22 آبان 1391, 04:53 ب.ظ
سلام
احتمالا خیلی از بچه ها ازمونهای ۲۵ درصد دوم خودشون تو موسسات مختلف رو دادند و دارند خودشون رو برای ازمونهای پنجاه درصد اماده میکنند. خیلی ها ممکنه از نتایج به دست اورده راضی باشند و خیلی ها ممکنه ناراضی باشند. اما اون چیزی که مهمه اینه که برای ازمون پنجاه درصد چه کنیم؟
ازمون پنچاه درصد همونطور که همتون میدونید ساختار متفاوتی با ازمونهای ۲۵ درصد داره ومرور اون دو تا ازمون اوله. تو این مرحله شرایطمون با هم فرق داره...
- دسته اول اونایی هستند که تو ازمون های ۲۵ درصد رسیدند به مطالبی که تعیین شده بود را مطالعه کنند و جز یکی دو تا درس باقی درسها رو یه بار خوندند اما نرسیدند خیلی تست بزنند برای این درسها.
- دسته دوم اونهایی هستند که یکی از ازمونها رو رسیدند خوب بخونند و اون یکیش رو نرسیدند و یا تو هر دو ازمون حجم عظیمی از مطالب خوانده نشده دارند.
- دسته سوم اونهایی هستند که تمام مطالب رو خوندند که هیچ تستهاشم حل کردند ولی نتایج خوب نگرفتند.
- دسته چهارم اونهایی هستند که یا همه مطالب رو خوندن و تستهاشم زدند و یا حدود ۷۰ ۸۰ درصد مطالب رو پوشش دادند ولی تونستند نتایج خوبی بگیرند چون که اون ۲۰ ۳۰ درصدی که بیخیال شدند مورد سوال در ازمونهای ازمایشی اول و دوم نبودند. یا سوالاش اسون بودند و قابل زدن بودند.
البته ممکنه افراد مختلف دیگه ای هم وجود داشته باشند اما موضوع مورد بحث من این چهار دسته می باشند.
دسته اول:
این دسته همون طور که گفتم بیشتر وقت خود را صرف مطالعه دروس کرده اندو کمتر تست زدند و به همین دلیل تو ازمونهای ازمایشی مطالب به ذهنشون اشنا میومده ولی نمیتونستند تست حل کنند. مشکل این دسته همون طور که مشخصه کم حل کردن تست میابشد و باید بیشتر تمرکز خودشون رو بر روی تست زدن بکنند.
اولین کاری که این دسته باید بکنند این است که باید یه چک لیست درست کنند از چیزهایی که تو خاطرشون مونده. در واقع باید معلومات خودشون رو روی کاغذ بیارند و ببینند از اون دو ازمون قبلی چه چیزهایی یادشون مونده. روش کار بدین صورت میباشد که سرفصل ازمونهای ۱ و ۲ رو نگاه میکننند و با مشاهده هر عنوان در هر درس هر مطلبی رو که به ذهنشون میاد رو روی کاغذ میارند (بدون این که کتابی جلوی خودشون باز کنند) البته برای صرفه جویی در زمان و انرژی فقط میتونند یه سری برچسب روی کاغذ بنویسند که برای انها معنادار میباشد. مثلا توی درس مهندسی نرم میتونند برای مدل فرایندی ابشاری بنویسند کم هزینه ترین و ساده ترین و کم انعطاف پذیر ترین روش و این به معنی این براشون باشه که ابشاری جاهایی استفاده میشه تغییرات کم باشه پروژه ساده باشه و نیازمندیهای ان شبیه قبلی ها باشه .
این لیست صرفا برای این میباشه که بفهمیم از هر درس چه چیزهایی تو ذهنمون حک شده و چه چیزهایی را فراموش کردیم.
کار بعدی اینه که ببینیم علت اون چیزهایی که یادمون مونده چی بوده؟ و علت فراموشی ان چیزهایی که یادمون رفته چی بوده؟ مثلا میتونه یه علتش این باشه که اون چیزهایی که یادمون مونده براشون مثال بیشتر حل کردیم. به هر حال باید علت این امر رو پیدا کنیم.
سومین کار اینه که یه برنامه ریزی هدفمند برای این دو هفته بکنند. این دسته اول باید تو برنامه ریزیشون برای هر مبحث حداکثر یک چهارم زمانشون رو برای مطالعه بگذارند و باقی رو برای حل تست بگذارند. (برای درسهای حفظی یه کم بیشتر باید باشه) مثلا اگه دو ساعت گذاشتند برای مطالعه ساختمان داده بیست دقیقه اول یه نگاه به لیستشون بندازند و چیزهایی که تو ذهنشون مونده رو یه مرور تو ذهنشون بکنند بعد کتاب رو باز کنند و هر چیزی را که جا انداخنند نیز به صورت لیست وار به لیستشون اضافه کنند. و یه مرور اجمالی روی انها داشته باشند و بعد برن سراغ تست زنی.
چهارمین کاری که این دسته باید بکنند اینه که یه بانک تست برای خودشون ایجاد کنند. در واقع باید تستهای خوب مربوط به هرمبحث رو برای خودشون تو یه لیست نگه دارند تا بعدا با رجوع به این تستها بتوانند در کمترین زمان ممکن مطالب رو برای خودشون مرور کنند. از تستهایی که تو ازمونهای یک و دو نیز بوده هم میتوانند استفاده نمایند. تشخیص اینکه چه درسی واقعا به درد بخور هست و چه تستی ارزش نداره و مطلب تازه ای توش نداره با خودشونه.. ترجیحا لیستشون رو خیلی سنگین نکنند.
بالاخره اخرین کاری که باید بکنند اینه که اقدام به خلاصه برداری بکنند. در واقع بعد از فرآیند تست زنی باید شروع به فرآیند خلاصه برداری و جمع اوری یادداشت ها و علامتهایی که در کتابها زدند در یک ساختار و فرمت مناسب بکنند. برای این کار میتوانند ساختار درختی مربوط به مباحث را رسم نمایند سپس بدون مراجعه به کتاب هر مطلبی را که راجع به هر شاخه و یا برگ این درختها یادشون میاد رو با رنگ سبز بنویسند. سپس با مراحعه به تستها و کتاب مطالبی که در خاطرشون نبوده را با رنگ دیگه به خلاصه ها اضافه نمایند. البته ممکنه تو این دو هفته وقت نکنند انی خلاصه را بدست بیاورند و مجبور شن اونو به زمان ازمونهای جامع موکول نمایند.
دسته دوم:
این دسته اون افرادی هستند که به دلیل بعضی اهمال کاریها نرسیدند خودشون رو به برنامه ازمونها برسونند و با حجم عظیمی از مطالب نخوانده و تست نزده مواجه هستند.
اولین کاری که این دسته باید بکند همون درست کردن چک لیست از مطالبی که تو خاطرش مونده به همان روشی که در بالا اشاره شد میباشد. تنها تفاوت انی دسته با دسته اول اینه که اون قسمتهایی که کلا نخونده اند را باید با یه رنگ دیگه مشخص کنند اون دسته ای که تستش رو نزدند رو باید با یه رنگ دیگه شمخص کنه و اون دسته ای که تستش رو زده و هنوز یادش نیست رو نیز با یه رنگ دیگه
دومین کاری که این دسته باید بکنند مشخص کردن اولویت بندی ها می باشد. این دسته با مراجعه به چک لیستی که برای هر درس درست کرده اند باید مشخص کنند چه چیزهایی را خوندند و چه چیزهایی را نخوندند و چه چیزهایی را تست زدند و یادشون نیست و چه چیزهایی رو تست نزدند و چه چیزهایی به طور کامل در خاطرشون هست. سپس باید با توجه به وقت باقیمانده تصمیم بگیرند تو این دو هفته چه کنند؟ یعنی چه مطالبی رو بخونند چه مطالبی رو تستش رو بزنند و چه مطالبی رو فقط مرور کنند؟ این دسته باید دقت کنند که راجع به وقتشون واقع بین باشند و خیلی جاه طلبانه این انتخاب ها رو انجام ندهند چون که دوباره با حجم عظیمی از کارهای نکرده مواجه میشوند. پس باید انتخاب کنند که برای اون کم کاری که در ازمون یک و دو کردند قید چه چیزهایی را فعلا در این ازمون بزنند و به اصطلاح تاوان بدهند.
سومین کاری که این دسته باید بکند اینه که استراتژی مطالعه خودش رو مشخص کنه یعنی با توجه به حجم مطالبی که باید تستشون رو بزنه و حجم مطالبی که مطالعه کنه باید زمان بندیشو مشخص کنه. مثلا روزی یه تایم مطالعه بگذاره برای درسهایی که تاحالا نخونده و مطالعه اونارو بکنه و یه تایمش رو بزاره برای تست زنی. و یه تایمش رو هم بگذاره برای رفع اشکال اونایی که تستش رو زده ولی خوب یادش نیست. ترتیب زمانی اینا و این که تو هر روز کدوما رو بگذاره به خود فرد بستگی داره. مثلا تو روزهای ابتدایی هفته میتونه بیشتر وقتشو برای مطالعه بگذاره و تو روزهای نزدیک ازمون بیشتر وقتش رو برای تست زنی و جمع بندی.
چهارمین کاری که این دسته باید بکند اینه که برای اون مطالبی که تستهاشو میزنه به همون روشی که قبل تر توضیح دادیم بانک تست درست کنه
این دسته اگه رسیدند باید اقدام به خلاصه برداری هم بکنند (که کلا بعیده برسه)
دسته سوم:
این دسته اون دسته از افرادی هستند که غالبا تعداد ساعات مطالعه بالا داشته اند ولی نتونستند خوب نتیجه بگیرند.
اولین کاری که این دسته باید بکند درست کردن چک لیست از مطالبی میباشد که در خاطرشون ثبت شده است.
دومین کاری که این دسته باید بکند بررسی ازمون ها و یافتن چرایی این که چرا موفق نشدند میباشد. در واقع باید ببینند مشکل کارشون از کجا نشئت میگیره؟ به چک لیستشون نگاه کنند اگه همه مطالب با درصد خوبی تو ذهنشون مونده احتمالا باید مشکلون نداشتن قابلیت حل مسئله و یا ناتوانی در کنترل استرس سر جلسه باشد. اگر مشکلون قابلتی حل مسئله باشه باید سعی کنند تستهای جدید حل کنند میتونند تستهای ازمونهای ازمایشی دیگه رو بگیرند و شروع به حل کردن بکنند برای اینکه بتونند خودشون رو نسبت به تستهای جدید عادت بدهند. احتمالا اینها تستها رو بیشتر حفظ میکردند تا حل کنند و به همین دلیل به مشکل خوردند.
اگر هم مشکلشون استرس سر جلسه میباشد ازمونهای ازمایشی موسسات دیگه رو کامل بدهند (با رعایت شرط زمان) برای این که بتوانند احساسات خود را کنترل کنند.
سومین کاری که این دسته باید بکند اینه که اقداماتی در جهت تثبیت مطالب در ذهنشون بکنند.برای این کار میتونند اقدام به تست زنی بکنند و تستهای مختلف رو بزنند. همچنین میتونند به تحلیل تستها بپردازند. مثلا ببینند طراح ها بیشتر چه چیزهایی رو مورد سوال قرار میدهند و یا تله هایی که تو تستهاشون میگذارند چه هست و یا راههای دیگه برای یافتن پاسخ تستها میباشد یا خیر؟ مثلا ممکنه ببینند تو خیلی از تستها میشه از رو گزینها پاسخ را یافت. همچنین تستهایی که قبال زدند را نگاه کنند و تستهایی که نظرشون قشنگ بوده و یا نکته ای توش داشته رو به بانک تستشون اضافه کنند. و نیز دوباره حلشون کنند.
چهارمین کار مرور و خلاصه برداری میباشداین گروه به دلیل این که وقت بیشتری نسبت به دو دست قبلی داره میتونه خیلی خوب خلاصه برداریهاشو انجام بده. این کار رو باید اصوولی و خیلی تر و تمیز انجام بده. نتیجه گیریهای شخصی خودشون رو حتما به خلاصه برداریها اضافه کنند. از ساختار درختی حتما استفاده کنند و از رنگ نیز تو خلاصه هاشون حتما استفاده کنند.
دسته چهارم
این دسته انهایی هستند که به سطح مطلوبی تو ازمونهای قبلی رسیدند و باید تلاش کنند سطح خودشون رو بالاتر ببرند.
اولین کاری که این دسته باید بکنند این است که نقاط ضعف و قوتشون رو شناسایی کنند. این دسته باید ببینه چه درسهایی رو خوب زدند و چه درسهایی رو نتونستند خوب جواب بدهند. همچنین علتش رو باید بفهمند. مثلا اگه تو یه تست کم تست زدند مشخص کنند تا اقدامی در اون جهت بکنند. یا اگه تو یه تست خوب پاسخ دادند ببیند چرا این طور شده و علتش چی بوده؟ پایه قوی داشتند؟ کتاب خوب داشتند یا دلیل دیگه ای داشته؟
کار دوم اینکه در راستای نتیجه هایی که در مرحله قبلی به آن رسیدیم گام برداریم و برای برطرف کردن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت گامهایی برداریمبعد از این که علتها را یافتند باید ببیند راه حل اونها چیست و جطور میشه حلشون کرد. حتی اگه میشه از افرادی که بهشون اعتماد داریم بپرسیم. به هر حال برطرف کردن اون مشکلات میتونه به ما کمک کنه
درست کردن چک لیست ، بانک تست و خلاصه برداری این دسته هم مثل سایر دسته ها باید چک لیستی از مطالبی که یادشه و نیز یه بانک تست و نیز خلاصه های قابل استفاده برای اینده ، برای خودشان درتس کنند. همچینن میتوانند به تستهای ازمونهای دیگه یه نگاه بندازند ببنند اگه اونارو میدادند وضعشون چطور میبود؟
امیدوارم این توصیه ها به دردتون بخوره.
احتمالا خیلی از بچه ها ازمونهای ۲۵ درصد دوم خودشون تو موسسات مختلف رو دادند و دارند خودشون رو برای ازمونهای پنجاه درصد اماده میکنند. خیلی ها ممکنه از نتایج به دست اورده راضی باشند و خیلی ها ممکنه ناراضی باشند. اما اون چیزی که مهمه اینه که برای ازمون پنجاه درصد چه کنیم؟
ازمون پنچاه درصد همونطور که همتون میدونید ساختار متفاوتی با ازمونهای ۲۵ درصد داره ومرور اون دو تا ازمون اوله. تو این مرحله شرایطمون با هم فرق داره...
- دسته اول اونایی هستند که تو ازمون های ۲۵ درصد رسیدند به مطالبی که تعیین شده بود را مطالعه کنند و جز یکی دو تا درس باقی درسها رو یه بار خوندند اما نرسیدند خیلی تست بزنند برای این درسها.
- دسته دوم اونهایی هستند که یکی از ازمونها رو رسیدند خوب بخونند و اون یکیش رو نرسیدند و یا تو هر دو ازمون حجم عظیمی از مطالب خوانده نشده دارند.
- دسته سوم اونهایی هستند که تمام مطالب رو خوندند که هیچ تستهاشم حل کردند ولی نتایج خوب نگرفتند.
- دسته چهارم اونهایی هستند که یا همه مطالب رو خوندن و تستهاشم زدند و یا حدود ۷۰ ۸۰ درصد مطالب رو پوشش دادند ولی تونستند نتایج خوبی بگیرند چون که اون ۲۰ ۳۰ درصدی که بیخیال شدند مورد سوال در ازمونهای ازمایشی اول و دوم نبودند. یا سوالاش اسون بودند و قابل زدن بودند.
البته ممکنه افراد مختلف دیگه ای هم وجود داشته باشند اما موضوع مورد بحث من این چهار دسته می باشند.
دسته اول:
این دسته همون طور که گفتم بیشتر وقت خود را صرف مطالعه دروس کرده اندو کمتر تست زدند و به همین دلیل تو ازمونهای ازمایشی مطالب به ذهنشون اشنا میومده ولی نمیتونستند تست حل کنند. مشکل این دسته همون طور که مشخصه کم حل کردن تست میابشد و باید بیشتر تمرکز خودشون رو بر روی تست زدن بکنند.
اولین کاری که این دسته باید بکنند این است که باید یه چک لیست درست کنند از چیزهایی که تو خاطرشون مونده. در واقع باید معلومات خودشون رو روی کاغذ بیارند و ببینند از اون دو ازمون قبلی چه چیزهایی یادشون مونده. روش کار بدین صورت میباشد که سرفصل ازمونهای ۱ و ۲ رو نگاه میکننند و با مشاهده هر عنوان در هر درس هر مطلبی رو که به ذهنشون میاد رو روی کاغذ میارند (بدون این که کتابی جلوی خودشون باز کنند) البته برای صرفه جویی در زمان و انرژی فقط میتونند یه سری برچسب روی کاغذ بنویسند که برای انها معنادار میباشد. مثلا توی درس مهندسی نرم میتونند برای مدل فرایندی ابشاری بنویسند کم هزینه ترین و ساده ترین و کم انعطاف پذیر ترین روش و این به معنی این براشون باشه که ابشاری جاهایی استفاده میشه تغییرات کم باشه پروژه ساده باشه و نیازمندیهای ان شبیه قبلی ها باشه .
این لیست صرفا برای این میباشه که بفهمیم از هر درس چه چیزهایی تو ذهنمون حک شده و چه چیزهایی را فراموش کردیم.
کار بعدی اینه که ببینیم علت اون چیزهایی که یادمون مونده چی بوده؟ و علت فراموشی ان چیزهایی که یادمون رفته چی بوده؟ مثلا میتونه یه علتش این باشه که اون چیزهایی که یادمون مونده براشون مثال بیشتر حل کردیم. به هر حال باید علت این امر رو پیدا کنیم.
سومین کار اینه که یه برنامه ریزی هدفمند برای این دو هفته بکنند. این دسته اول باید تو برنامه ریزیشون برای هر مبحث حداکثر یک چهارم زمانشون رو برای مطالعه بگذارند و باقی رو برای حل تست بگذارند. (برای درسهای حفظی یه کم بیشتر باید باشه) مثلا اگه دو ساعت گذاشتند برای مطالعه ساختمان داده بیست دقیقه اول یه نگاه به لیستشون بندازند و چیزهایی که تو ذهنشون مونده رو یه مرور تو ذهنشون بکنند بعد کتاب رو باز کنند و هر چیزی را که جا انداخنند نیز به صورت لیست وار به لیستشون اضافه کنند. و یه مرور اجمالی روی انها داشته باشند و بعد برن سراغ تست زنی.
چهارمین کاری که این دسته باید بکنند اینه که یه بانک تست برای خودشون ایجاد کنند. در واقع باید تستهای خوب مربوط به هرمبحث رو برای خودشون تو یه لیست نگه دارند تا بعدا با رجوع به این تستها بتوانند در کمترین زمان ممکن مطالب رو برای خودشون مرور کنند. از تستهایی که تو ازمونهای یک و دو نیز بوده هم میتوانند استفاده نمایند. تشخیص اینکه چه درسی واقعا به درد بخور هست و چه تستی ارزش نداره و مطلب تازه ای توش نداره با خودشونه.. ترجیحا لیستشون رو خیلی سنگین نکنند.
بالاخره اخرین کاری که باید بکنند اینه که اقدام به خلاصه برداری بکنند. در واقع بعد از فرآیند تست زنی باید شروع به فرآیند خلاصه برداری و جمع اوری یادداشت ها و علامتهایی که در کتابها زدند در یک ساختار و فرمت مناسب بکنند. برای این کار میتوانند ساختار درختی مربوط به مباحث را رسم نمایند سپس بدون مراجعه به کتاب هر مطلبی را که راجع به هر شاخه و یا برگ این درختها یادشون میاد رو با رنگ سبز بنویسند. سپس با مراحعه به تستها و کتاب مطالبی که در خاطرشون نبوده را با رنگ دیگه به خلاصه ها اضافه نمایند. البته ممکنه تو این دو هفته وقت نکنند انی خلاصه را بدست بیاورند و مجبور شن اونو به زمان ازمونهای جامع موکول نمایند.
دسته دوم:
این دسته اون افرادی هستند که به دلیل بعضی اهمال کاریها نرسیدند خودشون رو به برنامه ازمونها برسونند و با حجم عظیمی از مطالب نخوانده و تست نزده مواجه هستند.
اولین کاری که این دسته باید بکند همون درست کردن چک لیست از مطالبی که تو خاطرش مونده به همان روشی که در بالا اشاره شد میباشد. تنها تفاوت انی دسته با دسته اول اینه که اون قسمتهایی که کلا نخونده اند را باید با یه رنگ دیگه مشخص کنند اون دسته ای که تستش رو نزدند رو باید با یه رنگ دیگه شمخص کنه و اون دسته ای که تستش رو زده و هنوز یادش نیست رو نیز با یه رنگ دیگه
دومین کاری که این دسته باید بکنند مشخص کردن اولویت بندی ها می باشد. این دسته با مراجعه به چک لیستی که برای هر درس درست کرده اند باید مشخص کنند چه چیزهایی را خوندند و چه چیزهایی را نخوندند و چه چیزهایی را تست زدند و یادشون نیست و چه چیزهایی رو تست نزدند و چه چیزهایی به طور کامل در خاطرشون هست. سپس باید با توجه به وقت باقیمانده تصمیم بگیرند تو این دو هفته چه کنند؟ یعنی چه مطالبی رو بخونند چه مطالبی رو تستش رو بزنند و چه مطالبی رو فقط مرور کنند؟ این دسته باید دقت کنند که راجع به وقتشون واقع بین باشند و خیلی جاه طلبانه این انتخاب ها رو انجام ندهند چون که دوباره با حجم عظیمی از کارهای نکرده مواجه میشوند. پس باید انتخاب کنند که برای اون کم کاری که در ازمون یک و دو کردند قید چه چیزهایی را فعلا در این ازمون بزنند و به اصطلاح تاوان بدهند.
سومین کاری که این دسته باید بکند اینه که استراتژی مطالعه خودش رو مشخص کنه یعنی با توجه به حجم مطالبی که باید تستشون رو بزنه و حجم مطالبی که مطالعه کنه باید زمان بندیشو مشخص کنه. مثلا روزی یه تایم مطالعه بگذاره برای درسهایی که تاحالا نخونده و مطالعه اونارو بکنه و یه تایمش رو بزاره برای تست زنی. و یه تایمش رو هم بگذاره برای رفع اشکال اونایی که تستش رو زده ولی خوب یادش نیست. ترتیب زمانی اینا و این که تو هر روز کدوما رو بگذاره به خود فرد بستگی داره. مثلا تو روزهای ابتدایی هفته میتونه بیشتر وقتشو برای مطالعه بگذاره و تو روزهای نزدیک ازمون بیشتر وقتش رو برای تست زنی و جمع بندی.
چهارمین کاری که این دسته باید بکند اینه که برای اون مطالبی که تستهاشو میزنه به همون روشی که قبل تر توضیح دادیم بانک تست درست کنه
این دسته اگه رسیدند باید اقدام به خلاصه برداری هم بکنند (که کلا بعیده برسه)
دسته سوم:
این دسته اون دسته از افرادی هستند که غالبا تعداد ساعات مطالعه بالا داشته اند ولی نتونستند خوب نتیجه بگیرند.
اولین کاری که این دسته باید بکند درست کردن چک لیست از مطالبی میباشد که در خاطرشون ثبت شده است.
دومین کاری که این دسته باید بکند بررسی ازمون ها و یافتن چرایی این که چرا موفق نشدند میباشد. در واقع باید ببینند مشکل کارشون از کجا نشئت میگیره؟ به چک لیستشون نگاه کنند اگه همه مطالب با درصد خوبی تو ذهنشون مونده احتمالا باید مشکلون نداشتن قابلیت حل مسئله و یا ناتوانی در کنترل استرس سر جلسه باشد. اگر مشکلون قابلتی حل مسئله باشه باید سعی کنند تستهای جدید حل کنند میتونند تستهای ازمونهای ازمایشی دیگه رو بگیرند و شروع به حل کردن بکنند برای اینکه بتونند خودشون رو نسبت به تستهای جدید عادت بدهند. احتمالا اینها تستها رو بیشتر حفظ میکردند تا حل کنند و به همین دلیل به مشکل خوردند.
اگر هم مشکلشون استرس سر جلسه میباشد ازمونهای ازمایشی موسسات دیگه رو کامل بدهند (با رعایت شرط زمان) برای این که بتوانند احساسات خود را کنترل کنند.
سومین کاری که این دسته باید بکند اینه که اقداماتی در جهت تثبیت مطالب در ذهنشون بکنند.برای این کار میتونند اقدام به تست زنی بکنند و تستهای مختلف رو بزنند. همچنین میتونند به تحلیل تستها بپردازند. مثلا ببینند طراح ها بیشتر چه چیزهایی رو مورد سوال قرار میدهند و یا تله هایی که تو تستهاشون میگذارند چه هست و یا راههای دیگه برای یافتن پاسخ تستها میباشد یا خیر؟ مثلا ممکنه ببینند تو خیلی از تستها میشه از رو گزینها پاسخ را یافت. همچنین تستهایی که قبال زدند را نگاه کنند و تستهایی که نظرشون قشنگ بوده و یا نکته ای توش داشته رو به بانک تستشون اضافه کنند. و نیز دوباره حلشون کنند.
چهارمین کار مرور و خلاصه برداری میباشداین گروه به دلیل این که وقت بیشتری نسبت به دو دست قبلی داره میتونه خیلی خوب خلاصه برداریهاشو انجام بده. این کار رو باید اصوولی و خیلی تر و تمیز انجام بده. نتیجه گیریهای شخصی خودشون رو حتما به خلاصه برداریها اضافه کنند. از ساختار درختی حتما استفاده کنند و از رنگ نیز تو خلاصه هاشون حتما استفاده کنند.
دسته چهارم
این دسته انهایی هستند که به سطح مطلوبی تو ازمونهای قبلی رسیدند و باید تلاش کنند سطح خودشون رو بالاتر ببرند.
اولین کاری که این دسته باید بکنند این است که نقاط ضعف و قوتشون رو شناسایی کنند. این دسته باید ببینه چه درسهایی رو خوب زدند و چه درسهایی رو نتونستند خوب جواب بدهند. همچنین علتش رو باید بفهمند. مثلا اگه تو یه تست کم تست زدند مشخص کنند تا اقدامی در اون جهت بکنند. یا اگه تو یه تست خوب پاسخ دادند ببیند چرا این طور شده و علتش چی بوده؟ پایه قوی داشتند؟ کتاب خوب داشتند یا دلیل دیگه ای داشته؟
کار دوم اینکه در راستای نتیجه هایی که در مرحله قبلی به آن رسیدیم گام برداریم و برای برطرف کردن نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت گامهایی برداریمبعد از این که علتها را یافتند باید ببیند راه حل اونها چیست و جطور میشه حلشون کرد. حتی اگه میشه از افرادی که بهشون اعتماد داریم بپرسیم. به هر حال برطرف کردن اون مشکلات میتونه به ما کمک کنه
درست کردن چک لیست ، بانک تست و خلاصه برداری این دسته هم مثل سایر دسته ها باید چک لیستی از مطالبی که یادشه و نیز یه بانک تست و نیز خلاصه های قابل استفاده برای اینده ، برای خودشان درتس کنند. همچینن میتوانند به تستهای ازمونهای دیگه یه نگاه بندازند ببنند اگه اونارو میدادند وضعشون چطور میبود؟
امیدوارم این توصیه ها به دردتون بخوره.