زمان کنونی: ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۵:۳۶ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

شهید دکتر مصطفی چمران

ارسال:
۳۱ خرداد ۱۳۹۱, ۰۹:۵۶ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۱ تیر ۱۳۹۱ ۰۴:۴۹ ب.ظ، توسط Xilinx.)
شهید دکتر مصطفی چمران
یادداشت هاى امریکا، اوایل تابستان ۱۹۵۹

من تصمیم دارم که از این به بعد آدم خوبى باشم، دست از گناهان بشویم، قلب خود را یکسره تسلیم خدا کنم، از دنیا و مافیها چشم بپوشم. تنها، آرى تنها لذت خویش را در آبِ دیده قرار دهم. من روزگار کودکى خود را در بزرگوارى و شرف و زهد و تقوى سپرى کرده ام. من آدم خوبى بوده ام، باید تصمیم بگیرم که من بعد نیز خود را عوض کنم.

حوادث روزگار آدمى را پخته مى کند. حتى گناهان مانند آتشى آدمى را مى سوزاند.
------------------------------------------------
قسمتی از دست نوشته های دکتر چمران در لبنان:
سال ۱۹۶۰

اى غم سلام آتشین من به تو، درود قلبى من به تو، جان من فداى تو.

تو اى غم بیا هم دم همیشگى من باش. بیا که مصاحبت تو براى من کافى است. بیا که مى سوزم، بیا که بغض حلقومم را مى فشرد، بیا که اشک تقدیمت کنم، بیا که قلب خود را در پایت افکنم.

اى غم بیا که دلم گرفته، روحم پژمرده، قلبم شکسته و کاسه صبرم لبریز شده، بیا و گره هاى مرا بگشا، بیا و از جهان آزادم کن، بیا که به وجودت سخت محتاجم.

اى غم، در دوران زندگى ام بیش تر از هرکس مصاحبم بوده اى، بیش تر از هرکس با تو سخن گفته ام و تو بیش از هر کس به من پاسخ مثبت داده اى. اکنون بیا که مى خواهم تو را براى همیشه بر قلب خود بفشرم و در آغوشت فرو روم، بیا که دوستى بهتر از تو سراغ ندارم، بیا که تو مرا مى خواهى و من تو را مى طلبم، بیا که کشتى مواج تو در دریاى دل من جا دارد و تو مى توانى به آزادى در آن پرواز کنى.
-------------------------------------------------
۱۲ مى ۱۹۶۱

خدایا خسته و وامانده ام، دیگر رمقى ندارم، صبر و حوصله ام پایان یافته، زندگى در نظرم سخت و ملالت بار است; مى خواهم از همه فرار کنم، مى خواهم به کنج عزلت بگریزم. آه دلم گرفته، در زیر بار فشار خرد شده ام.

خدایا به سوى تو مى آیم و از تو کمک مى خواهم، جز تو دادرسى و پناه گاهى ندارم، بگذار فقط تو بدانى، فقط تو از ضمیر من آگاه باشى. اشک دیدگان خود را به تو تسلیم مى کنم.

خدایا کمکم کن، ماه هاست که کم تر به سوى تو آمده ام، بیش تر اوقاتم صرف دیگران شده.

خدایا عفوم کن. از علم و دانش، کار و کوشش، از دنیا و مافیها، از همه دوستان، از معلم و مدرسه، از زمین و آسمان خسته و سیر شده ام.

خدایا خوش دارم مدتى در گوشه خلوتى فقط با تو بگذرانم. فقط اشک بریزم، فقط ناله کنم و فشارها و عقده هاى درونى ام را خالى کنم.

اى غم، اى دوست قدیمى من، سلام بر تو، بیا که دلم به خاطرت مى تپد. اى خداى بزرگ، معنى زندگى را نمى فهمم. چیزهایى که براى دیگران لذت بخش است، مرا خسته مى کند. اصلاً دلم از همه چیز سیر شده است، حتى از خوشى و لذت متنفرم. چیزهایى که دیگران به دنبال آن مى دوند، من از آن مى گریزم، فقط یک فرشته آسمانى است که همیشه بر قلب و جان من سایه مى افکند. هیچ گاه مرا خسته نمى کند. فقط یک دوست قدیمى است که از اول عمر با او آشنا شده ام و هنوز از مجالست با او لذت مى برم.

فقط یک شربت شیرین، یک نور فروزنده و یک نغمه دلنواز وجود دارد که براى همیشه مفرح است و آن دوست قدیمى من غم است.
----------------------------------------------------------------------------
روزی که مصطفی به خواستگاری‌اش آمد مامان به او گفت: «شما می‌دانید این دختر که می‌خواهید با او ازدواج کنید چطور دختری است؟ این صبح‌ها که از خواب بلند می‌شود هنوز رفته که صورتش را بشوید و مسواک بزند کسی تختش را مرتب کرده لیوان شیرش را جلو در اتاقش آورده و قهوه آماده کرده‌اند. شما نمی‌توانید با مثل این دختر زندگی کنید، نمی‌توانید برایش مستخدم بیاورید اینطور که در خانه‌اش هست». مصطفی خیلی آرام اینها را گوش داد و گفت: «من نمی‌توانم برایش مستخدم بیاورم، اما قول می‌دهم تا زنده‌ام، وقتی بیدار شد، تختش را مرتب کنم و لیوان شیر و قهوه را روی سینی بیاورم دم تخت» و تا شهید شد، اینطور بود. حتی وقت‌هایی که در خانه نبودیم در اهواز در جبهه اصرار می‌کرد خودش تخت را مرتب کند. می‌رفت شیر می‌آورد خودش قهوه نمی‌خورد ولی می‌دانست ما لبنانی‌ها عادت داریم، درست می‌کرد.
-----------------------------------------------------------------------------



( فوریه ۱۹۷۸)

آرزو داشتم که در معرکه هاى سخت و طوفانزاى حوادث، در نبرد مـرگ و زندگـــى بیـن حـق و باطـل، پرچـم خــونین حسیــن را به دوش بکـشـم و با فـداکـردن هسـتـى خــود یک حلقه به زنجیر دراز شهداى راه حق بیفزایم و انسانیت را یک قدم به کمال نزدیکتر کنم .

چه زیباست توکل به خداکردن و در میان طوفانها با اطمینان قلب پرواز نمودن و در عمق گردابهاى خطرناک عاشقانه غوطهخوردن، و در معرکه حیــات و ممات بىپروا به آغــوش شــــــــــهادت رفتن و در قربانگاه عشق همه وجود خود را به قربانى خـــدا دادن، و از همه چیز خود گذشتن و به آزادى مطلق رسیدن.
چه زیباست در راه معشوق، تحمل درد و رنج کردن، زیر سنگهاى آسیاب حیات خردشدن، در دریاى غم فرورفتن، بهخاطر حق متهم شدن، و نفرین و لعنت شنیدن، و از همه جا رانده و از همه کس مطرود شدن.
چه زیباست که به ارزشهاى خدایى ملتزم ماندن و به خاطر خدا رنج بردن و به خاطر حق پافشارى کردن و زیاندیدن، و از همه چیز خود صرفنظر کردن و فقط و فقط به خدا اندیشیدن و به سوى خدا رفتن.
چه زیباست شمعشدن و سوختن و راه را روشن کردن و کفر و جهل را به مبارزه طلبیدن و هیولاى ظلمت را به زانو درآوردن و وجود خود را شرط اساسى براى پیروزى نور بر ظلمت کردن.
چه زیباست که فقط با خداماندن و از همه عالم بریدن، مطرود همه مردمشدن، بهکلى تنهاماندن و هیچ پناهگاهى جز خدانداشتن و بهکلى از همه جا و همه کس ناامید شدن و هیچ امیدى و آرزویى و روزنه نورى جز خدا نداشتن.
چه زیباست مرگ را در آغوش کشیدن و به ملاقات خدا شتافتن، و بر همه مظاهر وجود مسلط شدن، و بر همه عالم و قوانین دنیا حکومتکردن و جبر تاریخ را به خاک کشیدن، و مسیر تاریخ را دگرگون کردن، و شیطان قوىپنجه و سختجان را شکست دادن، و زیبایى انسان را در بزرگترین تجلى تکاملى خود نشان دادن.


مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.

تحمل مشقت به امید آسایش بهتر از آسایشی است که سختی به دنبال دارد.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: fatima1537 , Parva , انرژی مثبت , one hacker alone , ماه بانو
ارسال:
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲, ۰۳:۱۲ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۳:۱۴ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
شهید دکتر مصطفی چمران
بخش از بیوگرافی این مرد بزرگ :

مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در خیابان پانزده خرداد تهران، بازار آهنگرها، محله سرپولک به دنیا آمد.

به سال ۱۳۳۲ با رتبه ۱۵ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۳۳۶ یک سال را به تدریس در دانشکدهٔ فنی پرداخت.

او در تمام دوران تحصیل شاگرد اول بود و از استاد خود مهدی بازرگان نمره بیست و دو (۲۲) را در درس ترمودینامیک دریافت کرد. چمران در ریاضیات و هندسه، آنقدر توانا بود که حریفی نداشت. در درس‌های آن روز رایانه آنالوگ، جزو مهم ترین و سخت ترین درس ها بود که چمران از آن هم نمره ۲۰ گرفت.

چمران با بورس شاگرد اولی در دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دوره‌های کارشناسی ارشد (رشته الکتریسیته) در دانشگاه تگزاس A&M و دکتری (رشته فیزیک پلاسما و الکترونیک) در دانشگاه برکلی تحصیل نمود.

چمران در یکی از موسسات پژوهشی بزرگ آمریکایی به نام بل استخدام و تا تیرماه ۱۳۴۴ (۱۹۶۷) که به همراه دوستانش به خاورمیانه رفت، در این شرکت فعالیت داشت.

وی پیش از انقلاب ۵۷ انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد، سپس به لبنان می‌رود و در آن جا به همراه امام موسی صدر سازمان امل را تشکیل می‌دهند. با انقلاب در ایران وی پس از ۲۱ سال به ایران باز می‌گردد و پس از آموزش نیروهای سپاه، از سوی مهندس بازرگان به معاونت نخست‌وزیری دولت موقت در امور انقلاب منصوب می‌شود. بعد از موفقیت در پاوه آیت الله خمینی مسئولیت وزارت دفاع را به وی می‌سپارد. از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به نمایندگی تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده روح‌الله خمینی در شورای عالی دفاع اشاره کرد.

با شروع جنگ به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نا منظم را بنیان گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در سی و یک ام خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش کشته شد

منبع : ویکی پدیا

و چه مردانی بزرگی بودند که قدرشون رو کسی ندونست و هیچ گاه دنیا رو منزلگاه ابدی ندونستند و حتی مدارج بالای علمی هم نتونست اونا رو از خدمت باز داره.
یادشون گرامی و روحشون شاد و با اولیالله محشور باشند.

عشق صیدیست که تیرت به خطا هم برود/لذتش کنج دلت تا به ابد خواهد ماند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس‌گزاری شده توسط: sir_ams , Xilinx , didar , LORD0098 , ماه بانو


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  دانلود جزوه شناسایی آماری الگو دکتر بیگی Jooybari ۲۲ ۲۱,۸۳۶ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۵۰ ب.ظ
آخرین ارسال: studentstar
  فایل تصویری پایگاه داده پیشرفته دکتر حق جو yaser.b ۱۹ ۱۶,۵۲۲ ۲۷ دى ۱۴۰۱ ۰۸:۳۴ ق.ظ
آخرین ارسال: zahrazahra54
  جزوه اسکن شده " سیستم های توزیع شده " دکتر پدرام arash691 ۸ ۱۴,۲۲۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ۰۲:۵۵ ق.ظ
آخرین ارسال: negarrah
  [دانلود] جزوه و صدای نظریه زبانها، دکتر کارگهی هاتف ۱۰۷ ۸۵,۴۰۳ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۲۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Avzr
  دانشجوی قرآن کاوی رایانشی دانشگاه شهید بهشتی vosough ۱ ۳,۶۲۹ ۱۰ دى ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  درخواست جزوه زبان تخصصی دکتر مظفری commasoud ۲۵ ۲۱,۱۸۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ۰۳:۰۷ ب.ظ
آخرین ارسال: miss meri
  [دانلود]کتاب مبانی ریاضی دکتر ابراهیمی و دکتر محمودی از دانشگاه شهید بهشتی انرژی مثبت ۶ ۱۷,۱۶۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ۰۱:۲۲ ق.ظ
آخرین ارسال: sayeh.na
  درخواست فیلم نکته تست نظریه دکتر کارگهی juyaye danesh ۰ ۱,۸۳۶ ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ۰۱:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: juyaye danesh
  دانلود وویس درس سیستم های توزیعی دکتر پدرام x86 ۴۴ ۳۹,۵۵۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: محسن افضلی
  سیستم های عامل(دکتر نقیب زاده) y.zare64 ۵ ۹,۱۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ۰۸:۵۱ ب.ظ
آخرین ارسال: slayermind

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close