اخیراً در مطالعه ای با استفاده از ردیابی حرکات چشم کاربران این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به برخی از نتایج پژوهش مذکور؛
Jakob Nielsen در حین بررسی های خود به موردی دست یافت. نتایج این بررسی ها حاکی از این بود که کاربران در دو حرکت افقی که با یک حرکت عمودی ادامه پیدا می کند (به شکل حرف F) نتایج جستجو را مورد بررسی کلی قرار می دهند.
مثال زیر (که مربوط به سال ۲۰۰۶ است) نشان می دهد که دو یا سه نتیجه اول، بیشترین توجه کاربر را به خود جلب نموده و نتایج پایین تر از چهارم یا پنجم، بسیار اندک مورد توجه قرار گرفته اند.
الگویf
در گذشته بخش عمده نتایج گوگل صرفاً شامل متن بود اما اکنون نتایج جستجو تغییر نموده است. امروزه در نتایج جستجو عواملی مانند تصاویر و ویدئو ها نیز حضور دارند که نگاه کاربر را به خود جلب می کنند.
حذف آگهی های سمت راست نتایج جستجو توسط گوگل، تصمیم درستی بود
گوگل در اوایل سال جاری اقدام به حذف آگهی ها از سمت راست صفحه نتایج جستجو نمود. نتایج این مطالعه، درستی این تصمیم گوگل را تائید می کند. به طور خلاصه می توان گفت که آگهی های تجاری موجود در سمت راست صفحه، توجه چندانی را به خود جلب نمی کنند اما اگر آگهی ها در بالای نتایج جستجو نمایش داده شوند، بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.
گوگل و بینگ
تفاوت های میان گوگل و بینگ
این مطالعه نشان داد که رفتار کاربران در مورد نتایج ارائه شده توسط دو موتور جستجوی گوگل و بینگ اندکی متفاوت است:
زمان بیشتری می برد تا کاربران بینگ به سراغ مطالعه توضیحات ذیل لینک آبی رنگ نتایج بروند. کاربران گوگل پس از حدود ۷/۱ ثانیه شروع به بررسی اطلاعاتی می نمایند که در ادامه لینک های نتایج آورده شده است اما این زمان برای کاربران بینگ حدود ۱۰/۵ ثانیه است.
کاربران بینگ زمان بیشتری را صرف بررسی چند نتیجه برتر می نمایند. کاربران بینگ حدود ۹/۸ ثانیه برای بررسی نتایج بالاتر وقت می گذارند در حالی که این زمان در مورد کاربران گوگل، ۷/۸ ثانیه است.
زمان بیشتری سپری می شود تا کاربران بینگ بر روی اولین نتیجه ارگانیک جستجوی خود، کلیک کنند. کاربران گوگل بعد از ۳/۳ ثانیه بر روی نخستین نتیجه ارگانیک کلیک می کنند در حالی که این زمان برای کاربران بینگ حدود ۸/۸ ثانیه است.
نتایج این پژوش نشان می دهد که الگوی F شکل، دیگر بر بررسی نتایج جستجو حاکم نیست. البته این فقط نتیجه این پژوهش بوده و برای حصول اطمینان از درست یا نادرست بودن این نتیجه لازم است که سایر پژوهش های ردیابی حرکات چشم که در این زمینه صورت گرفته اند را نیز مورد بررسی قرار دهیم. زیرا عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. مانند تعداد نتایج غیر ارگانیک، تصاویر، ویدئو ها و ... موجود در صفحه نتایج. همه این عوامل می توانند الگوی بررسی نتایج را تحت تاثیر قرار دهند. این امکان وجود دارد که الگوهای مختلفی در این مورد وجود داشته باشد و نه الزاماً یک الگوی واحد. البته هدف هر کاربر از جستجو نیز می تواند الگوی بررسی نتایج را توسط وی تحت تاثیر قرار دهد.
تنها چیزی در این میان مسلم به نظر می رسد این است که همواره دو یا سه نتیجه برتر بیشترین توجه را به خود جلب می کنند.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.