زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۳:۳۸ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

میزان خروج از کشور متقاضیان ارشد و دکتری در۸۰ روز/ ۳ مقصد مهاجران علمی

ارسال:
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۳:۱۱ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۶ مهر ۱۳۹۰ ۰۳:۱۵ ب.ظ، توسط banou.)
میزان خروج از کشور متقاضیان ارشد و دکتری در۸۰ روز/ ۳ مقصد مهاجران علمی
بیش از یکهزار جوان ایرانی که نیمی از آنها در سن ۲۲ تا ۲۳ سالگی قرار دارند در ۸۰ روز نخست امسال برای تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری با هزینه شخصی از کشور خارج شدند که سه کشور مقصد حدود ۶۰ درصد این جوانان ایرانی بودند.
به گزارش خبرنگار مهر، آمار کنکور کارشناسی‌ ارشد نشان می‌دهد که بیش از ۹۰۰ هزار نفر داوطلب ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در کشور وجود دارد. این درحالیست که ظرفیت کل آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد نزدیک ۹۰ هزار نفر است یعنی کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های داخل کشور پذیرش می‌شوند.

در تشریح میزان پذیرش داوطلبان ورود به مقطع دکتری نیز همین بس که ۱۲۷ هزار نفر داوطلب اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری بودند که از میان آنها ۵ هزار و ۶۰۰ نفر پذیرش می‌شوند.

گزارش یک دستگاه رسمی حاکیست از آغاز سال ۹۰ تا پایان دهم اردیبهشت ماه امسال ۱۷۵ جوان ایرانی که از نظر نظام وظیفه مشمول حساب می‌شدند و بالغ بر نیمی از آنها در سن ۲۲ سالگی قرار دارند برای تحصیل با هزینه شخصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری از کشور خارج شدند. در این بازه زمانی ۴۰ روزه ۹۰ نفر از آنها برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس و ۸۵ نفر برای تحصیل در مقطع دکتری از کشور خارج شده‌اند.

این داوطلبان تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، انگلستان، استرالیا، آلمان، مالزی و ایتالیا را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و حدود ۲۵ درصد آنها موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشورها شده‌اند یعنی هزینه تحصیل‌شان توسط دانشگاه خارجی پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی ۱۱ اردیبهشت ماه تا ۲۱ خرداد ماه امسال یعنی طی ۴۰ روز ۳۸۵ نفر که از نظر سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی مشمول بوده و برای خروج از کشور دچار مشکلات نظام وظیفه‌ای بوده‌اند خواستار رفع مشکل‌شان برای خروج از کشور جهت تحصیل با هزینه شخصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری شده‌اند که تا کنون فقط ۲۰۰ نفر از آنها موفق به اعزام شده و بقیه نیز پس از رفع مشکل، موفق به خروج از کشور می‌شوند.

بنابراین از آغاز سال ۹۰ تا پایان ۲۱ خرداد ماه امسال ۵۶۰ نفر از مردانی که دارای مشکل خروج از کشور به لحاظ خدمت نظام وظیفه بوده و از طرفی متقاضی خروج از کشور با هزینه شخصی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری بوده‌اند شناسایی شده‌اند.

مراجع رسمی آماری از تعداد زنان یا مردانی که مشکل خدمت سربازی ندارند و برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند ندارند اما رصدکنندگان وضعیت خروج از کشور جوانان ایرانی معتقدند اگر آمار مردانی که با وجود داشتن مشکل خدمت سربازی قصد خروج از کشور برای ادامه تحصیل را دارند در ۵/۲ ضرب شود تعداد تقریبی ایرانیانی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج می‌شوند به دست می‌آید.

دولت همواره اعلام کرده که سیاست افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی را پیگیری می‌کند. گفتنی است بر اساس برنامه پنجم توسعه ۳۰ درصد دوره‌های دانشگاه‌ها باید به تحصیلات تکمیلی اختصاص پیدا کند و بر اساس همین قانون باید امکان ادامه تحصیل ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان کارشناسی در دوره‌های کارشناسی‌ارشد در هر سال فراهم شود.

کامران دانشجو - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفتگو با مهر بر توسعه تحصیلات‌تکمیلی به عنوان یکی از برنامه‌های جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد و گفت: ظرفیت آموزش عالی کشور برای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات‌تکمیلی افزایش یافته اما با توجه به نیاز کشور باید بهتر و بیشتر از پتانسیل و توان اعضای هیأت‌علمی ‌و امکانات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای توسعه دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی و افزایش پذیرش دانشجو در این دوره‌ها استفاده کنیم.

کامران دانشجو با بیان اینکه اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها ظرفیت‌هایی مجرب هستند گفت: در گذشته بر اساس یک سری رویه‌های ناصحیح برای اعضای هیات‌علمی محدویت ایجاد کرده‌اند که فقط یک یا دو دانشجو را در مرحله نگارش رساله و پایان‌نامه راهنمایی کنند که این محدودیت‌های بیش از اندازه و سلیقه‌ای شور وجود دارد، حتی در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا نیز مرسوم نیست.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی بیش از میزان پذیرش فعلی است گفت: برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که ‌نه تنها دانشگاه‌های مادر بلکه همه دانشگاه‌ها دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دایر کنند و به این ترتیب هم دانشجویان داوطلب را بیشتر پذیرش کنند و هم اساتید و اعضای هیات علمی بیش از پیش به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و مشکلات و گره‌های حوزه‌های کاربرد را حل کنند، چراکه هم اساتید دانشگاه‌ها این ظرفیت و قابلیت را دارند و هم دانشجویان زیادی داوطلب دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی هستند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری افزود: پژوهشگاه‌های کشور با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور می‌توانند نقش مناسبی برای افزایش ظرفیت تحصیلات‌تکمیلی و کاربردی کردن تحقیقات علمی داشته باشند، البته دانشگاه‌های کشور می‌توانند به ازای هر ۵ دانشجوی دکتری آموزش‌محور یک دانشجوی دکتری پژوهش‌محور پذیرش کنند؛ به‌ شرطی ‌که موضوع پایان‌نامه در جهت درخواست و رفع نیاز سازمان، نهاد یا دستگاه اجرایی ‌به عنوان کارفرما باشد.
وقتی مرکز آزمون واسه یه زدن یه تکمیل ظرفیت آزاد زدن اینقدر امروز و فردا می کنه و بچه‌ها دچار استرس میشن و اینهمه سخت گیریهایی که بی معنی هستن منم بودم و دستم می رسید بچه مو می فرستادم خارج مدرکشو بگیره.اونا میرن خارج راحت درسوشونو می خونن و برمی گردن من هنوز پشت کنکورم.Big Grin

اگر به خطا رفتی، از برگشتن واهمه نداشته باش./برگ در هنگام زوال می افتدمیوه در هنگام کمال می افتدبنگر که چگونه می افتی چون برگی زرد و یا سیبی سرخ.
۵
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: zer0ne


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  درخواست کتاب یا جزوه برای ارشد و دکتری هوش مصنوعی H.Mohammadi ۱ ۱,۲۹۷ ۰۴ تیر ۱۴۰۲ ۰۱:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: solmaz58
  قبولی دکتری با ارشد آزاد؟ injaneb ۵۶ ۷۹,۶۳۱ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ۰۷:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: vejdani
  استخدام در فنآوری اطلاعات خدمات حوزه علمیه قم oloom-ensani ۱۵ ۸,۶۷۴ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  مصاحبه جذب مدرس دانشگاه علمی و کاربردی shakiba.70 ۰ ۲,۱۸۷ ۱۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: shakiba.70
  ایده تز دکتری در مصاحبه دکتری wskf ۱ ۳,۳۴۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Masoud05
  کارشناسی ارشد و دکتری کامپیوتر نشر پردازش pardazeshpub ۱ ۲,۵۰۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ ۰۴:۳۴ ب.ظ
آخرین ارسال: hisanat
  نکات کنکوری روز خواستگاری Fardad-A ۳۷ ۳۱,۸۱۶ ۰۵ دى ۱۳۹۸ ۰۶:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: Behnam‌
  شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کشور چین shapor_hadifar ۰ ۱,۶۶۰ ۰۳ دى ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶ ق.ظ
آخرین ارسال: shapor_hadifar
  تحصیل در دوره شبانه و تاثیر بر جذب هیات علمی siiib70 ۴ ۳,۴۳۶ ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۰۷ ب.ظ
آخرین ارسال: mashhad65
  اخرین امار از ازدواج و طلاق در کشور mcse2010 ۱ ۲,۸۶۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ۰۵:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: hamedo

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close