۰
subtitle
ارسال: #۱
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
دوستانی که در این درس تسلط دارن بصورت روان توضیح بدن از این قبیل تست ها رو چجوری حل کنیم.یل به عبارتی روشهایی که خودشون استفاده میکنن و راحت به جواب میرسن رو توضیح بدن.
با تشکر
با تشکر
۰
ارسال: #۲
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
سلام. سوال ۶۲ همه منظمن. توی اینجور سوالات باید سعی کنید با مقدار دهی به آلفا و بتا و گاما و توانها یه جوری زبان رو تعریف کنید که به ازای تمام رشته های با طول بزرگتر از یه حدی جواب بده. یا اینکه به ازای یه توانی تمام رشته های زبان در اون توان هم تولید بشه. یعنی بقیه توانها و حالات زیرمجموعه ای از اون حالت باشن.
L1:
i=1 , j=0 و گاما=نال و آلفا = سیکمااستار زبان سیکمااستار میشه.
L2:
i=1 , j=0 و گاما=نال و آلفا = سیکمااستار زبان سیکمااستار میشه.
L3:
i=j=1 و آلفا و گاما = نال و بتا = سیکماپلاس زبان سیکماپلاس میشه.
سوال ۵۸ که گرامر داره گزینه ۱ میشه:
یه رشته از زبان L1 میشه aaabbbbbbaaa که گرامر تولید نمیکنه. (اگه گرامر زبان L1 رو دیده باشید میدونید گرامر G چه قواعدی کم داره و چه رشته هایی رو نمیتونه تولید کنه.)
دوتا رشته برای زبان L2 که نشون بده این زبان کلاً از جواب پرته: aaa رو میپذیره و aaabbb رو نمیپذیره.
سوال ۵۶: گزینه ۲
گزینه ۱ توان رو برابر ۰ میگیریم. منظم میشه.
گزینه ۲ توان رو برابر ۰ بگیریم منظم نمیشه. چون بقیه حالات زیرمجموعه این حالت نیست.
گزینه ۳ توان رو برابر ۰ میگیریم. منظم میشه.
سوال ۵۸ اون یکی:
L1:
توان رو برابر ۱ میگیریم و زبان میشه سیکمااستار.
L2:
منظمه. برای A ماشین متناهی داریم و حالاتی که نباید از اونا رد بشیم رو تله درنظر میگیریم و ماشین جدید میسازیم.
L3:
(نیازی به اثبات منظم بودنش نیست. از روی گزینه ها میشه تشخیص داد.) ماشین متناهی نیاز به یه حافظه متناهی مشخص داره که میشه پیاده سازی کرد.
L1:
i=1 , j=0 و گاما=نال و آلفا = سیکمااستار زبان سیکمااستار میشه.
L2:
i=1 , j=0 و گاما=نال و آلفا = سیکمااستار زبان سیکمااستار میشه.
L3:
i=j=1 و آلفا و گاما = نال و بتا = سیکماپلاس زبان سیکماپلاس میشه.
سوال ۵۸ که گرامر داره گزینه ۱ میشه:
یه رشته از زبان L1 میشه aaabbbbbbaaa که گرامر تولید نمیکنه. (اگه گرامر زبان L1 رو دیده باشید میدونید گرامر G چه قواعدی کم داره و چه رشته هایی رو نمیتونه تولید کنه.)
دوتا رشته برای زبان L2 که نشون بده این زبان کلاً از جواب پرته: aaa رو میپذیره و aaabbb رو نمیپذیره.
سوال ۵۶: گزینه ۲
گزینه ۱ توان رو برابر ۰ میگیریم. منظم میشه.
گزینه ۲ توان رو برابر ۰ بگیریم منظم نمیشه. چون بقیه حالات زیرمجموعه این حالت نیست.
گزینه ۳ توان رو برابر ۰ میگیریم. منظم میشه.
سوال ۵۸ اون یکی:
L1:
توان رو برابر ۱ میگیریم و زبان میشه سیکمااستار.
L2:
منظمه. برای A ماشین متناهی داریم و حالاتی که نباید از اونا رد بشیم رو تله درنظر میگیریم و ماشین جدید میسازیم.
L3:
(نیازی به اثبات منظم بودنش نیست. از روی گزینه ها میشه تشخیص داد.) ماشین متناهی نیاز به یه حافظه متناهی مشخص داره که میشه پیاده سازی کرد.
ارسال: #۳
  
RE: راه حل های ابتکاری تست های نظریه
(۰۳ آذر ۱۳۹۱ ۰۴:۲۲ ب.ظ)Jooybari نوشته شده توسط: سوال ۵۶: گزینه ۲
گزینه ۱ توان رو برابر ۰ میگیریم. منظم میشه.
گزینه ۲ توان رو برابر ۰ بگیریم منظم نمیشه. چون بقیه حالات زیرمجموعه این حالت نیست.
گزینه ۳ توان رو برابر ۰ میگیریم. منظم میشه.
با سلام
ولی به نظر من اگه استارها (*) رو صفر در نظر بگیریم هر سه گزینه میمونه [tex]a^{n}b^{n}[/tex] که منظم نیست
اینطور نیست؟
۰
ارسال: #۴
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
با سلام
به نظر من شما باید به مبحث مربوط به اون سوال مسلط باشید و با ادامه مطالعه هر فصل کتاب مثلا لینز دیدتون نسبت به مباحث نظریه زبان ها به تدریج کسترش بدید.
برای مثال توی ۳ تا از سوال ها در مورد منظم بودن سوال شده. شما باید بخوبی با این بحث آشنا باشید و برای نمونه بطور اتوماتیک مثال های کتاب راجع به منظم بودن یا نبودن اونها در ذهنتون تداعی بشه. حالا میتونید با دیدن متن سوال از روش های مختلف که برگرفته از اون مثال هاست جواب رو بدست بیارید.
حل تمرین های کتاب لینز مثل حل تمرین های کتاب ریاضی ابتدایی میمونه. اگه الان برید و کتاب ریاضی ابتدایی رو باز کنید خنده تون میگیره که این همه تمرین برای جمع و کم کردن برای چی بوده! حتما میگید خوب وقتی دانش اموز یکبار یک مسئله رو حل کرد بسه دیگه . چیه هی کم کن جمع کن ضرب کن!رازش در همینه که با تکرار انواع مسئله ذهن بقول معروف باز میشه هرچند اشتباه حل کنید اما پیگیر راه حل درست باشید.
حالا نظریه هم همینه.تا میتونید تمرین کنید تا ذهنتون باز بشه
موفق باشیم
به نظر من شما باید به مبحث مربوط به اون سوال مسلط باشید و با ادامه مطالعه هر فصل کتاب مثلا لینز دیدتون نسبت به مباحث نظریه زبان ها به تدریج کسترش بدید.
برای مثال توی ۳ تا از سوال ها در مورد منظم بودن سوال شده. شما باید بخوبی با این بحث آشنا باشید و برای نمونه بطور اتوماتیک مثال های کتاب راجع به منظم بودن یا نبودن اونها در ذهنتون تداعی بشه. حالا میتونید با دیدن متن سوال از روش های مختلف که برگرفته از اون مثال هاست جواب رو بدست بیارید.
حل تمرین های کتاب لینز مثل حل تمرین های کتاب ریاضی ابتدایی میمونه. اگه الان برید و کتاب ریاضی ابتدایی رو باز کنید خنده تون میگیره که این همه تمرین برای جمع و کم کردن برای چی بوده! حتما میگید خوب وقتی دانش اموز یکبار یک مسئله رو حل کرد بسه دیگه . چیه هی کم کن جمع کن ضرب کن!رازش در همینه که با تکرار انواع مسئله ذهن بقول معروف باز میشه هرچند اشتباه حل کنید اما پیگیر راه حل درست باشید.
حالا نظریه هم همینه.تا میتونید تمرین کنید تا ذهنتون باز بشه
موفق باشیم
۰
ارسال: #۵
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
(۰۷ آذر ۱۳۹۱ ۰۹:۳۲ ق.ظ)hp1361 نوشته شده توسط: با سلامممنون دوست عزیز بابت راهنمایی.
به نظر من شما باید به مبحث مربوط به اون سوال مسلط باشید و با ادامه مطالعه هر فصل کتاب مثلا لینز دیدتون نسبت به مباحث نظریه زبان ها به تدریج کسترش بدید.
برای مثال توی ۳ تا از سوال ها در مورد منظم بودن سوال شده. شما باید بخوبی با این بحث آشنا باشید و برای نمونه بطور اتوماتیک مثال های کتاب راجع به منظم بودن یا نبودن اونها در ذهنتون تداعی بشه. حالا میتونید با دیدن متن سوال از روش های مختلف که برگرفته از اون مثال هاست جواب رو بدست بیارید.
حل تمرین های کتاب لینز مثل حل تمرین های کتاب ریاضی ابتدایی میمونه. اگه الان برید و کتاب ریاضی ابتدایی رو باز کنید خنده تون میگیره که این همه تمرین برای جمع و کم کردن برای چی بوده! حتما میگید خوب وقتی دانش اموز یکبار یک مسئله رو حل کرد بسه دیگه . چیه هی کم کن جمع کن ضرب کن!رازش در همینه که با تکرار انواع مسئله ذهن بقول معروف باز میشه هرچند اشتباه حل کنید اما پیگیر راه حل درست باشید.
حالا نظریه هم همینه.تا میتونید تمرین کنید تا ذهنتون باز بشه
موفق باشیم
ولی من از کتاب لینز.پارسه.پوران دارم میخونم نظریه رو.تمرینات لینز رو هم حل میکنم.
ولی من دنبال راه حل هایی هستم که مثلا نیاز به لم تزریق نباشه چون لم تزریق هم مشکل و هم زمان بر.
مثلا برای زبان های منظم اگه:
۱-زبان متناهی باشه
۲-نیاز به حافظه نامحدود نداشته باشه
میشه منظم.
یا اینکه اگه زبان تک نمادی باشه و منظمم نباشه مستق از متن هم نیست.
اگه زبان تک نمادی باشه و مستق از متن نباشه منظمم نیست.
من دنبال اینجور موارد هستم که بشه سریع به جواب رسید.
اگه شما و دوستان دیگه مثل اینجور موارد رو میدونن لطف کنن ذکر کنن.
ممنون
۰
ارسال: #۶
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
فقط یه مشکلاتی توی اینجور نکاته:
۱- این نکات شاید روی ۹۰ درصد زبانها بصورت الگوریتمی جواب بده. منظورم اینه که اگه زبان رو بپیچونن جواب اشتباه میده. (این درصد برای سوالات کنکور خیلی کمتره.)
۲- رفع ابهامات عمدی طراح سوال مشکله. سخت ترین قسمت حل سوال رفع ابهامشه که براش نکته ای وجود نداره. فقط نیاز به استدلال و تحلیل داره.
۳- اونایی که برای خودشون و توی ذهنشون از این نکات استفاده میکنن، معمولاً خودشون به ترتیب نکات توجه نمیکنن. یه جورایی مثل حرف زدنه. فقط ازش استفاده میکنن. (به عنوان یه مثال میگم شما قبل از اینکه درس زبان فارسی رو توی مدرسه بخونی چقدر با ساختار جمله آشنا بودی؟ چجوری میفهمیدی ترتیب بکار بردن کلمات جمله مشکل داره. مسلماً فقط میفهمیدی اشکال داره.)
اکثر دانشجوها دنبال نکاتی هستن که جواب قطعی بده. ولی بنظر من باید دنبال رفع ابهام سوالات باشن. باید بفهمن سوال چی میخاد. باید سوال حل کنن مثال حل کنن تمرین حل کنن. باید صورت سوال رو به ساده ترین شکل ارائه بدن؛ بعد حلش کنن. اگه سوالات اینجور درسارو ساده کنی و بعد حل کنی واقعاً لذت میبری.
بنظرم اینجور درسا مثل درسایی مثل ریاضی مهندسی و ... نیست که بیست بار مشتق و انتگرال بگیری بعد به ازای یه مقداری یه جواب رو توی فرمول قرار بدی و بعدش یه حاصل بگیری و بزور چک کنی که جایی اشتباه داشته یا نه. یه سوال سخت میبینی و با یه استدلال و یه روش حل، یه راه حل و جواب ساده مینویسی و راحت میتونی تطابق سوال و جواب رو ببینی. من خودم با حل اینجور سوالات خیلی حال میکنم.
۱- این نکات شاید روی ۹۰ درصد زبانها بصورت الگوریتمی جواب بده. منظورم اینه که اگه زبان رو بپیچونن جواب اشتباه میده. (این درصد برای سوالات کنکور خیلی کمتره.)
۲- رفع ابهامات عمدی طراح سوال مشکله. سخت ترین قسمت حل سوال رفع ابهامشه که براش نکته ای وجود نداره. فقط نیاز به استدلال و تحلیل داره.
۳- اونایی که برای خودشون و توی ذهنشون از این نکات استفاده میکنن، معمولاً خودشون به ترتیب نکات توجه نمیکنن. یه جورایی مثل حرف زدنه. فقط ازش استفاده میکنن. (به عنوان یه مثال میگم شما قبل از اینکه درس زبان فارسی رو توی مدرسه بخونی چقدر با ساختار جمله آشنا بودی؟ چجوری میفهمیدی ترتیب بکار بردن کلمات جمله مشکل داره. مسلماً فقط میفهمیدی اشکال داره.)
اکثر دانشجوها دنبال نکاتی هستن که جواب قطعی بده. ولی بنظر من باید دنبال رفع ابهام سوالات باشن. باید بفهمن سوال چی میخاد. باید سوال حل کنن مثال حل کنن تمرین حل کنن. باید صورت سوال رو به ساده ترین شکل ارائه بدن؛ بعد حلش کنن. اگه سوالات اینجور درسارو ساده کنی و بعد حل کنی واقعاً لذت میبری.
بنظرم اینجور درسا مثل درسایی مثل ریاضی مهندسی و ... نیست که بیست بار مشتق و انتگرال بگیری بعد به ازای یه مقداری یه جواب رو توی فرمول قرار بدی و بعدش یه حاصل بگیری و بزور چک کنی که جایی اشتباه داشته یا نه. یه سوال سخت میبینی و با یه استدلال و یه روش حل، یه راه حل و جواب ساده مینویسی و راحت میتونی تطابق سوال و جواب رو ببینی. من خودم با حل اینجور سوالات خیلی حال میکنم.
۰
ارسال: #۷
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
با سلام و خسته نباشید
ببخشید من سوال ۵۶ گزینه ۲ را متوجه نشدم که چرا منظم شد وقتی ۰ گذاشتیم چرا دیگه زیر مجموعه ای زبان نشد و گزینه ۳ چرا درست شد؟
اگه میشه راهنمایی کنید
با تشکر و سپاس فراوان
ببخشید من سوال ۵۶ گزینه ۲ را متوجه نشدم که چرا منظم شد وقتی ۰ گذاشتیم چرا دیگه زیر مجموعه ای زبان نشد و گزینه ۳ چرا درست شد؟
اگه میشه راهنمایی کنید
با تشکر و سپاس فراوان
Jooybari، در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۱ ۰۳:۱۴ ق.ظ برای این مطلب یک پانوشت گذاشته است:
گزینه ۲ منظم نیست. گزینه ۳ منظمه.
۰
ارسال: #۸
  
راه حل های ابتکاری تست های نظریه
به ترتیب رشته توجه کنید. گزینه ۲ اول یه تعداد b میاد بعد a و b مساوی و بعد یه عداد a. رشته هایی که توی توان ۰ ایجاد میشن با توان ۱ و ۲ و n متفاوتن.
برای گزینه ۲ میتونید از لم تزریق روی رشته [tex]a^Mb^M[/tex] استفاده کنید.
برای گزینه ۲ میتونید از لم تزریق روی رشته [tex]a^Mb^M[/tex] استفاده کنید.
Can I see some ID?
Feeling left out?
نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close