(۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۰۶ ب.ظ)Azadeh69 نوشته شده توسط: من بارها در کتاب های خودمون احادیثی دیدم که اصلا منطقی نبوده ، اینکه میگن کسی حق نداره حدیثی رو صحیح یا غلط بدونه و این کار فقط مختص عالمین رجاله ، از نظر شما درسته؟
آخه بعضی احادیث هست که راحت میشه از روی قرآن صحیح یا غلط بودن آن را فهمید آیا اینجا هم علم رجال نیازه ؟
مثلا حدیث داریم هر کی زیارت کربلا بره چون توفیق زیارت یافته از تمامی گناهان مبرا میشه خوب اینو هر آدم عاقلی بخونه میفهمهه که با اون آیه قرآن که میگه " هرکس به اندازه ذره ای کار نیک یا بد کنه معادلشو میبینه " تضاد داره ! ، آیا اینجا هم علم رجال می خواد ؟
اینکه "حق نداره"،لفظ جامعی بنظر نمیاد اما اگر فرد در بررسی یک چیز(در هر کاری) تمام جوانب لازم رو هم بدونه و هم لحاظ کنه کمتر به خطا میفته.برای اطلاع بیشتر به این لینک هم یه سری بزنید:
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
موضوع دوم که خیلی هم در طول تاریخ مناقشه برانگیز بوده معنا و مفهوم
منطقی بودن هستش که خود این برمیگرده به بسیاری از پیشفرضها و اطلاعات فرد و تعریفی که یک فرد از منطقی بودن یک چیز داره
تو همین حدیثی که شما اشاره کردید خیلی نکته های قابل بررسی هست.مثلا:
-خود معنای کلمه
همه.معمولا این کلمات رو با قرینه مرتبط میسنجند.
-احادیث مرتبط معنایی با این حدیث
-
مقدمات و ملزومات بخشیده شدن.اونجور باشه همه پاشن تشریف ببرن و ... . یعنی
صرفا نباید یک حدیث رو بدون توجه به معلومات و اطلاعات دیگه تفسیر کرد
-و از همه مهمتر که شما هم بهش اشاره کردید:
اصول موضوعه
حالا شاید بهتر از این آیه شریفه میشد مثال زد.خب اینجا بحث کیفر رو باید در کنار بحث بخشش دید و بحث پاداش رو در کنار معصیتها
تا به یک دید جامع رسید
یک سری کتب رو در اسرع وقت خدمتتون معرفی خواهم کرد.