زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۱۱:۱۰ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

آشنایی با هد پلاتر

ارسال:
۱۷ آبان ۱۴۰۰, ۰۸:۲۴ ب.ظ
آشنایی با هد پلاتر
[تصویر:  z3100__26742.1481056788.jpg?c=2]
پلاترها در واقع نوعی پرینترهای عریض هستند که توان چاپ عکس های با سایز و کیفیت بالا و بنرهای عریض را دارند و یا به اصطلاح لارج فرمت (large format printer) هستند. پلاتر ها کیفیت چاپ و دقت بسیار بالاتری نسبت به پرینترها دارند البته این در بعضی از مدل های پرینتر و پلاتر صدق میکند چون مدل های متنوعی از پرینترها و پلاتر ها وجود دارند که کیفیت و کارایی متفاوتی دارند. کیفیت پلاتر ها به طوره اتفاقی رخ نداده و این کیفیت و توان عملیاتی بالا منوط به مغز پلاترها است که همان هد پلاتر میباشد. در این مقاله همراه ما باشید تا با هم در زمینه
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
چیست و چگونه کار میکند کمی بیشتر گفت‌و گو کنیم.
پلاتر چیست ؟
در اینجا کمی در مورد این که پلاتر چیست به شما عزیزان میگیم ولی اگه دوست دارید بیشتر بدونید که کاملا پلاتر چیه و چطوری کار (چاپ) میکنه به نظرم از مقاله پلاتر چیست ما دیدن کنید تا بیشتر با این دستگاه کاربردی آشنا بشید.
خوب بریم سره اصل مطلب پلاترها دستگاه‌های عریضی هستند که کاره چاپ روی بنر و رول‌ها با ابعاد بالا رو انجام میدن در کل هر چاپی رو که عرض کاغذ جواب نده با پرینتر رو با پلاتر میگیرن معمولا با عرض ۲۴ اینچ به بالا که هیچ پرینتری نمیتونه چاپ کنه.
[تصویر:  1200px-Hp_9862a.jpg]
این دستگاه ها معمولا برای چاپ نقشه ، طرح های گرافیکی ، تبلیغات محیطی ، دفاتر فنی مهندسی و عکس های سایز بالا استفاده میشه که کیفیت بالایی هم داره و میتونید به سادگی هر طرح و رنگی که خواستید رو چاپ کنید.
پلاتر ها معمولا از تعداد رنگ بیشتری نسبت به پرینتر ها استفاده میکنن به طوره مثال پرینترهای جوهر افشان نهایت از ۶ رنگ و پرینتر های لیزری تنها از ۴ رنگ اصلی اسفاده میکنن ولی تو پلاتر ها تا ۱۲ رنگ هم میشه استفاده کرد البته بستگی به نوع پلاتر شما داره.
کاربرد پلاتر چیست ؟
از پلاتر ها بیشتر برای چاپ نقشه ها نمودارهای بزرگ استفاده میشه پرینترها معمولا بیشتر از سایز A3 نمیتونن چاپ کنن ولی بعضی وقتا نیازه که از سایزهای بزرگتری برای چپ استفاده بشه حالا اینجاس که کاربرد پلاتر ها مشخص میشه و تواناییشون رو نشون میدن به همین دلیل برای تولید خروجی های بزرگ نیازه که از پلاترها استفاده بشه. دقت پلاتر ها در ترسیم نقشه ها و بنر ها خیلی زیاده و رزولوشن قابل توجهی دارند.
از طرفی پلاتر ها برای تهیه متن ها مناسب نیستند و کیفیت خوبی رو مشاهده نمی‌کنید چون برای هر کارکتر متن باید به صورت منفرد رسم شود که بسیار وقت گیره البته این به این معنی نیستش که نمیتپنید متن با پلاتر ها چاپ کنید میشه ولی باید دقت کنید ه روش های خوبی رو به کار ببرید که آموزش هاشو براتون توی همین سایت میزاریم تا بتونید با پلاترتون به خوبی کار کنید.
هد پلاتر چیست ؟
خوب الان وقتشه که بدونید هد پلاتر چیست و چطوری کار میکنه. هد پالاتر در اصل مغز پلاتره که درست کار نکنه چاپ خوبی رو برای شما نمیزنه و نمیتونید ایده های خودتون رو چاپ کنید. هد پلاتر با پاشش جوهر روی کاغذ یا بنر شورع به چاپ میکنه و با سرعت کار چاپ شما رو انجام میده.
هد پلاتر خودش از چند نوع درست شده که بستگی به نوع پاشش و تعداد نازل هد داره. همین تعداد نازل و قدرت پاشش هد پلاتر هست که کیفیت چاپ رو تغییر میده. در اکثر پلاترهای اچ پی تعداد نازل ها و قدرت پاشش نسبت به بقیه کمپانی ها مثل اپسون و کنون بیشتره و دلیل این همه محبوبیت پلاتر های اچ پی همین قدرت و دقت هد پلاتر هست.
با این که همه هد پلاترها یه کار رو انجام میدن اما با هم خیلی تفاوت دارن. بستگی به کاره شما داره که از کدوم هد پلاتر استفاده کنید و کدوم یکی برای شما بهتره که ازش استفاده کنید. در حال حاضر دو نوع هد هستش که برای پلاتر ها استفاده میشن که هر کدومشون یه نوع متد جذب جوهر دارن و روی کاغذ یا بنر یا هر چیزی که بخواید روش چاپ کنید.
یکی از این هد پلاتر ها اسمش پیزو و اون یکی حرارتی ولی در کل نوع پاشش جوهر به صورت قطره ای روی کاغذ هست ولی روش کشش جوهر و خارج شدن جوهر از اینها متفاوته.
نازل هد پلاتر
هد پلاتر پیزو چیست ؟
این نوع هد پلاتر ها در هر دو فرمت یزرگ و کوچک استفاده میشن. هد های پیزو برای خارج کردن جوهر از نازل از حرارت استفاده میکنن. این هدها یه لایه فیلم نازک دارن که در معرض بار الکتریکی قرار داره که باعث میشه که این فیلم نازک ارتعاش پیدا کنه وجوهر رو از نازل پس بده بیرون. این لرزش هد پیزو باعث میشه که فیلم خم بشه و با فشاری که به مخزن هد میاره باعص میشه که جوهر روی کاغذ بشینه.
این توانایی هد پیزو باعث میشه که لرزش سریعی داشته باشه و با تعداد نازل هایی که در هر هد به صورت اختصاصی (کم یا زیاد) وجود داره دقت بیشتری روی چاپ داشته باشه و به همین خاطر هست که کییت چاپ هر هدی متفاوته با بقیه هد ها.
از طرفی هد پلاتر های پیزو میتونن قطرات جوهر رو اندازه گیری کنن که با این اپشن شما میتونین به راحتی مدیریت کنید نحوه چاپ خودتون رو.
هد پلاتر حرارتی چیست ؟
این هد پلاتر ها از حرارت برای جوهر های هد استفاده میکنن و به جای وجود فیلم و ارتعاش از حرارت و بخار جوهر به جای فشار جوهر برای چاپ استفاده میکنن. این هد به وسیله‌ای که در پشت خودش قرار داره (فلزی) حرارت رو به جوهر میده و با تشکیل بخار و انفجار حباب قطره جوهر از هد پلاتر بیرون میاد و روی کاغذ میشینه.
بعد از خروج جوهر از هد دستگاه به صورت اتوماتیک و سریع خنک میشه و آماده میشه برای قطره بعدی. تمام این فرایند در کمتر از کثری از ثانیه اتفاق می‌افته که به سرعت بتونه برای شما چاپ رو انجام بده و کیفیت مناسبی هم براتون ایجاد کنه.
این هد پلاتر ها بر پایه آب و یا جوهر های بر پایه آب تشکیل شده و تعداد نازل های زیادی دارن که میتونن کار رو برای شما با کیفیت هر چی بیشتر انجام بدن. از این نوع هد پلاتر ها بیشتر در پلاتر های اچ پی استفاده میشه که کیفیت و محبوبیت این پلاتر های اچ پی اتفاقی نیست و دلیلش همین فرایندی هست که توضیح دادیم خدمت شما عزیزان. البته در بعضی از هد پلاتر های کنون هم از این نوع چاپ استفاده میکنن برای چاپ.
رفع مشکل هد پلاتر
همین طور که گفتیم هد پلاتر مثل مغز انسان میمونه و اگر خوب کار نکنه مشکلات جدی واسه کارتون ایجاد میکنه بعضی وقتا هست که هد پلاتر به مشکل میخوره و نمیتونید از دستگاه به درستی کار بکشید و کارتون عقب می‌افته واسه همین باید بدونید که توی این شرایط باید چه کارهایی انجام بدید که بدون متخصص مشکلتون رو رفع کنید.
هد کلینر
بعضی وقت ها به دلیل استفاده کردن از جوهر های نا مرغوب هد پلاتر شما دجار مشکل میشه و به اصطلاح میگیره شما باید هد پلاتر خودتون رو تا مدتی توی این محلول قرار بدید تا هد پلاتر شما رفع مشکل بشه.
حتی بعضی وقتا به دلیل کار نکردن طولانی مدت جوهر روی هد خشک میشه و نمیزاره که جوهر از نازل های هد خارج بشه شما باید از همین محلول استفاده کنید تا رفع ایراد کامل بشه.
انواع پلاتر ها
دلمون نیومد که براتون توضیح بیشتر در مورد
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
براتون توضیح ندیم تا شاید بیشتر با این پلاترها آشنا شوید و به درستی پلاتر مد نظر خودتون رو انتخاب کنید.
پلاتر جوهر افشان
این نوع از پلاتر ها ساختاری مثل
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
دارن که در سایز های خیلی بزرگتر از پرینترهای جوهر افشان چاپ میکنند و حتی میتونن اشکال و حروف رو با کیفیت براتون چاپ کنند. پلاتر های جوهر افشان کیفیت خیلی بیشتری نسبت به پلاتر های لیزری دارند.
پلاتر های لیزری خیلی کم مصرف تر از پلاتر های جوهرافشان هستند به طوری که از هر ۱۰/۰۰۰ پلاتر جوهرافشان ۱ پلاتر لیزری وجود داره به همین دلیل هم هست که خیلی اسم غریبه ای دارند نسبت به پلاتر های جوهر افشان. پلاتر های جوهرافشان کیفیت چاپ بالاتری نسبت به پلاتر های لیزری دارند که تعداد رنگ و رزولوشن خیلی بالاتری نسبت به پلاتر های مشابه دارن.
[تصویر:  1200px-Hp_9862a.jpg]
از پلاتر های جوهر افشان بیشتر برای چاپ عکس ، بنر و کارهای گرافیکی با تراکم بالا استفاده میشه همچنین سرعت چاپ پلاتر های جوهر افشان نسبت به ما بقی پلاتر ها خیلی بیشتر هست میتوانیم این طوری بگیم که بهترین پلاتر های جوهر افشان برای کمپانی های اچ پی ، اپسون و کنون به ترتیب هستند که با قیمت ها و مدل‌های متفاوتی عرضه میشن.
پلاتر های رسام
این پلاتر ها با استفاده از یک یا چند قلم رنگی خطوط را روی کاغذ یا رسانه‌ی شفاف مد نظر شما چاپ میکند. این پلاترها مناسب برای چاپ متن نیستند چون باید هر کارکتر رو به صورت جداگانه ترسیم کنن که مستلزم زمان زیادی میشه که حوصله شما رو سر میبره.
این پلاتر ها میتونن به سادگی ترسیم های بزرگی ارائه بدن و خیلی با کیفیت اشکال هندسی رو چاپ کنن به همین خاطر هم هست که از این پلاتر ها بیشتر توی دفاتر فنی مهندسی و معماری استفاده میشه که هم توان چاپ بالایی رو داره و هم برای رسم اشکال مناسب تره.
نتیجه گیری
خوب حالا با هم متوجه شدیم که هد پلاتر چیست و چطوری کار میکنه و چند مدل پلاتر هستند که بخوایم از اونا برای کارمون استفاده کنیم و کدوم برای کارمون مناسب تره. شما عزیزان میتونید به سادگی از فروشگاه ما دیدن کنید و خرید های خودتون رو به راحتی انجام بدید.
ما برای شما تمامی کالا های اداری رو فراهم کردیم تا بتونیم جواب این محبت و حمایت شما رو بدیم امیدواریم که بتونیم برای شما مفید باشیم و خرید اینترنتی امن و شیرینی رو تجربه کرده باشید.
اگر به آموزش ها و مقالات بیشتر برای آشنا شدن با
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
رو دارید میتونید از
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
دیدن کنید و از بهترین و بروزترین ها دیدن کنید و لذت ببرید.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  آشنایی با وب کنفرانس Adobe Connect faraz_linux ۰ ۱,۷۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۲۷ ب.ظ
آخرین ارسال: faraz_linux
  اطلاع و آشنایی با دانشجویان ارشد آیتی دانشگاه تربیت مدرس Happiness.72 ۱ ۲,۳۷۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۴۲ ق.ظ
آخرین ارسال: Happiness.72
  فیلم ضبط شده رایگان وبینار آشنایی با مقاله نویسی fo-eng ۰ ۲,۰۶۰ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۵۱ ق.ظ
آخرین ارسال: fo-eng
  یه کورس آنلاین خوب برای آشنایی با آزمون تافل fo-eng ۰ ۲,۲۳۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۱۰ ب.ظ
آخرین ارسال: fo-eng
  یه کورس آنلاین خوب برای آشنایی با آزمون آیلتس fo-eng ۰ ۲,۰۸۳ ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۰۱:۰۶ ب.ظ
آخرین ارسال: fo-eng
  [آشنایی با اصطلاحات] انواع دروس good-wishes ۱ ۵,۳۱۵ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۲۵ ب.ظ
آخرین ارسال: ۲۵۱مهمان
  آشنایی با شغل طراحی و مدیریت پایگاه داده Paraande ۲ ۳,۲۷۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ۰۴:۵۵ ب.ظ
آخرین ارسال: Paraande
  کسی با بردهای آردوینو آشنایی داره؟ mahsa_92 ۲ ۲,۵۲۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۹ ب.ظ
آخرین ارسال: M4$0UD
  اختتامیه دوره آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی one hacker alone ۷ ۴,۳۵۰ ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ۰۱:۱۵ ق.ظ
آخرین ارسال: one hacker alone
  سایتی برای آشنایی با برخی پایان نامه های کار شده Engineer ۱ ۳,۰۹۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱:۲۱ ق.ظ
آخرین ارسال: mahya abbasian

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close