بررسی نحوه عملکرد سیستم فروشگاه آنلاین - نسخهی قابل چاپ |
بررسی نحوه عملکرد سیستم فروشگاه آنلاین - - rasool - - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۲:۲۱ ق.ظ
به نام او به واقع ، سخت ترین و مهمترین بخش یک پروژه ، تحلیل ابتدایی آن است. در این تاپیک میخوایم به دور از مباحث طراحی و مدلسازی و کد نویسی و ... فقط مسئله رو تحلیل کنیم و بشکافیم و بفهمیم. میخوایم بدونیم که دقیقا از این سیستم چی می خوایم؟ یعنی میخوایم اول صورت مسئله رو خوب بشناسیم و درکش کنیم. نیازمندی ها رو مشخص کنیم و اینکه این سیستم چطوری باید کار کنه و چه کار باید بکنه؟ چه امکاناتی باید داشته باشه؟ چه انتظاراتی ازش داریم؟ چه مشخصاتی باید داشته باشه؟ هدف سیستم چیه؟ پس اینجا می خوایم برای خودمون صورت مسئله بنویسیم. یعنی به طور ساده و تاحدی دقیق مشخص کنیم که یه سیستم فروشگاه الکترونیکی از چه قسمت هایی تشکیل شده. هر کدوم باید چه کار کنند و چه عملکردی داشته باشند؟ و .... پس قبل از ورود به متدولوژی ها در اینجا کمی مسئله را تحلیل کنیم تا کمی آشنایی با پروژه برامون حاصل بشه. متشکرم. --------------------------------------------------------------------------- مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید. |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Mahbanoo313 - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۴:۱۰ ب.ظ
من تا حالا اصلا پروژه کار نکردم ! ( در حد همون پروژه های دانشگاهی ) !!! برای همین نمیدونم جوابی که میدم چقدردرسته اما به نظر من در یک فروشگاه اینترنتی کتاب هدف : کتاب ها در معرض دید همه باشه و هرکسی فارغ از مسافت زمانی و مکانی بتونه از خدمات آن لاین شما در زمینه خرید کتاب استفاده کنه . در حقیقت شما می خواین که گستره مشتریانتون رو افزایش بدین . و محدودیت هایی رو از بین ببرید. نحوه کارکرد کلی سیستم : در این سیستم یک خریدار داریم که به سایت سر میزنه و عناوین مختلف کتاب ها رو میبینه . و بعد کتابش رو انتخاب می کنه و کتاب رو خریداری میکنه . کتاب از طریق پست در اختیار خریدار قرار داده میشه . امکانات فروشگاه : ۱) مشاهده کتاب ها به صورت الف ) پربازدیدترین ها ب ) پرفروش ترین ها ج ) تازه ترین عناوین سایت د ) مشاهده کتاب ها در طبقه بندی های مختلف ( خانوادگی . داستان . کنکور . فرهنگی . سیاسی . هنری . ورزشی و ... ) ۲ ) جستجو اگر امکان جسجو داشته باشیم . از سردرگرمی خریدار کاسته میشه و شاید زودتر بتونه کتاب مدنظرش رو پیدا کنه. حالا این جستجو میتونه بر اساس نام کتاب ، نام نویسنده ، ناشر و .... یاشه . ۳ ) خرید الف ) اینترنتی : که در این روش باید به درگاه یکی از بانک های عضو شتاب وصل شوید تا خریدار بتونه وجه کتاب رو پرداخت کنه . ب ) حواله بانکی : یک شماره حساب در اختیار خریدار قرار داده میشه که از این طریق خریدار بعد از مراجعه به بانک مبلغ کتاب رو به حساب مذکور واریز می کنه و شماره فیش رو برای مدیر سایت ارسال می کنه . ج) شارژ کردن حساب و استفاده از اعتبار آن ۴ ) عضویت یا ثبت نام سایت میتونه به هر کدوم از اعضا یه صفحه شخصی با یه سری امکانات خاص اختصاص بده . ۵ ) ورود به سیستم که مخصوص اعضا میباشد . ۶ ) خبرنامه از طریق ایمیل تازه های کتاب به اطلاع اعضای سایت برسه . ۷ ) نمایش کتاب ها عنوان کتاب و عکس جلد کتاب در سایت نمایش داده بشه . میشه یه توضیح دو یا سه خطی در مورد موضوع کتاب عنوان بشه . ۸ ) ارتباط با مدیر سایت ۹ ) یه بخش راهنما یا پرسش و پاسخ متداول در اینجا سوالات احتمالی که برای بیشتر کاربران ممکنه بوجود بیاد رو با چند تاسوال و جواب کوتاه میشه پاسخ داد. ۱۰ ) یه سری امکانات ابتکاری هم میتونه داشته باشه . که این بستگی به سلیقه مدیر سایت داره . مثل تخفیف دادن . داشتن حراجی . و .... اینا مواردی بود که فعلا به ذهنم میرسید . البته نمیدونم چقدر درسته و چقدر به درد می خوره ! |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Msccom - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۱۲ ب.ظ
خیلی عالی بود واسه شروع. (۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۴:۱۰ ب.ظ)Mahbanoo313 نوشته شده توسط: ۲ ) جستجو جستجو جزئی ضروری برای هر سایته.یعنی واجب شرعی هست!و بنظر من طبق همین گزینه های جستجو میشه تحلیل رو شروع کرد و به یک سری از سوالات اساسی تحلیل پاسخ داد. (۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۴:۱۰ ب.ظ)Mahbanoo313 نوشته شده توسط: ۵ ) ورود به سیستم که مخصوص اعضا میباشد .و همینطور برای مدیر سیستم که بتونه کتابفروشی خودش رو مدیریت کنه. |
RE: سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - sasanlive - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۱۷ ب.ظ
مگه معلوم شده چه نوع فروشگاهیه؟ از دید مدیر :(بعد از راهنمایی لونا خانم ویرایش شد) اضافه کردن کالا حذف کالا ویرایش قیمت کالا مشاهده مشخصات کاربر حذف کاربر ویرایش مشخصات کاربر مشاهده کالاهای خریداری شده ... خواهشا از برجسته کردن در مورد صفت های اصلی استفاده کنین تا نفر بعدی که می خواد صفت های جدید اضافه کنه راحتتر اینکارو بکنه. |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Msccom - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۲۸ ب.ظ
در حالت کلی فرق چندانی نداره که چه فروشگاهی باشه. |
RE: سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - sasanlive - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۳۰ ب.ظ
(۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۲۸ ب.ظ)NoOne نوشته شده توسط: در حالت کلی فرق چندانی نداره که چه فروشگاهی باشه.خوب پس به یه فروشگاه خاص اسامی رو محدود نکنین. یا اگه میخواد محدود به یه فروشگاه خاصی باشه بهتره از اول مشخص بشه. چون باید مدیر تاپیک بعد از زمانی اینا رو جمع بندی کنه و نمودار اولیه رسم بشه , اسامی کالاهای فروشگاه های مختلف و دسترسی به موجودیتهاش متفاوت میشه. اونوقت کار سخت میشه. |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Msccom - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۳۵ ب.ظ
(۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۳۰ ب.ظ)sasanlive نوشته شده توسط: خوب پس به یه فروشگاه خاص اسامی رو محدود نکنین.بله کاملا درسته |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - luna - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۴۵ ب.ظ
اول نباید ذی نفع های پروژه مشخص بشن بعد نیازمندی ها رو از دید هر کدوم از اونا توضیح بدیم؟ مثلا مدیر سایت، کاربر، مدیر فروشگاه، بانک، انبار، بخش مالی و ...؟ |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Mahbanoo313 - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۴۷ ب.ظ
(۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۲:۴۴ ب.ظ)Ferestadeh نوشته شده توسط: چند نکته :من به خاطر این در مورد فروشگاه کتاب نوشتم . اگه کالای خاصی مد نظر نبوده عذر می خوام . |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Msccom - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۵۵ ب.ظ
خوب برای شروع اولین چیزی که به ذهن رسید اینه که ما تصور کنیم قراره از یه فروشگاه واقعی به عنوان یه خریدار خرید کنیم.البته بعدا که جلوتر بریم این دید واقعی بودن فروشگاه کم رنگ تر میشه و نیازمندی های تحت وب بیشتر جلوه میکنه.اما در شروع بیشتر نیازمندیهای دنیای واقعی به چشم میاد.ما هم از همین جا شروع میکنیم. خوب ما به عنوان خریدار به فروشگاه مراجه میکنیم.کالاها توی ویترین یا قفسه کالا هستند.ما با مشاهده یا سوال از فروشنده(جستجو) دنبال کالای مورد نظر می گردیم.بنا به نوع کالا ،نحوه چیدمان و اطلاعات اساسی برای خرید مشتری باید در دسترسش باشن.خوب این اطلاعات میتونن تماما توسط یک کد در اختیار قرار بگیره.هر کالایی که باشه اطلاعات مخصوص به خودش رو داره.مثلا کتاب نام داره نام نویسنده تاریخ نشر و...و یا پوشاک اگه باشه جنس ،رنگ ،سایز و... ما اگر بخوایم یه فروشگاه کلی طراحی کنیم باید یه کالای کلی با ویژگیهای کلی در نظر بگیریم.دقت کنید که این کالا حتی میتونه به عنوان یک نوع خدمات که در اختیار مشتری قرار میگیره هم باشه.پس اولین موجودیت سیستم ما کالا هست.(بعدا تو روال کار و در مراحل مختلف تحلیل موجودیتهای سیستم رو دسته بندی میکنیم به عامل های سیستم،موارد کاربردها، کلاس هاو...) هر موجودیت هم یک سری ویژگیها داره خوب با موجودیت کالا شروع میکنیم.ویژگیهای کالا: کد نام تاریخ ثبت یا تاریخ تولید یا تاریخ شروع قرارداد(یه اسم بهتر میخواد....) قیمت تعدادموجودی توضیحات اضافی ..... |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - sepid - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۰۲ ب.ظ
(۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۵:۴۵ ب.ظ)luna نوشته شده توسط: اول نباید ذی نفع های پروژه مشخص بشن بعد نیازمندی ها رو از دید هر کدوم از اونا توضیح بدیم؟ مثلا مدیر سایت، کاربر، مدیر فروشگاه، بانک، انبار، بخش مالی و ...؟منم، با این نظر موافقم. اصولیش هم فک کنم این باشه که باید اول ذینفعان یا همون سهامداران(stackholder) مشخص بشه بعد خواسته های هر کدوم رو جدا بنویسیم و طبق اون سیستم رو ببندیم. |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - luna - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۰۸ ب.ظ
هدف اصلی سیستم: خرید از فروشگاه و پرداخت پول به صورت اینترنتی نیازمندی از دید خریدار: جستجو بین محصولات دیدن جرئیات هر محصول و میزان موجودی خرید محصول سفارش محصول در صورت نبودن موجودی در دسترس بودن ۲۴ ساعته زیاد نبودن زمان خرید سادگی کار با سیستم در معرض خطر نبودن اطلاعات مالی نیازمندی ها از دید کاربر سایت امکان اضافه کردن محصول جدید امکان به روز کردن محصولات امکان بررسی سفارشات نیازمندی از دید بخش مالی کم هزینه بودن محصول اطمینان از دریافت پول گزارش گیری از فعالیت های مالی نیازمندی های مدیر سایت: دریافت گزارش فعالیت های هر کاربر سایت اضافه کردن کاربر حذف کاربر امکان اضافه شدن افراد به سایت به جهت خرید از سایت کاربر بخش انبار دریافت اطلاعات محصولات بدون موجودی گزارش گیری از موجودی محصولات گزارش گیری خرید ها مدیر فروشگاه آماده شدن سریع سایت امنیت معاملات در سایت در دسترس بودن ۲۴ ساعته سایت سرعت بالای سایت قابلیت سرویس دهی به افراد متفاوت در یک زمان گزارش گیری از تمامی فعالیت ها بررسی اطلاعات افراد و ... |
RE: سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - luna - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۱۴ ب.ظ
(۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۰۲ ب.ظ)Aurora نوشته شده توسط: مشخص کردن نوع محصول قبل از هر چیزی مهم هست. محصول باید امکان سنجی بشه که آیا کششی از طرف افراد برای خرید اینترنتی هست یا نه اینکه بخواهیم یک محصول فیزیکی بفروشیم یا یک محصول غیر فیزیکی مثلا یک نرم افزار رو به صورت انلاین بفروشیم یعنی به ازای دانلود اون نرم افزار هزینه ای دریافت کنیم. یا یه آموزش به صورت اینترنتی ارائه بشه که الان هم سایت ها ایرانی این چنینی هست که در برابر آموزش انلاین مبلغی رو دریافت می کنند.( البته نمی دونم اسم این نوع سایت رو میشه گذاشت فروشگاه یا نه).در مورد کشش: بستگی داره که شما سفارش این کار رو گرفته باشی یا خودت بخوای چنین محصولی بزنی. اگه کسی سفارش بهتون داده باشه که دیگه اهمیتی نداره ما امکان سنجی کنیم. در اون شرایط امکان سنجی ما این میشه که ساخت این محصول با امکانات ما و پولی که شرکت به ما میده برای ما به صرفه هست یا نه. اگه خودتون بخواین باید محصول بررسی بشه یا یه محصول سطح بالا ساخته بشه که بر اساس نیاز مشتری ها شخصی بشه. به هر حال در هر دو صورت فکر نمی کنم به تیم تولید مرتبط باشه در مورد نوع محصول : بی اهمیت نیست. ولی تفاوت می تونه در جزئیات پیاده سازی در نظر گرفته شه. یا اینکه نهایتا سیستم ما یک سیستم هست که امکان این فعالیت ها رو فراهم می کنه اما بر اساس نیاز مشتری باید پیکربندی بشه. یعنی با یه دید به آینده هر دو سری امکانات رو برای محصولاتمون در نظر بگیریم. مثلا فروشگاه کتابی که هم ای بوک میفروشه هم کتاب به شکل متداول اون. |
RE: سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - sasanlive - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۱۵ ب.ظ
(۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۰۸ ب.ظ)luna نوشته شده توسط: هدف اصلی سیستم: خرید از فروشگاه و پرداخت پول به صورت اینترنتی عجب تحلیل مهندسی نرم افزاری کردینش . واقعا مدیر بخش انبارو ... لازمه ؟ چون بعدا خیلی سنگین میشه اگه بخوایم همه اینا رو داشته باشه. فقط مدیر سایت بعنوان تنها مدیر باشه بهتر نیست؟ |
سیستم فروشگاه : تحلیل کلی - Msccom - 09 اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰۶:۱۶ ب.ظ
راستی یه چیزی: ما واسه شروع اول به یه اکشن رسیدیم(اکشن خرید توسط عامل مشتری).و این اکشن به اکشن ریزتر جستجو رسید.پس اول باید ببینیم که از سیستم چه انتظاری هست و نیاز کاربر چیه.ادامه داستان خودش به مرور تکمیل میشه. و اینکه این کالا در طول مراحل خرید به سفارش تبدیل میشه.یعنی اسمش میشه کالای سفارش داده شده.ویه سری ویژگیهای دیگه(مثل تعداد کالای درخواستی) هم بهش اضافه میشه که در دید اول به نظر میرسه تمام این ویژگیها باید برای کالا در نظر گرفته بشن.اما با یکم دقت میبینیم که در واقع اگه ما موجودیت کالا رو به دو موجودیت تقسیم کنیم (انتزاع بیشتر،البته متعادل)کارمون راحت تر میشه... تا نظر دوستان چی باشه؟؟ |