زمان کنونی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۸:۰۵ ق.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

Ajax چیست؟

ارسال:
۱۵ آبان ۱۳۹۲, ۱۱:۲۳ ق.ظ
Ajax چیست؟
واژه Ajax با تلفظ <ایجکس> یا <ایژاکس> سرنام عبارت Asynchronous JavaScript and XML و به معنی <ترکیب نامتقارن جاوا اسکریپت و>XML است. ماهیت صفحات وب و پروتکل HTTP به گونهای است که به طور معمول وقتی درحال وبگردی هستیم، به ازای هر کنش و واکنش میان ما و سایتی که در حال کار با آن هستیم، کل یک صفحه وب از نو بارگذاری و تازه سازی (refresh) میشود.

ایجکس فناوری جدیدی است که تغییر محسوسی را در این سناریو به وجود می آورد؛ به این ترتیب که به جای بارگذاری مجدد کل صفحه، فقط قسمتی تغییر میکند که قرار است اطلاعات جدید را به نمایش درآورد و کلیه عملیات ارسال اطلاعات و دریافت نتایج در پشت صحنه انجام میشود.

در نتیجه هیچگاه صفحه سفید و خالی وب در فواصل کنش و واکنشهای هنگام کار با مرورگر دیده نمیشود و احساسی مشابه تجربه کار با یک نرمافزار دسکتاپ به کاربر دست میدهد. جادوی ایجاکس چیزی نیست جز یک فکر بکر و آن هم ترکیب کردن جاوا اسکریپت و XML در قالب یک موجود نرم افزاری جدید.

اصطلاح Ajax را اولین بار کارشناسی از شرکت Adaptive Path به نام جسی جیمزگرت در مقالهای با عنوان <ایجکس؛ رهیافت جدیدی در برنامه های تحت وب> مطرح کرد و خیلی سریع مورد استقبال گسترده برنامه نویسان وب در سراسر جهان قرارگرفت. اعتقاد عمومی این است که تاریخچه بهکارگیری تکنیک مذکور به پیدایش نرمافزار Outlook WebAccess و استفاده از فرمان XMLHttpRequest که مایکروسافت ابداع کرده و در نرم افزار اینترنت اکسپلورر به کار رفته است، برمی گردد. اما امروزه اغلب مرورگرهای مهم و شناخته شده (از جمله فایرفاکس) از آن پشتیبانی میکنند و دیگر یک فناوری محدود به اینترنت اکسپلورر نیست.

? چرا Ajax این قدر اهمیت دارد؟

فناوری ایجکس جدید است و شگفت انگیز به نظر میرسد. ولی در حقیقت کل این شعبده بر اساس فناوریهایی بنا شده است که هم اکنون موجودند: جاوا اسکریپت و XML. هر دوی این فناوریها تا حد زیادی باز هستند و منحصر به شرکت خاصی نیستند. به همین دلیل این روزها تمام محافل دنیای برنامه نویسی مملو از مقالات و تحلیلهایی درباره Ajax است. به عنوان نمونه میتوانید صفحه نخست سایت موسوم به <کانال شبکه برنامه نویسان سان> را بازکنید. بیشتر این صفحه (در زمان نگارش این یادداشت) به مقالات و مطالب متنوعی درباره Ajax اختصاص یافته است.

مجلات برنامه نویسی نیز مقالات متعددی در این زمینه منتشر کردهاند و سایتهای معروفی مانند O Reilly و xml.com نیز در این باره مطلب دارند. بنابراین ظرفیت بالایی برای تبدیل ایجکس به یک استاندارد جهانی وجود دارد. این فناوری از یک جنبه دیگر نیز اهمیت دارد. به دلیل عدم نیاز به بارگذاری مجدد کل یک صفحه وب، مقدار داده هایی که لازم است برای تکمیل یک Interaction میان کاربر و سایت مبادله شود، به شدت کاهش مییابد و این به معنی افزایش محسوس سرعت نرم افزارهای تحت وب، سهولت به کارگیری اینترفیسهای مبتنی بر ایجکس و کاربر پسندتر شدن آنها میشود. به همین دلیل این روزها اکثر پورتالهای بزرگ (مانند یاهو) مشغول طراحی اینترفیسهای مبتنی بر Ajax هستند.

با این همه مزایای ایجکس به همین موارد ختم نمیشود. تصور کنید وقتی در طول شبانه روز میلیاردها بار فرآیند بارگذاری مجدد صفحات وب تعاملی در شبکه اینترنت تکرار میشود، استفاده از ایجکس چگونه موجب آزاد شدن پهنای باند اینترنت و در نتیجه میلیاردها دلار صرفه جویی اقتصادی در این زمینه میشود و این به نوبه خود انقلابی در عرصه وب و فضای سایبر به شمار میرود. این تحول در شرایطی اتفاق میافتد که همزمان فناوریهای اینترنت پرسرعت همچون ADSL به شدت در حال رشد هستند. حال تصور کنید اگر فناوری ایجکس در مقیاس گستردهای مورد استفاده نرمافزارهای تحت وب قرارگیرد. آنگاه افزایش سرعت کار با اینترنت چند برابر خواهد شد.

چنین تحولی میتواند اینترنت را به کامپیوتر دوم کاربران تبدیل کند. به گونهای که برای آنها اجرای یک نرمافزار از روی وب تفاوت محسوسی با اجرای آن از روی کامپیوتر دسکتاپ نداشته باشد. در این صورت ممکن است واقعا بخش مهمی از توان پردازشی نرم افزارها، چه از نوع دسکتاپ و چه از نوع تحت وب به سیستمهای موسوم به Web Service واگذار شود. از این رو کسانی که مبتکر و مشوق ایده وب سرویس بودهاند، این روزها انگیزه تازهای برای سرعت بخشیدن به این فناوری پیدا کردهاند و تلاش میکنند دو فناوری ایجکس و وب سرویس را به یکدیگر پیوند دهند و راهکارهای تازهای بیافرینند.

? کدام سایتها از ایجکس استفاده کردهاند؟

دنیای برنامه نویسی وب هنوز درگیر هیجانات مربوط به آشنایی با این پدیده است و در حال بررسی مشکلات تکنیکی و هضم و جذب آن در بافت برنامه های تحت وب میباشد. به همین دلیل میزان استفاده عملی از آن چندان گسترده نیست. اما چون کارایی ایجکس دیگر برای همه ثابت شده است، حرکتهای بزرگی در سراسر اینترنت به سمت استفاده از این فناوری در جریان است. از جمله اینترفیس نسخه دوم Yahoo Mail که به نسخه بتا معروف است و فعلا در دسترس کاربران سرویس غیر رایگان یاهو قراردارد، از همین فناوری استفاده میکند که به زودی اینترفیس جدید در دسترس عموم قرار میگیرد. سرویس Gmail و Google Map نیز از این فناوری استفاده میکنند.

طراحی و بهینه سازی وب سایت
سئو
۰
۰
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  فناوری اطلاعات پزشکی چیست ؟ mahan najafi ۹ ۱۷,۸۱۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۲۱ ب.ظ
آخرین ارسال: bahador567
Brick درخواست اطلاعات در مورد ajax dornajo0on ۲ ۳,۰۴۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ۰۹:۳۴ ق.ظ
آخرین ارسال: dornajo0on
  گیت انتقال چیست؟(سوال کنکور ۸۴ دولتی) tabassomesayna ۱ ۲,۶۷۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۲ ۱۰:۵۱ ق.ظ
آخرین ارسال: kaviresabz
  معرفی فناوری Ajax p.parsaee ۷ ۴,۷۳۸ ۰۱ آذر ۱۳۹۱ ۰۷:۳۵ ب.ظ
آخرین ارسال: Studious
  Green computer چیست؟ banou ۴ ۶,۳۱۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۱ ۰۸:۴۰ ب.ظ
آخرین ارسال: aryaeei

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close