زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۶:۲۱ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

درمان کیست مویی در کلینیک نشیمنگاله

ارسال:
۰۶ بهمن ۱۴۰۰, ۰۱:۴۵ ب.ظ
درمان کیست مویی در کلینیک نشیمنگاله

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


کیست مویی از دسته بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است که فرد در صورت ابتلا به آن، دچار علائم و نشانه هایی می شود که چندان خوشایند نیست. در این مقاله ما سعی داریم با بررسی و ذکر نمودن این علائم، بیماری کیست مویی را به شما معرفی کنیم.

کیست مو یا کیست پیلونیدال چیست؟
پیلونیدال کیست (پی لو نی دال ) توده ای غیر طبیعی درون پوست بوده که حاوی مو و ترشحات پوستی است. کیست مویی در اکثر اوقات در بالاتر از کفل ها و نزدیک استخوان دنبالچه به وجود می آید از این رو برخی آن را کیست مویی دنبالچه نیز می نامند. پیلونیدال کیست هنگامی پدید می آید که مو، پوست را شکافته و به درون آن باز می گردد در این هنگام زیر پوست آبسه و عفونتی دردناک به وجود می آید.
از جمله راه های درمان این کیست، لیزر و ایجاد چاک در محل و برداشتن یا تخلیه نمودن آن است. این عارضه در بین آقایان جوان رایج تر بوده و به خصوص در افرادی که در زمان های طولانی نشسته اند بیشتر به چشم می خورد.
برای مثال رانندگان تراکتور، از دسته افرادی هستند که خطر ریسک ابتلا به این بیماری برای آنها بیشتر است.

تاریخچه پدید آمدن کیست مویی کمر
این بیماری از زمان جنگ جهانی دوم به بیماری رانندگان جیپ شناخته می شد. چرا که در آن زمان افراد ساعات طولانی در مسیرهای ناهموار رانندگی کرده و بالا پایین می رفتند. همین امر در دراز مدت سبب بروز کیست مویی کمر در آنها می شد.

کیست مویی حاد
هنگامی که سینوس مویی حاد ایجاد می شود، در ابتدا با علائم کمی چون قرمزی تورم یا فرورفتگی مواجه می شوید. در صورت بی توجهی به این عارضا شما از علائم بیشتر و سخت تری رو به رو شده و نیازمند درمان پیشرفته تری خواهید بود.

برخی از علائم کیست مویی حاد:

تب
تورم و التهاب شدید
ترشح چرک و خونابه از ناحیه
درد خفیف یا شدید درناحیه کمر
حفره حفره شدن پوست کمر
کیست پیلونیدال مزمن
کیست مویی مزمن نوعی از سینوس است که بیشتر افراد به آن دچار می شوند. در این نوع کیست، درد ناحیه کمر و محل کیست بیشتر و خروج چرک و ترشح از کیست کمتر است. اما گاهی پیش می آید که کیست ترکیده و مقداری چرک و خونابه از آن خارج شود. بدانید این به معنای درمان و بهبود کامل سینوس نیست و شما همچنان به معاینه پزشک نیاز دارید.

ترکیدن کیست مویی دنبالچه
بسیاری از بیمارانی که به سینوس پیلونیدال مبتلا می شوند تصور می کنند با ترکیدن، یا ترکاندن کیست مویی باسن می توانند آن را درمان و از بین ببرند. اما نکته این است که فیستول مویی را نمی توان با این روش درمان کرد و ترکیدن آن تنها نشانه ها و خطرات بیماری را افزایش می دهد. افزایش عفونت، ایجاد بوی نامطبوع، گسترش یافتن عفونت تا مهره ها و ستون فقرات و آسیب رسانی جدی به آنها و احتمال بروز کمر درد از جمله خطرات ترکیدن سینوس مویی هستند.

علائم کیست مویی
علائم و نشانه هایی وجود دارند که شما به محض مشاهده آنها می توانید به پزشک مراجعه کرده و این بیماری نشیمنگاهی را کنترل نمود.
برخی از این علائم عبارت اند از:

احساس درد در بالای باسن و بین دو کفل که با نشستن بیشتر می شود.
متورم شدن ناحیه ای مانند جوش در محل
موی بیرون زده در ناحیه
وجود سوراخ های کوچک در محل
قرمز شدن ناحیه بدون علائم خاص دیگر
خروج چرک یا ترشح از ناحیه (ممکن است ترشحات بد بو باشد)
تب و تهوع
علت پدید آمدن کیست مویی مقعدی چیست؟
به طور کلی این بیماری در بین آقایان شایع تر است. اما عوامل متعددی می توانند در به وجود آمدن کیست مویی مقعدی نقش داشته باشند. عدم رشد نمودن مو و تا خوردن آن به درون پوست، اصلی ترین دلیل به وجود آمدن کیست مو می باشد. اما دلایل محیطی دیگری وجود دارد که خطر ابتلا به این بیماری نشیمنگاهی که گاها فیستول مویی شناخته می شود را افزایش می دهد.
تغییرات هورمونی به خصوص در بین آقایان از دیگر عواملی است که موجب تحریک موهای زائد و ایجاد اختلال در مو و پوست آنها می شود.
برخی از عوامل تشدید کننده کیست مویی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

پوشیدن لباس های تنگ و چسبان
داشتن موهای زائد زبر و متراکم
نداشتن تحرک کافی
نشستن های طولانی مدت
افراد درسن بلوغ
بهداشت فردی ضعیف
افرادی که شکاف باسن آنها عمق بیشتری دارد
چاقی و اضافه وزن
چه کسانی به سینوس مویی مبتلا می شوند؟
همانطور که گفته شد، علاوه بر دیگر عواملی چون جنسیت، ممکن است کیست مویی بر اثر رفتارها و عادات غلط ما به وجود آیند. این رفتار ها خواسته یا ناخواسته افراد را به عارضه هایی چون این بیماری دچار می کنند.
بنابراین در برخی افراد این عارضه شایع تر است:

آقایان
افرادی که به واسطه شغلشان دائم نشسته اند.(رانندگان، کارمندان و…)
چاقی و افراد دارای اضافه وزن
افرادی که موهای زائد خود را از بین نمی برند.
افرادی که بهداشت فردی خود را رعایت نمی کنند.
راهکارهای پیشگیری از بروز کیست مو باسن
رعایت نکات بهداشت فردی بخصوص در ناحیه مقعد
از بین بردن موهای زائد با روشهای مناسب که به وجود آمدن موی زیر پوستی را تشدید نمی کنند.
متعادل نگه داشتن وزن خود و جلوگیری از اضافه وزن
پرهیز از نشستنهای طولانی مدت و بدون تحرک
استفاده از لباسهای نخی و آزاد
انجام ورزش و تحرک حتی روزانه ۲۰ دقیقه پیاده رو
کیست مویی در زنان
کیست مویی در بانوان و به خصوص در دوران بارداری از عارضه های نا شایع پوستی است که اغلب در بین خانمهای باردار دیده می شود. این عارضه که به دلیل تغییرات هورمونی بانوان ممکن است رخ دهد که علائمی مشابه با کیست معمولی عادی دارد. اما شایان به ذکر است که اگر بیماری پیشرفت کرده باشد به طوری که به عمل جراحی یا لیزر نیازمند باشد، درمان باید پس از زایمان و دوران نقاهت انجام شود.

بهترین روش درمان کیست مو
انتخاب شیوه درمان کیست مویی به هر روشی که باشد بسته به شرایط جسمانی بیمار و تشخیص پزشک صورت میگیرد. اما برخی از این شیوه های درمانی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
هنگامی که علائم ظاهری و درد ناشی از کیست را احساس کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. جراح عمومی یا پزشک گوارش با معاینه شما می تواند شدت بیماری را بررسی کرده و نوع درمان شما را مشخص نماید. البته انتخاب پزشک با تجربه و حرفه ای، تا حد زیادی در شیوه درمان شما موثر است چرا که اگر عفونت و کیست به صورت کامل از بدن فرد خارج نشود، ممکن است دوباره به حالت اولیه خود باز گردد.

لیزر کیست مویی
لیزر همیشه بهترین روش درمانی در درمان هرگونه مشکل عارضه به حساب می آید. چرا که از پیشرفته ترین حالت درمانی استفاده کرده و از کمترین عارضه برخوردار است. در این روش درمانی فرد پس از درمان، به راحتی می تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد و درد و خونریزی ندارد.
همچنین در این روش عوارضی چون جای بخیه و جای زخم عمل وجود نداشته و به حالت اولیه خود باز می گردد.


عمل کیست مویی به روش باز
درمان کیست مویی با روش باز عمل جراحی بدان معنی است که بیمار یا بیهوش می شود یا به صورت بی حسی از کمر به پایین جراحی می شود. شکاف بیضی شکلی که حین عمل پزشک ایجاد می کند، پس از تخلیه کیست باز مانده و پانسمان می شود تا به صورت طبیعی و طی شدن زمان بهبود یابد.
این روش نیازمند مراقبتهای ویژه است تا هیچ گونه عفونت و مشکلی ایجاد نکند. البته بهبودی در این روش درمانی کمی با دشواری مواجهه است و از زمان بیشتری برخوردار است.

عمل کیست مویی کمر به روش بسته
در روش درمان عمل جراحی بسته که بیمار بیهوش می شود، پزشک معالج ناحیه کیست را به شکل بیضی برش داده کیست را خارج و سپس محل را بخیه می زند. این روش روند بهبود سریع تری را فراهم می آورد و دوران نقاهت آن کمتر است. همچنین احتمال ابتلا به عفونت به دلیل بسته بودن زخم کاهش می یابد. البته انتخاب بهترین نوع جراحی وابسته به شرایط بیمار می باشد.

طول درمان کیست پیلونیدال چقدر است؟
اگر نگران زمان و دوران نقاهت پس از عمل یا لیزر هستید، باید بدانید پس از به کار گیری روش لیزر شما می توانید به کارهای روزمره خود برسید و ۱ روزه درمان شوید. اما در عمل جراحی باز یا بسته دوران بهبود ممکن است بین ۳ الی ۶ ماه به طول بیانجامد.
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  منظور از detail oriented person کیست؟ H-Arshad ۰ ۵ ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ ۰۴:۵۴ ق.ظ
آخرین ارسال: H-Arshad
  تائید کننده اصلی پروپوزال کیست؟ irpersian20 ۰ ۱,۲۲۴ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۴۱ ق.ظ
آخرین ارسال: irpersian20
  [سوال] کیست که از رتبه خود راضی باشد؟ admin ۴۷ ۳۲,۳۱۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ۰۴:۰۴ ب.ظ
آخرین ارسال: squib
  بهترین استاد سیستم عامل وپایگاه داده پیشرفته کیست ؟ mojimbn ۹ ۱۰,۴۳۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ۰۲:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: darya62
  بهترین ترجمه کتاب انتقال داده استالینگز از کیست ؟ Morris ۳ ۵,۵۳۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ۰۲:۲۵ ق.ظ
آخرین ارسال: Morris
  سی و هفت درد و عیب اساسی اجتماعی ما ایرانیان که هیچوقت درمان نشد! farazin ۱۲ ۶,۶۱۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ۰۷:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: sepid
  سرماخوردگی و درمان هاتف ۱۱ ۶,۳۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۲:۳۱ ق.ظ
آخرین ارسال: Lantern

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close