خواهش میکنم؛
(۱۶ خرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۰۰ ب.ظ)ida_isp نوشته شده توسط: راستش نه چیزی از گرافیک کامپیوتری نمیدونستم!! یعنی چی باید بلد باشم تا بتونم همچین کاری بکنم؟! چه جوری باید وارد همچین کارایی بشم؟ از کجا باید شروع کنم؟
راستش منظور از گرافیک کامپیوتری اشاره به مجموعه ای وسیع از کاربردها و نرم افزارهای کامپیوتری هست که یک بحث ریاضیاتی و کاربردی هست که ما اینجا با بخش دوم کار داریم. قبل از ورود به این حیطه نیاز هست تا با برخی تعریف ها آشنا بشیم. چون اون استعدادی که مثلا شما تو گرافیک و هنرهای تجسمی دارین وقتی وارد کامپیوتر بشه قطعا با شاخه های متنوع زیادی روبرو میشه که هر کدوم به تنهایی خیلی وسعت دارند! پس قبلش بزارین با کاربردهای هر کدوم از این شاخه ها آشنا بشیم و بعد ببینیم علایق شما بیشتر به کدوم سمت گرایش داره تا در مورد مسائل جزئی، بازار کار، راهکارهای یادگیری، منابع آموزشی و... صحبت کنیم. خیلی ساده بگم که ما کلا تو گرافیک کامپیوتری با دو دسته گرافیک دو بعدی و سه بعدی سر و کار داریم. گرافیک دو بعدی رو به سه دسته اصلی پیکسلی، برداری و متحرک (فلش) تقسیم:
گرافیک پیکسلی: مثل عکس هایی که شما با دوربینتون می گیرید، یا عکس های دیگه مثل مناظر و... معروف ترین نرم افزار گرافیک پیکسلی هم Photoshop هست که امکان تولید و کار روی این تصاویر رو برای شما ممکن میکنه! مثلا این نقاشی هایی که با کامپیوتر کشیده میشن رو دیدید که بعضی هاشون هم تا حد زیادی شبیه به تصویر واقعیه؟ اونا به تصاویر دیجیتال معروف هستن و توسط چنین نرم افزارهای طراحی میشن!
گرافیک برداری: تصاویری هستند که از محاسبات و فرمول های ریاضی داخلشون استفاده میشه و معمولا توسط شرکت های تبلیغاتی استفاده میشن، کاربردهایی مثل طراحی لوگو، بیلبرد یا حتی بسته بندی محصولات و... معروف ترین نرم افزارهای گرافیک برداری هم Corel و Adobe Illustrator هستند!
فلش: متحرک سازی دو بعدی! مثلا همین سایتی که خانم ماه بانو در بالا معرفی کردند رو باز کنید! همین تحرکی که میبینید با فلش درست شده! یا اصلا سایت ایرانسل رو باز کنید! منو هاش رو باز کنید! فکر کنم تماما فلشه! معروف ترین نرم افزار این رده هم Adobe Flash هست.
؛؛؛
و اما
گرافیک سه بعدی! پویانمایی های سیا ساکتی تلویزیون! کارتون ها و انیمیشن ها! بازی های کامپیوتری... همه اینها با نرم افزار های گرافیک سه بعدی طراحی میشن! اصلا عصر یخبندان رو که حتما دیدید؟ این کارتون تماما توسط نرم افزار ۳D Studio Max ساخته شده! از معروف ترین نرم افزارهای سه بعدی هم میتونیم به همین نرم افزار، Maya و Zbursh اشاره کنیم. حالا مثلا یک داستان رو هم میشه بصورت دو بعدی با نرم افزاری مثل فلش طراحی کرد یا با نرم افزاری مثل مایا که در هر صورت اسم هر دوی اینها انیمیشن هست، پس ما هم انیمیشن دو و هم سه بعدی داریم که بالطبع سه بعدی جذاب تر و به حقیقت نزدیک تر هست.
؛؛؛
خب نرم افزارهای گرافیکی رو هر چند خلاصه اما تموم کردیم! حالا یه سری نرم افزار هم این وسط وجود دارن که نرم افزار گرافیکی نیستند!
نرم افزارهای "ارائه دهنده گرافیک" هستند! میدونید چطور؟ یعنی که مثلا شما یه متنی دارید، یک سری تصاویر آماده هم از قبل داشتید و یا طراحی کردید، حالا میخواین اینارو ارائه بدید! خب بد نیست به دو مورد این نوع نرم افزارها هم اشاره کنیم:
نرم افزارهای چندرسانه ای:
حتما Autorun های بسته های نرم افزاری مختلف رو دیدید، یا حتما این مجموعه های آموزشی موجود تو بازار رو یک بار نگاه کردید! اینا نرم افزارهایی هستند که داخلشون ترکیبی از صدا، ویدئو، تصویر و متن رو با هم دارند و واسه همین به چندرسانه ای معروف هستن! معمولا افرادی که با این نرم افزارها کار میکنن لزوما گرافیست نیستند اما خوبه که باشن! چون واسط کاربری تو چنین نرم افزارهایی خیلی مهم هست! دو تا از نرم افزارهای معروف این رده هم Adobe Director و Multi Media Builder نام دارن و تازه با فلش هم میشه اینطور چیزها رو ساخت! حتی همین Powerpoint خودمون هم با مقداری تخفیف داخل همین دسته هست!
نرم افزارهای صفحه آرایی و چاپ:
صفحه بندی روزنامه ها، مجلات، کتاب هایی که شما میخونید، سالنامه ها، کاتالوگ ها و... چطوری انجام میشه؟ چینش عناصر متن و تصاویر کنار هم و... قطعا با Word که نیست؟! دقیقا همینطوره، برای این نوع کارها هم نرم افزارهایی وجود داره و حتما داخل تحریریه هر کدوم از نشریات هم از وجود افراد وارد به این نوع نرم افزارها استفاده میشه و هرچقدر اون فرد ماهر و تر و خلاق تر، قطعا تاثیر بیشتر در جذب مخاطب! یکی از معروف ترین نرم افزارهای این رده هم Adobe InDesign هست.
نمیدونم لینک به خارج اینجا جرم بحساب میاد یا نه!
ولی در هر صورت
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
معروف ترین وبگاه مربوط به گرافیک کامپیوتری به زبان فارسی از دو بعدی و سه بعدی، صفحه آرایی، فیلم سازی، طراحی وب، چندرسانه ای و... هست! افراد متخصص و فعالی داخلش حضور دارند که مطمئنا در آینده خیلی کمک حال شما و کلا هر فرد فعال در حوزه گرافیک کامپیوتری میشه!
نقل قول از آینده:
(۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۰۵ ق.ظ)ida_isp نوشته شده توسط: فکر میکنم از گرافیک متحرک و ۳ بعدی بیشتر خوشم میاد...و هر جایی که بخوام از خودم طرح و ایده بدم بیشتر برام لذت بخشه....
ایده رو میشه جاهای گوناگونی پیاده سازی کرد! محدودیتی در کار نیست!
خب ببینید شما اگه قصد یک کار اصولی رو دارید اصطلاحا باید Steb by Step حرکت کنید، چون ما تو هر رده از گرافیک نیاز به پیش نیازهایی داریم و مثلا همینطوری نمیشه بدون دونستن گرافیک پایه به گرافیک سه بعدی پرش کرد! باید مسیری رو طی کرد! طی این مسیر قطعا به حرفه ای شدن و در نهایت به کیفیت و استاندارد تر شدن خروجی نهایی شما کمک زیادی میکنه، وگرنه هرچی از اصول فاصله بگیریم کیفیت پایین میاد!
فعلا پایه ای ترین کاری که باید انجام بدید اینه که یادگیری نرم افزارهایی مثل Photoshop و Corel رو شروع و در همین حین کمی هم در مورد مبانی گرافیک مثل هارمونی و ترکیبات رنگی، چیدمان عناصر، کاغذ شناسی و... مطالعه داشته باشید، طرح های مختلف رو ببینید، مثلا
کارت ویزیت و سربرگ دکتر! تابلوی سوپری سر کوچه! جلد مجلات! حتی پاکت شیر و بیسکوییت و پفک و... میتونید از اینا الگو بگیرید و از خلاقیت خودتون استفاده کنید و ببینید آیا میتونید طرحی جذاب تر از اون رو طراحی کنید؟ اصل داشتن ایده و خلاقیته که داخل ذات آدمه وگرنه یادگیری نرم افزارها که بصورت اکتسابی بدست میاد!
چشم انداز / مراحل رسیدن به مهارت انیمیشن سازی:
A. مهارت کار با نرم افزارهای گرافیک دو بعدی مثل فتوشاپ و کورل + مبانی >> B. مهارت کار با نرم افزارهای تدوین >> C.
انیمیشن سازی (دو بعدی - سه بعدی)
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.