اهمیت نقشه سایت XML در دوران پاندا
۱۷ مهر ۱۳۹۵, ۰۱:۰۵ ق.ظ
|
|
اهمیت نقشه سایت XML در دوران پاندا
در دوران گذشته نقشه سایت XML چندان اهمیتی میان سئوکاران و کاربران اینترنتی نداشت اما با گذشت زمان و قرار گرفتن در شرایط و دوره کنونی می توان به قدرت و سودمندی این نقشه سایت ها پی برد.
نقشه سایت XML را می توان به عنوان یک راه مستقیم برای ارتباط با موتورهای جستجو به کار برد. می توان فرمان تغییر و جدید کردن محتوا را در موعد مقرر به آنها داد و اینکه مطمئن شد محتوا هر چه سریع تر ایندکس میشود.
برای ناشران و توسعه دهندگان محتوا، این مسئله مهم است که گوگل متوجه شود سایت شما به عنوان منبع اصلی محتوا است.
اما به چه دلیل؟ جواب پاندا است!
کپی برداری از محتوا و پاندای سئوکار!
این امری غیرمعمول نیست که ناشران و توسعه دهندگان، محتوای خود را در سایت های دیگر جمع آوری کنند. هم چنین برای توسعه دهندگان و ناشران سرپرستی کردن محتوای آنها توسط سایت های دیگر بدون یک توافق کاری غیر معمول نیست.
متاسفانه تعریف دقیقی از سرپرستی محتوا کار بسیار گیج کننده ای است. اگر شما یک مقاله را در سایت منبع و مرجع مشاهده کنید و در همان لحظه نام و موضوع مقاله را در گوگل مورد جستجو قرار دهید چیزی در حدود ۳۰ تا ۵۰ کپی از آن مقاله را در سایت های دیگر مشاهده خواهید کرد. جالب است که گاها خود این سایت ها هم در پانوشت و توضیحات نوشته عنوان می کنند که این نسخه کپی شده بدون اجازه از منبع اصلی قرار داده شده است!
در بروز رسانی الگوریتم پاندا بیشتر بر روی حذف کردن نسخه های کپی شده از روی صفحات نتیجه موتور جستجو تمرکز شده پس اگر سایتی به عنوان منبع اصلی و مرجع محتوا قرار نگیرد در خطر حذف شدن از نتایج جستجو خواهد بود.
نقشه سایت XML یک ابزار کاربردی به حساب می آید که به سازندگان و تولید کنندگان محتوا این توانایی را میدهد تا خود را به عنوان منبع اصلی محتوا معرفی کنند.
نقشه سایت چگونه این کار را انجام میدهد؟
در حالت تئوری اولین کسی که زودترین نشان و علامت زمانی ایندکس را دریافت کرده است تولید کننده محتوای اوریجینال و اصلی است. شما حالتی را در نظر بگیرید که سازنده محتوا اصلی از XML استفاده نکند و محتوای خود را منتشر کند و یک سایت دیگر آن مطلب و محتوا را ۴۰ دقیقه زودتر از سازنده اصلی ایندکس کند :
original_content_rgb-600x154
curated_site_example_rgb-600x154
حالا چطور آغاز کنید؟
ابتدا یک نقشه سایت XML برای سایت خود ایجاد کنید. بعضی از سیتم های مدیریت محتوا (CMS) قابلیت این را دارند که بتوانند نقشه سایت XML را بطورخودکار بوجود آورند. مانند وردپرس که افزونه های ساخت نقشه سایتش کم نیست.
به احتمال زیاد شما می خواهید که یک افزونه برای سیستم مدیریت سایت خود داشته باشید تا نقشه سایت را بوجود آورد. چون این ابزارها بطور خودکار نقشه سایت شما را در صورتی که یک محتوای جدید قرار گیرد یا آنکه تغییراتی در محتوا بوجود آید بروزرسانی میکند. هر چند اگر شما از یک CMS مانند وردپرس استفاده نمی کنید می توانید از ابزاری مانند sitemap.3eo.ir استفاده کنید و نقشه سایت XML بوجود آورید. اما شما باید نقشه سایت خود را بطور منظم در زمان های مقرر بروزرسانی کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و داده ها صحیح بوده و به روز شده است.
seo_cms
اگر شما یک وبسایت بزرگ و عظیم دارید لازم است که از یک صفحه اصلی برای نقشه های سایت استفاده کنید. موتور های جستجو فقط ۵۰ هزار URL ابتدایی در یک نقشه سایت را ایندکس می کنند حال اگر شما بیش از ۵۰ هزار URL در سایت خود داشته باشید شما به یک ایندکس نیاز دارید که چند سایتمپ یا نقشه سایت را بهم متصل کند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید به سایت sitemaps.org مراجعه کرده و از مطالب آن سایت استفاده کنید.
زمانی که شما نقشه سایت خود را بوجود آوردید شما باید آن را در موتورهای جستجو گوناگون به ثبت برسانید. موتورهای جستجو گوگل و بینگ وبمسترها را برای ثبت این سایتمپ ها و RSS ها تشویق میکنند. برای این کار Google Webmaster Tools و همین طور Bing Webmaster Tools آماده همکاری با شما هستند.
با انجام این کارها به موتور جستجو کمک می کنید که متوجه شوید سایتمپ شما کجاست و همین طور اگر محتوای شما به روزرسانی شد موتور جستجو واکنشی سریع نسبت به ایندکس کردن محتوا خواهد داشت.
با ثبت نقشه سایت به موتورهای جستجو این علامت و سیگنال را بفرستید که محتوای شما قبل از سایت های دیگر ساخته شده و یا به روزرسانی شده است.
برای پیشنهاد و ثبت یک سایتمپ به گوگل این مراحل را انجام دهید :
۱٫ کسب اطمینان از اینکه سایتمپ XML بروی سرور شما وجود دارد و با URL مربوطه در دسترس است.
۲٫ وارد شدن به گوگل وبمستر
۳٫ در قسمت Crawl گزینه سایتمپ را انتخاب کنید
۴٫ بروی دکمه قرمز رنگ در قسمت راست بالای صفحه کلیک و گزینه “اضافه/تست نقشه سایت” را انتخاب و سپس URL نقشه سایت را وارد کرده و در انتها گزینه Submit Sitemap را انتخاب کنید.
برای ثبت و پیشنهاد یک نقشه سایت به بینگ این مراحل را طی کنید :
۱٫ کسب اطمینان از اینکه سایتمپ XML بروی سرور شما وجود دارد و با URL مربوطه در دسترس است.
۲٫ وارد شدن به بینگ وبمستر
۳٫ بر روی گزینه های Configure My Site و Sitemaps کلیک کنید.
۴٫ در این مرحله URL کامل نقشه سایت را در قسمت Submit a Sitemap وارد کنید.
۵٫ دکمه Submit را بزنید.
یکی از دلایل مهم و کاربردی ثبت نقشه سایت در گوگل، کم کردن خطاهای آن است. با استفاده از گوگل وبمستر تولز می توانید اطلاعات مفیدی درباره نقشه سایت خودتان بدست آورید.
sitemaps-600x378
برای سایت هایی که محتواهای چندگانه دارند گونه های مختلفی از سایتمپ ها وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در این مورد می توان نقشه سایت موبایل، ویدئو و تصاویر را نام برد.
نتیجه گیری : یکی از بهترین روش ها برای آگاه کردن موتورهای جستجو از اینکه سایت شما سایت منبع بوده است، استفاده از نقشه سایت است.
|
|
|
|
سپاسگزاری شده توسط: | |
|