زمان کنونی: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳, ۰۴:۲۲ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

تجربیاتی از مصاحبه ارگانهای دولتی

ارسال:
۱۷ خرداد ۱۳۹۲, ۱۲:۱۳ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ ۱۱:۰۵ ق.ظ، توسط - rasool -.)
تجربیاتی از مصاحبه ارگانهای دولتی
سلام دوستان
نکات و تجربیاتی در مورد مصاحبه حضوری دولتی دارم که سعی می کنم مختصر و مفید بنویسم. امیدوارم به درد حداقل یک نفر بخوره . (برخی از اون ها رو فکر می کنم که قبلا توی مانشت نوشته بودم)

۱- معمولا اونچه که در ادارات دولتی خیلی از کارشناسان کامپیوتر انتظار می ره بلد بودن کار پشتیبانی شبکه و عیب یابی نرم افزاری و سخت افزاری سیستم ها و کامپیوترهاست. یعنی اگه فلان عیب در فلان قسمت شبکه یا فلان کامپیوتر اتفاق بیفته باید رفعش کنی. البته تسلط بر موارد دیگه (برنامه نویسی اپلیکیشن و وب) هم امتیاز محسوب می شه. هر چند که باید بگم یه جورایی باید از همه چیز سر در بیارید. خصوصا وقتی تازه می ری سر کار توجه همه سمت تو هستش .
باید بهترین باشی ...

۲- سعی کنید قبلش حتما یک رزومه ی خوب واسه خودتون نوشته باشید . (به فارسی و انگلیسی)(روش نوشتن رزومه خوب هم در اینترنت و ... یافت می شه) ( مشخصات ، سوابق ، کارهایی که توی اون زمینه انجام دادید و ...) البته رزومه ی واقعی .
در رزومه ی خود هر کار و گواهینامه و ... علمی و آموزشی و عملی کوچکی هم که دارید لحاظ کنید.
خلاصه هر چی داری بنویس ضرر نمی کنی ...

۳- در اون رشته ی شغلی مورد نظر سعی کنید تا روز مصاحبه تسلط کافی رو پیدا کنید. و حداقل سعی کنید اطلاعاتی انتزاعی در اون رابطه داشته باشید. اینترنت ، کتاب ها و ... می تونن در این رابطه کمکتون کنند. به عبارتی شما نباید کم بیارید. سعی کنید در مقابل سوالی که می پرسه سکوت نکنید و بالاخره چیزی (هر چند کوچک) برای گفتن داشته باشید.
پس مطالعه مطالعه مطالعه کنید که خود علم و اطلاعات قدرت و اعتماد به نفس میاره.

۴- اگه سوالی پرسیدند شما همون رو جواب بدید(بصورت کلی و درست ). یعنی لازم نیست (و نباید) در موضوعی که او پرسیده و شما تسلط ندارید ، وارد جزئیات بشید. بلکه سعی کنید پاسخی انتزاعی و درست بدهید.
البته اگه در مورد چیزی واقعا تسلط دارید اونوقت می تونید یه جوری موضوع رو بشکافید که طرف مقابل رو شگفت زده کنید ... (هر چند که باید اعتدال رو نگه دارید)

۵- زبان انگلیسی خودتون رو قوی کنید. خیلی جاها براشون مهمه. یه جایی رفته بودم یکی از مراحلش مکالمه زبان بود یعنی ایشون (مسئول زبان) از شما در مورد مسائلی می پرسید و شما باید پاسخ می دادید (هر چند که سوالاتش تقریبا ساده بود)

۶- اگه از در رفتید داخل و با ده پانزده نفر مواجه شدید که همه دارن شما رو نگاه می کنند و حالا هر کسی می خواد در مورد یه چیزی از شما سوال کنه اصلا نگران نباشید. استرس و ... رو بگذارید کنار. کافیه شما خودتون باشید. بی خیال باشید ...و خیالتون راحت باشه که اونا هیچ کاره اند و اصل کار اون بالاست.
اصلا فکر کنید شما یک ماشین غلطک هستید و میخواید از روی اونجا رد بشید Smile ...

۷- در مصاحبه هم اونچه که بیشتر مدنظره : شبکه و عیب یابی سیستم + پایگاه داده ها و sql + آشنایی با syntax یک زبان برنامه نویسی که البته زیاد وارد مسائل جزئی نمی شن و بیشتر الگوریتمش مدنظره تا زبان. مثلا می گن برنامه ای به هر زبانی که خواستی بنویس که فلان کار رو بکنه + اطلاعات انتزاعی در حوزه کامپیوتر و دید داشتن (حداقل یه دید کلی ) روی موارد مختلف (مثلا html چیه - asp چیه - php چیه - برنامه نویسی شی گرا و سه لایه چیه و ... )

۸- سعی کنید لباس و ظاهر ساده ، مرتب و معمولی باشه. (و ترجیحا متناسب با اون شغل و محل کار).
یه جورایی باید فکر کنید که دارید می روید خواستگاری! Smile

۹- تا می تونید راجع به نوع فعالیت آن سازمان یا شرکت اطلاعات بدست بیاورید و بفهمید چیکار می کنن (اگه سایت داره برید به سایتش و در باره اش اطلاعات بگیرید) چون داشتن اطلاعات راجع به اون سازمان خیلی مهمه . به احتمال قوی یکی از سوالاتشون اینه که درباره ما چی می دونید و چی فکر می کنید. و چرا میخواید بیاید اینجا.

۱۰- ممکنه بپرسند : کمی راجع به خودتان صحبت کنید ؟ یا بیشتر خودتان را معرفی کنید؟

اینجا منظور این نیست که از خاطرات بچگی خودتون تعریف کنید Smile و یا اینکه چه می دونم از کارهای متفرقه که تو دانشگاه می کردید بگید بلکه شما تنها در مدت ماکزیمم ۲ دقیقه خیلی شمرده و روشن خودتون رو معرفی می کنید و درباره آن سوابق وخلاقیتهای که در گذشته بکار برده اید و آنها مرتبط با موضوع فعالیت آن شرکت و موسسه می باشد صحبت می کنید. پس دقت کنید کلا ۲ دقیقه حرف بزنید ، شمرده و با صدای واضح حرف بزنید،سوابق و یا احیانا تجربیات تان می بایستی در ارتباط با موضوع کار باشد.
خلاصه اینکه منظور مصاحبه کننده از این سوال این است که بفهمه شما چقدر با موضوع کار آشنایی دارید و می شه روی شما حساب کرد یا نه .

۱۱- ممکنه بپرسند : ویژگی منحصر بفرد شما چیست ؟ ویژگی مثبت و منفی .
برنگردید بگید خوش تیپ یا قد بلند خلاصه با جوابهای خودخواهانه خودتون رو خراب نکنید.بلکه با جوابهای متواضعانه خودتون رو نشون بدید مثلا بگید جدی،سخت کوش، علاقه مند به کار سیستمی و.. لذا صادقانه یکی از ویژگی های مثبتی که متناسب با اون کار هم هستش (و خیلی بی ربط نیست )رو می تونید بگید.

اگه اصرار کردن که خصوصیت منفی خودتون رو بگید طفره برید و بگید بقیه باید بگن یا مثلا از این خصوصیات مثبت منفی مثل آدمی که زیاد یادداشت بر میداره یا مثلا اطرافیان می گن که ... از این جور جوابا.
همچنین در مورد خصوصیت منفی می تونید اینطوری جواب بدید که یکی از خصوصیات مثبت خودتون رو که بعضیا خوششون نمیاد رو بعنوان صفت منفی به مصاحبه کننده تحویل بدید . چی گفتم??!!! Smile
مثلا اگه شما اهل مطالعه هستید و برخی اطرافیان خوششون نمیاد . می تونید در مصاحبه بگید که من آدم اهل مطالعه ای هستم که برخیا فکر می کنند خوب نیست.

۱۲ - تو مصاحبه معمولا برای شما راجع به کار شرح می دهند و آخرش می گن سوالی ندارید یا بدون توضیح می گن سوالی ندارید سریع جواب ندید حقوقش چقدره یا ساعت کاریش چیه یا مزایاش چیه (یه نفر پرسیده بود ناهار هم می دن؟!!! Smile )
در واقع منظورشون اینه که راجع به کار سوال کنید با اینکار شما هم نشون می دهید که تو کار مسلط هستید هم نشون می دهید که به کار علاقه مند هستید.

۱۳- وقتی راجع به کار دارند براتون توضیح می دن سعی کنید که دفترچه یاداشت تون جلوتون باشه و سعی کنید یه چیزایی رو یاداشت کنید این خیلی نمای خوبی داره و نشون می ده که چقدر جدی هستید. پس یه دفترچه یا سررسید و خودکار همراه داشته باشید . ضمن اینکه سعی کنید کیفتون هم همراهتون باشه.

۱۴- ممکنه بپرسند : چرا کار قبلی تون رو ترک کردید. اینجا باید طوری جواب بدید که به طرف بفهمونید که شما نقشی نداشتید . مثلا بگید چه می دونم تعدیل نیرو به خاطر وضع بد بازار. پایان پروژه،انحلال شرکت، اختلاف بین سهام داران از این چیزا بگید تو مصاحبه سعی کنید از مدیرای قبلی تون تعریف و تمجید کنید (دروغ نگید بلکه نیمه ی پر لیوان رو ببینید ) مثلا بگید من خیلی چیزا از شون یاد گرفتم یا تجربه خیلی باارزشی بود این نشون می ده که شما آدمی هستید که با بالا دستی ها می تونه ارتباط موثری برقرار کنه.

۱۵- ممکنه بپرسند : اگه مشکلی رو در بالادستی یا همکار خود ببینید چیکار می کنید؟ اینجا بیشتر اون چیزی که مدنظرشون هستش
اینه که بگید ابتدا مسئله رو با خودش در میون می گذارم و تذکر می دم بهش. اگه قبول نکرد به مقام بالاتر از اون اطلاع می دم. و ...
.
.
.
و می تونید ادامه بدید که اگر هیچیک از مراحل بالا هم جواب نداد و با مسئله نا حقی روبرو بشم و هیچکس هم رسیدگی نکنه و ... ممکنه اونوقت خودم از سازمان بیام بیرون.
(بیشتر میخوان بدونن که سلسله مراتب برای شما مهمه )

۱۶- وقتی برای شغلی به مصاحبه فنی میروید سعی کنید علاوه از اصطلاحات آکادمیک با اصطلاحات کوچه بازاری اون بحث هم آشنا باشید. این خیلی مهمه. این تسلط شما رو نشون می ده.

۱۷- ممکنه بپرسند که دوست دارید با شما چه رفتاری بشه؟ می تونید بگید که دوست دارم با من مثل یک انسان برخورد بشه و نه یک برده یا ماشین. دوست دارم علاوه از کار به سایر ابعاد زندگی من هم اهمیت داده بشه. برعکسش هم همین طور .

۱۸- منتظر هرگونه سوالی باشید! سعی کنید دایره ی اطلاعاتی شما وسیع باشه.

۱۹- از مسائل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... روز هم ممکنه بپرسند.

۲۰- ممکنه بپرسند که چه ایده ای دارید ؟ پس چند تا ایده ی خوب و مناسب توی ذهنتون باشه.

۲۱- معمولا یه نفرشون سوال روانشناسی می کنه. در این مورد شما فکر کن که شما روانشناس هستید و اون اومده پیش شما Smile پس حسابی روانشناختی ش کنید Smile با جواب های حساب شده و منطقی خود کولاک کنید ...

۲۲- چرا باید وارد بحثی بشی که اون نخواسته؟! پس اگه اسمتون رو پرسید بگید اما لازم نیست دیگه فامیلیتون رو بگید چون نپرسیده.
به این می گن امنیت اطلاعات Smile ...

۲۳- این تاپیک هم اون زمان برای من مفید بود :
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


۲۴- صداقت و توکل بر خدا رو در مراحل استخدام فراموش نکن. که یه جورایی باید بگم اصل کاری اونه و بقیه همه وسیله اند.
خلاصه میخوام بگم همه جوره تلاشتو بکن اما نتیجه رو بسپر به اون.

فعلا ...


شاد و موفق باشید
good-wishes، در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۲ ۰۸:۱۳ ب.ظ برای این مطلب یک پانوشت گذاشته است:

این ارسال شما در قالب تاپیک دیگری بود . برای اینکه افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند در قالب یک تاپیک گنجانده شد



Live in such a way that those who know you but
don't know God will come to know God because they know you

۸
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: انرژی مثبت , mosadatta , nina69 , it866 , alime , naimeh , sahar121 , s.sadri , Aurora , baran , good-wishes , Parva , erkin , amvag , taha_k , FAM , ali niyazi , honey4 , sss , haveking , uniquegirl


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  امریه ارگان های دولتی it_man ۰ ۵۱۶ ۰۸ دى ۱۴۰۱ ۰۱:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: it_man
  مصاحبه با رتبه ۵۱ آی تی و تجارت و ۷۷ شبکه و امنیت Rehe1994 ۵ ۶,۲۶۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۳:۵۵ ب.ظ
آخرین ارسال: arashi300
  کمک فوری برای مصاحبه استخدامی رشته هنراموزی کامپیوتر hamide.m ۳ ۳,۹۳۹ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۳۰ ب.ظ
آخرین ارسال: SetareSokhanrani
  مصاحبه امیرکبیر و علم و صنعت farzin_null ۰ ۲,۲۸۶ ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۷ ب.ظ
آخرین ارسال: farzin_null
  انتخاب رشته و مصاحبه دکترا هوش مصنوعی۱۴۰۰ ۱neda ۴ ۳,۵۱۶ ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: cpt.mazi
  حل تمرین شدن و مصاحبه دکتری siiib70 ۱ ۳,۲۱۲ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲ ب.ظ
آخرین ارسال: hmaryam567
Smile مصاحبه با رتبه ۱۹ امنیت و شبکه pouya47 ۲۴ ۲۲,۲۹۰ ۰۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۵:۵۲ ب.ظ
آخرین ارسال: saharitst
  مصاحبه دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی Happiness.72 ۹۸ ۱۰۸,۴۱۶ ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ۰۵:۰۵ ب.ظ
آخرین ارسال: Ali001100
  اعتراض به حدنصاب دعوت به مصاحبه دکتری q88lp ۱ ۲,۲۷۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵ ب.ظ
آخرین ارسال: Rezaja
  مصاحبه جذب مدرس دانشگاه علمی و کاربردی shakiba.70 ۰ ۲,۱۹۲ ۱۹ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: shakiba.70

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close