زمان کنونی: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳, ۱۰:۰۲ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

نظریه ی شش درجه جدایی(۶/۱۲/۹۰)

ارسال:
۰۶ اسفند ۱۳۹۰, ۰۸:۵۷ ب.ظ (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۳۷ ب.ظ، توسط انرژی مثبت.)
Star نظریه ی شش درجه جدایی(۶/۱۲/۹۰)
اگر فاصله فرد را از تمام افرادی که مستقیما می‌شناسد یک گام فرض کنیم و این فاصله را برای تمام افرادی که با یک نفر واسط با آن آشنایی دارد دو گام در نظر بگیریم آن وقت میانگین فاصله هر دو نفر در کره زمین ۶ گام است.

حدود هشتاد سال پیش، یک نویسنده مجارستانی به نام Frigyes Karinthy نظریه شش درجه جدایی " of separation" را مطرح کرد. البته در آن زمان نه کسی این نظریه را قبول کرد و نه خودش آن را جدی گرفت.

اما سال‌ها بعد یک جامعه شناس آمریکایی به نام استنلی میل‌گرام با ارائه نظریه دنیای کوچک "small world" سعی کرد تا همان مفهوم را برساند.

استنلی میل‌گرام به دنبال پاسخی برای چگونگی ارتباط افراد با یکدیگر بود. او می‌خواست بداند که ارتباط انسان‌ها یک ارتباط یک به یک است یا به در شبکه‌ای محدود روابط شکل می‌گیرد.

او برای رسیدن به مکانیزم روابط انسانی دست به یک آزمایش زد. ١۶٠ پاکت آماده کرد و برای ١۶٠ نفر که در ایالت نبراسکا زندگی می کردند فرستاد و از آنان خواست که به هر طریق که صلاح می‌دانند پاکت را بدست یک کارگزار بورس که در ایالت ماساچوست زندگی می‌کرد برسانند.

نتیجه نهائی مطالعه میل‌گرام این بود که اکثر نامه‌ها پس از طی ۵ یا ۶ مرحله به دست فرد مورد نظر رسیده بود.

آنالیز ماجرا

از مجموع پاکت ها ٢۴ تای آنها به آدرس منزل کارگزار بورس پست شده بود. از این تعداد ١۶ تای آنها از مسیر یک فروشنده لباس به نام Mr. Jacobs بدست او رسیده بود. بقیه پاکت‌ها به محل کار کارگزار مورد نظر پست شده بود که اکثر آنها از طریق دو نفر که میل‌گرام از آنان با عنوان آقای براون و آقای جونز نام می برد به مقصد رسیده بودند.

ده‌ها نفر بدون اینکه به یکدیگر ارتباطی داشته باشند از فاصله ٢۵٠٠ کیلومتری از طریق تنها سه نفر به فرد مورد نظر مرتبط می‌شوند. در پله اول افراد پاکت را به یک دوست دانشگاهی قدیمی، یک فامیل یا یک همکار در شهری دیگر پست کرده بودند که اکثرا در ایالت های مختلف زندگی می کردند. اما نهایتا اکثر پاکت ها به کانال سه نفر محدود می شدند.

مفهوم "شش درجه جدائی" این نیست که الزاما هر دو نفر حتما با ۵ یا ۶ واسطه به یکدیگر مرتبط می‌شوند بلکه گروهی کوچک از انسانها هستند که همچون لینکی تمام آدم‌ها را که در شبکه‌های مختلف قرار دارند بهم وصل می‌کنند. این افراد Connectors نامیده می‌شوند.

این مسئله چه ربطی به شبکه های اجتماعی دارد؟

فیس‌بوک و تیمی تحقیقاتی از دانشگاه میلان در تحقیقات خود برروی نظریه 'شش درجه جدایی' در شبکه‌های اجتماعی دریافتند تعداد افرادی که ارتباط بین هر دو انسان در جهان را ایجاد می‌کنند در حقیقت شش نیست و ۴/۷۴ است.
در سال ۱۹۶۷ آزمایش محققی به نام استنلی میلگرم به نام "آزمایش جهان کوچک" با جامعه آماری ۲۹۶ نفر نشان داد در جهان هر دو نفر به واسطه حداکثر ۵/۲ فرد دیگر یا در حقیقت ۶ لینک، با یکدیگر ارتباط دارند.

این در حالی است که آزمایش فیس‌بوک برروی ۸۰۰ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی انجام شده که این تعداد حدود ۱۰ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهد.

تحقیقات فیس‌بوک و تیم دانشگاه میلان نشان می‌دهد وقتی تعداد افراد را به یک کشور محدود می‌کنیم لینک‌ها به عدد ۳ نیز می‌رسد.

فیس‌بوک در وبلاگش در این مورد می‌گوید: "با بزرگ‌تر شدن فیس‌بوک طی چند سال اخیر، این شبکه بخش بزرگتری از جمعیت جهان را شامل می‌شود و ارتباطات آن نیز بیشتر می‌شود. در سال ۲۰۰۸ فاصله بین افراد ۵/۲۸ بوده اما اکنون به ۴/۷۴ رسیده‌است."

این شبکه اجتماعی البته توضیحی نیز در مورد تفاوت‌های یافته‌های خود و یافته‌های میلگرم داده‌است: "باید توجه کرد که میلگرم هم به دنبال سوال مشابهی بود اما یافته‌های ما و او قابل قیاس نیستند. نمونه‌های میلگرم در آن زمان دانش کمی از شبکه‌های اجتماعی داشتند در حالی که نمونه‌های ما به طور کامل در یک شبکه اجتماعی هستند. یافته‌های ما کوتاه‌ترین مسیر ممکن بین افراد را نشان می‌دهد (به واسطه عضویت در فیس‌بوک)."

اگر تنها ترین تنهایان شوم باز هم خدا هست، او جانشین تمام نداشتن های من است‎
۱
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
 سپاس‌گزاری شده توسط: مازیار صفایی , Masoud05 , Aurora , نرگس-م , nikou , eris229 , fateme66 , fatima1537 , Nil Lu


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  [دانلود] جزوه و صدای نظریه زبانها، دکتر کارگهی هاتف ۱۰۷ ۸۵,۱۱۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۰۶:۲۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Avzr
  منبع نظریه زبان siamakaf ۱ ۳,۵۹۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۰۱:۲۹ ب.ظ
آخرین ارسال: sima84
  درخواست فیلم نکته تست نظریه دکتر کارگهی juyaye danesh ۰ ۱,۸۱۸ ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ۰۱:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: juyaye danesh
  نظریه زبانها و ماشینها (پیتر لینز) نگارش پنجم sina_r11 ۱۳ ۲۵,۶۰۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۲۸ ب.ظ
آخرین ارسال: Z78khosrow_kh
  دانلود آموزش تصویری کلاس درس نظریه اطلاعات و کدینگ دانشگاه فردوسی jazana ۵ ۶,۵۸۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۰ ق.ظ
آخرین ارسال: hosein92
  نظریه اطلاعات و سیستم کدینگ hosein92 ۰ ۱,۹۷۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸ ب.ظ
آخرین ارسال: hosein92
Wink دانلود نظریه زبانهای پیتر لینز ویرایش ۵ + حل armin.sheikh ۵ ۱۱,۳۸۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: gillda
  درخواست ویدئو کلیپ های نظریه زبانها و ماشینها sajaddandy ۱۰ ۱۳,۵۶۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ۰۷:۳۵ ب.ظ
آخرین ارسال: msedigh
  نظریه الگوریتم پیشرفته f.ardashirnyia@gmail.com ۰ ۳,۵۳۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: f.ardashirnyia@gmail.com
  حل تشریحی ارشد نظریه زبان ها و ماشین ها ۹۴ تا ۹۷ Sanazzz ۰ ۳,۴۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ۰۷:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: Sanazzz

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close