زمان کنونی: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳, ۱۱:۲۰ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

نقش اینترنت در نابودی قدرت تفکر انسان ها

ارسال:
۱۵ خرداد ۱۳۸۹, ۰۵:۱۴ ب.ظ
نقش اینترنت در نابودی قدرت تفکر انسان ها
حدود دو سال قبل، نشریه آتلانتیک مقاله ای منتشر کرد به قلم «نیکلاس کار» نویسنده و پژوهشگر آمریکایی با عنوان «آیا اینترنت مارا احمق می کند؟» که ظاهرا ترجمه آن در هفته نامه عصر ارتباط نیز منتشر شد. بعد از انتشار این مقاله که بحث های فراوانی را در میان کارشناسان فناوری و علوم مغزی برانگیخت، نیکلاس کار درصدد برآمد این مساله را این بار نه در قالب یک مقاله دیگر بلکه یک کتاب، بطور مفصل بررسی کند. این کتاب اکنون با عنوان «انسان سطحی‌: اینترنت با مغز ما چه کار می کند؟» به تازگی منتشر شده است و جستجویی کوتاه در گوگل لینک های فراوانی را درباره این کتاب و بحث های جانبی آن در اختیارتان قرار خواهد داد.

مطلب زیر در واقع یادداشتی است که خبرگزاری رویترز درباره این کتاب منتشر کرده است و در میان یادداشت هایی که تاکنون درباره آن خوانده ام، در عین سادگی و کوتاهی تصویری نسبتا جامع از این کتاب در اختیار خواننده قرار می دهد و واقعا حیفم آمد این یادداشت دیده و خوانده نشود. بنابراین این مطلب را بصورت کامل ترجمه کردم که آن را در زیر می خوانید.

اینترنت چه بلایی سر ما می آورد

وقتی نیکلاس کار تحقیقات ابتدایی خود را برای نگارش کتابی درباره اینکه آیا اینترنت ذهن ما را خراب می کند یا خیر، آغاز کرد، برای مدتی اینترنت را کنار گذاشت و دیگر ایمیل، تویتر و فیس بوکش را چک نکرد.

او در بخشی از کتاب جدید خود با عنوان «آدم های سطحی: اینترنت با مغز ما چه کار می کند» می نویسد، فناوری های پیشرفته قدرت تفکر عمیق را از ما می گیرند. او می افزاید، این تاثیرات آنقدر بر خود وی شدید بود که متوجه شد تا زمانی که آنلاین باشد نمی تواند این کتاب را به سرانجام برساند.

نیکلاس کار در مصاحبه ای گفت: من در روزهای اول تحقیقات متوجه شدم که قدرت تمرکزم را از دست داده ام. بنابراین تصمیم گرفتم دیگر سراغ فیس بوک و تویتر نروم و مراجعه‌ام به ایمیل را خیلی کم کردم و برخلاف سابق که هر ۴۵ دقیقه یک بار به آن سر می زدم‌، آن به چند بار در طول روز کاهش دادم. مدتی نگذشت که متوجه تغییرات در ذهنم شدم.

کار می گوید، روزهای اول احساس می کردم گمشده ای دارم اما چند هفته بعد حس کردم که قدرت تمرکزم برگشته است و می توانم برای مدتی طولانی تمرکز کنم و موفق شدم کتاب را به پایان برسانم.کار در سال ۲۰۰۸ در نشریه آتلانتیک مطلبی را منتشر کرد با این موضوع که «آیا گوگل ما را احمق می کند؟» و اکنون با انتشار این کتاب می خواهد بصورت جدی‌تر به این سوال پاسخ بدهد و به ما نشان بدهد که اینترنت چگونه بر ذهن ما تاثیر می گذارد.

او در این کتاب ضمن بررسی تاریخ مطالعه و تاثیرات رسانه‌ها بر ذهن انسان تلاش کرده است نحوه حرکت جامعه از یک سنت شفافی به سنت مکتوب و سپس اینترنت را تشریح کند و دقیقا بگوید که مغز چگونه با ایجاد تغییرات‌، خود را با منابع اطلاعاتی جدید هماهنگ می کند.

او می گوید: مطالعه اینترنتی اساسا نحوه استفاده ما را از مغزمان عوض کرده است. به گفته او، مغز ما امروزه با موجی عظیم از متون، عکس‌ها‌، ویدئوها‌، موسیقی‌ها و لینک های مختلف مواجه می شود که عملا تمرکز آن را می گیرند و این مساله باعث شده است که آن به نوعی برداشت سطحی، مرورگرانه و تصویری از اطلاعات عادت کند و در آن مهارت یابد. در نتیجه ما امروز مهارت زیادی در انتخاب های فوری بخصوص تصویری پیدا کرده ایم. این روزها ما به ندرت کتاب‌، متن‌ها و مقالات بلند می خوانیم در حالی که در گذشته این منابع به ما تمرکز، قدرت تفکر و تامل می دادند.

نیکلاس کار از انسان جدید با عنوان «کتابدار » یاد می کند و می گوید، ما بیشتر شبیه کتابدارها شده ایم که می توانیم اطلاعات را در نقاط مختلف فوری پیدا کنیم. اوی می افزاید، نبود تمرکز باعث شده است که حافظه بلندمدت ما دچار مشکل شود و این روزها ما اساسا تمرکز نداریم و خیلی راحت حواسمان پرت می شود و این مساله امکان فعالیت ذهنی عمیق و تفسیری را از ما گرفته است.

او برای روشن شدن بحث از حافظه کوتاه مدت به یک انگشتانه کوچک و حفاظه بلند مدت به عنوان یک وان بزرگ یاد می کند و می گوید، خواندن کتاب مثل این است که با انگشتانه، آب را از یک شیر جاری به داخل وان منتقل کنیم. این مساله باعث می شود که ما بین قطعات مختلف اطلاعاتی که دریافت می کنیم، نوعی ارتباط منطقی ایجاد کنیم. اما در عوض، اینرتنت مثل یک شیر آب باز عمل می کند که مستقیما وارد حافظه بلند مدت ما می شود بدون اینکه از حافظه کوتاه مدت عبور کند و ارتباطی منطقی بین آنها برقرار گردد. این شرایط باعث می شود که ذهن ما انبانی از اطلاعاتی است که هیچ ارتباط منطقی بین آنها وجود ندارد.

در این میان، مهارت های ذهنی است که از دست می روند‌، مهارت هایی که مستلزم تمرکز، تامل و تفکر هستند.کار با اشاره به کتاب های اینترنت و ابزارهایی مثل آی پد و کاندین آمازون می گوید، در جامعه کنونی، کتاب‌ها به روشی جدید نوشته می شود که مستلزم حذف استدلال های پیچیده ای هستند که تمرکز می طلبند.

وی به کسانی که فکر می کند اینترنت تمرکز آنها را گرفته است، پیشنهاد می کند، اینترنت را کنار بگذارند یا از استفاده آن کم کنند و به مهارت های عملی تفکر و تامل بپردازند. او معتقد است، علوم مغزی شکی باقی نمی گذارد که اگر شما مهارت های شناختی خاصی را برای مدتی انجام ندهید، آنها را از دست می دهید.

من برم هر جای دنیا قلب من دست تو گیره
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: ati , jaroon , neilabak , h_123 , 54m4n3h , rezvan_m , SarahArshad , Aurora , Ali-B , ف.ش
ارسال:
۳۱ شهریور ۱۳۸۹, ۰۱:۲۷ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ ۰۱:۳۰ ق.ظ، توسط rezvan_m.)
RE: نقش اینترنت در نابودی قدرت تفکر انسان ها
نیکلاس کار از انسان جدید با عنوان «کتابدار » یاد می کند و می گوید، ما بیشتر شبیه کتابدارها شده ایم که می توانیم اطلاعات را در نقاط مختلف فوری پیدا کنیم. وی می افزاید، نبود تمرکز باعث شده است که حافظه بلندمدت ما دچار مشکل شود و این روزها ما اساسا تمرکز نداریم و خیلی راحت حواسمان پرت می شود و این مساله امکان فعالیت ذهنی عمیق و تفسیری را از ما گرفته است.


من با این بخش کاملا موافقم‌، در واقع دقیقا همون چیزیه که من احساس می کنم.کاش می شد اینترنت را حذف کرد اما این روزا وجودش واقعا ضروریه!!
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال:
۳۱ شهریور ۱۳۸۹, ۰۱:۴۱ ق.ظ
نقش اینترنت در نابودی قدرت تفکر انسان ها
اعتیاد به اینترنت واقعیه من خودم گرفتارشم!!

دو قدم نیست بیش این همه راه/ راه نزدیک شد سخن کوتاه
یک قدم بر سر وجود نهی / وان دگر در بر ودود نهی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  آینده شغل تکنسین برق قدرت و الکترونیک pedramgholami ۰ ۲۴۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ۰۲:۳۴ ق.ظ
آخرین ارسال: pedramgholami
Photo نقش جهان admin ۵ ۶,۰۱۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ ۰۱:۵۲ ب.ظ
آخرین ارسال: gostore
  روانشناسی و شباهتهای سبک زندگی انسان و حیوان marvelous ۸ ۴,۳۱۵ ۲۵ دى ۱۳۹۸ ۰۳:۱۷ ق.ظ
آخرین ارسال: marvelous
  نقش آفرینی بر روی پارچه در قدیم چگونه بوده است؟ maryamdolati ۰ ۷,۴۰۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۲۲ ب.ظ
آخرین ارسال: maryamdolati
  اینترنت دانشگاه شیراز cpt.mazi ۳ ۳,۰۸۱ ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۷ ب.ظ
آخرین ارسال: The BesT
  نقش خانواده در جامعه kiyan0 ۰ ۲,۰۹۷ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ ۰۲:۱۲ ب.ظ
آخرین ارسال: kiyan0
Question ارتباط real time نرم افزار اندرویدی با سرور اینترنت ic.chitgar ۱ ۲,۲۲۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ۰۱:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: nasimnami
  اینترنت اشیاء (internet of things) borzoo2 ۰ ۱,۴۵۴ ۱۷ دى ۱۳۹۶ ۱۰:۳۵ ق.ظ
آخرین ارسال: borzoo2
  مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات در خصوص تعرفه جدید اینترنت H-Arshad ۰ ۲,۹۸۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ۰۸:۰۰ ب.ظ
آخرین ارسال: H-Arshad
  نقش ربات ها در تبلیغات گسترده تلگرامی shimanami ۰ ۱,۳۶۴ ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ۰۴:۵۸ ب.ظ
آخرین ارسال: shimanami

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close