زمان کنونی: ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۱۰:۴۰ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

اخبار رتبه بندی دانشگاهها و کشورها در حوزه علم در سال ۹۰

ارسال:
۰۴ مرداد ۱۳۹۰, ۰۶:۰۵ ب.ظ
اسامی ۲۰ دانشگاه برتر جهان
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به انتشار گزارش جدیدترین رتبه بندی دانشگاهها بر اساس بالاترین استنادات، گفت: ۲۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس بالاترین استنادها معرفی شدند.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: تامسون رویترز رشته های مختلف را در ۲۲ مقوله موضوعی جمع و نمایه سازی کرده است و بر این اساس، پر استناد ترین موسسات آموزش عالی و پژوهشی را که جزو یک درصد بالا محسوب می شوند از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بر حسب تعداد استنادها رده بندی کرده است.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC‌، گفت: بر همین اساس ۲۰ مؤسسه آموزش عالی و تحقیقاتی برتر از میان ۴ هزار و ۵۰ مؤسسه در سطح جهان برگزیده شدند.

وی یادآور شد: از بین ۲۰ موسسه برتر، ۱۴ مورد در آمریکا، ۳ دانشگاه در انگلستان و یک دانشگاه در کشورهای کانادا، ژاپن و آلمان قرار دارند. این موسسات حجم بسیار بالایی از مقالات را منتشر می کنند به طوری که ۶ مؤسسه برتر بیش از یک میلیون استناد و ۱۴ مؤسسه دیگر بیش از نیم میلیون استناد را به خود اختصاص داده اند.

مهراد اضافه کرد: دانشگاه هاروارد با ۹۵ هزار و ۲۹۱ مقاله و با مجموع ۲.۵۹۷.۷۸۷ بار استناد تا سال ۲۰۰۹ در مقام اول جای گرفته است. سهم عمده استنادها در دانشگاه هاروارد به رشته های علوم بهداشتی و زیستی مربوط می شود . ۵ رشته برتر از نظر شمار استنادها شامل پزشکی بالینی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی وبیوشیمی، علوم اعصاب و رفتار، و ایمنی شناسی است.

وی گفت: هاروارد در علوم طبیعی نیز رتبه های بالاتری را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه در بین رشته های فیزیک، شیمی، اقتصاد و بازرگانی، علوم زمین، محیط زیست و اکولوژی، ریاضیات و علوم رایانه در بین ۲۰ مؤسسه برتر جهانی قرار دارد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: دانشگاه هاروارد در تحلیل استنادی درباره Underage/College Drinking رتبه اول را کسب کرده است و پژوهشگر این موضوع با نام Henry Weschler مقام اول پژوهشگری را در این حوزه به خود اختصاص داده است. همچنین در موضوع آلزایمر نیزDennis Selkoeاز برترین پژوهشگران محسوب می شود.

جدول برترین دانشگاهها

رتبه نام موسسه تعداد مقالات تعداد استنادات برتری رشته دانشمندان برتر
اول دانشگاه هاروارد ۹۵ هزار و ۲۹۱ مقاله ۲.۵۹۷.۷۸۷ استناد پزشکی بالینی، بیولوژی مولکولی و ژنتیک، بیولوژی وبیوشیمی، علوم اعصاب و رفتار، و ایمنی شناسی
تحلیل استنادی:Henry Weschler
موضوع آلزایمر :Dennis Selkoe
موضوع دیابت: Ronald Kessler و David Nathan

دوم مؤسسه ماکس پلانک ۶۹ هزار و ۳۷۳ مقاله ۱.۳۶۶.۰۸۷ استناد فیزیک، شیمی، علوم فضا، بیولوژی مولکولی، ژنتیک و بیوشیمی

سوم دانشگاه جان هاپکینز ۴۵ هزار و ۲۲ مقاله ۱.۲۲۲.۱۶۶ استناد - پژوهشگر برتر:Stephen Baylin و John Herman

چهارم
دانشگاه واشنگتن

۵۴ هزار و ۱۹۸ مقاله ۱.۱۴۷.۲۸۳ استناد - پژوهشگر علوم زمین و فضا: Minze Stuiver

پنجم
دانشگاه استنفورد

۴۸ هزار و ۸۴۶ مقاله ۱.۱۳۸.۷۹۵ استناد موضوع خاص " ابر رساناها با درجه حرارت بالا " پژوهشگر ریاضی‌: Robert Tibshiran

ششم
دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس

۵۵ هزار و ۲۳۷ مقاله، ۱.۰۷۷.۰۶۹ استناد - پژوهشگران رشته علوم فضا و Microwave Background Radiation‌: ادوارد رایت
هفتم
دانشگاه میشیگان

۵۴ هزار و ۶۱۲ مقاله ۹۴۸ هزار و ۶۲۱ استناد - -
هشتم
دانشگاه برکلی

با ۴۶ هزار و ۹۸۴ مقاله ۹۴۵ هزار و ۸۱۷ استناد - -
نهم دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو ۳۶ هزار و ۱۰۶ مقاله ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ استناد - -
دهم دانشگاه پنسیلوانیا - - - -
یازدهم
دانشگاه ژاپن

دوازدهم
دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو

۴۰ هزار و ۷۸۹ مقاله ۸۹۹ هزار و ۸۳۲ استناد - -
سیزدهم دانشگاه تورنتو کانادا - - - -
چهاردهم
دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن

پانزدهم
دانشگاه کلمبیا (آمریکا)

شانزدهم
دانشگاه ییل (آمریکا)

هفدهم
انستیتو تکنولوژی ماساچوست (آمریکا)

هجدهم
دانشگاه کمبریج (انگلیس)
دانشگاه ویسکانسین (آمریکا)

نوزدهم
دانشگاه آکسفورد (انگلیس)

مهراد خاطرنشان کرد: مؤسسه ماکس پلانک با ۶۹ هزار و ۳۷۳ مقاله که ۱.۳۶۶.۰۸۷ بار مورد استناد قرار گرفته اند در جایگاه دوم نشسته است. در این موسسه حوزه علوم طبیعی با رشته های فیزیک، شیمی و علوم فضا پر استنادترین رشته‌ها به حساب می آیند. درواقع اگر دقیق‌تر بیان کنیم، ماکس پلانک در فیزیک و علوم فضا رتبه اول و در شیمی حائز رتبه دوم است. بیولوژی مولکولی و ژنتیک و بیولوژی و بیوشیمی جزو ۵ رشته برتر این مؤسسه محسوب می شوند که از این نظر ماکس پلانک را در مجموع از نظر این دو رشته در رتبه دوم قرار می دهد.

وی درباره رتبه دانشگاه جان هاپکینز در میان ۲۰ مؤسسه برتر، گفت: این دانشگاه در مقام سوم قرار دارد و با ۴۵ هزار و ۲۲ مقاله تولید کرده است که این تعداد مقاله ۱.۲۲۲.۱۶۶ بار استناد دریافت کرده است. دانشگاه جان هاپکینز در رشته Epigenetics برترین مؤسسه است و دو پژوهشگر برتر آن یعنی Stephen Baylin و John Herman به ترتیب مقام های اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: رتبه چهارم به دانشگاه واشنگتن با ۵۴ هزار و ۱۹۸ مقاله و با کل ۱.۱۴۷.۲۸۳ بار استناد تعلق دارد. در دپارتمان علوم زمین و فضا مربوط به این دانشگاه، Minze Stuiver یکی از ۲۰ دانشمند پر استناد در علوم زمین است.

وی یادآور شد: نخستین دانشگاه از پنج دانشگاه کالیفرنیا موجود در این رده بندی دانشگاه استنفورد با مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۶ مقاله و کل ۱.۱۳۸.۷۹۵ بار استناد دارای رتبه پنجم است. پژوهشگر رتبه دوم در رشته ریاضی یعنیRobert Tibshiranوابسته به این دانشگاه بوده و دانشگاه استنفورد در موضوع خاص " ابر رساناها با درجه حرارت بالا " با تولید ۷۴ مقاله (با ۳۱۲۰ بار استناد )در بین ۴ مؤسسه برتر دنیا قرار دارد.

مهراد اظهار داشت: آزمایشگاه ملی لس آلموس، دانشگاه توکیو و آزمایشگاه ملی اوک ریج به ترتیب با تولید ۲۱۱ مقاله (۳۴۱۵ استناد)، ۲۶۳ مقاله (۳۲۹۹ استناد)، ۲۷۳ مقاله (۳۱۳۳ استناد)، به ترتیب دارای رتبه های اول تا سوم در این حوزه هستند.

وی با اشاره به سایر دانشگاهها در جمع ۲۰ دانشگاه برتر با بالاترین استنادها به مهر گفت: دومین دانشگاه کالیفرنیا که دارای رتبه ۶ بوده دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است. این دانشگاه با ۵۵ هزار و ۲۳۷ مقاله، در مجموع ۱.۰۷۷.۰۶۹ بار مورد استناد قرار گرفته است. یکی از پراستنادترین پژوهشگران در رشته علوم فضا و پژوهشگر رتبه اول در موضوع Microwave Background Radiation‌، ادوارد رایت است که به بخش آسترونومی و آستروفیزیک این دانشگاه وابسته است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: سایر دانشگاه های کالیفرنیا عبارتند از دانشگاه برکلی در رتبه ۸ با ۴۶ هزار و ۹۸۴ مقاله و ۹۴۵ هزار و ۸۱۷ استناد، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو در رتبه ۹ با ۳۶ هزار و ۱۰۶ مقاله با ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ استناد و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیه گو در رتبه ۱۲ با ۴۰ هزار و ۷۸۹ مقاله و ۸۹۹ هزار و ۸۳۲ استناد هستند.

وی افزود: در میان ۲۰ دانشگاه‌ها برتر، دانشگاه میشیگان در رتبه ۷ با ۵۴ هزار و ۶۱۲ مقاله با مجموع ۹۴۸ هزار و ۶۲۱ بار استناد قرار دارد.

مهراد خاطرنشان کرد: سهم پزشکی بالینی با ۱۶ هزار و ۳۱۴ مقاله و با ۳۲۴ هزار و ۷۰۱ بار استناد در بین استنادهای دانشگاه میشیگان قابل توجه است. رتبه ۱۰ مربوط به دانشگاه پنسیلوانیا است.

وی گفت: در این فهرست دانشگاه ژاپن در رتبه ۱۱، دانشگاه تورنتو کانادا در رتبه ۱۳ و سه دانشگاه انگلیسی یونیورسیتی کالج لندن در رتبه ۱۴، دانشگاه کمبریج در رتبه ۱۸ و دانشگاه آکسفورد در رتبه ۱۹ قرار دارند. همچنین دانشگاههای آمریکایی کلمبیا در رتبه ۱۵، دانشگاه ییل در رتبه ۱۶، انستیتو تکنولوژی ماساچوست در رتبه ۱۷ و دانشگاه ویسکانسین در رتبه ۱۸ این فهرست قرار دارند.

وی گفت: دو پژوهشگر رشته دیابت از جمله Ronald Kessler و David Nathan جزو دانشمندان برتر این دانشگاه هستند.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: marjan2001 , alime , Fardad-A , saba_1984
ارسال:
۰۴ مهر ۱۳۹۰, ۰۳:۳۵ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۴۷ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا(۷/۹۰)
فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد:
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مجله نیوزویک در مقاله‌ای اعلام کرد که دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در مقطع کارشناسی جزو بهترین‌ دانشگاه‌های دنیا هستند و حتی از دانشگاه‌های برکلی و استنفورد نیز برترند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، موضوع خروج دانشجویان و نخبگان از کشور و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های غربی و آمریکایی یکی از دغدغه‌های وزارت علوم دولت دهم بوده است و مسئولان وزارت علوم سعی داشتند تا با ایجاد شرایط و تسهیلاتی، میزان خروج این دانشجویان و نخبگان را کاهش دهند.

غلامرضا قربانی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان که مدت ۲۲ سال است که در رشته کشاورزی با گرایش علوم دامی مشغول به تدریس است، از جمله اساتیدی است که ۱۳ سال از عمر علمی خود را در دانشگاه‌های آمریکا به سر برده و مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را از ۲ دانشگاه‌ ایالتی اوکلاهاما و کنتاکی آمریکا اخذ کرده است. وی اخیراً برای یک فرصت مطالعاتی سفری به مدت ۶ ماه به آمریکا داشته است.

خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با قربانی از وی دلایل خروج دانشجویان و نخبگان کشورمان و همچنین وضعیت علمی دانشگاه‌های آمریکایی و غربی را جویا شده است که متن این مصاحبه به شرح ذیل است:

* فارس: در ابتدا وضعیت علمی دانشگاه‌های آمریکا را تشریح کنید؟

- قربانی: اگر بخواهیم وضعیت علمی دانشگاه‌های آمریکا را ارزیابی کنیم می‌توانیم به سایت‌های این دانشگاه‌ها مراجعه کنیم. دانشگاه‌های آمریکا در چند دهه گذشته جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا بوده‌اند و از ۱۰ دانشگاه برتر دنیا ۸ دانشگاه مربوط به کشور امریکاست.

علت پیشرفت‌های علمی این کشور، سیاست‌هایی بوده است که ۷۰ سال پیش عملی شده است. آمریکا در سال ۱۹۴۵ با تصویب قانونی اعلام داشت که مسیر پیشرفت این کشور باید از طریق دانشگاه طی شود.

دولتمردان آمریکایی این قانون را از سوی رئیس جمهور وقت در مجلس سنا به تصویب رساندند و از آن موقع بود که آمریکا توانست جهش فوق‌العاده علمی را در جهان داشته باشد.

جهش علمی آمریکا مصادف با نابودی زیرساخت‌های اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود و این فرصت مناسبی بود تا آمریکا از سایر کشورهای دنیا پیشی بگیرد و به جایی برسد که امروز قرار دارد.

*فارس: در حال حاضر فعالیت‌های دانشجویانی که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند، در چه حدی است؟

- قربانی: بنده حدود ۱۳ سال در آمریکا تحصیل کردم و مشاهده کردم که بودجه بسیار هنگفت یعنی ۳/۵ تا ۴ درصد درآمد ناخالص ملی آمریکا به بخش تحقیقاتی اختصاص پیدا میکند.

حسن کشور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی این بود که علاوه بر سرمایه‌گذاری دولت، بخش صنعت نیز در زمینه تحقیقات و پژوهش ورود پیدا کرده و به همین دلیل در دهه‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته‌اند و توانسته‌اند حرف اول و آخر را در علم و فناوری در جهان بزنند.

پس از ۲۲ سال تدریس در دانشگاه‌های ایران، تفاوت‌های فاحشی را اکنون در دانشگاه‌های آمریکا نسبت به سال‌های گذشته مشاهده می‌کنیم.

در گذشته امکانات فوق‌العاده، گرندهای بالا و حجم اساتید و دانشجویان در آمریکا قابل توجه بود اما اکنون روند فعالیت‌های دانشگاه‌های آمریکایی نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته افول فعالیت‌های علمی در آمریکا آغاز شده و به جای آن کشورهای دیگر فعالیت‌های علمی دارند.

بر اساس این روند، پیش‌بینی می‌شود کشورهایی مانند چین در سال ۲۰۱۵ دانشگاه‌های آمریکایی را کاملاً در ابعاد چاپ مقالات علمی عقب بزنند.

این در حالی بود که روزی تمامی دانشگاه‌های قاره اروپا نمی‌توانستند به اندازه دانشگاه‌های آمریکایی مقاله چاپ کنند.

اکنون کشور چین با تربیت نیروهای علمی و ارسال هزاران نخبه به کشورهای دنیا گوی سبقت را از آمریکا گرفته است.

*فارس:ارزیابی شما از امکانات دانشگاه‌های ایران در مقایسه با امکانات دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی چیست؟

-قربانی: ایران از نظر فعالیت‌های علمی فاصله زیادی با کشورهای غربی و ‌آمریکا دارد. درست است که رشد ۱۱ برابری نسبت به متوسط جهانی داشته‌ایم اما در حال حاضر کشوری مانند آمریکا سالانه ۵۰۰ هزار مقاله علمی چاپ می‌کنند اما دانشگاه‌های ایران کل مقالات علمی را که در سال منتشر می‌کنند حدود ۲۰ هزار است. از نظر تعداد مقالات علمی و کیفیت این مقاله تفاوت‌ها میان دانشگاه‌های کشورمان و دانشگاه‌های غربی و آمریکایی فاحش است.

اما به دلیل توجه ویژه‌ای که مقام معظم رهبری به بحث علم و فناوری داشتند وکمک‌های دولت‌های نهم و دهم اکنون نسبتاً رشد علمی خوبی داشته اما اکنون فاصله زیادی با دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته داریم و این فاصله آنقدر نیست که نتوان آن را پیمود.

اگر بتوانیم مانند کشورهای آمریکایی و غربی ۳/۵ تا ۴ درصد تولید ناخالص ملی خود را به بحث پژوهش اختصاص دهیم و امکانات پژوهشی را در دانشگاه‌ها فراهم کنیم، می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. البته نباید فراموش کرد که امکانات پژوهشی باید هدفمند باشند و نباید صرفاً به چاپ مقاله ختم شود.

محققان و دانشجویان کشورمان نشان دادند که از پتانسیل بالایی برخوردارند. کشوری که روزگاری کمتر از هزار مقاله علمی داشت اکنون تعداد مقاله‌های آن حدود ۳۰ برابر افزایش یافته و این نشان می‌دهد پتانسیل بالایی برای پیشرفت داریم.

تاریخ کشورمان نشان می‌دهد که ایران مرجعیت علمی داشته است اما متاسفانه به دلیل وابستگی مسئولان در رژیم‌های گذشته، تنزل کرده و به وضعیت کنونی رسیدیم.

باید بودجه هدفمند به دانشگاه‌ها اختصاص داده شود تا دانشگاه‌ها در تمامی موارد هدفمند عمل کنند. باید شرایطی را فراهم کنیم تا نخبگان کشورمان نخواهند ایران را ترک کنند. ما بهترین نیروهای علمی خود را در سال‌های اخیر از دست داده‌ایم و باید توجه داشت که نیروی انسانی بزرگترین ثروت یک کشور است و حرف اول را می‌زند.

متاسفانه طی چند سال اخیر بزرگترین ضربه را به کشور وارد کردیم و نتوانستیم نخبگان خود را جذب کنیم و سالانه هزاران نیروی خود را از دست دادیم.

*فارس: به نظر شما راه حل عدم خروج دانشجویان و نخبگان از کشور تا تحصیل آنان در دانشگاه‌های خارجی چیست؟ اکنون شاهد افزایش ظرفیت پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستیم اما هنوز درصد خروج دانشجویان و نخبگان در کشور پایین نیامده است.

- قربانی: به نظر من نه تنها درصد خروج دانشجویان و نخبگان از کشور پایین نیامده، بلکه افزایش هم یافته است. چندی پیش به عنوان نماینده رؤسای دانشگاه‌ها در مقابل رئیس جمهور سخنرانی کردم و در آنجا اشاره کردم که راه حل جلوگیری از خروج نخبگان از کشور فراهم کردن نیازهای تحقیقاتی آنان است.

یک دانشجوی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد ایرانی چرا باید کشورمان را ترک کند؟ آیا برای این ایران را ترک می‌کنند تا در کشورهای غربی بتوانند زندگی مادی بهتری داشته باشد یا اینکه نیازهای تحقیقاتی خود را برطرف کند؟ این دست از دانشجویان و نخبگان مشاهده می‌کنند در کشورمان نمی‌توانند نیازهای تحقیقاتی خود را برآورده کنند و چون می‌دانند دارای پتانسیل و ایده هستند به کشورهای دیگر عزیمت می‌کنند تا بتوانند نیازهای تحقیقاتی خود را برآورده کنند.

مجله نیوزویک در حدود ۳ سال پیش در مقاله‌ای اعلام کرد که دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در مقطع کارشناسی جزو بهترین‌ دانشگاه‌های دنیا هستند و در این مقاله تاکید شده است که این سه دانشگاه ایرانی حتی از دانشگاه‌های برکلی و استنفورد نیز برتر هستند. اما متأسفانه علی‌رغم داشتن چنین پتانسیلی نتوانسته‌ایم در سطوح تحصیلات تکمیلی سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشیم.

در حال حاضر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشورمان از نظر امکانات فوق‌العاده فقیرند و اساتید ما از نظر ایده‌پردازی ضعیف هستند چون دانشگاه‌ها با بخش صنعت ارتباط ندارند.

من هنوز بر روی صحبت‌های خود پافشاری می‌کنم و تأکید می‌کنم که اگر به بخش تحقیقات در دانشگاه‌ها ارزش گذاشته نشود و نیازهای کشور از مسیر دانشگاه طی نشود، قطعا دانشجوی ایرانی احساس مفید بودن نخواهد کرد و برای تحصیل و تحقیقات در کشور حضور نخواهد یافت.

همانطور که مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند، می‌توانیم مرجعیت علمی از دست رفته خود را بازپس بگیریم. اگر بتوانیم نیازهای نیروی انسانی، تحقیقاتی و تجهیزاتی دانشگاه‌ها را تأمین کنیم و در این مسیر هدفمند حرکت کنیم، می‌توانیم در عرض یک دهه به جایگاه اصلی خود برسیم.

* فارس: آیا هنوز هم کشورهای غربی قائل به این هستند که دانشگاه‌های معروف کشورمان در مقطع کارشناسی نسبت به سایر کشورهای دنیا برتر هستند؟

- قربانی: قطعا همین طور است. من فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه آمریکا هستم. اساتید دانشگاه‌های کشورمان عمدتاً برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور سفر کرده‌اند و بنابراین خبر از کیفیت مقطع کارشناسی کشورمان نسبت به سایر دانشگاه‌های جهان ندارند.

هنگامی که کیفیت مقطع کارشناسی دانشگاه‌های بزرگ ایران را با سایر کشورهای دنیا مقایسه می‌کنیم اصلا قابل قیاس نیستند و واقعا دانشگاه‌های بزرگ ایران در مقطع کارشناسی سرآمد هستند.

حیف است که نیروهای نخبه تربیت کنیم اما به راحتی و برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی آنان را در اختیار کشورهای غربی بگذاریم. ضربه بزرگتر از این نمی‌توان به یک کشور وارد کرد که این همه نخبه داشته باشیم و آنان را تا مقطع کارشناسی تربیت کنیم اما نتوانیم استفاده بهینه از آنان داشته باشیم و در نهایت این نخبگان را دو دستی تقدیم کشورهای دیگر کنیم.

* فارس: در پایان اگر مطالبی دارید، بفرمایید؟

- قربانی: امیدوارم مسئولان کشور قدر نیروهای نخبه را بدانند و بیش از این به دانشگاه‌ها اهمیت دهند و سعی کنند فقط مسائل علمی را در دانشگاه‌ها مطرح کنند تا به این وسیله بتوانیم نخبگان کشورمان را نگاه داریم.

اگر به خطا رفتی، از برگشتن واهمه نداشته باش./برگ در هنگام زوال می افتدمیوه در هنگام کمال می افتدبنگر که چگونه می افتی چون برگی زرد و یا سیبی سرخ.
۴
۳
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۴ مهر ۱۳۹۰, ۰۳:۴۶ ب.ظ
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
"مجله نیوزویک در حدود ۳ سال پیش در مقاله‌ای اعلام کرد که دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در مقطع کارشناسی جزو بهترین‌ دانشگاه‌های دنیا هستند و در این مقاله تاکید شده است که این سه دانشگاه ایرانی حتی از دانشگاه‌های برکلی و استنفورد نیز برتر هستند. "
اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ....
Smile)
Smile)))))))

.
.
.
.
.
من شب و روز درس می خونم تا پشت کنکــــــــــــور نمونم
( کنکور خدا لعنتت کنه تو دست و پاما بستی ، با غم و غصه و استرس چرا قلب منا شکستی)
۲
۲
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۴ مهر ۱۳۹۰, ۰۴:۰۱ ب.ظ
RE: شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
(۰۴ مهر ۱۳۹۰ ۰۳:۴۶ ب.ظ)lvlina_r نوشته شده توسط:  "مجله نیوزویک در حدود ۳ سال پیش در مقاله‌ای اعلام کرد که دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در مقطع کارشناسی جزو بهترین‌ دانشگاه‌های دنیا هستند و در این مقاله تاکید شده است که این سه دانشگاه ایرانی حتی از دانشگاه‌های برکلی و استنفورد نیز برتر هستند. "
اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ....
Smile)
Smile)))))))

به این میگن جک سال!!!
۴
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۴ مهر ۱۳۹۰, ۰۶:۱۲ ب.ظ
RE: شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
خدا شفا بده Angel
۳
۳
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۴ مهر ۱۳۹۰, ۰۷:۵۷ ب.ظ
RE: شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
آواز دهل شنیدن از دور خوش است ... Big Grin
۲
۲
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۵ مهر ۱۳۹۰, ۰۲:۰۱ ب.ظ
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
منبع:فارس نیوز Huh
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال:
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۱:۰۶ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۶ مهر ۱۳۹۰ ۰۱:۱۶ ق.ظ، توسط admin.)
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
البته من مطلبی که در مورد کارشناسی برق شریف گفته بودن رو خودم از نیوزویک خوندم. اما در مورد بقیه رشته‌ها و سایر دانشگاه‌ها هرگز چنینی چیزی بیان نشده. (توی مقاله اشاره‌ای به تهران و صنعتی اصفهان شده اما نه به ‌عنوان برترین رشته‌های کارشناسی)

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

من برم هر جای دنیا قلب من دست تو گیره
۰
۳
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: Fahrenheit
ارسال:
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۱:۴۰ ق.ظ
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
دانشگاه های ایران توی ۱۰۰۰ تا دانشگاه برتر هم نیستند. دانشگاه های درجه ۲-۳ بعصی کشورها هم بهتر از شریف ما هست. البته چون ما اینجا کنکور میدیم و رتبه ۱ پدر خودشو در میاره تا بره شریف خیال میکنه کجا رفته درصورتیکه مثلا تو اوکراین میتونی با خیال راحت همینجوری دانشگاهی بری که از شریف هم بهتره. معیارهای ما فرق میکنه که حبس شدیم تو همین کنکور خودمون
۵
۷
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۱۰
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۱:۰۲ ب.ظ
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
(۰۶ مهر ۱۳۹۰ ۰۱:۴۰ ق.ظ)مورتن نوشته شده توسط:  دانشگاه های ایران توی ۱۰۰۰ تا دانشگاه برتر هم نیستند.
دانشگاه تهران رتبه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ و دانشگاه شریف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هست. لطفا اطلاعات غلط به خورد خواننده ندهید. خیلی از کارشناسان همین رتبه‌ها رو هم واقعی نمی‌دونن و معتقد هستند که سطح دانشگاه‌های تهران و شریف در سطح ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هست. دلایل زیادی برای کاهش رنک یک دانشگاه وجود داره: کم بودن دانشجویان خارجی، کمبود فضای آموزشی، سرعت اینترنت و برخی مسائل سیاسی.
جالبه بدونید که اساتید دانشگاه شریف اون رو در سطح ۲۰ دانشگاه برتر دنیا می‌دونن. و همون مقاله هم چیزهای خیلی خیلی جالبی در مورد شریف نوشته که بد نیست مطالعه نمایید.

من برم هر جای دنیا قلب من دست تو گیره
۶
۲
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: parsaNA , banou , انرژی مثبت , Fahrenheit , - rasool - , alime , SarahArshad
ارسال: #۱۱
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۱:۲۷ ب.ظ
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
بحث امکانات دانشگاه و اینا یه چیزه و بحث سطح علمی دانشجوها و کیفیت اساتید یه بحث دیگه . خیلی از دوستام که الان دانشگاهای کانادا با رنک ۱۵۰ تا ۲۰۰ هستن خیلی درسا براشون راحته .

الهی و خلّاقی و حِرزی و مَوئلــی اِلیکَ لَدَی الاِعسارِو الیُسرِ اَفزَعُ
۱
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۱۲
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۴:۵۴ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۶ مهر ۱۳۹۰ ۰۵:۵۰ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
RE: شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
(۰۶ مهر ۱۳۹۰ ۰۱:۰۲ ب.ظ)admin نوشته شده توسط:  
(06 مهر ۱۳۹۰ ۰۱:۴۰ ق.ظ)مورتن نوشته شده توسط:  دانشگاه های ایران توی ۱۰۰۰ تا دانشگاه برتر هم نیستند.
دانشگاه تهران رتبه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ و دانشگاه شریف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هست. لطفا اطلاعات غلط به خورد خواننده ندهید. خیلی از کارشناسان همین رتبه‌ها رو هم واقعی نمی‌دونن و معتقد هستند که سطح دانشگاه‌های تهران و شریف در سطح ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هست. دلایل زیادی برای کاهش رنک یک دانشگاه وجود داره: کم بودن دانشجویان خارجی، کمبود فضای آموزشی، سرعت اینترنت و برخی مسائل سیاسی.
جالبه بدونید که اساتید دانشگاه شریف اون رو در سطح ۲۰ دانشگاه برتر دنیا می‌دونن. و همون مقاله هم چیزهای خیلی خیلی جالبی در مورد شریف نوشته که بد نیست مطالعه نمایید.
بسیاری از اساتید این دانشگاه‌ها فارغ التحصیل دانشگاه های خوب و با رنک بالا هستند.یه دلیل دیگه هم پذیرشی است که بسیاری از بچه های دانشگاه های ایران در دانشگاه های مطرح می گیرن پذیرش توی دانشگاه هایی مثل MIT یا استنفورد و یا دانشگاه های دیگه با رنک زیر ۱۰۰ کار کمی نیست.

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۰
۱
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۱۳
۰۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۶:۰۶ ب.ظ
شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
شریف در QS world university ranking در سال ۲۰۱۱‌، رنک ۶۰۱ در مجموع و رنک ۲۶۴ رو در مجموعه مهندسی داره.فکر کنم این یه رنکیگ معتبر باشه و با توجه به این که شرییف بیشتر مهندسیه رنک ۲۶۴ یه رنک خیلی خوبه اینم لینکش:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۱۴
۱۵ مهر ۱۳۹۰, ۰۱:۵۱ ق.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ ۰۱:۵۶ ق.ظ، توسط luna.)
RE: شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
در رنکینگ جدید ۲۰۱۱- ۲۰۱۲ شریف رتبه ۳۰۱- ۳۵۰ در کل رو داره که خیلی نسبت به سال گذشتش پیشرفت کرده.

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

سال پیش در همین رنکینگ ۴۰۰-۵۰۰ بود

to get something you've never had, you have to do something you've never done
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال: #۱۵
۱۵ مهر ۱۳۹۰, ۰۲:۵۱ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۵ مهر ۱۳۹۰ ۰۴:۱۰ ب.ظ، توسط barca.)
RE: شریف، تهران و صنعتی اصفهان برترین‌ دانشگاه‌های کارشناسی دنیا
(۰۴ مهر ۱۳۹۰ ۰۳:۳۵ ب.ظ)banou نوشته شده توسط:  ....
دانشگاه‌های تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در مقطع کارشناسی جزو بهترین‌ دانشگاه‌های دنیا هستند و حتی از دانشگاه‌های برکلی و استنفورد نیز برترند.
......

جک سال رو گفتند! تا همین جا از مصاحبه رو که بخونید کافیه!
استنفورد رو خوب اومد!
شاید منظورش استنفورد شعبه علی آباد کتول هست!!Big Grin


یه بار غضنفر کنکوردانشگاه آزاد میده حتی تو تکمیل ظرفیت مرحله n+1‌ام هم قبول نمیشه! آقا تصمیم میگره بره خارجه درس بخونه! میگه یه دانشگاه سطح پایین پیدا کنم که همون ترم اول ندازنم بیرون!
خلاصه این ور و بگرد اون ور و بگرد آخر یه جایی پیدا میکنه به اسم استنفورد هر چند که از دانشگاههای ایران پایین تره اما خوب از هیچی که بهتره! هر چی باشه این گوگولی از اون جا در اومده!....
تو همین حال و هوا بود که کاشف به عمل میاد اگه استنفورد می خواد پیشرفت کنه و با دانشگاههای ایران رقابت، باید کلاساش تک جنسیتی بشه!!
این غضنفر بیچاره ما هم انگار شانس نداره اونقدر پشیمون بود که چرا خوب درس نخونده تا تو همین دانشگاههای خودمون که خیلی هم از نظر علمی از اونا جلو هستن وهم جنبه کلاس دو جنسیتی رو دارن قبول بشه!
تا این جای داستان رو داشته باشید برای ادامه باید بریم تاپیک سرگرمی"ماجرای رفتن غضنفر به استنفورد!"

شجاعت، همیشه فریاد زدن نیست؛ گاهی صدای آرامی است که در انتهای روز می گوید : فردا دوباره تلاش خواهم کرد.
۴
۸
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  سوال در مورد صفحه بندی در سیستم عامل Azadam ۱ ۱,۵۶۹ ۱۳ دى ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴ ق.ظ
آخرین ارسال: Azadam
  استخدام در فنآوری اطلاعات خدمات حوزه علمیه قم oloom-ensani ۱۵ ۸,۸۹۴ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  مصاحبه امیرکبیر و علم و صنعت farzin_null ۰ ۲,۳۲۸ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: farzin_null
  دانشگاه های پزشکی رو برای رشته انفورماتیک چطوری اولویت بندی کنم ؟ mrpool ۷ ۸,۴۱۶ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ۰۱:۵۲ ق.ظ
آخرین ارسال: hossein1991
Rainbow ارشد هوش بهشتی یا نرم علم وصنعت aria_irani ۰ ۲,۳۹۷ ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ ۰۶:۵۶ ب.ظ
آخرین ارسال: aria_irani
  دانشگاه علم و صنعت و تربیت مدرس nazanin2020 ۶ ۴,۱۲۰ ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ ۰۳:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: nazanin2020
  همکار در حوزه speech recognition و برنامه نویسی اندروید pasargad7788 ۰ ۱,۹۸۶ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶ ب.ظ
آخرین ارسال: pasargad7788
  آخرین اخبار مربوط به مسابقات رباتیک کشوری javadjj ۲۴ ۲۱,۴۴۷ ۲۳ دى ۱۳۹۸ ۱۲:۵۶ ق.ظ
آخرین ارسال: marvelous
Smile دانلود فیلم های آموزش پایگاه داده-دکتر حق جو دانشگاه علم و صنعت ایران Bakhtabad ۱۹ ۲۹,۱۴۲ ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۰۸ ق.ظ
آخرین ارسال: keshvari9
  هوش شبانه امیرکبیر، روزانه علم و صنعت، مدرس یا بهشتی؟ یا الگوریتم تهران؟! free soul ۶ ۴,۵۰۰ ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹ ب.ظ
آخرین ارسال: kilookiloo

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close