شیوه طراحان کنکور - نسخهی قابل چاپ صفحهها: ۱ ۲ |
شیوه طراحان کنکور - grayman - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۱:۳۸ ق.ظ
سلام این مطلب رو جایی خوندم - بد نیست شماها هم ببینین: .............................................................................................. اگر شما طراح سوال بودید! آیامیدانید که طراحان سوالات آزمون های سراسری و همگانی برای اینکه امکان ورود و امتیاز گیری شانسی را به حداقل برسانند، مجبورند از یک سری قوانین و قواعد ثابت و مشخص تبعیت کنند و حق ندارند هر جور دلشان خواست سوال طرح کنند و هر جور دلشان خواست سوالات را بین گزینه های الف و ب و ج و د توزیع کنند؟ بدیهی است که اگر شما این قوانین را بدانید به پنجره و دیدگاه طراح سوال نزدیک ترمیشوید و از این طریق گزینه های درست و نادرست را از یکدیگر تشخیص دهید. بیائید با هم این قوانین و قواعد اجباری را مرور کنیم: قاعده اول: طراحان سوالات کنکور های همگانی ملزم میباشند که پاسخها را به طور یکسان بین گزینه های الف و ب وج و د توزیع کنند و حق ندارند سنگینی پاسخها را روی یک گزینه خاص بیاندازند و ... طراح سوال حق ندارد روی یکی از گزینهها مثلا( گزینه ج) بیشتر تمرکز کند و جوابهای بیشتری را روی گزینه ج قرار دهد. چرا که اگر چنین کند. یکی از داوطلبان زیرکمیتواند با درک سریع این موضوع از روی تصویر گرافیکی پاسخنامه فورا کلید را کشف کند و با علامت زدن همه جوابهای ج بدون اینکه جواب را بداند امتیاز بگیرد! در هر پاسخنامه تعداد گزینه های الف را بشمارید به عددی حدود ۲۵ درصد دست خواهید یافت.عین همین واقعیت برای گزینه های ب و ج ود نیز صادقمیباشد. به عبارتی اگر یک داوطلب همینطور تمام گزینه های الف کنکور را بزند. نهایتا موفقمیشود ۲۵ درصد نمره را بیاورد اما در عین حال ۷۵ درصد جوابها را غلطمیزند که چون به ازای هر سه جواب غلط یک جواب درست صفرمیشود پس نهایتا امتیاز این فرد چیزی در حدود صفر خواهد بود. حال بیائید از منظری دیگر به این قاعده نگاه کنیم: حالت ایده آلی را در نظر بگیرید که داوطلب به دلیل تسلط علمی موفق شده است۷۵ سوال را جواب دهد و بعد در کمال تعجب دریافته است که جواب این ۷۵سوال همگی بین گزینه های الف و ب و ج بوده است. به نظر شما او اگر فرصت و دانش کافی برای جوابدهی به بقیه سوالات را نداشته باشد،و تنها ده دقیقه به پایان وقت آزمون باقی مانده باشد، آیا بهتر نیست که بقیه سوالات را از ترس نمره منفی همینطوری به حال خود رها نکند؟! و هر چه گزینه “د” است را علامت بزند؟! ............................................................................................ به نظر شما باید گزینه های باقی مونده رو این شخص "د" بزنه؟ |
شیوه طراحان کنکور - ف.ش - ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۰۱:۴۳ ق.ظ
من اصلا به همچین چیزی اعتقاد ندارم چون این سوالها توسط اشخاص مختلفی طرح میشه و کلا فکر نکنم روند خاصی داشته باشه و اونها اینقدر ساده نیستن که وقتی میدونند بعضیها این رو میدونند بهش عمل کنند. |
شیوه طراحان کنکور - parsaNA - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۱:۴۹ ق.ظ
تازه استاد ما می گفت طراحای کنکور همه باید یک گزینه مشخص مثلا گزینه دو رو به عنوان جواب به سنجش بدند . سنجش خودش گزینهها رو جابجا می کنه . |
شیوه طراحان کنکور - grayman - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۳۵ ق.ظ
ولی اعتقاد داشته باشین که درسته من برای سال ۸۷ رو رشته علوم کامپیوتر دیدم این بود نتیجه شمارش: گزینه الف: ۳۴ گزینه ب: ۳۸ گزینه ج: ۳۰ گزینه د: ۳۸ تقریبا نسبتها ۱/۴ هست. |
شیوه طراحان کنکور - ف.ش - ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۳۷ ق.ظ
حتی اگه به من نسبت دقیق هم بدن من که حاضر نیستم شانسی بزنم! میخواین یه بار آزمون بگیرین از خودتون ببینید از این روش درصداتون چه جوری میشه؟؟! |
RE: شیوه طراحان کنکور - grayman - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۴۲ ق.ظ
(۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۳۷ ق.ظ)afagh1389 نوشته شده توسط: حتی اگه به من نسبت دقیق هم بدن من که حاضر نیستم شانسی بزنم! این دیگه به خودتون بستگی داره. تو مثال هم گفته که کسی که ۲۰ تا سوال رو نزده ۰ می گیره ولی اون یکی ۳۳ درصد. اینم مال سال ۸۶ علوم کامپیوتر: الف: ۳۶ ب: ۳۸ ج: ۳۴ د:۳۶ |
شیوه طراحان کنکور - bijibuji - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۴:۰۶ ق.ظ
حق با ایشونه تعداد گزینه های الف و ب و ج و د در هر کنکوری در هر سالی یک چهارم کل سوالات هست این صحیح اما این مثالی که زدید امکان اتفاق افتادنش صفره اینکه یه نفر حدود ۷۵ درثد درست زده باشه و همه این پاسخها هم الف و ب و ج بوده باشه. منظورم اینه که: هیچ حالت عملی وجود نداره که شما بتونید از این قانون استفاده کنید. بهتره به فکر خوندن درسها باشید. این راهکارها پاسخگو نیست. تازه حتی اگر پاسخ گو هم باشه، هیچ کس نیست که مطمئن باشه تمام گزینه هایی که واقعا با حل و فکر زده درست ست. از جلسه میای بیرون و شک نداری فلان سوال رو درست زدی. بعد می بینی یه نکته ای توش بوده که استثنا بوده و تو توجه نکردی. هیچ کسی رو نمیشناسم در کنکور بدون نمره منفی زده باشه. حتی رتبه اول |
شیوه طراحان کنکور - ف.ش - ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۰۷:۵۳ ق.ظ
به نظر من که تا آدم بیاد بشماره چند تا الف و ب و ج زده کنکور تموم شده!به نظر من که عملی نیست حالا اگه یکی میخواد توی کنکور این کار رو انجام بده حتما قبلش یه بار روی کنکور های قبل تست کنه! |
شیوه طراحان کنکور - grayman - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۱۳ ب.ظ
با نظر آفاق مخالفم چون شمردن گزینهها ۲ دقیقه هم وقت نمی گیره. ۱۰۰ درصد باید فکر خوندن درس بود و با این راهکارها به جایی نمیرسیم. اینی که گفتم مال بعد از درس خوندن و زدن ۷۵ درصد سوالاست. بحث من علمیه و می خوام از لحاظ آماری بررسی بشه نه تعصبی که نخیر این شیوه جواب نمیده و ... خب حالا فرض کنیم شخصی به ۷۵ سوال جواب داده، حالا چند درصد درست بوده یا غلط بماند. ۲۵ تا از سوالات رو هنوز نزده. مقایسه ما بین دو نفر هست که نفر اول از همون شیوه شمارش گزینهها و زدن گزینه د استفاده می کنه و نفر دوم سفید رها می کنه ۲۰ درصد رو. نفر اول با احتساب اینکه خونده درس رو و مسلط هست و بعضی از سوالای کنکور واقعا وقت گیره اون ۲۵ درصد رو نرسیده بزنه و نیم ساعت به اتمام وقت مونده. میاد میشمره گزینهها رو و می بینه که گزینه د فراوانیش کمتر از بقیه است. خیلی کمتر. در ضمن دقت کنید که این فراوانی بین همه سوالات توزیع شده نه اینکه فلان درس خاص. اگر شخص بیاد اون ۲۵درصد رو همش رو گزینه د بزنه. برای راحتی فرض می کنیم کل سوالات ۱۰۰ تااست. اگر همه اون ۲۵ تا سوال باقیمونده گزینه د نباشه که نمره منفی میاره. ولی این نکته رو توجه کنید که طرف به دورس مصلط هست و اگر هم او ن ۷۵ تا سوالی که زده خیلی هاش ممکنه درست باشه. - خواهشا نگید مگه ممکنه و ... ما اینجا با فرض اینگه بیش از ۵۰ درصد اون گزینه هایی رو که زده درس هست داریم بحث می کنیم- پس اون ۲۵ تا سوالی که مونده فراوانی گزینه د بیشتر از سایر گزینهها هست. نفر دوم که سفید زده قطعا درصدی که از این ۲۵ تا سوال م یگیره صفر هست نتیجه دم دستی اینه که اونی که از شیوه اول استفاده کرده حداقل درصد صفر نمی گیره و خب طبیعتا رتبش بهتر از نفر دوم می شه. |
شیوه طراحان کنکور - ف.ش - ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۰۶:۳۱ ب.ظ
منم آماری گفتم دیگه گفتم یه نفر تست کنه! تا جایی که میتونه بزنه بعد با یه رنگ دیگه بقیه رو از این روش بزنه ببینه چند درصد از اونهایی که با رنگ دیگه زده بدست میاره؟؟ |
شیوه طراحان کنکور - Maryam-X - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۸:۴۰ ب.ظ
سلام. بابا چرا اینقدر جبهه می گیرید.؟؟؟آقای grayman فقط خواسته کمکی بکنه... کنکور علوم کامپیوتر رو نمی دونم.... ولی می دونید که در کنکور هر دفترچه ای یک کد مخصوص داره و بنا به اون کد که باید توی پاسخنامه علامت بزنیم سوالها و گزینه های هر شخص جابه جا می شوند. من هفتهی پیش رفتم نمونه سوالات آی تی پارسال را گرفتم.(خودم کنکور ۸۹ را آزمایشی شرکت کردم).از قضا دفترچهی اصلی یک نفر بود و کپی نبود.حداقل چند تا سوال که مطمئن بودم تو دفترچهی من فلان سوال بود و فلان گزینه....کاملا تو دفترچهی این یارو برعکس شده بود.... ولی بازم مطمئنم که طراحان کنکور هنوز علاقهی عجیبی به گزینهی ج و بعد از آن گزینه د دارند....(حداقل برای جواب های تشریحی این جوریه...تا یه خورده وقت دانشجو برای خوندن گزینهها بره...) |
RE: شیوه طراحان کنکور - Masoud05 - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۹:۲۷ ب.ظ
(۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۰۸:۴۰ ب.ظ)Maryam-X نوشته شده توسط: ولی بازم مطمئنم که طراحان کنکور هنوز علاقهی عجیبی به گزینهی ج و بعد از آن گزینه د دارند....(حداقل برای جواب های تشریحی این جوریه...تا یه خورده وقت دانشجو برای خوندن گزینهها بره...) به نظر من سوالات خیلی طولانی جواب گزینه ۱ هست . میتونید برسی کنید و مثلاً ۲۰ تا سوال که راه حل طولانی دارن رو بررسی کنید، حداقل ۱۰ تاش ۱ هست( ۴ برابر حالت عادی). البته این یه روش مناسب نیست چون فکر کنم طراحان فرضاً تمام سوالاتی رو که طرح میکنن جواب رو گزینه ۱ میزارن و بعداً خود سازمان سنجش محل گزینهها رو عوض میکنه(اینو یکی از استاد های دانشگاه بهم گفته؟!) |
شیوه طراحان کنکور - grayman - 28 آذر ۱۳۸۹ ۰۹:۵۰ ب.ظ
علم آمار و تجربیات اینو نشون میده که اگر ۵ تا دفترچه هم باشه باز هم سوالات رو تقریبا متوازن توزیع می کنند. حتی اگر کد دفترچههای یک رشته خاص با هم فرق داشته باشه. ۲ ساله که گزینه های هر داوطلب با اون یکی فرق داره و یک چیز جالب اینکه این کار توسط کامپیوتر انجام میشه. سال قبل مثلا گزینه یک سوال این بود: الف - ۵۰ ب - ۳۰ ج- گزینه الف و ج د - ۴۵ این و چند مورد مشابه نشون می ده که درهم سازی گزینهها توزیعشون توسط کامپیوتر انجام میشه. نرم افزار مشابه رو این موسسات برگزار کننده آزمونها دارن که سوال و گزینه درست رو میدن و خود نرم افزار گزینه سوالارو بهم می ریزه. و ک نکته دیگه که از یکی از طراحان سوال کنکور که هر سال رشته زمین شناسی درس چینه شناسی جزو طراحاش بود می گفت: از کلیه اساتیدی که سوال کنکور طراحی می کنند سوال هارو با پاسخ تشریحی می گیرن. گزینه خاصی هم می گن بعنوان جواب درست انتخاب می کنن. حدود ۱ ماه قبل چند نفر از اساتید رو دعوت می کنن و چینش و ارزیابی سوالات رسیده رو انجام میدن و مثلا ۲ تا ۳ بسته سوال کنکور تدوین می کنن. تدوین یعنی چینش سوالات و زمان لازم برای پاسخ دادن رو معلوم می کنن. ولی هنوز گزینهها همون مثلا گزینه ب هست. ۲ هفته مونده به کنکور یک بسته رو به تصادف انتخاب می کنن و اون میشه سوال کنکور اون رشته و میره برای چاپ. خود طراحان اصلی هم نمی دونن کدوم بسته انتخاب میشه. اون ۲ بسته باقی مونده نگهداری میشه تا اگه سوالات قبل از برگزاری به طریقی لو رفت سریع یک بسته دیگه جایگزین می کنن. اگر هم آزمون مشکلی نداشت میره تو بانک سوالات سازمان سنجش برای کنکورهای سال بعد. |
شیوه طراحان کنکور - ف.ش - ۲۸ آذر ۱۳۸۹ ۱۰:۲۹ ب.ظ
ببخشید اگه منظورتون منم که فکر میکنید جبهه گرفتم پس دیگه نظرم رو نمیگم. اگه من میگم این روش جواب نمیده به خاطر اینه که تو جزوه کامل روشهای تست زنی چیزهای دیگه ای گفته که من تست کردم و جواب نداد البته میگفتن برای رشته های علوم انسانی جواب میده! لینکشو ندارم جزوه داخل این لینک هم کامل نیست. مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید. مثلا یه جا گفته شده که طراحان به گزینه ج و د علاقه مندند اما دیدین که تعداد گزینه ج در علوم کامپیوتر ۸۷ از همه کمتر بود! |
شیوه طراحان کنکور - admin - 29 آذر ۱۳۸۹ ۱۲:۱۶ ق.ظ
دوستان این بحثها چیه که مطرح می کنید؟ از لحاظ آماری کاملاً طبیعیه که تعداد فراوانی توی هر گزینه برابر باشه چرا که به گزینهها به صورت راندوم بین الف تا د تقسیم می شوند. انجام دادن این کار و آزمون اون ریسک بسیار بزرگی هست و من ۱۰۰ درصد مطمئن هستم که جواب نخواهد داد. توی فرصت باقی مانده بچسبید به درستون و این جور فکرها رو بریزید بیرون. |