زمان کنونی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۲:۳۶ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

لطفا جمع کننده BCD را توضیح دهید.

ارسال:
  

banou پرسیده:

لطفا جمع کننده BCD را توضیح دهید.

عملکرد جمع کننده BCD چیست؟
تشکر

۳
ارسال:
  

summer_66 پاسخ داده:

RE: لطفا جمع کننده BCD را توضیح دهید.

(۰۳ مهر ۱۳۹۰ ۰۲:۵۸ ب.ظ)banou نوشته شده توسط:  عملکرد جمع کننده BCD چیست؟
تشکر
سوالتون خیلی کلیه، اگر سوالاتتون رو جزئی‌تر و دقیق‌تر مطرح کنید مسلما پاسخ بهتری دریافت میکنید.

ببینید این جمع کننده شامل یک مدار ترکیبی هست دو رقم رو به صورت BCD جمع میکنه و حاصل رو به صورت BCD در خروجی تحویل میده. همون طور که میدونید سیستم BCD سیستم دهدهی هست( binary coded decimal) بنابر این ما با اعداد چهار بیتی از صفر تا ۹ در یک بلاک از این نوع جمع کننده مواجه هستیم( چون قراره جمع دهدهی داشته باشیم )مادامی که جمع دو عدد که وارد یک بلاک از این جمع کننده میشه بین صفر تا ۹ بشه جمع بدون هیچ عملیات اضافه ای انجام میشه اما به محض اینکه مجموع از ۹ بیشتر بشه بایستی حاصل رو با ۶ جمع کنیم( دلیلش اینه که یک عدد ۴ بیتی حداکثر برابر ۱۵ هست و در واقع اگر عدد ما از ۹ بزرگتر بشه ما به سیستم hex یا همون شانزده شانزدهی وارد میشیم پس برای فرار از این مورد و برگردان این سیستم به همان دهدهی باید عدد را با ۶ جمع کنیم چون ۱۰+۶ =۱۶ میشه و ما با تولید یک رقم نقلی سیستم رو از hex به دهدهی بر میگردونیم.) اگر عدد باینری رو به صورت abcd در نظر بگیریم زمانی عدد ما از ۹ بیشتر میشه گه حاصل and بیت های a و b یا a و c برابر ۱ بشه یا رقم نقلی داشته باشیم که این همون حالت هایی هست که باید عددمون با ۶ جمع بشه.

اگه قسمتی رو متوجه نشدید بگید تا بیشتر براتون توضیح بدم.

یه سوال دارم شما هنوز قسمت سوالات فصل رو نمی بینید یا لینک پاسخ به سوالات هنوز براتون غیر فعال هست؟؟ آخه من جمعه این بخش رو آغاز کردم اما ظاهرا بچه‌ها نتونستن بهش دسترسی پیدا کنن از آقا فرداد خواستم مشکلش رو حل کنن (چون من سطح کاربریم این اجازه رو بهم نمیده). آیا مشکلش براتون حل شده؟

۲
ارسال:
  

summer_66 پاسخ داده:

لطفا جمع کننده BCD را توضیح دهید.

ببین ما داریم تو سیستم دهدهی کار میکنیم واسه BCD. یعنی اعداد ۰ تا ۹ و میدونی که برای نمایش این رنج از اعداد به ۴ بیت نیاز داریم. چهار بیت اعداد ۰ تا ۱۵ رو میتونه نشون بده اما ارقام بزرگتر از ۹ در BCD تعریف نشده هستن پس اگه جمع دو رقم از ۹ بیشتر شد باید کاری کنیم که اضافات اون به رقم نقلی تبدیل بشه بنابراین مجبوریم رقم حاصل رو با ۶ جمع بزنیم تا ببینیم چه میزان از اون رقم در واقع بصورت نقلی باید منتقل بشه دلیل با ۶ جمع زدن رو بذار به یه بیان دیگه بگم برات. فرض کن جمع دو رقم ما برابر با ده شده (عدد ده رو میگم مد نظر داشته باشی چون ده اولین عدد غیر قابل قبول در BCD هست و اگه ما بتونیم مشکل این عدد رو حل کنیم مشکل ارقام بزرگتر رو حل کردیم)عدد ده با ۴ بیت به صورت ۱۰۱۰ هست. میبینی که این رقم در BCD معنی نداره پس ما باید عددی را با ده جمع کنیم تا از وضعیت غیرقابل قبول برای BCD خارج بشه. خوب حالا ببین ما تا عدد ۱۵ که معادل باینریش ۱۱۱۱ هست مشکل داریم( یعنی تا ۵ عدد بعد از ده) پس اگه ده رو با ۶ جمع کنیم به ۰۰۰۰ و یک رقم نقلی میرسیم و مشکل حل میشه. پس اگه مجموع دو رقم بزرگتر از ۹ شد با جمع کردنش با ۶ این مشکل برطرف میشه.

۱
ارسال:
  

banou پاسخ داده:

لطفا جمع کننده BCD را توضیح دهید.

تشکر می کنم.حالا فهمیدم.

۰
ارسال:
  

banou پاسخ داده:

لطفا جمع کننده BCD را توضیح دهید.

(۰۳ مهر ۱۳۹۰ ۰۷:۵۴ ب.ظ)summer_66 نوشته شده توسط:  اما به محض اینکه مجموع از ۹ بیشتر بشه بایستی حاصل رو با ۶ جمع کنیم( دلیلش اینه که یک عدد ۴ بیتی حداکثر برابر ۱۵ هست و در واقع اگر عدد ما از ۹ بزرگتر بشه ما به سیستم hex یا همون شانزده شانزدهی وارد میشیم پس برای فرار از این مورد و برگردان این سیستم به همان دهدهی باید عدد را با ۶ جمع کنیم چون ۱۰+۶ =۱۶ میشه و ما با تولید یک رقم نقلی سیستم رو از hex به دهدهی بر میگردونیم.) اگر عدد باینری رو به صورت abcd در نظر بگیریم زمانی عدد ما از ۹ بیشتر میشه گه حاصل and بیت های a و b یا a و c برابر ۱ بشه یا رقم نقلی داشته باشیم که این همون حالت هایی هست که باید عددمون با ۶ جمع بشه.
اینجا رو لطفا بیشتر توضیح بدین.بیشتر این تیکه که گفتین برای برگرداندن سیستم از شانزدهی به دهدهی حاصل رو باید با ۶ جمع کنید رو نفهمیدم.

(۰۳ مهر ۱۳۹۰ ۰۷:۵۴ ب.ظ)summer_66 نوشته شده توسط:  یه سوال دارم شما هنوز قسمت سوالات فصل رو نمی بینید یا لینک پاسخ به سوالات هنوز براتون غیر فعال هست؟؟ آخه من جمعه این بخش رو آغاز کردم اما ظاهرا بچه‌ها نتونستن بهش دسترسی پیدا کنن از آقا فرداد خواستم مشکلش رو حل کنن (چون من سطح کاربریم این اجازه رو بهم نمیده). آیا مشکلش براتون حل شده؟
من متوجه این موردی که گفتید نشدم.می دونید من تو عنوان پرسش و پاسخ درسی - قسمت مباحث داغ - بخش مباحث داغ مدارمنطقی سئوالمو نوشتم.البته بعدش حس کردم باید اینجا سوالمو مطرح می کردم----->پرسش و پاسخ درسی - قسمت مشترک - بخش مدار منطقی .
کلا من یه کم گیج میشم وقتی تقسیم بندی پرسش و پاسخ رو می بینم.حالا دوستان مدیر اگه لطف کنن اینو منتقلو به جای خودش ممنون میشم.
البته نمی دونم فرق مباحث داغ با مشترک درسی تو تالار پرسش و پاسخ چیه؟



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  کمکم لطفا پایان نامه ارشد mahtab1928 ۰ ۱,۸۶۳ ۰۹ آبان ۱۳۹۹ ۰۶:۳۹ ب.ظ
آخرین ارسال: mahtab1928
Question یک اشکال ریز، کمک لطفا! marvelous ۶ ۵,۳۱۰ ۳۰ دى ۱۳۹۸ ۰۲:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
  نحوه مطالعه دروس...راهنمایی لطفا... mona64 ۳ ۳,۸۸۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۹ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
Sad وسواس فکری شدیدی دارم لطفا کمکم کنید help me plz ۲۸ ۲۳,۸۳۹ ۰۱ شهریور ۱۳۹۸ ۰۷:۴۰ ب.ظ
آخرین ارسال: فاطمه سلیمانی
  تست جمع کننده با پیش گویی رقم نقلی Sanazzz ۰ ۱,۷۰۵ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۲۴ ب.ظ
آخرین ارسال: Sanazzz
Sad جمع کننده پیش گویی رقم نقلی Sanazzz ۸ ۶,۸۶۸ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۰۴ ق.ظ
آخرین ارسال: Sanazzz
  تست کمک کنین لطفا Sanazzz ۹ ۷,۷۳۲ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۲۹ ق.ظ
آخرین ارسال: HamidReza1
  نگاشت شرکت پذیر مجموعه ای لطفا کمک Sanazzz ۳ ۳,۷۵۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ ۰۳:۲۷ ب.ظ
آخرین ارسال: Sanazzz
  حذف از b tree کمک لطفا Sanazzz ۰ ۱,۶۵۷ ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۳۴ ب.ظ
آخرین ارسال: Sanazzz
Sad پیدا کردن xای که حاصل جمع دو عدد Sanazzz ۳ ۳,۱۹۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ ۰۳:۰۴ ق.ظ
آخرین ارسال: Sanazzz

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close