تالار گفتمان مانشت
الگوریتم زمان بندی خدمت به ترتیب ورود - نسخه‌ی قابل چاپ

الگوریتم زمان بندی خدمت به ترتیب ورود - ashkanemami66 - 01 آذر ۱۳۹۰ ۰۲:۱۹ ب.ظ

سلام دوستان.
در کتاب آقای حقیقت جزوه پارسه صفحه ۱۱۴-۱۱۵ الگوریتم خدمت به ترتیب ورود رو اورده بعد گفته در این الگوریتم هنگامی که اولین کار وارد شد تا هر زمانی که بخواهئ می تواند ادامه یابد. بعد یه تعریف از قحطی آورده که قحطی یا گرسنگی یعنی انتظار طولانی بدون حد مشخص. بعدش گفته در این الگوریتم قحطی(گرسنگی) وجود نداره. حالا سوال اینجاست اگه یه کار تا زمانی که دلش بخواد ادامه پیدا کنه مگه این زمان انتظار دیگر کارها رو زیاد نمیکنه؟ مگه ما به این نمیگیم قحطی؟ اگه این قحطی نیست پس میشه یکی بگه قحطی دقیقا چطوریه؟
ممنون از پاسخ گویی شما عزیزان

RE: الگوریتم زمان بندی خدمت به ترتیب ورود - Avicenna - 01 آذر ۱۳۹۰ ۰۳:۱۵ ب.ظ

دوست عزیز این به معنی قحطی نیست. قحطی یا گرسنگی یعنی اینکه یک پردازش به صورت نامتناهی و بدون حد بالای مشخص در صف زمانبندی منتظر دریافت پردازنده باقی بمونه! اینکه شما میگید زمان پاسخ بیشتر میشه، خب بشه! Smile بالاتر رفتن زمان پاسخ دلیلی بر قحطی زدگی نیست! چون در این الگوریتم با وجود زمان پاسخ بالا ما باز هم اطمینان داریم که همه فرآیند‌ها بالاخره اجرا خواهند شد!

ببینید یک راه تشخیص قطحی زدگی اینه که با توجه به عملکرد الگوریتم مورد نظر این سوال رو مطرح کنید که آیا در این الگوریتم تمام پردازش‌ها "فرصت مشابهی" برای اجرا دارند یا خیر؟ در صورتیکه پاسخ بله بود یعنی قحطی زدگی نداریم. برای مثال همین الگوریتم FCFS کاملا عادلانه هست و تمایزی بین اندازه فرآیند‌ها قایل نمیشه، هر کدوم که زودتر اومد رو برای اجرا میفرسته، به فرض فرمایش شما اگه مدت زمان اجرای یک فرآیند خیلی هم طولانی باشه اما چیزی که میدونیم اینه که بقیه فرآیند های موجود در صف بالاخره اجرا میشن! حتی خیلی خیلی دیر! اینطور نیست؟

اما مشکل ما با الگوریتم هایی هست که این احتمال براشون وجود داره که یک فرآیند با مشکل گرسنگی ناشی از دست نیافتن به پردازنده مواجه بشه! مثلا شما الگوریتم SRT رو در نظر بگیرید که دارای قطحی زدگی هست، اگه همینطور کارهای کوچک وارد بشن چه تضمینی وجود داره که فرصت پردازش به یک کار بزرگ برسه؟ پس در این الگوریتم احتمال قحطی یا گرسنگی داریم.

RE: الگوریتم زمان بندی خدمت به ترتیب ورود - ashkanemami66 - 01 آذر ۱۳۹۰ ۰۳:۴۳ ب.ظ

اها پس که اینطوریه افتاد ممنون از چواب خیلی کاملتون. یکی طلبت