تالار گفتمان مانشت
اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - نسخه‌ی قابل چاپ

صفحه‌ها: ۱ ۲
اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۰۱ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۴۲ ب.ظ

خروجی نظام آموزش عالی علیرغم هزینه های هنگفت معلوم نیست

عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: ‌همیشه این معضل را در نظام آموزش عالی مشاهده کرده‌ایم ‌که نظام آموزش عالی هزینه‌ای هنگفت برای کشور دارد اما خروجی آن معلوم نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر توفیقی با بیان اینکه پس از بررسی‌هایی که در سطح عالی مدیریت کلان نظام آموزشی کشور در مورد موانع و مشکلات تحقق نظام مطلوب آموزشی کشور به عمل آمد، ‌این نتیجه کلی حاصل شد که تحول و نوسازی در این نظام الزامی است، ادامه داد: به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که نظام آموزشی ما هدف‌گذاری صحیحی ندارد و تجدیدنظر در این اهداف ضروری است و امکاناتی که برای اجرای سیاست‌های خود فراهم کرده‌ایم ناکافی یا نامناسب است.

وی تاکید کرد که ‌همیشه این معضل را در نظام آموزش عالی مشاهده کرده‌ام ‌که این نظام هزینه‌ای هنگفت برای کشور دارد اما خروجی آن معلوم نیست؛ یعنی این نظام نقش خود را در روند توسعه همه‌جانبه کشور تاکنون به‌طور کامل ایفا نکرده زیرا برنامه‌ریزی مناسب را برای تکمیل این چرخه نداشتیم و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته در بخش آموزش و پژوهش ارزش افزوده مناسب و مورد انتظار ما را به دست نمی‌دهند.

به گفته وی رفع این تفکر که دولت و حکومت وظیفه دارند تا همه دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند یکی از گام‌هایی است که باید برداشته شود، یعنی با جدی گرفتن موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکیل بازار مبادلات علمی و فناوری به راحتی می‌توان مشکل اشتغال دانش آموختگان را رفع کرد.

خبرگزاری مهر
۱/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۰۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۲:۰۹ ب.ظ

عدم قطع فرصت مطالعاتی در دانشگاه آزاد/ محدودیتی برای اعزام وجود ندارد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه این دانشگاه فرصت مطالعاتی داخل وخارج را هرگز قطع نکرده است، گفت: دانشگاه آزاد محدودیتی برای کشورهای اعزام قائل نشده است ولی دانشگاه های پذیرش شده بر اساس رتبه بندی و کیفیت علمی مورد بررسی قرار می گیرند.

دکتر عبدالله افشار در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه فرصت مطالعاتی در دانشگاه آزاد همچنان ادامه دارد، افزود: طرح اعزام اساتید برای فرصتهای مطالعاتی هرگز در دانشگاه آزاد قطع نشده بود و در حال حاضر نیز درحال اجرا است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با بیان اینکه محدودیتی برای اعزام وجود ندارد، اظهار داشت: محدودیتی برای تعداد متقاضیان نداریم و اگر در خواست کننده وجود داشته باشد و دارای شرایط لازم باشند، اعزام صورت می گیرد.

وی در عین حال به محل های اعزام برای فرصت مطالعاتی اشاره کرد و یادآور شد: محل های اعزام از نظر دانشگاه هایی که متقاضیان اعزام می شوند، برای دانشگاه آزاد مهم است.

افشار با بیان اینکه محدودیتی برای کشور خاصی در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: در عین حال دانشگاههای انتخاب شده و موضوعاتی که قرار است بر روی آن مطالعه و تحقیق صورت گیرد نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: دانشگاه های انتخاب شده بر اساس نظام رتبه بندی دانشگاه ها و کیفیت علمی مورد بررسی قرار می گیرند.

افشار با بیان اینکه دانشگاه آزاد طرح فرصت مطالعاتی در داخل کشور را نیز در دستور کار دارد، گفت: دانشگاه آزاد فرصت مطالعاتی داخل کشور را در حال اجرا دارد و اگر متقاضی داشته باشیم و محل را در دانشگاههای داخل کشور انتخاب کرده باشد ما هم موافقت خواهیم کرد.

خبرگزاری مهر
۴/۶/۹۱

دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ناپیوسته امروز منتشر می شود

متقاضیانی که پنجشنبه هفته گذشته در آزمون مشترک کارشناسی نایپوسته وزارت علوم و دانشگاه آزاد شرکت کردند از امروز می توانند دفترچه انتخاب رشته را دریافت کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کاردانی به کارشناسی از روز ۴ شهریور بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد و داوطلبان از روز دوشنبه ۶ شهریور تا چهارشنبه ۸ شهریور مهلت دارند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

داوطلبان دانشگاه آزاد هم باید منتظر اطلاعیه مرکز آزمون این دانشگاه در خصوص اعلام زمان انتخاب رشته باشند.

خبرگزاری مهر
۴/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۰۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۲:۴۱ ب.ظ

راه اندازی سه رشته جدید در دانشگاه سمنان/ دکتری هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار مهر، دفتر گسترش آموزش عالی با راه اندازی رشته های مهندسی مواد و هوش مصنوعی در مقطع دکتری وراه اندازی رشته مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی دانشگاه سمنان در سال تحصیلی جدید موافقت کرد.

بنابراین گزارش، رشته مهندسی مواد در مقطع دکتری در دانشکده مهندسی مواد و صنایع، رشته هوش مصنوعی در مقطع دکتری در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی شهرسازی در مقطع کارشناسی در دانشکده معماری و شهرسازی این دانشگاه دانشجو پذیرش خواهد کرد.

خبرگزاری مهر
۴/۶/۹۱

اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - Pakzad - 05 شهریور ۱۳۹۱ ۱۱:۳۳ ب.ظ

معاون آموزشی وزیر علوم: نمره صفر از دانشگاه‌ها حذف می‌شود

جزئیات کاهش طول دوره تحصیلی کارشناسی، نهایی شدن آیین‌نامه دوره‌های کاردانی و کارشناسی، حذف نمره از دانشگاه‌ها و امکان تغییر رشته دانشجویان در نشست خبری معاون آموزشی وزیر علوم و مدیران‌کل این معاونت اعلام شد.

معاون آموزشی وزیر علوم برنامه های شورای‌عالی برنامه‌ریزی اعلام کرد: براساس این آیین‌نامه نمره از دانشگاه‌ها حذف و نمرات به ترتیب D، C، B، A لحاظ می‌شود و دیگر نمره دروس از صفر تا ۲۰منظور نمی‌شود. حسین نادری‌منش با بیان اینکه برای کاهش اضطراب دانشجویان، پیشنهاد دادیم صفر از نمره دانشگاهی حذف شود و کف نمره‌ای که به دانشجو داده می‌شود ۹ باشد، گفت:

برخی دانشجویان با گرفتن نمره صفر یا یک در یک درس با وجود موفقیت در سایر دروس، دچار مشکلاتی مانند افت معدل یا مشروطی می‌شوند که درصورت تصویب نهایی کف نمره دانشجویان ۹ می‌شود و درعین حال دانشجو از آن درس نمره نیاورده و دوباره مجبور است آن را بگذراند و لطمه زیادی نیز به معدل او وارد نمی‌شود. وی بااشاره به اینکه این آیین‌نامه برای تأیید نهایی و ابلاغ به وزیر علوم ارائه شده است، گفت: امیدواریم پذیرش دانشجو در سال تحصیلی ۹۲- ۹۱ براساس آیین‌نامه جدید باشد که براساس آن طول مدت تحصیل نیز تا ۴/۵سال کاهش می‌یابد. معاون آموزشی وزیر علوم گفت: براین اساس دانشجویان می‌توانند در طول ترم‌های تحصیلی خود تعداد واحدهای بیشتری را بردارند ضمن اینکه در ترم تابستانی می‌توانند دروس مهارتی خود را بگذرانند.

امکان در تغییر رشته

مدیرکل برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم هم گفت: ارتقای کیفیت دوره‌های کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کاهش ماندگاری دانشجویان و تسهیل در تغییر رشته دانشجویان از یک گروه به گروه دیگر و یا از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر از اقدامات مهمی است که در آیین‌نامه جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع:

مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.


RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - fatemeh85 - 05 شهریور ۱۳۹۱ ۱۱:۵۵ ب.ظ

(۰۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۱:۳۳ ب.ظ)Pakzad نوشته شده توسط:  معاون آموزشی وزیر علوم: نمره از دانشگاه‌ها حذف می‌شود
:
:
کف نمره‌ای که به دانشجو داده می‌شود ۹ باشد، گفت:

برخی دانشجویان با گرفتن نمره صفر یا یک در یک درس با وجود موفقیت در سایر دروس، دچار مشکلاتی مانند افت معدل یا مشروطی می‌شوند که درصورت تصویب نهایی کف نمره دانشجویان ۹ می‌شود و درعین حال دانشجو از آن درس نمره نیاورده و دوباره مجبور است آن را بگذراند و لطمه زیادی نیز به معدل او وارد نمی‌شود.

تو دانشگاه ما اگه از یه دانشجو سر جلسه امتحان تقلب می گرفتن نمره ۲۵/۰ براش رد میکردن حالا با این قانون جدید ۹ رد مکنن؟ Smile چه عالی پس دیگه ترس از افت معدل مانع از تقلب نیست Big Grin دانشجوها با خیال راحت تقلب کنن فوقش ۹ میگیرن دیگه Big Grin

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۰ شهریور ۱۳۹۱ ۱۲:۱۷ ب.ظ

آغاز انتخاب رشته آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد از یکشنبه

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، انتخاب رشته داوطلبانی که در آزمون مشترک کاردانی به کارشناسی ناپیوسته شرکت کرده‌ و خواستار انتخاب رشته‌های مختص دانشگاه آزاد هستند از روز یکشنبه، ۱۲ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا روز ۱۸ شهریورماه ادامه دارد.

داوطلبان باید در موعد مقرر به سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد به نشانی
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمی‌باشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
، مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات خود، انتخاب رشته کنند.

براساس این گزارش، نحوه گزینش علمی داوطلبان و اسامی رشته و محل‌های این مقطع همزمان با انتخاب رشته از طریق این پایگاه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

خبرگزاری فارس
۱۰/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۱:۰۳ ق.ظ

بازگشایی دانشگاه‌ها از دهه سوم شهریور با حضور ۴/۴ میلیون دانشجو

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، گفت: به دانشگاه‌ها توصیه شده است که از ۱۸ شهریور ماه فرآیند ثبت‌نام‌ها را آغاز کنند و از ۲۵ شهریور ماه نیز کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها آغاز به کار می‌کنند.

دکتر حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: آغاز نمادین سال تحصیلی ۹۱-۹۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نیز اول مهر ماه است اما به دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ایم که روند آموزشی خود را از شنبه هجدهم شهریور ماه آغاز کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بر این اساس برخی از دانشگاه‌ها از هجدهم شهریور ماه و برخی دیگر نیز بیست و پنجم شهریور ماه کلاس‌های درسی خود را تشکیل خواهند داد.

نادری منش در خاتمه با اشاره به جمعیت ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۵۲ نفری دانشجویان کشور در سال تحصیلی جدید، گفت: از این میزان دانشجوی ۲۲،۷ درصد در مقطع کاردانی، ۶۵،۸ درصد مربوط در مقطع کارشناسی، ۹،۲ درصد در مقطع کارشناسی ارشد، ۱،۲ درصد در مقطع دکترای حرفه‌ای و ۱،۱ درصد نیز در مقطع دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند

خبرگزاری ایسنا
۱۱/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ ۰۶:۴۴ ب.ظ

نسبت پذیرش دختران و پسران در کنکور ارشد/ قبولی ۹۵ هزار نفر

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، امسال نسبت پذیرش دختران و پسران در کنکور کارشناسی ارشد در مقایسه با سال گذشته به صورت تصادفی یکسان شده و ۴۵ به ۴۳ هزار است.

حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: براساس نتایج اعلام شده بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش، ۸۹ هزار و ۲۵۶ داوطلب به عنوان پذیرفته شدگان نهایی معرفی شده اند که از این تعداد ۴۵ هزار و ۴۵۷ داوطلب زن و ۴۳ هزار و ۷۹۹ داوطلب مرد هستند که همین نسبت به طور تصادفی در تعداد پذیرفته شدگان سال گذشته کنکور کارشناسی ارشد نیز تکرار شد.

وی ادامه داد: ۵۱ درصد شرکت کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد امسال را دختران و ۴۹ درصد را پسران تشکیل می دادند.

وی اظهار داشت: امسال ۱۲ هزار ظرفیت جدید برای کارشناسی ارشد افزوده شده است.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، در دوره روزانه امسال ۳۶ هزار و ۷۱۱ نفر،‌ ۱۶ هزار و ۵۳۰ نفر در دوره شبانه، ۱۸ هزار و ۲۹ نفر در دانشگاه پیام نور، ۹ هزار و ۴۹۸ نفر در دانشگاههای غیرانتفاعی، ۴ هزار و ۱۸۵ نفر در واحدهای بین الملل، ۳ هزار و ۲۷۲ نفر در دوره های مجازی و یک هزار و ۳۲ نفر در دوره های نیمه حضوری مقطع کارشناسی ارشد ۹۱ پذیرفته شدند.

مشاور عالی سازمان سنجش، همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور کارشناسی ارشد امسال، اعلام کرد: با احتساب داوطلبان بدون آزمون، آمار قبولیهای این آزمون به ۹۵ هزار داوطلب خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۶ هزار داوطلب با استفاده از آیین نامه تسهیلات دانشجویان استعداد درخشان و بدون آزمون در این دوره پذیرفته می شوند.

خبرگزاری مهر ۱۳/۶/۹۱

غربالگری دانشجویان جدیدالورود از نظر سلامت جسمی و روانی

رئیس مرکز مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از معاینه رایگان وضعیت سلامت روان و جسم دانشجویان جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها تا پایان آبان فرصت دارند این غربالگری را انجام هند.
دکتر حمید یعقوبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با این چکاپ متوجه می شویم دانشجوی ما از نظر سلامت روان و جسم در چه وضعیتی قرار دارد و بر اساس اطلاعاتی که از پرسشنامه وضعیت روان و بررسی وضعیت جسمانی دانشجو بدست می آید اگر دانشجویی نیازمند مشاوره باشد، جهت راهنمایی به مراکز مشاوره دانشگاه دعوت می شود.

وی ادامه داد: امسال هم مثل سال های گذشته دانشجویان جدیدالورود کارشناسی و کارشناسی ارشد تحت پالایش سلامت جسمی و روانی قرار می گیرند و پس از بررسی وضعیت سلامت جسم دانشجویی، از طریق معاینات قد، وزن و فشار خون، بینایی و دهان و دندان و بررسی سلامت روان دانشجو، نتایج به صورت کارنامه در اختیار وی قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز مشاوره وزارت علوم افزود: امسال تمام دانشگاه‌های دولتی به اضافه دانشگاه‌های غیرانتفاعی که دفتر مشاوره راه اندازی کرده اند، تحت پایش سلامت جسم و روان قرار می گیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا دانشجویان دانشگاه آزاد هم تحت پایش سلامت قرار خواهند گرفت گفت: با توجه به استقلالی که دانشگاه آزاد دارد، تعاملی با این دانشگاه نداشته ایم و نتوانستیم این طرح را برای دانشجویان دانشگاه آزاد اجرا کنیم .

یعقوبی درباه نتیجه طرح پایش سلامت دانشجویان در سال گذشته، گفت: هر دانشگاهی خود به صورت مجزا و انفرادی این کار را انجام داده و چون این کار بیشتر جنبه درمانی دارد تا پژوهشی جمع بندی کلی از تمام دانشگاهها صورت نگرفته است در واقع این کارنامه یک چکاب فردی جهت پیگیری دانشجو از وضعیت خود است.

خبرگزاری مهر
۱۳/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۹:۴۷ ق.ظ

آغاز سال تحصیلی دانشگاهها از ۱۸شهریور/ برخورد با غایبان طبق ضوابط

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاهها می توانند کلاسهای درس خود را از ۱۸ شهریورماه آغاز کنند، گفت: با توجه به اینکه تقویم دانشگاهها از قبل اعلام شده است غیبت در کلاس طبق ضوابط اعمال می شود.
حسین نادری منش در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلام این خبر اضافه کرد: در حالی که شروع سال تحصیلی از ۱۸ شهریورماه اعلام شده اما این زمان به آن معنی نیست که تمام دانشگاهها باید در تاریخ مقرر کلاسهای درس را فعال کنند.

وی گفت: در این میان دانشگاههایی هم هستند که ممکن است در زمانهای دیگری بعد از ۱۸ شهریورماه سال تحصیلی را آغاز کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره اعمال غیبت دانشجویان در کلاسهای درس تا پیش از آغاز مهرماه، تصریح کرد: پیش از این، دانشجویان در جریان تقویم آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود قرار گرفته اند و لازم است در کلاسهای درس حتی پیش از شروع مهرماه حضور داشته باشند.

نادری منش تاکید کرد که در صورت غیبت، همانند ضوابط آموزشی با غایبان برخورد خواهد شد و عدم حضورشان در کلاس درس غیبت محسوب می شود.

این مقام مسئول در وزارت علوم خاطرنشان کرد که تنها ممکن است دانشجویان جدید الورود به علت اعلام تاریخ نتایج نهایی در کلاسهای درس کمی با تاخیر حاضر شوند.

خبرگزاری مهر
۱۴/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ ۰۵:۲۱ ب.ظ

دانشگاه الزهرا به متقاضیان استان های تهران و البرز خوابگاه نمی دهد

دانشگاه الزهرا به دانشجویان شبانه و ساکن استان‌های تهران و البرز خوابگاهی ارایه نخواهد داد.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه الزهرا اعلام کرد: در سال تحصیلی ۹۲-۹۱، امکان پذیرش دانشجویان شبانه و دانشجویان ساکن استان‌های تهران و البرز در مجموعه خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا (س) وجود ندارد.

پیش از این هم دکتر خزعلی سرپرست دانشگاه الزهرا اعلام کرده بود دانشگاه توان ارایه خوابگاه به تمام متقاضیان را ندارد و فقط در حد توان و امکانات خوابگاه ارایه خواهد داد.

خبرگزاری مهر
۱۴/۶/۹۱

نرخ وام مسکن و اجاره‌بهای خوابگاه‌های دانشجویی اعلام ش

قائم مقام رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری از اختصاص وام مسکن به دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های غیر دولتی دارای مجوز از صندوق رفاه دانشجویان برای نخستین بار خبر داد.

گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: پرداخت وام مسکن به دانشجویان مشروط به اسکان آنها در خوابگاه‌های غیر دولتی دارای مجوز از صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم است.

به گفته وی نرخ اجاره‌بهای خوابگاه‌های غیر دولتی نیز با نظارت دانشگاه و تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی و با تایید صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تعیین می‌شود که در این میان با توجه به مکان و کیفیت، هزینه خوابگاه‌ها متفاوت خواهد بود.

میزان وام مسکن خوابگاه‌های دولتی و غیردولتی
وی در خصوص میزان وام مسکن تصریح کرد: بر این اساس وام مسکن دانشجویان مجردی که در خوابگاه‌های غیر دولتی ساکن هستند ۱۰۰ هزار تومان و برای متاهلین شهر تهران تا ۳۰۰ هزار تومان،‌کلان شهرها تا ۱۸۰ هزار تومان و سایر شهرها نیز تا ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص هزینه اجاره‌بهای خوابگاه‌های دولتی دانشگاه‌ها نیز گفت: نرخ اجاره‌بهای این خوابگاه‌ها نیز به صورت میانگین ماهیانه ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: همچنین ۱۰ درصد کل دانشجویان خوابگاه‌های دولتی هر دانشگاه با تایید معاونت دانشجویی می‌تواند از وام خوابگاهی استفاده کنند و بعد از اتمام تحصیل هزینه آنرا بپردازند.

قائم مقام رییس صندوق رفاه دانشجویان همچنین اعلام کرد: همچنین به دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های غیر دولتی نیز از امسال یارانه تغذیه پرداخت می‌شود و دانشجویان روزانه ساکن در خوابگاه‌های غیر دولتی می‌توانند از یارانه شام، ناهار و صبحانه که به دانشگاه پرداخت می‌شود، بهره‌مند شوند.

خبرگزاری ایسنا
۱۴/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ ۱۲:۱۴ ب.ظ

ابلاغ تعطیلی پنجشنبه ها به واحدهای دانشگاه آزاد

معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ تعطیلی پنجشنبه ها در این دانشگاه خبر داد و گفت: بزودی بخشنامه تعطیلی پنجشنبه ها که در نخستین کمیته مشاوران دانشگاه شاخه کارمندان تصویب شد، ابلاغ می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد صادق مهدوی با اعلام این خبر اضافه کرد: این مصوبه دارای تبصره هایی از جمله حضور در روزهای پنجشنبه است که نهایی نشده و به محض نهایی شدن ابلاغ می شود.

وی گفت: این مصوبه به تایید هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی رسیده و به محض نهایی شدن ابلاغ و اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، تعطیلی پنجشنبه ها در دانشگاه آزاد چندی پیش در همایش کارکنان این دانشگاه با حضور فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با بیشترین رای از سوی کارمندان دانشگاه مذکور به تصویب رسید.

خبرگزاری مهر
۱۵/۶/۹۱

پیش بینی موافقت با ۷۰درصد تقاضاهای نقل و انتقال

امروز آخرین مهلت بررسی تقاضاهای دانشجویان متقاضی نقل و انتقال همچنین میهمانی در دانشگاههای مقصد است و یک مقام مسئول در وزارت علوم پیش بینی کرد که حدود ۷۰ درصد تقاضاها در دانشگاههای مقصد مورد پذیرش قرار می گیرد.

مجتبی بذرافشان - معاون امور دانشجویان داخل با اشاره به زمان اعلام نتایج نهایی پذیرش تقاضای میهمانی و نقل و انتقال تاکید کرد: این تقاضاها پس از ثبت در سامانه خدمات آموزشی، تایید از طرف دانشگاه مبدا که زمان آن تا ۱۵ تیرماه بود همچنین موافقت در دانشگاههای مقصد، مورد پذیرش قرار می گیرند و دانشجو بلافاصله در دانشگاه مقصد ثبت نام می کند.

وی گفت: دانشجو نیاز به دریافت هیچ نامه ای از سوی دانشگاه مبدا برای ارائه به دانشگاه مقصد به منظور ادامه تحصیل ندارد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت علوم، هدف از ثبت اینترنتی تقاضاهای نقل و انتقال دانشجویان شفاف سازی، کاهش رفت و آمد جاده ای دانشجویان و تسهیل ارائه درخواستها است.

بذرافشان ضمن پیش بینی موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجویان برای نقل و انتقال همچنین میهمانی، اظهار داشت: عملکرد سال گذشته اینگونه بود که نزدیک به ۷۰ درصد آنچه که در مبدا موافقت شده بود در دانشگاه مقصد نیز نهایی شد. امسال هم برآورد این است تا نزدیک ۷۰ درصد متقاضیان بتوانند در دانشگاه مقصد تحصیل کنند.

وی خاطرنشان کرد که دانشگاههای مقصد تا امروز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه مهلت بررسی تقاضاهای نقل و انتقال همچنین میهمانی دانشجویان را دارند.

خبرگزاری مهر
۱۵/۶/۹۱

غیرقانونی بودن پذیرش دانشجویان داخلی در پردیس‌های دانشگاه تهران

خبرگزاری فارس: مدیرکل گسترش وزارت علوم گفت: پردیس‌های دانشگاه تهران فقط اجازه جذب دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و خواستار بازگشت به کشور هستند، را دارند.

ابوالفضل حسنی مدیرکل گسترش آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه دانشگاه تهران جزء دانشگاه‌های مادر کشور است، گفت: با توجه به بزرگ و مادر بودن دانشگاه تهران،‌ این دانشگاه در نقاط مختلف کشور دارای پردیس‌هایی است.

وی با تأکید براینکه مراکزی که دانشگاه تهران در شهرهای مختلف دایر می‌کند «پردیس» هستند، گفت: وزارت علوم این مراکز را به عنوان پردیس و نه به عنوان دانشگاه تهران شماره ۲ می‌شناسد؛ عنوان‌هایی همچون دانشگاه تهران شماره ۲ وجهه قانونی ندارد و وزارت علوم این مراکز را به اسم پردیس دانشگاهی دانشگاه تهران می‌شناسد.

مدیرکل گسترش آموزش عالی خاطرنشان کرد: به منظور جلوگیری از حاشیه شدن دانشگاه‌های شهرهایی که دانشگاه تهران در آنها پردیس دارد، این پردیس‌ها فقط می‌توانند برای پذیرش دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل می‌کنند و خواستار تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند، اقدام کند.

وی به دانشجویان ایرانی اشاره کرد که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و خواستار تحصیل در دانشگاه‌های کشور هستند و اظهار داشت: پردیس‌های دانشگاه تهران اجازه پذیرش دانشجویان ایرانی داخل کشور را ندارند و این پردیس‌ها فقط اجازه جذب دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی را که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و خواستار بازگشت به کشور هستند، دارند.

خبرگزاری مهر
۱۵/۶/۹۱

مهلت ثبت تقاضای بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی امشب تمام می‌شود

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه امروز ۱۵ شهریور آخرین مهلت ثبت تقاضای بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی است، گفت: تا کنکون ۴۲۷۴ انصرافی متقاضی بازگشت به تحصیل به مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته تقاضای خود را ثبت کرده‌اند.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر بذرافشان با اشاره به آمار دانشجویان انصرافی متقاضی بازگشت به تحصیل اظهار داشت: از تعداد کل تقاضاهای ارسالی یک هزار و ۲۷ داوطلب زن و ۳ هزار و ۲۴۷ داوطلب مرد هستند.

وی با اشاره به متقاضیان انصرافی از دانشگاه آزاد گفت: ۹۶۲ داوطلب متقاضی بازگشت به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی تقاضای خود را ارسال کرده‌اند.

معاون سازمان امور دانشجویان در خاتمه با بیان اینکه بررسی تقاضاهای داوطلبان متقاضی بازگشت به تحصیل از هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: نتایج نهایی تا قبل از آغاز سال تحصیلی اعلام می‌شود.

خبرگزاری ایسنا
۱۵/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۱:۵۲ ق.ظ

آغاز ثبت‌نام آزمون‌های فراگیر پیام نور از ۹ مهر/ظرفیت پذیرش در مقاطع مختلفش

معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از آغاز دور جدید ثبت‌نام دوره‌های فراگیر دانشگاه پیام نور از مهر ماه خبر داد و گفت: دانشجویان می‌توانند در سه مقطع کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و مقطع ارشد ثبت‌نام کنند.

دکتر معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا، با بیان اینکه ثبت‌نام دوره‌های فراگیر مقاطع کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی دانشگاه پیام نور ۹ تا ۱۶ مهر ماه انجام می‌شود، اظهار کرد: همچنین ثبت‌نام فراگیر دوره کارشناسی ارشد ۱۲ تا ۲۰ مهرماه انجام می‌شود.

وی در خصوص زمان برگزاری دوره‌های مختلف فراگیر دانشگاه پیام نور، گفت: آزمون فراگیر امسال دانشگاه پیام نور ۲۴ آذر ماه برگزار می‌شود.

تغییرات آزمون امسال/یک آزمون برای ۲ مرحله پذیرش
وی به تفاوت‌های آزمون فراگیر امسال اشاره کرد و گفت: امسال از طریق آزمون فراگیر هم برای بهمن و هم برای مهر ماه سال ۹۲ دانشجو پذیرش خواهد شد.

وی افزود: دانشجویانی که تحصیل آن‌ها در ۳۱ دی ماه سال ۹۱ تمام شود و در آزمون فراگیر پذیرش شوند می‌توانند از بهمن ماه به عنوان دانشجویان جدید فراگیر پذیرش شوند. همچنین دانشجویانی که درس آن‌ها تا ۳۱ دی ماه سال ۹۱ پایان نیابد در مهر ماه سال ۹۲ به عنوان دانشجوی فراگیر پذیرش خواهند شد.

معتمدی تاکید کرد: بر این اساس دانشجویان پیش‌دانشگاهی و همچنین دانشجویان شاغل در سال آخر نیز می‌توانند در آزمون فراگیر شرکت کنند و پس از پایان درسشان و در صورت قبولی در مهر ماه سال ۹۲ در دانشگاه پیام نور پذیرش خواهند شد.

ظرفیت پذیرش آزمون
معاون دانشگاه پیام نور در خاتمه با بیان اینکه پذیرش بر اساس ظرفیت است، در خصوص ظرفیت‌های آزمون امسال به ایسنا گفت: بر این اساس در مقطع کارشناسی در هر رشته محل بین ۳۰ تا ۵۰ نفر پذیرش خواهند شد. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۱۵ نفر به صورت آموزش محور و ۱۵ نفر به شیوه آموزش و پژوهش‌ محور پذیرش خواهند شد.

خبرگزاری ایسنا
۱۷/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ ۰۵:۰۶ ب.ظ

احتمال توقف اعزام متقاضیان تحصیل به کانادا

به دنبال تعطیل شدن سفارت کانادا در ایران، معاون بورس وزارت علوم ضمن تشریح آخرین وضعیت اعزام دانشجویان به این کشور، از احتمال توقف اعزام متقاضیان تحصیل در این کشور خبر داد.
حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه با تعطیلی سفارت کانادا در ایران، وزارت امور خارجه برای امور دانشجویان ایرانی در این کشور تصمیم گیری می کند، درباره آخرین وضعیت اعزام دانشجویان به کانادا اظهار داشت: مراحل اعزام دانشجویان به کانادا صورت می گیرد تا تصمیم گیریهای جدید در این زمینه اعلام شود.

وی ادامه داد: شاید همان تصمیمی که برای اعزام دانشجویان به انگلیس بعد از تعطیلی سفارت ایران در این کشور گرفته شد برای اعزام دانشجویان ایرانی به کانادا هم گرفته می شود.به گفته معاون بورس وزارت علوم، ممکن است اعزام دانشجو به کانادا متوقف شود.

مسلمی نائینی درباره دانشجویان دکتری تخصصی که از سوی وزارت علوم برای اعزام به کانادا بورسیه شده اند، اظهار داشت: دانشجویانی که هم اکنون در مرحله اعزام قرار دارند با مشکلی مواجه نمی شوند اما برای متقاضیان جدید تحصیل در کانادا حتماً تصمیم گیری خواهد شد.[/color]
این مقام مسئول در وزارت علوم تاکید کرد: در صورت تصمیم گیری برای توقف اعزام، این کشور کانادا است که فرصت تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاههایش را از دست می دهد.

خبرگزاری مهر
۱۸/۶/۹۱

شهریه دانشگاه آزاد ۱۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد دانشجو در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی واحد دماوند در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا با اشاره به تورم ۲۳ درصدی در کل کشور، در خصوص افزایش شهریه دانشجویان در آغاز سال تحصیلی، گفت: از آنجایی که با نرخ تورم ۲۳ درصدی در کل کشور روبرو هستیم، بر اساس توافق وزارتین علوم و بهداشت مقرر شده است برای دانشجویان جدیدالورود میزان شهریه ۱۵ درصد افزایش یابد.
وی افزود: البته برای بیش از یک میلیون دانشجوی قدیمی دانشگاه، افزایش شهریه نخواهیم داشت.

رییس دانشگاه آزاد با اشاره به ایجاد منابع مالی جدید، خاطر نشان کرد: همانطور که قول دادیم در انتهای سال دوم و ابتدای سال سوم، ۲۰ درصد تخفیف شهریه برای دانشجویان اعمال می‌شود، البته از مهر امسال برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۲۰ درصد تخفیف شهریه در نظر گرفته شده است.
دانشجو در خصوص شهریه دانشجویان دکتری، گفت: همه دانشجویان دکتری تخصصی می‌توانند از تسهیلات ۱۰ میلیون تومان وام شهریه استفاده کنند و در صورتی که تمایل به اخذ وام نداشته باشند، می‌توانند متقابل آن از ۲۰ درصد تخفیف شهریه بهره‌مند شوند.
وی در خصوص تعداد دانشجویان ورودی جدید گفت: امسال افزایش تعداد دانشجو نسبت به سال گذشته نخواهیم داشت، چرا که بر روی کیفیت تمرکز داریم.

خبرگزاری ایسنا
۱۸/۶/۹۱

تعطیلی پنجشنبه‌های دانشگاه ازاد از مهر ماه

رییس دانشگاه آزاد در خصوص تعطیلی روزهای پنجشنبه در دانشگاه آزاد، به ایسنا گفت: از مهرماه تعطیلی پنجشنبه‌ها به صورت آزمایشی به مدت یک ترم تحصیلی اجرا می‌شود، البته بنده فکر می‌کنم که این مدت تمدید خواهد شد.

دانشجو افزود: در صورتی که واحدی برای برگزاری کلاسی ضرورت داشته باشد، کلاس‌ها در روز پنجشنبه می‌تواند برگزار شود و اگر کارمندان دانشگاه بنا بر ضرورت باید در روز پنجشنبه در محل کار خود حضور داشته باشند، می‌توانند از اضافه کار مازاد ۱۲۰ ساعت بهره‌مند شوند.

وی افزود: کمتر از ۱۰ درصد از اساتید ما در روزهای پنجشنبه در دانشگاه حضور دارند و ۹۰ درصد آنها در طول هفته کلاس‌هایشان تشکیل می‌شود.


خبرگزاری ایسنا
۱۸/۶/۹۱

RE: اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در شهریور ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ ۰۶:۰۲ ب.ظ

آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ۲ ،۲۴ شهریور برگزار می شود


آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ۲ پردیس البرز روز جمعه ۲۴ شهریور در محل دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رعایت تمام موارد آزمون الزامی و متقاضیان باید از تاریخ ۱۹ شهریور با مراجعه به سامانه ثبت نام و وارد کردن کد رهگیری کارت آزمون خود را چاپ و در روز آزمون همراه خود داشته باشند.

آزمون ساعت ۹ صبح آغاز می شود و متقاضیان بایستی یک ساعت قبل از شروع آزمون در محل حضور داشته باشند.

آن عده از داوطلبانی که تا تاریخ ۲۲ شهریور نتوانند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند در صورت قطعی شدن ثبت نامشان باید ساعت ۷:۳۰صبح روز آزمون با در دست داشتن کلیه مدارک ثبت نامی و کارت ملی به واحد نقص مدارک مستقر در محل آزمون مراجعه کنند.

خبرگزاری مهر
۱۹/۶/۹۱

[جداسازی] اخبار کوتاه در حوزه اموزش عالی در آبان ماه ۹۱ - انرژی مثبت - ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۲:۵۷ ب.ظ

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دور دوم نام نویسی دانشگاهیان برای مسکن مهر از آبان ماه آغاز خواهد شد.
غلامرضا خواجه سروی با اعلام این خبر اضافه کرد: در این دوره از ثبت نام دانشگاهیان برای دریافت مسکن مهر، استادان هم امکان شرکت در ثبت نام را دارند.

وی تاکید کرد: تنها به استادانی مسکن ارائه خواهد شد که محرز شود تاکنون مسکن نداشته اند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم پیش بینی کرد حدود ۲۰ هزار دانشگاهی از فراخوان دوم مسکن مهر استقبال کنند.

خبرگزاری مهر
۲۱/۶/۹۱