زمان کنونی: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳, ۰۷:۲۳ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

آخرین وضعیت سند جامع فناوری اطلاعات کشور

ارسال:
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۰۷:۵۹ ب.ظ
آخرین وضعیت سند جامع فناوری اطلاعات کشور
آخرین وضعیت سند جامع فناوری اطلاعات کشور

مرجع : خبرگزاری مهر پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۳

ایتنا - حکیم جوادی: فرقی نمی‌کند این سند راهبردی از چه کانالی درحال بازنگری است بلکه مهم این است که این نظام باردیگر احیا و با مصوبه دولت به دستگاه‌ها ابلاغ و اجرایی شود.


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از احتمال بازنگری سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور خبرداد و گفت: مسئولیت تدوین اسناد راهبردی فناوری اطلاعات امروز برعهده کارگروه مدیریت فاوا است.

به گزارش ایتنا از مهر، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دولت نهم برنامه‌ریزی کلان توسعه فناوری اطلاعات کشور را در دستور کار قرار داد و با تلاش سازمان فناوری اطلاعات ایران طرح "تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات کشور" را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیشنهاد کرد که این موضوع بعد از بررسی کارشناسی طی موافقتنامه‌ای به امضای طرفین(وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی) رسید.

در آن زمان این موافقتنامه شامل پنج پروژه اصلی تدوین طرح کلان فناوری اطلاعات، تدوین برنامه اجرایی وظایف وزارت در حوزه امنیت(افتا)، ایجاد بانک اطلاعاتی وضعیت فناوری اطلاعات، تدوین چارچوب کاربردهای فناوری اطلاعات در کشور و تهیه و پیش نویس لوایح و مقررات حقوقی بود که هر کدام حاوی زیربخش‌های مختلف بود که شورای عالی فناوری اطلاعات مسئولیت تدوین آن را بر عهده گرفت.

متولیان تدوین پیش‌نویس نظام جامع فناوری اطلاعات کشور پیش‌بینی می‌کردند که مطابق با این سند در فاز دوم تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات کشور، اقدامات و راهکارهای متولیان مربوطه و شاخص‌های توسعه در قالب برنامه عملیاتی کلان فناوری اطلاعات کشور تدوین و تصویب شود و با اجرای دقیق آن توسعه فناوری اطلاعات در کشور به صورت نظام‌مند شتاب شایان توجه پیدا کرده و بتواند ایران را به اهداف چشم‌انداز ۲۰ساله نظام برساند اما شواهد نشان می‌دهد این سند تنها در حد یک پیش‌نویس تدوین شد و هیچ گاه وارد فاز دوم و اجرا نشد.

علی حکیم جوادی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور در گفت‌وگو با مهر در مورد آخرین وضعیت نظام جامع فناوری اطلاعات اظهار داشت: احتمال دارد این سند بخواهد بار دیگر مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسئولیت تدوین اسناد راهبردی فناوری اطلاعات امروز برعهده کارگروه مدیریت فاوا است تصریح کرد: چنانچه به لحاظ کارشناسی این کارگروه نیازمند نیروی متخصص باشد قطعا ما کمک خواهیم کرد و تمامی تلاش صورت می گیرد که این لایحه بار دیگر به جریان بیفتد؛ اما از آنجایی که کارگروه مدیریت فاوا در این دوره فعالیت خوب و جدی خود را شروع کرده و کمیته‌های تخصصی دارد لزومی بر فعالیت شورای‌ عالی فناوری اطلاعات و به موازات آن کار کردن نیست و به نوعی اتلاف منابع خواهد بود.
حکیم جوادی به مهر گفت: فرقی نمی‌کند این سند راهبردی از چه کانالی درحال بازنگری است بلکه مهم این است که این نظام باردیگر احیا و با مصوبه دولت به دستگاه‌ها ابلاغ و اجرایی شود.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور در مورد ضرورت احیای دوباره نظام جامع فناوری اطلاعات با توجه به تشکیل شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی بر موضوعات کلان در حوزه فناوری اطلاعات سیاست‌گذاری خواهد کرد و به نظر نمی‌رسد به این طرح با این جزییات ورود کند؛ دغدغه نخست این شورا به دلیل حضور رؤسای سه قوه و نیز حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری در ارتباط با موضوعات کلان این عرصه خواهد بود و به طور قطع می‌تواند بسیاری از مشکلات هماهنگی را در حوزه فناوری اطلاعات برطرف کند.

به گفته معاون وزیر ارتباطات سند جامع فناوری اطلاعات کشور باید از سوی مجموعه‌های مجری طرح عملیاتی شود و جایگاه شورای عالی فضای مجازی بسیار بالاتر از آن است که وارد مسایل اجرایی کشور شود.

پیش‌نویس سند راهبردی، نظام جامع فناوری اطلاعات در هفت حوزه راهبردی، ۲۹ راهبرد و ۱۳۳ راهکار تهیه و تنظیم شده بود که تدوین کنندگان این سند رویکرد تهیه آن را "ایجاد جریانی پرشتاب و باسرعت برای پر کردن فاصله فناوری اطلاعات کشور با کشورهای صنعتی از طریق توسعه و تعمیق دانش پایه ملی و دستیابی به سهم مناسب خدمات و کالاهای فناوری از بازار جهانی و تامین نیازهای اجتماعی جامعه پویا و متحول ایران اسلامی" می‌دانستند.

درد من حصار برکه نیست ، درد من زیستن با ماهیانیست که فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده
۲
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: yaali , alireza_it


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  دانلود سوالات تخصصی گرایش فناوری اطلاعات آزمون دکتری ۹۱(کد ۲۳۵۸) Lonely Palm ۲ ۵,۸۶۳ ۲۶ دى ۱۴۰۲ ۰۲:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: bijibuji
Big Grin اطلاعات در مورد دانشگاه تهران (پردیس فارابی) mehRUN ۲ ۴,۳۱۷ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ۰۱:۴۱ ب.ظ
آخرین ارسال: eng.behnam
  اطلاعات راجع به سیستمهای حضور و غیاب Fingerprint ۱ ۱,۵۵۸ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۱۴ ب.ظ
آخرین ارسال: Fingerprint
  کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات ۱۴۰۱ tablighjonoub ۰ ۱,۴۲۸ ۰۱ دى ۱۴۰۰ ۰۸:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: tablighjonoub
  منابع برای دکترا -مهندسی فناوری اطلاعات sarit ۱ ۳,۳۲۷ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۴ ق.ظ
آخرین ارسال: pouya47
  استخدام در فنآوری اطلاعات خدمات حوزه علمیه قم oloom-ensani ۱۵ ۸,۶۹۱ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۰۴:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: oloom-ensani
  فناوری اطلاعات پزشکی چیست ؟ mahan najafi ۹ ۱۷,۶۸۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: bahador567
  مصاحبه دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی Happiness.72 ۹۸ ۱۰۸,۴۲۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ۰۵:۰۵ ب.ظ
آخرین ارسال: Ali001100
  آخرین کتابی که مطالعه کردین چی بود؟ mohammad_1366 ۳۵۳ ۱۳۰,۰۱۹ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: diligent
  دانلود آموزش تصویری کلاس درس نظریه اطلاعات و کدینگ دانشگاه فردوسی jazana ۵ ۶,۵۳۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۰ ق.ظ
آخرین ارسال: hosein92

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close