۰
subtitle
ارسال: #۱
  
علوم کامپیوتر - سراسری ۹۰
با عرض سلام
دوستان من سوال زیر سال ۹۰ رو تونستم با راه حل طولانی برم. یعنی اول مجموعه ی حالات ممکن برای عناصر {۳} و {۴} و {۵} رو بدست اوردم و بعد عضو {۱,۲} رو بین اون ها توزیع کردم که شد ۱۵ حالت. ولی برای سال ۸۸ نتونستم از این راه برم، به جواب آخر نرسیدم. توی راه حل خود کتاب گفته که تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه ی n عضوی برابر عدد کاتالان n ام است و جواب رو ۱۴ بدست اورده. حالا من اگه بخوام با این فرمول سوال سال ۹۰ رو حل کنم که به جواب ۱۴ می رسم نه ۱۵ ! راه حل این سوالات چیه ؟
با تشکر فراوان
دوستان من سوال زیر سال ۹۰ رو تونستم با راه حل طولانی برم. یعنی اول مجموعه ی حالات ممکن برای عناصر {۳} و {۴} و {۵} رو بدست اوردم و بعد عضو {۱,۲} رو بین اون ها توزیع کردم که شد ۱۵ حالت. ولی برای سال ۸۸ نتونستم از این راه برم، به جواب آخر نرسیدم. توی راه حل خود کتاب گفته که تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه ی n عضوی برابر عدد کاتالان n ام است و جواب رو ۱۴ بدست اورده. حالا من اگه بخوام با این فرمول سوال سال ۹۰ رو حل کنم که به جواب ۱۴ می رسم نه ۱۵ ! راه حل این سوالات چیه ؟
با تشکر فراوان
۰
ارسال: #۲
  
RE: علوم کامپیوتر - سراسری ۹۰
سلام
تعداد روابط هم ارزی با n=4 برابر ۱۵ است. در سوال ۵۲ گزینه ۴ (۱۶)را انتخاب کرده بعد در محاسبه ۱۴ اورده یعنی خودش هم نمی دونه داره چیکار میکنه.
اینکه از عدد کاتالان استفاده کرده احتمالا سنجش ۱۴ جواب زده و پاسخ دهند فکر کرده باید تعداد افراز های غیرمتقاطع منظور طراح است و از کاتالان استفاده کرده(اگر هر عدد را یک نقطه روی دایره فرض کنیم و اعداد موجود در هر افراز را به هم وصل کنیم فضا های دو افراز نباید همدیگر را قطع کنند که تعداد این نوع افراز ها برابر عدد Nام کاتالان است)
شاید این نکات هم به درد دوستان بخورد که
برای یافتن تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه n عضوی می توانیم از [tex]\sum_{m=1}^ns(n,m)[/tex] استفاده کرد که [tex]s(n,m)[/tex] استرلینگ نوع دوم با رابطه بازگشتی [tex]s(n,m)=s(n-1,m-1)+m\ast s(n-1,m)[/tex] که [tex]s(n,1)=s(n,n)=1\: \: \: ,\: n\ge1[/tex]
روش دیگر استفاده از عدد bell است که [tex]B_n[/tex] تعداد افراز های مجموعه [tex]\{1,2,...,n\}[/tex] دارای رابطه بازگشتی
[tex]B_n=\sum_{k=0}^{n-1}\binom{n-1}{k}B_k[/tex]
با [tex]B_0=1\: ,\: B_1=1\: ,\: B_2=2[/tex]
البته مثلث Bell هم همین کار را انجام می دهد به این صورت که
۱
۱ ۲
۲ ۳ ۵
۵ ۷ ۱۰ ۱۵
اعداد روی وتر B ها را مشخص می کند مثلا برای n=4 مقدار ۱۵ حاصل می شودو برای n=5 باید سطر دیگری از مثلث را تشکیل دهیم به این صورت که اولین عدد ان همان اخرین عدد سطر بالاتر یعنی ۱۵ است دو مین عدد ۱۵+۵=۲۰ است سومین ۲۰ +۷=۲۷ و .. کافی است حاصل جمع هر عدد با عدد بالاتر در سطر قبلی خود جمع و در ستون جلوتر خود در همان سطر قرار دهیم (به نظر روش سریعی است)
تعداد روابط هم ارزی با n=4 برابر ۱۵ است. در سوال ۵۲ گزینه ۴ (۱۶)را انتخاب کرده بعد در محاسبه ۱۴ اورده یعنی خودش هم نمی دونه داره چیکار میکنه.
اینکه از عدد کاتالان استفاده کرده احتمالا سنجش ۱۴ جواب زده و پاسخ دهند فکر کرده باید تعداد افراز های غیرمتقاطع منظور طراح است و از کاتالان استفاده کرده(اگر هر عدد را یک نقطه روی دایره فرض کنیم و اعداد موجود در هر افراز را به هم وصل کنیم فضا های دو افراز نباید همدیگر را قطع کنند که تعداد این نوع افراز ها برابر عدد Nام کاتالان است)
شاید این نکات هم به درد دوستان بخورد که
برای یافتن تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه n عضوی می توانیم از [tex]\sum_{m=1}^ns(n,m)[/tex] استفاده کرد که [tex]s(n,m)[/tex] استرلینگ نوع دوم با رابطه بازگشتی [tex]s(n,m)=s(n-1,m-1)+m\ast s(n-1,m)[/tex] که [tex]s(n,1)=s(n,n)=1\: \: \: ,\: n\ge1[/tex]
روش دیگر استفاده از عدد bell است که [tex]B_n[/tex] تعداد افراز های مجموعه [tex]\{1,2,...,n\}[/tex] دارای رابطه بازگشتی
[tex]B_n=\sum_{k=0}^{n-1}\binom{n-1}{k}B_k[/tex]
با [tex]B_0=1\: ,\: B_1=1\: ,\: B_2=2[/tex]
البته مثلث Bell هم همین کار را انجام می دهد به این صورت که
۱
۱ ۲
۲ ۳ ۵
۵ ۷ ۱۰ ۱۵
اعداد روی وتر B ها را مشخص می کند مثلا برای n=4 مقدار ۱۵ حاصل می شودو برای n=5 باید سطر دیگری از مثلث را تشکیل دهیم به این صورت که اولین عدد ان همان اخرین عدد سطر بالاتر یعنی ۱۵ است دو مین عدد ۱۵+۵=۲۰ است سومین ۲۰ +۷=۲۷ و .. کافی است حاصل جمع هر عدد با عدد بالاتر در سطر قبلی خود جمع و در ستون جلوتر خود در همان سطر قرار دهیم (به نظر روش سریعی است)
ارسال: #۳
  
RE: علوم کامپیوتر - سراسری ۹۰
(۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۰۷:۴۶ ب.ظ)msour44 نوشته شده توسط: سلاماگه میشه بیاید سوالا منو تو گروه درسی جواب بدید
تعداد روابط هم ارزی با n=4 برابر ۱۵ است. در سوال ۵۲ گزینه ۴ (۱۶)را انتخاب کرده بعد در محاسبه ۱۴ اورده یعنی خودش هم نمی دونه داره چیکار میکنه.
اینکه از عدد کاتالان استفاده کرده احتمالا سنجش ۱۴ جواب زده و پاسخ دهند فکر کرده باید تعداد افراز های غیرمتقاطع منظور طراح است و از کاتالان استفاده کرده(اگر هر عدد را یک نقطه روی دایره فرض کنیم و اعداد موجود در هر افراز را به هم وصل کنیم فضا های دو افراز نباید همدیگر را قطع کنند که تعداد این نوع افراز ها برابر عدد Nام کاتالان است)
شاید این نکات هم به درد دوستان بخورد که
برای یافتن تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه n عضوی می توانیم از [tex]\sum_{m=1}^ns(n,m)[/tex] استفاده کرد که [tex]s(n,m)[/tex] استرلینگ نوع دوم با رابطه بازگشتی [tex]s(n,m)=s(n-1,m-1)+m\ast s(n-1,m)[/tex] که [tex]s(n,1)=s(n,n)=1\: \: \: ,\: n\ge1[/tex]
روش دیگر استفاده از عدد bell است که [tex]B_n[/tex] تعداد افراز های مجموعه [tex]\{1,2,...,n\}[/tex] دارای رابطه بازگشتی
[tex]B_n=\sum_{k=0}^{n-1}\binom{n-1}{k}B_k[/tex]
با [tex]B_0=1\: ,\: B_1=1\: ,\: B_2=2[/tex]
البته مثلث Bell هم همین کار را انجام می دهد به این صورت که
۱
۱ ۲
۲ ۳ ۵
۵ ۷ ۱۰ ۱۵
اعداد روی وتر B ها را مشخص می کند مثلا برای n=4 مقدار ۱۵ حاصل می شودو برای n=5 باید سطر دیگری از مثلث را تشکیل دهیم به این صورت که اولین عدد ان همان اخرین عدد سطر بالاتر یعنی ۱۵ است دو مین عدد ۱۵+۵=۲۰ است سومین ۲۰ +۷=۲۷ و .. کافی است حاصل جمع هر عدد با عدد بالاتر در سطر قبلی خود جمع و در ستون جلوتر خود در همان سطر قرار دهیم (به نظر روش سریعی است)
ارسال: #۴
  
RE: علوم کامپیوتر - سراسری ۹۰
(۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۰۷:۵۳ ب.ظ)*tarannom* نوشته شده توسط:دوست گرامی اگر منظورتان سوالات سیستم عامل منهدسی کامپیوتر۹۵ است یک نمونه حل تشریحی در لینک زیر وجود دارد(28 فروردین ۱۳۹۶ ۰۷:۴۶ ب.ظ)msour44 نوشته شده توسط: سلاماگه میشه بیاید سوالا منو تو گروه درسی جواب بدید
تعداد روابط هم ارزی با n=4 برابر ۱۵ است. در سوال ۵۲ گزینه ۴ (۱۶)را انتخاب کرده بعد در محاسبه ۱۴ اورده یعنی خودش هم نمی دونه داره چیکار میکنه.
اینکه از عدد کاتالان استفاده کرده احتمالا سنجش ۱۴ جواب زده و پاسخ دهند فکر کرده باید تعداد افراز های غیرمتقاطع منظور طراح است و از کاتالان استفاده کرده(اگر هر عدد را یک نقطه روی دایره فرض کنیم و اعداد موجود در هر افراز را به هم وصل کنیم فضا های دو افراز نباید همدیگر را قطع کنند که تعداد این نوع افراز ها برابر عدد Nام کاتالان است)
شاید این نکات هم به درد دوستان بخورد که
برای یافتن تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه n عضوی می توانیم از [tex]\sum_{m=1}^ns(n,m)[/tex] استفاده کرد که [tex]s(n,m)[/tex] استرلینگ نوع دوم با رابطه بازگشتی [tex]s(n,m)=s(n-1,m-1)+m\ast s(n-1,m)[/tex] که [tex]s(n,1)=s(n,n)=1\: \: \: ,\: n\ge1[/tex]
روش دیگر استفاده از عدد bell است که [tex]B_n[/tex] تعداد افراز های مجموعه [tex]\{1,2,...,n\}[/tex] دارای رابطه بازگشتی
[tex]B_n=\sum_{k=0}^{n-1}\binom{n-1}{k}B_k[/tex]
با [tex]B_0=1\: ,\: B_1=1\: ,\: B_2=2[/tex]
البته مثلث Bell هم همین کار را انجام می دهد به این صورت که
۱
۱ ۲
۲ ۳ ۵
۵ ۷ ۱۰ ۱۵
اعداد روی وتر B ها را مشخص می کند مثلا برای n=4 مقدار ۱۵ حاصل می شودو برای n=5 باید سطر دیگری از مثلث را تشکیل دهیم به این صورت که اولین عدد ان همان اخرین عدد سطر بالاتر یعنی ۱۵ است دو مین عدد ۱۵+۵=۲۰ است سومین ۲۰ +۷=۲۷ و .. کافی است حاصل جمع هر عدد با عدد بالاتر در سطر قبلی خود جمع و در ستون جلوتر خود در همان سطر قرار دهیم (به نظر روش سریعی است)
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
فکر کنم سوال ۷۳ هم در لینک زیر بحث شده
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
سوال ۷۰ هم به نظر غلط است
البته من درباره این جواب ها بررسی نداشتم ولی اگر باز سوالی داشتید تک تک مطرح کنید به امید خدا توسط دوستان رفع اشکال خواهد شد
ارسال: #۵
  
RE: علوم کامپیوتر - سراسری ۹۰
(۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۰۷:۴۶ ب.ظ)msour44 نوشته شده توسط: سلام
تعداد روابط هم ارزی با n=4 برابر ۱۵ است. در سوال ۵۲ گزینه ۴ (۱۶)را انتخاب کرده بعد در محاسبه ۱۴ اورده یعنی خودش هم نمی دونه داره چیکار میکنه.
اینکه از عدد کاتالان استفاده کرده احتمالا سنجش ۱۴ جواب زده و پاسخ دهند فکر کرده باید تعداد افراز های غیرمتقاطع منظور طراح است و از کاتالان استفاده کرده(اگر هر عدد را یک نقطه روی دایره فرض کنیم و اعداد موجود در هر افراز را به هم وصل کنیم فضا های دو افراز نباید همدیگر را قطع کنند که تعداد این نوع افراز ها برابر عدد Nام کاتالان است)
شاید این نکات هم به درد دوستان بخورد که
برای یافتن تعداد روابط هم ارزی روی یک مجموعه n عضوی می توانیم از [tex]\sum_{m=1}^ns(n,m)[/tex] استفاده کرد که [tex]s(n,m)[/tex] استرلینگ نوع دوم با رابطه بازگشتی [tex]s(n,m)=s(n-1,m-1)+m\ast s(n-1,m)[/tex] که [tex]s(n,1)=s(n,n)=1\: \: \: ,\: n\ge1[/tex]
روش دیگر استفاده از عدد bell است که [tex]B_n[/tex] تعداد افراز های مجموعه [tex]\{1,2,...,n\}[/tex] دارای رابطه بازگشتی
[tex]B_n=\sum_{k=0}^{n-1}\binom{n-1}{k}B_k[/tex]
با [tex]B_0=1\: ,\: B_1=1\: ,\: B_2=2[/tex]
البته مثلث Bell هم همین کار را انجام می دهد به این صورت که
۱
۱ ۲
۲ ۳ ۵
۵ ۷ ۱۰ ۱۵
اعداد روی وتر B ها را مشخص می کند مثلا برای n=4 مقدار ۱۵ حاصل می شودو برای n=5 باید سطر دیگری از مثلث را تشکیل دهیم به این صورت که اولین عدد ان همان اخرین عدد سطر بالاتر یعنی ۱۵ است دو مین عدد ۱۵+۵=۲۰ است سومین ۲۰ +۷=۲۷ و .. کافی است حاصل جمع هر عدد با عدد بالاتر در سطر قبلی خود جمع و در ستون جلوتر خود در همان سطر قرار دهیم (به نظر روش سریعی است)
دوست عزیز
بسیار سپاسگزارم از توضیحات کاملتون
سربلند و پیروز باشید
۰
۰
ارسال: #۷
  
RE: علوم کامپیوتر - سراسری ۹۰
مرسی .حالا من تک تکم میپرسم. یه چند تا هم شبکه پرسیدم اگه میدونید لطفا اونارم جواب بدید
Can I see some ID?
Feeling left out?
نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close