زمان کنونی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳, ۰۳:۲۱ ب.ظ مهمان گرامی به انجمن مانشت خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات انجمن می‌توانید عضو شوید.
گزینه‌های شما (ورودثبت نام)

مدل حلزونی

ارسال:
  

لاله عباسی پرسیده:

مدل حلزونی

سلام
چرا مدلهای پایه ای حالت خطی دارندولی مدلهای تکاملی مثل حلزونی حالت چرخشی دارند؟منظورم اینکه خود شکل چرخشی چه ویژگی دارد؟ چرا حالت خطی به چرخشی تبدیل میشه؟منظور از تکامل چیست؟مثلا ارتباط با مشتری در طول پروژه بیشتر میشود.این معنی تکامل است؟
دقیقا منظور از نمونه سازی(prototype( چیست؟ ببینید استاد ما گفتند در پروژه های بزرگ نمونه سازی انجام نمی شود.از طرفی ایشان گفتند در پروژه های بزرگ از مدل حلزونی به خاطر بحث ریسک استفاده می شود .در حالی که مدل حلزونی ترکیبی از مدل آبشاری و نمونه سازی است.آیا در مدل حلزونی تعریف نمونه سازی تغیر می کند؟
آیا حرکت حلزونی از خارج به داخله ؟استاد ما گفتند حرکت از خارج به داخل است تا بازه زمانی کم و کمتر شود به خاطر تحلیل ریسک،
اما من هر چی شکل دیدم جهت حرکت فلش از داخل به خارجه .این یعنی هر نوع حرکت معنی جداگانه ای دارد؟یا اصلا جهت حرکت مهم نیست ؟ فرقی نداره؟
دوستان نمونه سوالهای تحلیل مدل فرآیند ، در چه کتابی میشه پیدا کرد؟به نظرتون کتاب تست مدرسان شریف که برای کنکور ارشد فناوری اطلاعات سالهای ۸۳-۹۰ ؟یا ۱۰۰۰نکته مهندسی نرم افزار استاد ناظمی؟
این سوال میان ترم ما بود. چون اکثرا اشتباه جواب داده بودند دوباره از این نوع سوال سر امتحان پایان ترم طرح شده. سوال اینه: " فرض کنید قرار است یک نرم افزار صنعتی جهت کنترل خط مونتاژ یک کارخانه هواپیما سازی طراحی شود. نکته موجود در طراحی و توسعه این نرم افزار این است که تعداد اعضای هیات کنترل کننده ی پروژه نرم افزاری بالغ بر ۳۰ نفر هستند و به صورت دوره ای در جلسات پروه شرکت می کنند به این صورت که لزوما گروه خاصی در هر دوره حضور ندارند . بررسی درصد خطای موجود در نرم افزار کنترل کننده خط مونتاژ نیز در نهایت باید کمتر از یک دهم درصد باشد.به نظر شما کدام یک از مدل های توسعه نرم افزار برای این مسئله مناسب است؟ و چرا؟(مدل مونتاژ مولفه ها، مدل افزایشی ، مدل Bohem) "
شما کدام مدل رو انتخاب می کنید و چرا؟
به نظر شما در حل این نمونه سوال به چه نکته ای باید دقت کرد؟
به نظر شمااین سوال از چه کتابی مطرح شده؟ به طور کلی برای تسلط در حل این نوع سوالها و کلا سوالهای درس مهندسی نرم افزار چه کتابی را معرفی می کنید؟
ایا این درسته که هر پروژه بزرگ را باید با مدل حلزونی توسعه و طراحی کرد؟ یعنی انتخاب هر مدل فقط صرفا بر اساس کوچکی یا بزرگی یک پروژه است؟ چرا تحلیل ریسک فقط در مدل حلزونی انجام میشه؟ با تشکر


فایل‌(های) پیوست شده

نقل قول این ارسال در یک پاسخ

۰
ارسال:
  

Helmaa پاسخ داده:

RE: مدل حلزونی

از ویژگی های بارز مدل ابشاری این هست که مشتری باید نیازمندیهای خودش رو همون اول کار به صورت کامل عنوان کنه که این عیب روش آشاری هست و البته برای پروژه های کوچیک در صورتی که تمام نیازمندیها مشخص باشه جوابگو هست.
این مدل همونطور که از اسمش مشخصه (ابشاری) مثل ابشار میمونه یعنی حرکت از بالا به پایین هست و حرکتی از پایین با بالا درش نیست یعنی اگر فاز تحلیل رو پشت سر گذاشتی و وارد فاز طراحی شدید نمیتونید به عقب بازگردید،واین عیب دوم این روش هست..فرض روش ابشاری در این هست که سیستم کامل بعد از تکمیل زنجیره خطی ارائه بشه..

نرم افزار مثل هر سیستم پیچیده دیگری در طول یک مدت زمان مشخصی تکامل پیدا میکنه،
پس نیاز هست که مدلهای تکاملی به وجود بیان و امروزه ازشون استفاده میشه ،این مدلها در واقع نیاز به سازگار کردن محصول به مرور زمان رو برطرف میکنن،مدلهای تکاملی از جمله حلزونی تکراری هستن( و این نامگذاری به خاطر شکل حلزون هستش دقیقا تکرار درش وجود داره) دست مهندسین نرم افزار رو باز میذارن تا نسخه های کامل تری از نرم افزار ارائه بدن..
(حالت خطی به چرخشی تبدیل میشه!)


همونطور که تو شکل مشخصه در تکرار اول با توسعه مفهوم سروکار داریم(Concept development project) و یک نمونه اولیه طراحی و تولید میکنیم و به مشتری نشون میدیم و وارد تکرار بعدی میشیم،در تکرار دوم توسعه محصول جدید (New product development project)رو داریم،در تکرار سوم پیشرفت محصول(Product enjancement projects)،در تکرار چهارم به بعد نگهداری محصول(Product maintenance projects) رو خواهیم داشت که خود میتونه در یک یا چند تکرار ادامه داشته باشه..

از ویژگی های خوب این مدل همونطور که گفتیم اینه که میتونیم بحث نگهداری رو مرحله به مرحله ببینیم یعنی برای اضافه کردن قابلیت جدید بایستی ارتباط با مشتری،برنامه ریزی ،تحلیل ریسک،مهندسی،ساخت و ارائه و ارزیابی مشتری رو انجام بدیم.

در ضمن در هر تکرار "ارتباط با مشتری،برنامه ریزی ،تحلیل ریسک،مهندسی،ساخت و ارائه و ارزیابی مشتری" وجود داره..
و طبق اونچه که در کتاب پرسمن گفته شده و تو شکل هم مشخصه حرکت ها از داخل به خارج هست و درجهت حرکت عقربه های ساعت، و هر مکعب آغاز یک تکرار رو نشون میده.

در مدل حلزونی از نمونه سازی و مدل ابشاری استفاده شده،از نمونه سازی به این خاطر استفاده شده که مثل مدل ابشاری مشتری مجبور نباشه تا اخرین مرحله صبر کنه بعد برنامه شو ببینه (بحث شنیدن کی بود مانند دیدن)..در هر مرحله ما ساخت برنامه و ارائه به مشتری رو داریم و اون مشکل نیز رفع میشه..

امیدوارم با این توضییحات به جواب سوالتون برسید.
در ضمن اون نمونه سوال رو هم در تاپیکی جداگانه بپرسید تا درباره اش بحث بشه.


فایل‌(های) پیوست شده

نقل قول این ارسال در یک پاسخ



موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مدل پولیا حل مسأله arshia20 ۰ ۷۰۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۱۲ ب.ظ
آخرین ارسال: arshia20
Smile ۱۰ مدل آدم نخاله که به نفع خودتان است قیدشان را بزنید! αɾια ۱۷ ۹,۵۷۴ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳ ب.ظ
آخرین ارسال: sarasadati
  پر استفاده ترین مدل های هواپیما در ایران abolfazlda ۱ ۲,۷۶۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۰۱:۴۶ ب.ظ
آخرین ارسال: marvelous
  منظور از "ارائه مدل" در برخی پایان نامه ها چیست؟ one hacker alone ۰ ۱,۹۹۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: one hacker alone
Rainbow معرفی سایت اشتراک گذاری و دانلود مدل نرم افزاری - کدیا cadyia hossein717 ۰ ۲,۰۶۷ ۰۹ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۳ ب.ظ
آخرین ارسال: hossein717
  مدل سازی و ارزیابی کارایی سیستم های کامپیوتری stillbirth ۰ ۲,۸۹۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۰۸ ق.ظ
آخرین ارسال: stillbirth
  مدل مجموعه کاری - بخش حافظه مجازی سیستم عامل mehran.hzd ۱ ۲,۰۸۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ۰۳:۲۶ ب.ظ
آخرین ارسال: msour44
  مدل مارکوف پیوسته H-Arshad ۲ ۱,۸۷۱ ۱۴ دى ۱۳۹۵ ۰۳:۳۳ ق.ظ
آخرین ارسال: asmakh87
  مثال از مدل مارکوف گسسته و پیوسته H-Arshad ۳ ۲,۵۰۵ ۱۴ دى ۱۳۹۵ ۰۳:۲۵ ق.ظ
آخرین ارسال: asmakh87
  تفاوت مدل های نمونه سازی افزایشی و حلزونی Szare295@gmail.com ۲ ۳,۵۴۷ ۰۷ دى ۱۳۹۵ ۱۱:۵۷ ق.ظ
آخرین ارسال: Szare295@gmail.com

پرش به انجمن:

Can I see some ID?

به خاطر سپاری رمز Cancel

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. رمزت رو فراموش کردی؟ اینجا به یادت میاریم! close

رمزت رو فراموش کردی؟

Feeling left out?


نگران نباش، فقط روی این لینک برای ثبت نام کلیک کن. close