زمان کنونی: ۰۹ فروردین ۱۴۰۳, ۰۷:۴۴ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

ارسال:
  

احسان مومنی پرسیده:

سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

سلام دوستان

من هرکاری می کنم نمی تونم جواب این سوال که پارسه تو سوال ۲۹ فصل ۹ خودش آورده رو بفهمم! Big Grin

شما روش حل خاصی یا روش حل قابل فهمی ندارید ؟

خیلی ممنـــون Smile
Jooybari، در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۲۳ ق.ظ برای این مطلب یک پانوشت گذاشته است:

سلام. دوست عزیز محل ایجاد سوالات درسی بخش "سوالات درسی اعضا"میباشد. لطفاً رعایت کنید.



فایل‌(های) پیوست شده

مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۱
ارسال:
  

Milestone پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

سلام
از نظر من نوع پاسخ پارسه به این سوال اگر گنگ نباشه، قطعا وقت‌گیر هست. بیایید از دیدگاه متفاوت‌تری این سوال رو بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنم که برای حل اینگونه تست‌ها تصویر جلد کتاب شبکه راس رو مبنا قرار بدید. رسانه انتقال رو جاده، بسته‌هارو خودرو، مسیریاب‌هارو ایستگاه‌های بازرسی و تاخیرهارو سرعت‌گیرها و یا دست اندازها فرض کنید. این تست از ما گذردهی کل رو خواسته، گذردهی چگونه به دست میاد؟ برای به دست آوردن گذردهی در یک شبکه با چند مسیر با پهنای باند متفاوت، باید حداقل (Minimum) پهنای باند رو در نظر گرفت. به این کمترین مقدار گلوگاه شبکه می‌گوییم. در این تست پهنای باند گلوگاه ما ۱۰ مگابایت بر ثانیه است.

پس دقت کنید که ما معیار محاسبات خود برای به دست آوردن گذردهی رو فقط بر مبنای گلوگاه قرار خواهیم داد (حدفاصل مسیریاب S1 تا S2) و با دو مسیر دیگر (حد فاصل گره مبداء تا S1 و S2 تا گره مقصد) کاری نداریم. در همین راستا و طبق صورت سوال که می‌گوید دو بسته داده رو ارسال می‌کنیم، نیاز به محاسبه تاخیر (زمان) انتقال آن دو به همراه بسته کنترلی برگشتی Ack داریم:

[tex]Packet.1=\frac{L}{R}=\frac{600Byte\ast8}{10Mbps}=\frac{4800b}{10Mbps}=0.48ms[/tex]

[tex]Packet.2=\frac{L}{R}=\frac{600Byte\ast8}{10Mbps}=\frac{4800b}{10Mbps}=0.48ms[/tex]

[tex]Ack=\frac{L}{R}=\frac{60Byte\ast8}{10Mbps}=\frac{480b}{10Mbps}=0.048ms[/tex]

بعد از محاسبه این دو نیز باید به سراغ محاسبه مجموع تاخیرها بریم. همونطور که از شکل پیداست، تاخیر انتشار ۰/۰۵ میلی ثانیه، تاخیر مسیریاب S1 برابر ۰/۰۱ میلی ثانیه و تاخیر مسیریاب S2 برابر ۰/۰۲ میلی ثانیه خواهد بود. دقت کنید که برای بسته اول هیچ تاخیر صفی نداریم، اما برای بسته دوم در مسیریاب S1 به میزان ۰/۴۸ میلی ثانیه و در مسیریاب S2 به میزان ۰/۲۴ میلی ثانیه تاخیر صف داریم. دلیل تاخیر صف اول اینه که تا زمان آخرین خروج بیت‌های بسته اول از بافر مسیریاب S1 ، بسته دوم باید منتظر بماند و دلیل اینکه این مقدار در صف دوم به کسری از آن زمان کاهش پیدا کرده سرعت ترتیب خروج بیت‌های بسته اول از بافر مسیریاب S2 و ورود بیت‌های بسته دوم به مسیریاب مذکور است. بسته Ack هم که عملا دارای تاخیر صف نیست. همانطور که اطلاع دارید برای محاسبه تاخیر برای هر بسته، می‌بایست مجموع کل این تاخیرهارو به دست بیاریم، پس داریم:

[tex]Total\: Delay=S1.Delay S1.Queue.Delay PF TF S2.Delay S2.Queue.Delay[/tex]

[tex]Packet.1.Delay=0.01ms 0 0.05ms 0.48ms 0.02ms 0=0.56ms[/tex]

[tex]Packet.2.Delay=0.01ms 0.48ms 0.05ms 0.48ms 0.02ms 0.24ms=1.28ms[/tex]

[tex]Ack.Delay=0.01ms 0 0.05ms 0.048ms 0.02ms 0=0.056ms[/tex]

که منظور از TF در اینجا تاخیر انتقال و PF تاخیر انتشار است. همونطور که می‌دونیم برای به دست آوردن بهره‌وری کانال گلوگاه می‌بایست زمان مفید انتقال بسته‌هارو در صورت کسر و مجموع تاخیر بسته‌ها را در مخرج کسر قرار بدیم. و در انتها جواب به دست اومده رو در پهنای باند گلوگاه ضرب کنیم.

[tex]Throughput=\frac{Data}{Total\: Delay}=\frac{0.48ms 0.48ms}{0.56ms 1.28ms 0.056ms}=\frac{0.96ms}{1,896ms}=0.50632...\: \ast10Mbps\cong5.06\: Mbps[/tex]

توجه کنید که در این جواب هم مثل پاسخ پارسه دقیقا به گزینه سوم نمی‌رسیم، بلکه حدودا بهش می‌رسیم. ضمن اینکه به دلیل برخی از ابهاماتی که وجود داره می‌تونیم در محاسبات بالا تغییراتی رو اعمال کنیم و جواب رو از اینی که هست بازهم به گزینه سوم نزدیک‌تر کنیم (مثل در نظر نگرفتن برخی از تاخیرهای بسته دوم به دلایلی خاص و قابل بحث)، در هر صورت استدلال من از حل این سوال به این شکل هست.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

ارسال:
  

ali.majed.ha پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

سلام دوست عزیز
می دونم موضوع مربوط به دو سه سال پیشه، ولی لازم دونستم از شما و همه ی عزیزانی که وقت گرانبهای خودتون رو صرف می کنید و با دقت و حوصله به سوالات دیگران جواب می دید، کمال تشکر و قدردانی رو داشته باشم.
در پناه حق، شاد و پیروز باشید
یا علی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۰
ارسال:
  

Saman پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

(۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۵۵ ق.ظ)احسان مومنی نوشته شده توسط:  سلام دوستان

من هرکاری می کنم نمی تونم جواب این سوال که پارسه تو سوال ۲۹ فصل ۹ خودش آورده رو بفهمم! Big Grin

شما روش حل خاصی یا روش حل قابل فهمی ندارید ؟

خیلی ممنـــون Smile

این پاسخ کاملش : (نزدیک ترین تقریب بر طبق فرمول ها و مباحث کتاب کراس). p تعداد بسته ها هست :

زمان انتقال دو بسته در سوییچ :
[tex]T_F=(\frac{L}{R1} + \frac{L}{R2} + \frac{L}{R3}) (p-1)\frac{L}{R_{\min}}=[/tex]

[tex]=(\frac{600\times8}{20\times10^6} + \frac{600\times8}{10\times10^6} + \frac{600\times8}{20\times10^6})\frac{600\times8}{10\times10^6}=1.44[/tex]

زمان کل رسیدن دو بسته به مقصد :
[tex]time_{2Framr}=\: T_F + \sum\: T_{Switch} + \sum\: T_P=1.44 0.01 0.02 0.05=1.52[/tex]

زمان انتقال ACK :
[tex]T_{F\ACK}=\frac{L_{ack}}{R1} + \frac{L_{ack}}{R2} + \frac{L_{ack}}{R3}=\frac{60\times8}{20\times10^6} \frac{60\times8}{10\times10^6} \frac{60\times8}{20\times10^8}=0.12m\: sec[/tex]

زمان کل برای ACK :
[tex]T_{total\: for\: ACK}=0.12 \sum\: T_{2\: switch} \sum\: T_P=[/tex]

[tex]=0.12 (0.01 0.02) 0.05=0.2m[/tex]

زمان کل :
[tex]T_{Totl}=T_{2\: frame} T_{ACK}=[/tex]

[tex]=1.52 0.2 0.2=1.72[/tex]

زمان تاخیر کل :
[tex]Thruo\: Put=\frac{(2\times600)\times8}{1.72\times10^3}=5.58\cong5.64\: m\: \sec[/tex]
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۰
ارسال:
  

احسان مومنی پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

دوستــــــان کمــــک Big Grin
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۰
ارسال:
  

ƊƦЄƛM پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

سلام، ممنون بابت توضیح خوبتون
فقط من تاخیرهایی که تو صف مسیریابهاس نفهمیدم که چطوریه؟!!
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۰
ارسال:
  

احسان مومنی پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

ممنون بابت وقتی که گذاشتی و توضیح دادی

حالا ی سوال در حد basic دارم Big Grin
مگه نگفتی "و در مسیریاب S2 به میزان ۰/۲۸ میلی ثانیه تاخیر صف داریم" و "و دلیل اینکه این مقدار در صف دوم به کسری از آن زمان کاهش پیدا کرده سرعت ترتیب خروج بیت‌های بسته اول از بافر مسیریاب S2 و ورود بیت‌های بسته دوم به مسیریاب مذکور است. "
این مقدار کسری از زمان رو چجوری باید بدونیم که تو محاسباتمون ۰/۲۸ شد ۰/۲۴ ؟
و این که چجوری تاخیر در مسیریاب s2 شد ۰/۲۸ ؟
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۰
ارسال:
  

Milestone پاسخ داده:

RE: سوال شماره ۵۵ شبکه _ آزمون ارشد ۹۱ _ مبحث لایه شبکه

(۲۷ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۰۳ ق.ظ)Bahar_sh نوشته شده توسط:  سلام، ممنون بابت توضیح خوبتون
فقط من تاخیرهایی که تو صف مسیریابهاس نفهمیدم که چطوریه؟!!

فرض کنید دو خودروی حمل پول (Packet.1 و Packet.2) و یک خودروی نامه‌رسان (Ack - بسته کنترلی) داریم که وقتی دو خودروی حمل پول به مقصد رسیدند، خودروی نامه‌رسان به مبداء برمی‌گرده تا خبر سالم رسیدنشون رو به اطلاع بانک برسونه. فعلا در مورد دو خودروی حمل پول (داده) صحبت می‌کنیم. این دو خودرو قراره از ایستگاه مبداء (S1) به سمت ایستگاه مقصد (S2) حرکت کنند و چون جاده یک بانده هست، خودروها باید به ترتیب پشت سر هم حرکت کنند. حالا فرض کنید که قراره حرکت رو شروع کنیم. بسته اول که راهش بازه و جلوش کسی نیست که بخواد تو صف بمونه، بنابراین دارای تاخیر صف نیست.

اما در مورد بسته دوم: دقت کنید! بسته اول و دوم با هم و پشت سر هم در نقطه آغاز (S1) ایستاده بودند و شرطمون هم این بود که بسته دوم باید پشت سر بسته اول بیاد، پس وقتی بسته اول حرکت می‌کنه، بسته دوم باید دقیقا تا زمانیکه آخرین بیت بسته اول از بافر مسیریاب S1 خارج میشه صبر کنه و زمانی که جاده باز شد، سریع حرکتش رو آغاز کنه، خب این یعنی بسته دوم در مسیریاب S1 دارای ۰/۴۸ میلی ثانیه تاخیر ناشی از صف هست که به دلیل زمان انتقال بسته اول (L/R) پدید اومد و دقیقا زمانیکه آخرین بیت بسته اول از مسیریاب S1 خارج میشه، اولین بیت بسته دوم وارد کانال میشه تا به سوی مسیریاب S2 حرکتش رو شروع کنه. تا اینجا قضیه تاخیر صف مسیریاب S1 حل شد.

اما تاخیر بسته دوم در مسیریاب S2؛ به این نکته خوب توجه کنید: تاخیر مسیریاب S1 طبق شکل سوال به میزان ۰/۰۱ میلی ثانیه هست، اگر تاخیر مسیریاب S2 هم به همین صورت بود، برای بسته دوم در مسیریاب S2 صفی ایجاد نمی‌شد (ولی همچنان ۰/۴۸ میلی ثانیه تاخیر در S1 برقرار بود)، چرا که در یک جریان یکنواخت، بسته اول، بیت به بیت از بافر مسیریاب S2 خارج و بسته دوم هم بیت به بیت از بافر مسیریاب S2 وارد می‌شد و بدون توقف و دقیقا پشت سر بسته اول و گام به گام به سمت مسیریاب S2 حرکت می‌کرد، اما به این دلیل که تاخیر مسیریاب S2 نسبت به مسیراب S1 دوبرابر شده، یعنی تاخیر بیشتر خروج بسته اول از مسیریاب S2 و بالطبع ایجاد صف برای بسته دوم برای ورود به مسیریاب S2 که این میزانش دقیقا نصف میزان صف قبلی به مدت ۰/۲۴ میلی ثانیه هست، چرا که بسته دوم اینجا دیگه کاملا متوقف نیست تا بسته اول رد بشه و بعد اون وارد بشه، اون الان وارد کانال شده، اما به همون دلیل تاخیر مسیریاب S2 میشه اینجوری تلقی کرد که به ازای هر دو فریم زمانی، یکی از بیت‌های بسته دوم حرکت خواهد کرد و این به معنای تاخیر ۰/۲۴ میلی ثانیه‌ای هست. در واقع ترافیک روان‌تر شده! و بصورت منقطع میشه حرکت کرد! همچنین بسته تصدیق هم در برگشت به دلیل اینکه هیچ بسته‌ای جلوش نیست، دارای تاخیر صف هم نخواهد بود.

* توجه کنید که دوبرابر شدن تاخیر در مسیریاب S2 به معنی این نیست که بسته اول هم تو صف بمونه، نه! اون یک تاخیر دیگه‌ست و مربوط به صف نیست. صف فقط ناشی از وجود یک عامل ثانویه در جلوی بسته فعلیه، وقتی یه خودرو به تنهایی داره تو یک اتوبان حرکت میکنه، قاعدتا براش تاخیر صفی وجود نداره، اما تو این اتوبان امکان داره باد با سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت بوزه و تاخیر انتشار بوجود بیاد، و البته تاخیرهای دیگه‌ای که تو این مسئله برای هر سه بسته ما لحاظ شد، ولی این فقط Packet.2 بود که در صف گرفتار شد!

(۲۷ آبان ۱۳۹۳ ۰۲:۳۷ ب.ظ)احسان مومنی نوشته شده توسط:  ممنون بابت وقتی که گذاشتی و توضیح دادی

حالا ی سوال در حد basic دارم Big Grin
مگه نگفتی "و در مسیریاب S2 به میزان ۰/۲۸ میلی ثانیه تاخیر صف داریم" و "و دلیل اینکه این مقدار در صف دوم به کسری از آن زمان کاهش پیدا کرده سرعت ترتیب خروج بیت‌های بسته اول از بافر مسیریاب S2 و ورود بیت‌های بسته دوم به مسیریاب مذکور است. "
این مقدار کسری از زمان رو چجوری باید بدونیم که تو محاسباتمون ۰/۲۸ شد ۰/۲۴ ؟
و این که چجوری تاخیر در مسیریاب s2 شد ۰/۲۸ ؟

تاخیر صف ۰/۲۸ میلی ثانیه اشتباه تایپی بود، درستش همون ۰/۲۴ میلی ثانیه‌ست که اصلاحش کردم. جواب سوال شما رو هم در نقل قول بالا دادم.
نقل قول این ارسال در یک پاسخ



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مبحث جستجوهای محلی Elham_tm ۷ ۳,۹۳۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۰۵:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: KB2000
Star درخواست کمک و راهنمایی برای شرکت در آزمون ارشد marvelous ۹ ۷,۹۴۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: فاطمه دیبا
  آزمون آزمایشی ارشد کدام موسسه را شرکت کنیم Ali1991khe ۲ ۳,۱۴۴ ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹ ق.ظ
آخرین ارسال: Ali1991khe
  آزمون آزمایشی ارشد کدام موسسه را شرکت کنیم Ali1991khe ۲ ۲,۹۱۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴ ب.ظ
آخرین ارسال: Ali1991khe
  انتخاب رشته آزمون ارشد ۹۹ mr_milad12 ۱ ۲,۳۴۴ ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: .:tarannom:.
  دانلود طرح لایه باز yaraplas ۰ ۱,۶۹۸ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۳:۰۱ ب.ظ
آخرین ارسال: yaraplas
  مقایسه آزمون های کارشناسی ارشد مدرسان شریف با پارسه و دیگر موسسات abbas1368 ۱۸ ۲۴,۵۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۷ ۰۸:۴۴ ب.ظ
آخرین ارسال: spiritual
  سوال در مورد منبع و دروس آزمون استخدامی mostafa272 ۳ ۴,۴۰۷ ۰۱ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۷ ق.ظ
آخرین ارسال: majidnourirad10
  سوال در مورد دانشگاه آزاد قزوین, ارشد شبکه های کامپیوتری networki ۰ ۲,۴۱۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: networki
  سوال در مورد دانشگاه آزاد قزوین, ارشد شبکه های کامپیوتری networki ۰ ۲,۶۰۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۴۴ ب.ظ
آخرین ارسال: networki

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close