید: " همان پروردگار شرق و غرب که معبودی جز او نیست، او را نگاهبان و وکیل خود انتخاب کن."
در اینجا بعد از مرحله ذکرالله و اخلاص، مرحله توکل و واگذاری کارها به خدا فرا می رسد، خدایی که مشرق و مغرب عالم یعنی مجموعه جهان هستی زیر سیطره حکومت و ربوبیت او قرار دارد و تنها معبود شایسته پرستش اوست.
این تعبیر در حقیقت به منزله دلیلی برای موضوع توکل بر خداست. و چگونه انسان به خدا توکل نکند در حالی که در پهنه جهان هستی غیر از او حاکم و فرمانروا و منعم و مربی و معبودی نیست.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , سجاد۶۷ , پروفسور
ارسال: #۳۶
۱۵ مرداد ۱۳۹۲, ۰۵:۱۱ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

وَاصْبِرْ عَلَى مَا یَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِیلا ﴿١٠﴾
و در برابر آنچه ( از دشمنان) می گویند شکیبا باش و به طرزی شایسته از انان دوری گزین!


تفسیر:
در چهارمین و پنجمین دستور می فرماید: و در برابر آنچه ( از دشمنان) می گویند شکیبا باش و به طرزی شایسته از انان دوری گزین.
و به این ترتیب در اینجا نوبت به مقام صبر و هجران می رسد، زیرا در مسیر دعوت به سوی حق، بدگویی دشمنان و آزار آنان فراوان است. پس اگر باغبان بخواهد گلی بچیند باید در برابر زبان خار، صبر و تحمل داشته باشد.
به علاوه، گاهی در اینجا بی اعتنایی و دروی لازم است تا هم از شر دشمنان در امان بماند و هم از این راه درسی به آنها بدهد. ولی این هجران و دروی نباید به معنی قطع برنامه های تربیتی و تبلیغ و دعوت به سوی خدا باشد.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , سجاد۶۷
ارسال: #۳۷
۱۶ مرداد ۱۳۹۲, ۰۵:۰۷ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

وَذَرْنِی وَالْمُکَذِّبِینَ أُولِی النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِیلا ﴿١١﴾
و مرا با تکذیب کنندگان صاحب نعمت واگذار، و آنها را کمی مهلت ده


تفسیر:
در ایه قبل به کار شکنی ها و سخنان ناروا و اذیت و آزار دشمنان اسلام اشاره شد، در اینجا انها را زیر رگباری از تهدیدات شدید دایر به عذابهای دنیا و آخرت از سوی خداوند قرار می دهد و تجدید نظر در برنامه های شوم خود دعوتشان می کند. همچنین به مسلمانان صدر اسلام اول در برابر هجوم سخت این دشمنان دلداری می دهد و آنها را به پایمردی و استقامت فرا می خواند. نخست می فرماید:" و مرا با تکذیب کنندگان صاحب نعمت واگذار، و آنان را کمی مهلت ده"
یعنی طرف آنها تو نیستی، مجازات و کیفرشان را به من واگذار و کمی مهلتشان ده تا هم با آنها اتمام حجت شده باشد و هم ماهیت خود را آشکار سازند. و می دانیم دیری نپایید که مسلمانان نیرومند شدند و ضربات سنگین و شکننده خود را در جنگهای بدر، حنین، احزاب و مانند آن بر پیکر دشمن وارد آوردند و چندی بعد هم آن گردنکشان از دنیا رفتند و گرفتار عذاب الهی در برزخ شدند و عذاب قیامت نیز از آنها چندان دور نیست.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: سجاد۶۷
ارسال: #۳۸
۱۷ مرداد ۱۳۹۲, ۰۵:۴۹ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
الحمد لله رب العالمین که امسال موفق شدیم ۳۰ آیه از قرآن کریم رو با هم بخونیم و به معنی اش توجه کنیم انشاا... اونچه واقعا باید متوجه بشیم رو متوجه بشیم و در زندگیمون به کار ببندیم
از خانم Somayeh_Y هم بابت این بنای خیر رو برای امسال گذاشتند تشکر میکنم و همچنین همه دوستانی که همراهی کردند.
برای امروز آیه ای رو برای من نفرستاده بودند لذا من به عنوان حسن ختام این سلسله مباحث بخش انتهایی آیه ۲ و آیه ۳ سوره طلاق رو انتخاب کردم

اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

. . . وَمَن یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿٢﴾
وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّـهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّـهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ﴿٣﴾

و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند، (۲)
و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد؛ و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند؛ خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند؛ و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است! (۳)


شان نزول
جمعی از مفسران گفته اند: نخستین آیه فوق، درباره«عوف بن مالک» نازل شده که از یاران پیامبر(ص) بود، دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند، او به محضر پیامبر(ص) آمد و از این ماجرا و فقر و تنگ دستی شکایت کرد، فرمود: تقوا را پیشه کن و شکیبا باش و بسیار ذکر«لا حَولَ وَلا قُوَهَ الا بالله» را بگو، او این کار را انجام داد، ناگهان در حالی که در خانه اش نشسته بود و فرزندش از در،آمد،معلوم شد: از یک لحظه غفلت دشمن استفاده کرده فرار نموده، و حتی شتری از دشمن را نیز با خود آورده است. اینجا بود که آیه فوق نازل شد و از گشایش این مشکل این فرد باتقوا و روزی از جائی که انتظارش را نداشت خبر داد.[۱]

تفسیر
می فرماید:«وَ مَن یَتَقِ اللهَ» و هر کس از محرمات الهی به خاطرخدا و ترس از او بپرهیزد، و حدود او را نشکند، و حرمت شرایعش را هتک ننموده، به آن عمل کند«یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً» خدای تعالی برایش راه نجاتی از تنگنای مشکلات زندگی فراهم می کند، چون شریعت او فطری است، و خدای تعالی بشر را به وسیله آن شرایع به چیزی دعوت می کندکه فطرت خود او اقتضای آن را دارد، و حاجت فطرتش را بر می آورد، و سعادت دنیایی و آخرتیش را تامین می کند، و از همسر و مال و هر چیز دیگری که مایه خوشی زندگی او و پاکی حیاتش باشد، از راهی که خود او احتمالش را هم ندهد و توقعش را نداشته باشد روزی می فرماید:پس مومن این ترس را به خود راه ندهد که اگر از خدا بترسد و حدود او را محترم بشمارد و به این جهت از آن محرمات کام نگیرد، خوشی زندگیش تامین نشود، و به تنگی معیشت دچار گردد، نه، این طور نیست، برای اینکه رزق از ناحیه خدای تعالی ضمانت شده و خدا است که از عهده ضمانت خود برآید.[۲]

این معنای آیه بود از نظر اینکه در بین آیات طلاق واقع شده و با مورد طلاق منطبق می شود، و اما از سیاق و مورد صرفنظر کنیم، و اطلاق خود آیه را در نظر بگیریم، جمله«وَ مَن یَتَقِ اللهِ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً و یَرزُقهَ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ» این معنی را می رساند که هر کسی از خدا بترسد و به حقیقت معنای کلمه پروا داشته باشد که البته چنین تقوایی حاصل نمی شود مگر با معرفت نسبت به خدا و اسماء و صفات او- و سپس به خاطر رعایت جانب او از محرمات و ترک واجبات- که لازمه آن این است که اراده نکند مگر فعل و ترکی را که او اراده کرده باشد، و لازمه این هم آن است که اراده اش در اراده خدای تعالی مستهلک شده باشد چنین کسی هیچ عملی انجام نمی دهد مگر از اراده ای از خدا.

لازمه این آن است که خدا را و متعلقات خود از مشخصات و افعالش را ملک خدای تعالی بداند، آن هم ملک مطلق او، و او را مالک علی الاطلاق خود بداند، مالکی که به هر نحو بخواهد می تواند در ملکش تصرف کند، و این ملکیت همان ولایت خدایی است که خدا با آن ولایت متولی امر بنده اش می باشد، پس برای بنده از ملک حقیقی چیزی باقی نمی ماند مگر آنچه که خدای سبحان تملیکش کرده باشد، تازه همان را هم که او دارد باز به ملکیت خدا باقی است، و ملک همه اش از خدای عزوجل است. اینجاست که خدای تعالی چنین بنده ای را به حکم«وَ یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً» از تنگنای وَهم و زندان شرک نجات می دهد، و دیگر به اسباب ظاهری دلبسته نیست و به حکم«وَ یَرزُقهُ مِن حَیثِ لا یَحتَسبَ» از جایی که او احتمالش را هم ندهد رزق مادی و معنویش را فراهم می کند، اما رزق مادیش را بدون پیش بینی خود او می رساند، برای اینکه او قبل از رسیدن به چنین توکلی رزق خود را حاصل و دسترنج خود و اثر اسباب ظاهری می دانست، همان اسبابی که دل به آن بسته بود، و از آن اسباب هم که بسیار زیادند جز به اندکی اطلاع نداشت، و مثلش مثل کسی بود که در شبی بس ظلمانی نور بسیار ضعیفی پیش پایش را نیز روشن کرده باشد، و از ماورای آن فضای اندک بی خبر باشد، ولیکن خدای سبحان از همه اسباب خبر داد، و او است که اسباب و مسببات را پشت سر هم می چیند، و هر طوری که بخواهد نظام می بخشد، و به هر یک از آن اسباب بخواهد اجازه تاثیر می دهد تاثیری که خود بنده چنان تاثیری برای آن سراغ نداشته.

و اما رزق معنویش را- که رزق حقیقی هم همان است، چون مایه حیات جان انسانی است، و رزقی است فنا ناپذیر- بدون پیش بینی خود او می رساند، دلیلش این است که انسان نه از چنین رزقی آگهی دارد و نه می داند که از چه راهی به وی می رسد.[۳]



بحث روایی
در مجمع البیان از امام صادق(ع) در مورد آیه«وَ یَرزُقهُ مِن حَیثِ با یَحتَسِبَ»سوال شد و فرمود: یعنی مبارک می سازد بر او آنچه را به دست آمده است و در من لا یحضره الفقیه از آن بزرگوار از علی(ع) که فرمود: هر که خدا به او روزی دهد با پای خود به سوی آن نمی شود و دستش را به طرف آن دراز نمی کند و با زبان درباره آن تکلم نمی کند و در تهیه آن لباس نمی بندد و به آن متعرض نمی گردد او از جمله کسانی می گردد که خداوند فرموده است.« وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً*وَیَرزُقهُ مِن حَیثِ لا یَحتَسِبَ».

در کافی از امام صادق(ع)روایت آمده است بعد از نزول آیه شریفه جمعی از اصحاب رسول خدا(ص) درهای منازل خود را بستند و به عبادت رو آوردند و گفتند ما خود کفا شدیم این عمل به گوش پیامبر خدا رسید قاصدی به سراغ آنان فرستاد و فرمود چه عاملی شما را به این امر وا داشته است؟ گفتند:«یا رسول الله! خداوند متکفل روزی ما شده است ما به عبادت رو می آوریم، حضرت فرمود:هر کس چنین کاری انجام دهد خداوند او را اجابت نمی کند بر شما باد طلب روزی».

امام صادق(ع)فرموده اند:«اینان جمعی از ضعیفان از شیعیان ما هستند پیش آنان،چیزی نیست که آن را به سوی ما حمل نمایند پس حدیث ما را می شنوند به سوی آنان نقل حدیث می کنند پس جمعی درک می کنند و جمعی آن را ضایع می سازند پس آنان کسانی هستند که خداوند متعال بر آنان رهایی قرار داده است به آنان روزی می دهد از جایی که گمان نمی کردند».[۴]

نکته(تقوا و نجات از مشکلات)
آیات مورد بحث،از امید بخش ترین آیات قرآن مجید است،که تلاوت آن دل را صفا و جان را نور و صفا می بخشد،پرده های یأس و نومیدی را می درد،شعاع های حیات بخش امید را به قلب می تاباند، و به تمام افراد پرهیزگار با تقوا، وعده نجات و حل مشکلات می دهد.

در حدیثی از ابوذر غفاری نقل شده که پیامبر(ص) فرمود:«إنّی لَمّا عَلَمُ آیَهً لَو أَخَذَ بِهَا النَاسُ لَکَفَتهُم وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً...فَما زَالَ یَقُولُها وَ یَعیدَها؛من آیه ای را می شناسم که اگر تمام انسان ها دست به دامن آن زنند برای حل مشکلات آن ها کافی است، پس از آن آیه «وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً»را تلاوت فرمود و بارها آن را تکرار کرد».

در حدیث دیگری از رسول خدا(ص) نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود مِن شُبَهاتِ الدنیا وَ مِن غَمَراتِ المَوتِ وَ شَدَائِدِ یَومِ القِیامَهَ؛ خداوند پرهیزگاران را از شبهات دنیا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قیامت رهائی می بخشد».

این تعبیر،دلیل بر این است که،گشایش امور برای اهل تقوا، منحصر به دنیا نیست، بلکه قیامت را نیز شامل می شود. و در حدیث دیگری از همان حضرت(ص)آمده است:مَن أکثَرَ الإستِغفَارَ جَعَلَ اللهُ مِن کلِ ضَیقٍ مَخرَجَاً؛هر کس بسیار استغفار کند(و لوح دل را از گناه بشوید) خدا برای او از هر اندوهی گشایشی، و از هر تنگنایی راه نجاتی قرار می دهد».

ذکر این مطلب نیز لازم است که، هرگز مفهوم آیه، این نیست که انسان تلاش و کوشش برای زندگی را به دست فراموشی بسپارد، و بگوید در خانه می نشینم و تقوا پیشه می کنم و ذکر می گویم، از آنجا گمان ندارم به من روزی می رسد، نه ، هرگز مفهوم آیه چنین نیست، هدف، تقوا و پرهیزگاری توام با تلاش و کوشش است، اگر با این حال درها به روی انسان بسته شد، خداوند گشودن آن ها را تضمین فرموده است.[۵]

پیام ها
۱- حل مشکلات از طریق گناه، رفتن به بیراهه است. تقوی و خدا ترسی موجب خروج انسان از مشکلات و تنگناهای زندگی است.( وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً ).
۲- راه رهایی از تمام بن بست ها ،(که از جمله آن اختلاف زن و شوهر است) تقوی است (وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً ).
۳- کسانی که با گناه زندگی خود را تامین می کنند، راه دریافت روزی های پیش بینی نشده را به روی خود می بندند.( وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل... لا یَحتَسِبَ ).
۴- اراده خدا در چار چوپ محاسبات انسان نیست (وَیَرزُقهُ مِن حَیثِ لا یَحتَسِبَ ).
۵- رعایت امور معنوی، در زندگی مادی اثر گذار است.(امداد های غیبی، و در زندگی انسان نقش موثری دارند).( مِن حَیثِ لا یَحتَسِبَ ).
۶- انسان متقی، خواست خود را در مسیر خواست و اراده خدا قرار می دهد و چون اراده الهی بن بست ندارد، انسان متقی نیز به بن بست نخواهد رسید.( وَ مَن یَتَقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجَاً)
۷- همیشه رزق زیاد وابسته به کار زیاد نیست(وَ مَن یَتَقِ الله...یَرزُقهُ) (همان گونه که همیشه مقدار و کمیت آن مهم نیست). امام صادق(ع)در تفسیر(وَیَرزُقهُ مِن حَیثِ لا یَحتَسِبَ)فرمود:خداوند در آنچه به او داده برکت می دهد.
۸- تقوی و توکل دو اهرم برای خروج از بن بست است(وَ مَن یَتَقِ اللهَ...وَ مَن یَتوکل علی الله...)
۹- برای تامین زندگی امروز،تقوا(وَ مَن یَتَقِ الله...یَرزُقهُ) و برای آینده توکل لازم است.( وَ مَن یَتوکل علی الله...فَهُوَ حَسبه)
۱۰- تقوی، مقدم بر توکل است(وَ مَن یَتَقِ اللهَ...وَ مَن یَتوکل علی الله...).[۶]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ــــــــــــــــــــــ
منابع
۱- تفسیر نمونه جلد ۲۴،ناصر مکارم شیرازی.
۲- تفسیر المیزان،جلد۱۹،علامه محمد حسین طباطبایی.
۳- تفسیر صافی،جلد ۶،محمد حسن فیض کاشانی.
۴- تفسیر نور،جلد۱۲،محسن قرائتی.


[۱] تفسیر نمونه،ج۲۴؛ص۲۴۹/
[۲] تفسیر المیزان،ج۱۹،ص۵۲۶/
[۳] تفسیر المیزان،ج۱۹،ص۵۲۸/
[۴] .تفسیر صافی،ج۶،ص۳۴۶/
[۵] .تفسیر نمونه،ج۲۴،ص۲۴۸/
[۶] .تفسیر نور،ج۱۲،ص۱۰۶/
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Somayeh_Y , SaMiRa.e , انرژی مثبت , سجاد۶۷
ارسال: #۳۹
۱۷ مرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۳۹ ق.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
سلام
خیلی ممنون good-wishes جان.
بابت لطفی که کردید و آیات رو ادامه دادید و بابت حسن ختام کامل و زیبایی که گذاشتید. راستش تا همین چند لحظه پیش خودم هم نمی دونستم چه آیه ای رو برای امروز باید بذاریم!!!
با اجازه تون، به مناسبت عید فردا منم این آیه رو تقدیم به شما و دوستان می کنم.

اعوذ بالله من الشیطان رجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَةً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (سوره مائده، آیه ۱۱۴)

عیسی بن مریم عرض کرد: خداوندا، پروردگارا، از آسمان مائده ای بر ما بفرست! تا برای اول و آخر ما، عیدی باشد. و نشانه ای از تو. و به ما روزی ده، تو بهترین روزی دهندگانی


برداشت من از این آیه:
در این ۳۰ روز یاد گرفتیم که قرآن برای همه ماست نه اینکه فقط خطابی باشه به حضرت محمد (ص) و بندگان خاص. پس بیاید من و شما هم طلب عیدی کنیم، کم نخواهیم و فقط هم برای خودمان نخواهیم.
من اونچه به عنوان عیدی درخواست دارم رو ضمیمه کردم. شما هم طلب کنید هرچی که می خواهید رو، چرا که حقیقتا او بهترین روزی دهندگان است.

یه پیشنهاد
یکی از این آیات و یا هر آیه دیگه ای رو که با روحتون عجین شده رو انتخاب کنید و سعی کنید بهش عمل کنید. و این بشه یه شروع. شروعی برای عمل به قرآن.

عیدتون مبارک
یا علی Smile


فایل‌(های) پیوست شده

یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: SaMiRa.e , انرژی مثبت , good-wishes , سجاد۶۷
ارسال: #۴۰
۱۷ مرداد ۱۳۹۲, ۰۳:۲۰ ب.ظ
RE: به مناسبت ماه مبارک رمضان: هر روز تدبر و تامل در یک آیه از قرآن کریم
خواهش میکنم ، سلامت باشید Smile
به نظر من ما این آیات رو انتخاب نمی کنیم ، این آیات هستند که ما رو انتخاب می کنند . یعنی خدا برامون انتخاب میکنه و هر روز بنا بر نیازمون سر راهمون قرارشون میده. بارها در همین تاپیک برای من اتفاق افتاد که آیه انتخابی روز ، پاسخ بسیاری از سوالاتم بود. انشاا... همگی بیشتر دقت کنیم
عید شما هم مبارک
شما و همه دوستان در پناه حق سرشار از آرامش قلبی باشید. آمین Smile
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: Somayeh_Y , سجاد۶۷


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  تولدت مبارک به انگلیسی + بهترین معادل انگلیسی cyruskingsolomon ۰ ۱,۷۶۷ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۳:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: cyruskingsolomon
  دانشجوی قرآن کاوی رایانشی دانشگاه شهید بهشتی vosough ۱ ۳,۹۴۷ ۱۰ دى ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  پذیرش با عنوان قرآن کاوی رایانشی s-nowrozi ۴۷ ۳۴,۴۵۲ ۱۰ دى ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷ ق.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  طلوع ماه admin ۱۷ ۱۸,۷۳۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۱:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: gostore
  نکات کنکوری روز خواستگاری Fardad-A ۳۷ ۳۴,۹۲۸ ۰۵ دى ۱۳۹۸ ۰۶:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: Behnam‌
  معرفی کتاب "راز طراحی سایت بدون کدنویسی در کمتر از ۷ روز" ap2co ۰ ۲,۴۳۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۳۵ ب.ظ
آخرین ارسال: ap2co
  کتاب روشنایی فنی – کریم پور qasem66 ۱ ۱۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۰۱:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: Alireza-res
Exclamation ارسال پرونده سربازی در تیر ماه....کمک کنید shayanww ۴ ۵,۴۵۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ ۰۱:۳۰ ب.ظ
آخرین ارسال: aali361
Big Grin دنبال آدمای با انگیزه برای گروهی درس خوندن ارشد تو این ۲۳ روز باقی مانده هستم maedeee ۱ ۲,۴۳۱ ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ۰۱:۱۹ ق.ظ
آخرین ارسال: Milad_Hosseini
  پرکاربردترین و بهترین موضوع روز در مقاله ها پشتکار ۲ ۶,۴۲۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ۰۵:۵۸ ب.ظ
آخرین ارسال: αɾια

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close