زمان کنونی: ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۱۰:۱۴ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

شرایط کارشناسی و کارشناسی ارشد هوافضا در ایران

ارسال:
۰۵ دى ۱۳۹۴, ۱۲:۲۷ ق.ظ
شرایط کارشناسی و کارشناسی ارشد هوافضا در ایران
به عنوان کسی که عاشقانه وارد هوافضا شد و هوافضا خونده برای آینده ی نزدیک خیلی تحقیق کردم. از کارشناسان، فارغ التحصیلان هوافضا در مقاطع ارشد، دانشجوهای ارشد، شاغلین و ...؛

نظر اکثریت قریب به وقوع من رو به تصحیح اشتباه دعوت می کرد، قبولش برام سخت بود تا زمانی که نقاط نورانی تری رو در مکانیک دیدم؛ و مشاوران و فارغ التحصیلانی از گرایش های مختلف و متنوع مکانیک، شرایط گسترده و بازار کار بسیار بهتر گرایش های مختلف ارشد مکانیک رو پیشنهاد کردند.

با وجود ظرفیت بالا و تنوع گرایش ها و بازار کار گرایش های مکانیک و جذابیت و واقعی بودن اون با شرایط واقعی ایران، تصمیم گرفتم تحصیل رو در این مقطع با گرایش مکانیک (علی الخصوص گرایش فوق العاده جذاب، دوست داشتنی و صد البته پرسود "تبدیل انرژی") ادامه بدم و گرایش های مکانیک رو هم به تمامی افرادی که از رشته های مختلف فارغ التحصیل یا در حین تحصیل بودن پیشنهاد کردم.

بگذریم ...

امروز با مقاله ای از یکی از سایت های معتبر و اطلاع رسانی هوافضا مطالعه کردم که حرف بنده رو برای خودم تصدیق می کرد، شاید نقل قول اون در اینجا مفید باشه. هر کسی مانند من ِ بردیا اشتباه خودش رو تصحیح کنه، گامی نزدیک تر به ایرانی آبادتر و جامعه ای بهتر رو خواهیم داشت.


_________________________________________________

این نوشته دلسوزی است برای همه هوافضایی ها از طرف کسانی که تمام جوانب این رشته را دیده اند. با تمام صراحت می نویسیم که حقی بر گردنمان نماند امیدوارم این واقعیت تلخ موجب ناراحتی شما عزیزان نشود.

با یک بررسی گذرا بر دفترچه انتخاب رشته هوافضا ، مواردی مشاهده می شود که بسیار قابل تامل است. از دیدگاه ما می توان نام فاجعه ای برای هوافضا بر آن نهاد.

رشته هوافضا و فاجعه ای که در راه است

این نوشته دلسوزی است برای همه هوافضایی ها از طرف کسانی که تمام جوانب این رشته را دیده اند. با تمام صراحت می نویسیم که حقی بر گردنمان نماند امیدوارم این واقعیت تلخ موجب ناراحتی شما عزیزان نشود.

با یک بررسی گذرا بر دفترچه انتخاب رشته هوافضا ، مواردی مشاهده می شود که بسیار قابل تامل است. از دیدگاه ما می توان نام فاجعه ای برای هوافضا بر آن نهاد.ابتدا قسمت مهندسی هوافضا در دفترچه را مشاهده کنید:

هوافضا رشته ای بسیار حساس و در دنیای امروزی با اختلاف در صدر پژوهش و خط شکن علوم مهندسی می باشد. البته با توجه به گستردگی کاربرد این رشته ، از تمام علوم مهندسی از محیط زیست و طراحی داخلی گرفته تا مهندسی الکترونیک و مهندسی شیمی و …..استفاده می شود.

گرچه این بهشت ترسیم شده در ایران به جهنمی بیش نمی ماند برای فارغ التحصیلان این رشته. بازار کار بسیار مختصر و کوچک و محدود و منحصر در دو استان کشور و همچنین حقوق های نازل و تعداد روز افزون فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد. تنها راهی که در مسیر این فارغ التحصیلان به عنوان امید وجود دارد ادامه دادن تا اتمام دکترا و فعالیت به عنوان استاد در دانشگاه های شهرستان و محدودیت جذب استاد در تهران است. یک سیستم مریض و یک دور باطل تمام عیار، همه درس می خوانیم که خوانده باشیم که ادامه می دهیم تا بیکار نباشیم و استاد می شویم و همین مسیر برای دیگران ادامه می یابد.

البته در برخی گرایش ها دانشگاه های سطح اول تعداد ورودی خود را کاهش داده اند اما جایگزین های دیگری تعریف شده است.

در دفترچه، چه امسال و چه سال قبل (تا حدودی) پردیس های خودگردان خودنمایی می کنند که کاسبی بی تعارف دانشگاه های کشور است. حال شاهد نام های جدیدی هستیم موسسه احرار رشت موسسه ای غیرانتفاعی با پذیرش ۲۰ دانشجوی هوافضا، پذیرش۴۰ دانشجوی مجازی دولتی خواجه نصیر در مهندسی فضایی، خودگردان دانشگاه تهران و شریف در کیش که به تنهایی به اندازه یک دانشگاه رنک یک دنیا ورودی هوافضا دارد. این ورودی های عجیب و غریب هیچ تناسبی با آن بازار کار ندارند… نمی خواهم درباره سطح خروجی دانشگاه صحبت کنم چرا که به همه بر می خورد و سربسته می توان گفت که الان سطح دانشجوی هوافضای خروجی از بهترین دانشگاه های کشور هم بسیار نازل است چه رسد به … . این در حالی است که در صورت انجام یک تحقیق میدانی متوجه خواهید شد که چند نفر فارغ التحصیل هوافضا در شغل مرتبط مشغول به کارند و چند نفر از آن ها از شرایط کاری خود راضیند.

شما می دانید با در حاشیه قرار گرفتن سازمان فضایی و فعالیت های فضایی گسترده که در گذشته مقصد بسیاری از هوافضایی ها بود و همچنین متوقف شدن کامل استخدام صنایع نظامی که به عنوان یک مقصد مناسب برای هوافضایی ها بود امیدواری یافتن شغل کاهش یافته است. شاید ظرفیت های مکان های خصوصی و پژوهشکده های دیگر به اندازه ۱% از فارغ اتحصیلان است. گرچه در هر صورت حسرت حقوق مناسب در همه این جایگاه های شغلی با شما خواهد بود و تنها کسانی می توانند تحمل وصعیت را داشته باشند که عاشق هوافضا باشند گرچه از سطح علمی آن ها نیز قطعا استفاده مناسبی نخواهد شد.

نتیجه نهایی که از این بحث و از وصعیت خودم و دیگر دوستانم دیده ام می توانم به شما منتقل کنم این است که بازار کار هوافضا در حال کوچک شدن است هرچه زودتر کسی وارد آن شود بهتر است و همچنین خدمت کسانی که با آرزوهای دور و دراز از رشته های دیگر وارد این رشته می شوند یا اصرار بر تحصیل در ارشد دارند بگویم که آرزوهای شما با واقعیت موجود فاصله بسیار دارد در نتیجه با تامل بیشتر راه خود را انتخاب کنید.

قسمتی از واقعیت ها را منعکس کردیم، گفتن تمام آنچه وجود دارد و با آن روبرو شدیم و تجربه کردیم برایمان ممکن نیست.
۰
۰
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  کارنامه نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد HamidReza1 ۰ ۸۶۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۵۵ ق.ظ
آخرین ارسال: HamidReza1
  راهنمایی درباره مقطع کارشناسی ارشد HamidReza1 ۰ ۸۱۳ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۰ ب.ظ
آخرین ارسال: HamidReza1
Question در آمد مهندسین در ایران. اشتباه کردم پزشکی نخوندم؟ sepanta1990 ۷۴ ۴۷,۷۵۰ ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲ ب.ظ
آخرین ارسال: SetareSokhanrani
  کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ عزیز دادخواه ۲ ۳,۸۱۷ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ۰۹:۱۰ ب.ظ
آخرین ارسال: SetareSokhanrani
  کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات ۱۴۰۱ tablighjonoub ۰ ۱,۴۸۵ ۰۱ دى ۱۴۰۰ ۰۸:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: tablighjonoub
  سوالات آزمونهای کارشناسی ارشد با پاسخ تشریحی sima84 ۰ ۲,۲۵۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸ ب.ظ
آخرین ارسال: sima84
Rainbow طبیعت زیبای ایران! αɾια ۱۵ ۹,۰۰۴ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ۰۴:۳۲ ق.ظ
آخرین ارسال: AXEL.
  طرح آ ت ت یا مصاحبه برای کارشناسی ارشد sima84 ۱۸ ۹,۴۱۸ ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ۱۰:۱۶ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
  کارشناسی ارشد و دکتری کامپیوتر نشر پردازش pardazeshpub ۱ ۲,۵۴۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ ۰۴:۳۴ ب.ظ
آخرین ارسال: hisanat
  شرایط اخذ بورسیه تحصیلی کشور چین shapor_hadifar ۰ ۱,۶۹۹ ۰۳ دى ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶ ق.ظ
آخرین ارسال: shapor_hadifar

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close