پارسال تاپیکی تحت عنوان برنامه ریزی برای دوران جمع بندی ارایه کرده بودم که تصورم این بود که دوستان انها را مطالعه کردند اما سوالات این روزه دوستان از من نشان میدهد خیلی از دوستان اون تاپیک را ندیدند. در این تاپیک سعی میکنم خلاصه ای از چند تاپیکی که مرتبط با برنامه ریزی میباشد را ارائه کنم تا به درد دوستان بخورد.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
۱- قسمت اول : برنامه ریزی:
برنامه ریزی که باید الان برای یک ماه باقیمانده انجام دهیم شامل سه قسمت اصلی میباشد. بخش اول این هست که ببینم وضع موجود ما به چه صورتی میباشد. بخش دوم این هست که ببینیم به کجا باید برسیم و بخش سوم این هست که برنامه ای بریزیم که چطور به اونجا که میخواهیم برسیم. هر کدام از این بخش ها را به طور خلاصه توضیح میدم. توضیح مفصلتر درتاپیکهای پارسال هست.
بخش اول: استخراج وضعیت موجود:
برای این کار من مکانیزم نمره دهی را پیشنهاد میکنم. در این مکانیزم هر درس را میتوانید به بخش های مختلف تقسیم کنید (میتواند بر مبنای فصول باشد) سپس نمره خود را در هر بخش مشخص کنید و در نهایت با توجه به نمره های هر بخش نمره درس خود را مشخص کنید. مکانیزمهای نمره دهی پیشنهادی من به صورت زیر میباشد.
نمره صفر: این سطح بدین معنا میباشد که هیچ اطلاعی راجع به مبحث مورد نظر داری و کلا درکی از مباحثش نداری
نمره یک این سطح یعنی مبحث مورد نظر را مطالعه کردی و تقریبا مطالب مطرح شده در آن را فهمیدی
نمره دو: این سطح یعنی تستهای کنکور مبحث مورد نظر را جواب دادی و تا حدی قابلیت حل تست نیز داری. به طور مثال تستهایی که شبیه تستهای کنکور هست را میتونی بزنی
نمره سه: این سطح یعنی از روش مسیر یادگیری برای مبحث مورد نظر استفاده کردی. روش مسیر یادگیری در تاپیک مربوط به این مبحث توضیح داده شده. کسی که در این سطح هست میتواند روشهای حل و نیز روشهایی که ممکن است از یک مبحث سوال بدهند را تشخیص دهد و تحلیل خوبی راجع به کیفیت سوالهای ان مبحث دارا میباشد. داوطلبان موجود در این سطح معمولا تستهای کنکور و مثالهای ازمونهای ازمایشی مختلف را بررسی کرده اند.
نمره چهار: وقتی در این سطح هستی یعنی نه تنها مثالهای کنکور و مثالهای ازمون ازمایشی بلکه مثالهای کتب مرجع نیز حل کردی و به یک تسلط خیلی خیلی خوبی راجع به ان مبحث رسیدی.
بعد از این که نمره خود در هر مبحث را حساب کردی میتوانی با میانگین گرفتن از انها نمره درس خود را حساب کنی. البته میتوانید به مباحث بر مبنای تعداد سوالاتی که در سالهای اخیر امده اند وزن بدهید. تعداد سوالات هر مبحث در سالهای اخیر را میتوانید در دو لینک زیر پیدا کنید
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
در پایان بعد از این که نمره هر درس خود را محاسبه کردید میتوانید نمره هر کدام از سبدهای خود را مشخص کنید(سبد مشترک، سبد ریاضی، سبد تخصصی برای کامپیوتر) (سبد مشترک، سبد مدیریت، سبد تخصصی و سبد معماری برای ایتی)
برای این کار نمرات هر درس را با یکدیگر جمع کرده و نمره خود را از مجموع نمرات حساب میکنی. مثلا مشترک ایتی مجموع نمراتش ۲۰ میباشد (پنج درس دارد و هر درس حداکثر نمره اش چهار میباشد بنابراین میشود ۲۰)
در پایان مرحله اول باید به یک شهود مناسبی از وضعیت کنونی خودتان رسیده باشید.
بخش دوم: تصمیم گیری در مورد این که میخواهیم به کجا برسیم:
در این قسمت با توجه به نمره ای که در هر درس و نیز نمره ای که در مجموع هر سبد کسب کردیم، باید تصمیم گیری هایی انجام دهیم. بخش اول باعث شد نقاط قوت خود، نقاط ضعف خود، این که رو چه قسمتهایی قوی تر هستیم و رو چه قسمتهایی ضعیفتر هستیم برایمان مشخص شود. حال در اینجا باید تضمیم بگیریم که نقاط قوتمان را قویتر کنیم یا نقاط ضعفمان را پوشش دهیم. چند نکته زیر را باید در نظر بگیریم
۱- میزان انرژی و زمانی که باید بگذاریم: میزان انرژی و زمانی که هر مبحث به خودش نیاز دارد بستگی به درجه سختی ان مبحث و نیز کیفیت ان درس دارد. همچنین پیش زمینه درسی ادمها نیز میتواند تاثیر گذار باشد.به طور مثال خواندن یک مبخث در درس تئوری های مدیریت برای کسی که توانایی حفظی اش بهتر میباشد خیلی راحت تره تا خواندن یک مبجث سیستم عامل. و یا در درسی سیستم عامل خواندن مبحث حافظه به مراتب دشوارتر و زمان برتره تا خواندن مبحث بن بست. اما در حالت کلی به ازای هر درس، باید در نظر بگیرید که رساندن خودتان از صفر به یک بیشترین زمان را میبرد. پس با توجه به زمان کم باقیمانده نباید اولویت زیادی به این قسمت تخصیص دهید. رساندن خودتان از یک به دو نیز زمان بر هست در حالیکه رساندن خودتان از دو به سه زمان خیلی کمتری میبرد. رساندن خودتان از سه به چهار نیز تنها در موارد خاص امکان پذیر هست و در برخی مباحث اصلا همچین امکانی وجود ندارد (زیرا گستردگی سوالات خیلی زیادی دارد) پس اولویت ما بیشتر باید رساندن خودمان از دو به سه باشد و بعد از یک به دو. سپس اولویت ما از سه به چهار رساندن باشد و در نهایت از صفر به یک.
۲- مهلت نهایی هر کدام از ترفیع نمره ها: آنچیزی که باید مدنظر داشته باشید این امر هست که هر کدام از این ترفیعها یک مهلت نهایی دارد. مثلا برای رساندن خودتان از صفر به یک حداکثر تا بیست یا تا اخر دی ماه فرصت دارید(هر چند که من میگم همین الانم بهتره بیخیال صفرها بشید مگر اینکه صفرهاتون خیلی زیاد باشه)
برای باقی نمره ها خیلی زمان خاصی مدنظر نیست. هر چند که هفته اخر و یا ده روز اخر بهتره که صرف مرور کردن بشه و تلاش کنید خودتان را در سطحی که هستید نگه دارید.
۳- رویکرد حریصانه و کوله پشتی داشتن به ترفیع نمره ها
ان چیزی که باید به ان دقت داشته باشیم رویکرد حریصانه ما نسبت به ترفیع دادن این نمره ها میباشد. یعنی اگر یه مبحثی برای رساندن یک به دو ده ساعت زمان میگیرد و یک مبحث دیگر برای رساندن یک به دو چهار ساعت زمان میگیرد ما مبحث دوم را انتخاب میکنیم.
۴- تعیین هدف ما نسبت به هر درس ونسبت به هر سبد
کار دیگری که باید انجام دهیم این میباشد که سقف ارزوهای خودمان را نسبت به هر درس و هر سبد مشخص کنیم. مثلا اگر مجموع نمرات ما در سبد مشترک رشته ایتی ۱۰ هست تصمیم بگیریم که ان را به ۱۳ یا ۱۴ برسانیم و برای ان حال برای هر درس تصمیم بگیریم و سپس نسبت به مباحث تصمیم بگیریم. این سقف در نظر گرفتن باید رویکرد بالا به پایین باشد. یعنی اول از سبد شروع کنیم بعد ببینیم برای این که به آن برسیم رو کدام درسها بهتره تمرکز کنیم و بعد ببینیم تو هر درس برای رسیدن به این هدف روکدام مباحث تمرکز کنیم. فرض کنید نمرات ما اینها هستند
مهندسی نرم ۳ شبکه ۲ ساختمان داده ۲ طراحی ۲ گسسته ۱ حال میخواهیم خودمان را به ۱۳برسانیم. برای این کار تصمیم میگیریم که ساختمان و طراحی را به ۲/۵ و گسسته را به ۲ برسانیم. وشبکه را به ۳ برسانیم. سپس مشخص میکنیم برای این که ساختمان را به ۲/۵ برسانیم روی کدام مباحث تمرکز کنیم و چقدر انها را تقویت کنیم... باید توجه داشته باشید انتخابهایی که میکنید همیشه رویکرد حریصانه و این که چقدر از شما زمان میگیردرا مشخص کنید. البته این زمانها تخمینی هست. خیلی نیاز نیست دقیق باشید و میشه با یه درصد خطایی این روش را اعمال کرد.
۵- ارتباط بین نمره ها با درصدهای احتمالی ما در کنکور
به طور کلی میتوان بیان داشت که اگر درست نمره دهی کرده باشیم تقریبا درصد ما در کنکور برابر با نمره ما منهای ۴ یا نمره ما منهای ۵ خواهد بود. یعنی مثلا اگر مجموع نمرات ما در دروس مشترک ۱۵ باشد احتمالا درصد ما در کنکور نزدیک به ۵۰ خواهد بود یا اگر نمره ما ده باشد درصد ما نقریبا بین بیست تا سی خواهد بود. (مجموع نمرات مشترک ۲۰ بود نمره ما -۵ میشود ۵ در نتیجه درصد ما ۲۵ درصد میشود. حال با یه کم بالا پایین )
۶- واقع بین بودن:
مهمترین نکته ای که باید به ان توجه داشته باشید واقع بین بودن میباشد. اگر واقع بین نباشید احتمالا ضرر خواهید کرد. خیلی خیال پردازانه فکر نکنید و نیز خیلی بدبینانه نیز نگاه نکنید به قضیه. بعد از شش ازمون دادن تقریبا باید دستتان امده باشد که برای مطالعه هر درس چقدر زمان میخواهید برای تست زنی چقدر میخواهید و برای مرور چقدر نیاز دارید. با توجه به داشته هایی که تا الان دارید هدف گذاری خودتان را انجام دهید.
بخش سوم: برنامه ریزی در مورد نحوه ارتقای سطح خودمان
این بخش چهار قسمت دارد در قسمت اول بیان میکنیم که چطور از صفر به یک برسیم. در قسمت دوم بیان میکنیم که چطور از یک به دو و از دو به سه و از سه به چهار برسیم. روش پیشنهادی برای هر کدام از این موارد مشابه هست فقط میزان مطالعه و میزان تستی که باید بزنیم فرق میکند.در قسمت سوم در مورد رعایت سقف زمانی صحبت میکنیم. ودر قسمت چهارم در مورد ازمونهای کنکور سال گذشته صحبت میکنیم.
۱- چطور از صفر به یک برسیم؟
این کار شبیه همان کاری هست که تا کنون بارها انجام دادید و احتمالا نباید در ان مشکلی داشته باشید. مطالعه درسها . برای این که مطالعه شما اثربخش تر باشد میتوانید تنها ان قسمتهایی را مطالعه کنید که در سالهای اخیر مورد توجه بوده واز انها سوال امده است. برای این کار میتوانید به تستهای اخر فصل مراجعه کنید و ببنید چه تیپ سوالاتی امده است. در کل خیلی نمیخوام رو این قسمت وقت بگذارید.
۲- چطور از یک به دو و از دو به سه و یا حتی سه به چهار برسید؟
رویکرد ما برای از یک به دو رسیدن و از دو به سه رسیدن یک رویکرد مشترک میباشد. برای این کار توصیه من استفاهد از روش مسیر یادگیری میباشد.توضیحات دقیق این روش در تاپیک زیر موجود میباشد.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
اما من خیلی خلاصه این روش را اینجا توضیح میدهم. رویکرد ما در این روش تست زنی مبحث به مبحث میباشد.
برای این بر روی یک مبحث خیلی خاص متمرکز شوید تستهای مرتبط با آن مبحث را در کنکورهای اخیر و سایر منابع تستی شما (آزمونهای آزمایشی، کتب درسی و کتب مرجع و ...)پیدا کنید (ترجیحا تستهای ۹۱ و ۹۲ را نزنید که حس تازگی شما به آنها حفظ شود) و به تعداد کافی ازآن مبحث تست بزنید تا احساس کنید به یک سطح از تسلط مناسب رسیده اید. سپس نتایج خود از روشهای حل تست آن مبحث خاص را برای خود یادداشت کنید.
مثلا در درس ساختمان داده مبحث مرتب سازی شامل چهار زیر مبحث میشود ۱- الگوریتمهای تقسیم و حلی (مرتب سازی ادغامی، سریع) الگوریتم های مرتبه n به توان ۲( آنتخابی، درجی، حبابی) ۳- الگوریتم های مرتبه n (مبنایی، شمارشی، سطلی) سایر الگوریتم ها و سوالات ترکیبی و مفاهیم مرتب سازی(هیپ و مرتب سازی با استفاده از BST و...)
بعد بر روی هر کدام از این زیر مبحثها به صورت جداگانه متمرکز میشوید و تستهای مربوط به ان را می یابید و میزنید. اگر بخواهید از سطح یک به دو برسید فقط تستهای کنکور سراسری و اگر بخواهید از سطح دو به سه برسید علاوه بر تتسهای کنکور سراسری ، تستهای ازمون های ازمایشی موسسات را هم مدنظر قرار میدهید. اگر هو بخواهید از سطح سه به چهار برسید مثالهای کتب مرجع را هم در این روش مدنظر قرار میدهید) برای هر کدام از این منابع باید برنامه ریزی جداگانه ای داشته باشید. در پایان نکته ای که مهم است جمع بندی مطالب و تستهایی که زدید میباشد. به طوریکه حداکثر در یک نیم صفحه یا یک صفحه ان زیر مبحث را خلاصه کنید برای خودتان. (روش های حل تست، فرمولهای مهم، و نکات مهمی که وجود داشته) اگر هم از پیش خلاصه دارید ان را بروزرسانی کنید) بعد از این که این کار را کردید به اصطلاح این مبخث را در ذهنتان بسته بندی کردید و گذاشتید کنار.
البته توضیحات بیشتری در تاپیک زیر برای بهبود کیفیت خودمان از هر سطح به سطح بعدی در تاپیک زیر ارائه شده
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
ولی خوب این روش ارائه شده در تاپیک بالا کمی حالت ایده ال هست و ممکن هست این قدر وقت نداشته باشیم. روش ارائه شده در این تاپیک مختصرتر و جمع و جورتر میباشد.
۳- رعایت سقف زمانی تعیین شده: این که چقدر تست بزنیم و یا چقدر مثال حل کنیم کاملا بستگی به میزان زمانی دارد که در اختیارداریم. بنابراین نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این هست که به لحاظ زمانی حواستان باشد که برای هر مبحث چقدر قرار هست وقت بگذارید. برای این کار نیز میتوانید رویکرد بالا به پایین داشته باشید. مثلا بگید در هفته چقدر زمان دارید. به هر سبد چقدر میخواهید اختصاص دهید. بعدباتوجه به تایم هر سبد میزان تایمی که میخواهید به هر درس تخصیص دهید مشخص کنید. سپس با توجه به تایم هر درس میزان زمانی که به هر مبحث میخواهید اختصاص دهیدرا مشخص کنید. برای سهولت کار میتوانید مثلا در هفته اول تمام تایمتان را به دروس مشترک اختصاص دهید و در هفته دوم به دروس تخصصی و مدیریت یا معماری (ّبرای ایتیها) یا تخصصی و ریاضی برای کامپیوتریها
۴- با ازمونهای کنکور سال گذشته چه کنیم؟
یکی از برنامه های متداولی که داوطلبان در زمان نزدیک به کنکور دارند زدن تستهای جامع سالهای پیشین میباشد. نکاتی در انی مورد باید ذکر کنم اول این که پیشنهاد من این هست که زدن تستهای ۹۰ و ۹۱ و ۹۲ میتونه موثر باشه (تو فرمت زمان بندی و شبیه کنکور) و باقی سالها رو نیازی نیست حتما این کار رو بکنید (به خصوص اونایی که مداوم ازمونهای ازمایشی دادند) علتشم اینه که اولا سالهای قبل ور معمولا سوالاتش رو تو کتابها و تو اخر فصل ها دیدید و حل اکثر سوالاتش رو بلدید و دوما که اصلا تعداد سوالها کلا فرق میکرده (به خصوص تو ایتی) تو کامپیوترم که از پارسال فرمت دفترجه عوض شد تو علوم هم خبر دارم که تعداد سوالا تغییر کرده. پس عملا زمان بندی دفترچه های قدیمی کمکتون نمیکنه...از تستهای سالهای قبلتر میتونیدبرای بالا بردن سطح یادگیریتون استفاده کنید. همچنین تستهای سالهای ۹۰ ۹۱ و ۹۲ رشته دیگری که با شما مشترک هست (مثلا کامپیوتر برای ایتیها و بالعکس) و سوالات مشترک دارد را نیز در دستور کار خود برای روش مسیر یادگیری قرار بدهید. یعنی در حین ارتقای سطح خود، تستهای دروس مشترک با رشته دیگر را نیز مدنظر داشته باشید.
بهترین زمان برای زدن تستهای جامع هفته اول بهمن ماه میباشد. و روش ان به این صورت هست که صبح ازمون میدهید و تا یک و نیم روز بعد به مرور جاهایی که در ان اشکال داشتید میپردازید و نقاط ضعف خود را پوشش میدهید.
جمع بندی مباحث گفته شده:
پس برای برنامه ریزی قرار شد سه کار مهم انجام دهیم ۱- وضعیت موجود را استخراج کنیم ۲- هدف گذاری کنیم (وضیعت مطلوب را مشخص کنیم)۳- تلاش کنیم تا به هدفمان برسیم.