05 مهر 1392, 05:33 ب.ظ
در این تاپیک سعی میکنیم تا برای دو هفته آینده برنامه ای را برای گروه هایی که معرفی کردیم ارائه دهیم تا بتوانند بیشترین بهره را از این دو هفته باقیمانده ببرند. نقطه شروع برنامه ریزی اصلی ما برای پاییز شنبه دو هفته دیگر (یعنی درست دو هفته قبل از اولین ازمون ازمایشی پارسه و مدرسان می باشد. فرض ما بر این هست که غالب دوستان یا پارسه ثبت نام کردند یا مدرسان. دوستانی که ازمونهای دیگر ثبت نام کردند خودشان را با برنامه وفق دهند)
این دو هفته زمان بسیار طلایی میباشد که ما میتوانیم بیشترین بهره را از آن ببریم. همان طور که در تاپیک قبلی اعلام کردم دوستان به سه دسته تقسیم میشوند.
دسته اول آنهایی که بخش اعظمی از دروس را در تابستان خواندند.
دسته دوم آنهایی که یک سوم مطالب را بیشتر نرسیدن در تابستان بخوانند و باقی درسها باقی مانده است.
دسته سوم هم آنهایی هستند که در تابستان به دلیل مشکلاتی نتوانستند خوب درس بخوانند و میخواهند از اول پاییز شروع کنند.
افراد شاغل به دلیل وقت محدودی که دارند حداکثر در دسته دوم یا سوم قرار میگیرند.
اما توصیه های من برای هر کدام از این سه دسته برای این دو هفته باقیمانده:
دسته اول
دسته اول باید به این نکته توجه داشته باشند، که در آزمونهای آزمایشی ۲۵ درصد هم باید بتوانند تمام مطالب را پوشش بدهند و در ازمونهای پنجاه درصد سعی کنند فاز تسلط خودشان را کامل کنند. کارهایی که این دسته از دوستان در این دو هفته باید بکنند عبارتند از(به ترتیب اولویت کارها):
1- مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده در تابستان:
این دسته از دوستان باید در این دو هفته سعی کنند هر چه را که در تابستان خواندند حال به سرانجامی برسانند و جمع بندی و مروری روی آن داشته باشند. میخواهم قبل از شروع به برنامه اصلی، بخش هایی که مورد مطالعه قرار گرفته است، لااقل یک بار مرور شده باشد تا با امادگی بیشتری برویم سراغ برنامه ریزی برای ازمونهای ازمایشی. در این مرور نیازی به خلاصه برداری نیست و فقط قسمتهای مهم را با ماژیکهای علامتگذار، علامتگذاری کنید و نیز نکاتی که به ذهنتان میرسد را در کتابها حاشیه نویسی کنید. همچنین اگر از دو کتاب مختلف خوندید، قسمتهایی که از کتاب کمکی که در کتاب اصلیتون وجود ندارد را به کتاب اصلیتون به صورت حاشیه نویسی اضافه کنید. هدف این هست که طوری این درسها رو مرور کنید که در ازمونهای ۲۵ درصد با صرف زمان خیلی کمی بتوانیم از روی آنها بگذریم و به مرحله تست زنی انها برسیم.
2- استخراج ساختار سلسله مراتبی دروس به تفکیک فصلها.:
یکی از کارهایی که در هنگام مرور میتوانید بکنید دسته بندی مطالب میباشد و برای دسته بندی بهترین روش استخراح ساختار سلسله مراتبی درسها میباشد. این ساختار بعدها در بانک تست شما خیلی به درد میخورد. همچنین در خلاصه برداری نهایی میتوانید از آن استفاده کنید و آن را با روشهای Mindmapping تطبیق دهید.
3- دسته بندی و جمع آوری منابعی تستی غیر از سوالات کنکوری
در تاپیک قبلی راجع به فاز تسلط صحبت کردم که گفتم در این فاز سعی میکنیم سوالاتی خارج از سوالات کنکور و از کتب اصلی استفاده کنیم. منابع پیشنهادی من اینها هستند:
۱- مثالها و تمرین های کتب مرجع
۲- تمرینهای مربوط به دانشگاه های برتر دنیا
۳- ازمونهای ازمایشی موسسات مختلف که در سالهای گذشته انجام شده اند(در همین مانشت میتونید لینک دانلودش رو پیدا کنید)
۴- بعضی کتب خاص تو بعضی درسها که سوالات تالیفی خوبی دارند (مثل کتاب ۶۰۰ مسئله دکتر قدسی تو ساختمان داده و طراحی، کتاب سوالات چهار گزینه ای استاد روحانی تو پایگاه، سوالات تالیفی سیستم عامل کتاب مدرسان، سوالات چهار گزینه ای پرسمن که رو سایتش موجود هست (البته تو کتابهای تستی اکثر سوالات تستی تالیفی انها نشات گرفته از همین سوالات هست، سوالات کنکورهای دیگر که این درس را دارا میبانشد (مثلا کنکور برق که سوالات ریاضی مهندسی دارد یا کنکور مدیریت که سوالات تئوری مدیریت دارد و یا کنکور علوم کامپیوتر)
کاری که این دسته از دوستان باید بکنند جمع آوری این منابع به ازای درسهای مختلف میباشد. البته غالبا ما در ازمونهای پنجاه درصد سراغ این تستها برویم ولی به هر حال خوبه که الان به دنبال جمع آوری انها باشیم.
لازم به ذکر هست که این کارها بر حسب اولویت انجام میشوند. یعنی تا اولی تمام نشده است سراغ دومی نمیرویم و تا دومی تمام نشده است سراغ سومی نمی رویم.
دسته دوم
این دسته باید توجه داشته باشند که در ازمونهای ۲۵ درصد باید بتوانند بین ۷۰ تا ۱۰۰ مطالب را پوشش دهند. یعنی اگر در توانشان نمی بینند که تمام مطالب را پوشش دهند میتوانند برای ۷۰ درصد مطالب برنامه ریزی کنند و باقی را به ازمونهای پنجاه درصد و جامع موکول کنند.
کارهایی که این دسته از دوستان در این دو هفته باید بکنند عبارتند از(به ترتیب اولویت کارها):
1- مطالعه ۱ یا ۲ درس دیگر
فرض من بر این هست که این دسته از داوطلبان تا الان دو یا سه درس را به صورت کامل مطالعه کردند. اگر انی دسته از داوطلبان بتوانند طوری برنامه ریزی کنند که در دو هفته باقیمانده دو درس دیگر را نیز به طور کامل مطالعه کنند این میتواند خیلی به آنها کمک نماید. به قول روش مز، فرض کنید که شما امتحان دارید و مجبورید این دو درس را به اتمام برسانید. البته میتوانید به جای انی که دو درس را به صورت کامل مطالعه کنید، سه درس را به صورت گزینشی مطالعه کنید و قسمتهای مهم این سه درس را بخوانید. این بستگی به سلیقه شما و میزان دانش شما از درسها دارد (این که بدانید تو هر درس کجاها مهم هست کجاها مهم نیست) پیشنهاد من این است که دروس پرتوقع را انتخاب نکنید ترجیخا (یعنی دروسی که زمان زیادی میگیرند و تو دو هفته شاید تمام نشوند). پیشنهاد من این هست دروسی را انتخاب کنید که تو دو هفته بشود جمعش کرد.)
2- مرور درسهایی که خواندیم
در کنار درسهای جدیدی که میخوانیم باید بتوانیم اون دو یا سه درسی که مطالعه کردیم را مرور، جمع بندی و نتیجه گیری کنیم. برای مرور به همان روشی که برای دسته اول توضیح دادم عمل کنید.
3- استخراج ساختار سلسله مراتبی درسها
اگر این گروه بتوانند ساختار سلسله مراتبی درسها را استخراج کنند (حداقل برای درسهایی که خواندند) میتوانند در آینده استفاده های زیادی از آن بکنند. البته میتوانند با دوستانشان کار را تقسیم کنند و هر کدام یه درس را قبول مسئولیت کند.
دسته سوم
این دسته باید توجه داشته باشند که شاید در طول برنامه ریزی های دو هفته ای ما نتوانیم تمام مطالب را پوشش بدهیم و مجبور باشیم به صورت انتخاب عمل نماییم. در هر صورت، این دسته باید توجه داشته باشند که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مطالب را باید در ازمونهای ۲۵ درصد پوشش بدهند و باقی را به ازمونهای ۵۰ درصد موکول نمایند. کارهایی که این دسته از دوستان در این دو هفته باید بکنند عبارتند از(به ترتیب اولویت کارها):
1- مطالعه ۲ یا ۳ درس در بازه زمانی دو هفته ای
توضیحات قبلا داده شد فقط این نکته اضافه شود که درسهایی که انتخاب میکنید ترجیخا درسو عزیز دردانه شما باشد پیشتر در اینجا
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
در مورد ویژگی های دروس عزیز دردانه صحبت کرده ام. درسوی که وقت زیادی از شما میگیرند خواندن آنها را ترجیحا انتخاب ننمایید.
2- اولویت بندی درسها و مطالب
همان طور که گفتم برای ازمونها ما این توانایی را نداریم که همه مطالب را پوشش دهیم. بنابراین مجبور هستیم تا بخشی از مطالب را پوشش دهیم. برای همین من بر حسب زمان بندی ازمونهای مدرسان سعی کردم برای این دوستان (دوستان رشته ایتی) زمان بندی ابتدایی انجام دهم.
رنگ سبز به معنای مطالبی هست که در هر ازمون باید حتما مورد پوشش قرار دهید.
رنگ زرد به معنای مطالبی هست که بچه های دسته دوم باید جتما پوشش دهند و بچه های دسته سوم در صورت توان پوشش دهند.
بی رنگها انهایی هستند که در اولویت اخر قرار دارند.
و قرمزها انهایی هستند که چون معمولا سخت و دشوار هستند پیشنهاد من حذف آنها میباشد.
البته اگر از این مطالب سبز چیزی را حذف کرده اید باید به جایش قسمتی از زردها یا بی رنگها را بخوانید.
نکته مهم: خود شما میتوانید بر حسب توزیع موضوعی تعداد سوالات رد سالهای اخیر اولویت بندی مباحث را برای خودتان انجام دهید. برای یافتند توزیع موضوعی میتوانید به تاپیک زیر مراجعه کنید
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
این دو هفته زمان بسیار طلایی میباشد که ما میتوانیم بیشترین بهره را از آن ببریم. همان طور که در تاپیک قبلی اعلام کردم دوستان به سه دسته تقسیم میشوند.
دسته اول آنهایی که بخش اعظمی از دروس را در تابستان خواندند.
دسته دوم آنهایی که یک سوم مطالب را بیشتر نرسیدن در تابستان بخوانند و باقی درسها باقی مانده است.
دسته سوم هم آنهایی هستند که در تابستان به دلیل مشکلاتی نتوانستند خوب درس بخوانند و میخواهند از اول پاییز شروع کنند.
افراد شاغل به دلیل وقت محدودی که دارند حداکثر در دسته دوم یا سوم قرار میگیرند.
اما توصیه های من برای هر کدام از این سه دسته برای این دو هفته باقیمانده:
دسته اول
دسته اول باید به این نکته توجه داشته باشند، که در آزمونهای آزمایشی ۲۵ درصد هم باید بتوانند تمام مطالب را پوشش بدهند و در ازمونهای پنجاه درصد سعی کنند فاز تسلط خودشان را کامل کنند. کارهایی که این دسته از دوستان در این دو هفته باید بکنند عبارتند از(به ترتیب اولویت کارها):
1- مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده در تابستان:
این دسته از دوستان باید در این دو هفته سعی کنند هر چه را که در تابستان خواندند حال به سرانجامی برسانند و جمع بندی و مروری روی آن داشته باشند. میخواهم قبل از شروع به برنامه اصلی، بخش هایی که مورد مطالعه قرار گرفته است، لااقل یک بار مرور شده باشد تا با امادگی بیشتری برویم سراغ برنامه ریزی برای ازمونهای ازمایشی. در این مرور نیازی به خلاصه برداری نیست و فقط قسمتهای مهم را با ماژیکهای علامتگذار، علامتگذاری کنید و نیز نکاتی که به ذهنتان میرسد را در کتابها حاشیه نویسی کنید. همچنین اگر از دو کتاب مختلف خوندید، قسمتهایی که از کتاب کمکی که در کتاب اصلیتون وجود ندارد را به کتاب اصلیتون به صورت حاشیه نویسی اضافه کنید. هدف این هست که طوری این درسها رو مرور کنید که در ازمونهای ۲۵ درصد با صرف زمان خیلی کمی بتوانیم از روی آنها بگذریم و به مرحله تست زنی انها برسیم.
2- استخراج ساختار سلسله مراتبی دروس به تفکیک فصلها.:
یکی از کارهایی که در هنگام مرور میتوانید بکنید دسته بندی مطالب میباشد و برای دسته بندی بهترین روش استخراح ساختار سلسله مراتبی درسها میباشد. این ساختار بعدها در بانک تست شما خیلی به درد میخورد. همچنین در خلاصه برداری نهایی میتوانید از آن استفاده کنید و آن را با روشهای Mindmapping تطبیق دهید.
3- دسته بندی و جمع آوری منابعی تستی غیر از سوالات کنکوری
در تاپیک قبلی راجع به فاز تسلط صحبت کردم که گفتم در این فاز سعی میکنیم سوالاتی خارج از سوالات کنکور و از کتب اصلی استفاده کنیم. منابع پیشنهادی من اینها هستند:
۱- مثالها و تمرین های کتب مرجع
۲- تمرینهای مربوط به دانشگاه های برتر دنیا
۳- ازمونهای ازمایشی موسسات مختلف که در سالهای گذشته انجام شده اند(در همین مانشت میتونید لینک دانلودش رو پیدا کنید)
۴- بعضی کتب خاص تو بعضی درسها که سوالات تالیفی خوبی دارند (مثل کتاب ۶۰۰ مسئله دکتر قدسی تو ساختمان داده و طراحی، کتاب سوالات چهار گزینه ای استاد روحانی تو پایگاه، سوالات تالیفی سیستم عامل کتاب مدرسان، سوالات چهار گزینه ای پرسمن که رو سایتش موجود هست (البته تو کتابهای تستی اکثر سوالات تستی تالیفی انها نشات گرفته از همین سوالات هست، سوالات کنکورهای دیگر که این درس را دارا میبانشد (مثلا کنکور برق که سوالات ریاضی مهندسی دارد یا کنکور مدیریت که سوالات تئوری مدیریت دارد و یا کنکور علوم کامپیوتر)
کاری که این دسته از دوستان باید بکنند جمع آوری این منابع به ازای درسهای مختلف میباشد. البته غالبا ما در ازمونهای پنجاه درصد سراغ این تستها برویم ولی به هر حال خوبه که الان به دنبال جمع آوری انها باشیم.
لازم به ذکر هست که این کارها بر حسب اولویت انجام میشوند. یعنی تا اولی تمام نشده است سراغ دومی نمیرویم و تا دومی تمام نشده است سراغ سومی نمی رویم.
دسته دوم
این دسته باید توجه داشته باشند که در ازمونهای ۲۵ درصد باید بتوانند بین ۷۰ تا ۱۰۰ مطالب را پوشش دهند. یعنی اگر در توانشان نمی بینند که تمام مطالب را پوشش دهند میتوانند برای ۷۰ درصد مطالب برنامه ریزی کنند و باقی را به ازمونهای پنجاه درصد و جامع موکول کنند.
کارهایی که این دسته از دوستان در این دو هفته باید بکنند عبارتند از(به ترتیب اولویت کارها):
1- مطالعه ۱ یا ۲ درس دیگر
فرض من بر این هست که این دسته از داوطلبان تا الان دو یا سه درس را به صورت کامل مطالعه کردند. اگر انی دسته از داوطلبان بتوانند طوری برنامه ریزی کنند که در دو هفته باقیمانده دو درس دیگر را نیز به طور کامل مطالعه کنند این میتواند خیلی به آنها کمک نماید. به قول روش مز، فرض کنید که شما امتحان دارید و مجبورید این دو درس را به اتمام برسانید. البته میتوانید به جای انی که دو درس را به صورت کامل مطالعه کنید، سه درس را به صورت گزینشی مطالعه کنید و قسمتهای مهم این سه درس را بخوانید. این بستگی به سلیقه شما و میزان دانش شما از درسها دارد (این که بدانید تو هر درس کجاها مهم هست کجاها مهم نیست) پیشنهاد من این است که دروس پرتوقع را انتخاب نکنید ترجیخا (یعنی دروسی که زمان زیادی میگیرند و تو دو هفته شاید تمام نشوند). پیشنهاد من این هست دروسی را انتخاب کنید که تو دو هفته بشود جمعش کرد.)
2- مرور درسهایی که خواندیم
در کنار درسهای جدیدی که میخوانیم باید بتوانیم اون دو یا سه درسی که مطالعه کردیم را مرور، جمع بندی و نتیجه گیری کنیم. برای مرور به همان روشی که برای دسته اول توضیح دادم عمل کنید.
3- استخراج ساختار سلسله مراتبی درسها
اگر این گروه بتوانند ساختار سلسله مراتبی درسها را استخراج کنند (حداقل برای درسهایی که خواندند) میتوانند در آینده استفاده های زیادی از آن بکنند. البته میتوانند با دوستانشان کار را تقسیم کنند و هر کدام یه درس را قبول مسئولیت کند.
دسته سوم
این دسته باید توجه داشته باشند که شاید در طول برنامه ریزی های دو هفته ای ما نتوانیم تمام مطالب را پوشش بدهیم و مجبور باشیم به صورت انتخاب عمل نماییم. در هر صورت، این دسته باید توجه داشته باشند که بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مطالب را باید در ازمونهای ۲۵ درصد پوشش بدهند و باقی را به ازمونهای ۵۰ درصد موکول نمایند. کارهایی که این دسته از دوستان در این دو هفته باید بکنند عبارتند از(به ترتیب اولویت کارها):
1- مطالعه ۲ یا ۳ درس در بازه زمانی دو هفته ای
توضیحات قبلا داده شد فقط این نکته اضافه شود که درسهایی که انتخاب میکنید ترجیخا درسو عزیز دردانه شما باشد پیشتر در اینجا
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.
در مورد ویژگی های دروس عزیز دردانه صحبت کرده ام. درسوی که وقت زیادی از شما میگیرند خواندن آنها را ترجیحا انتخاب ننمایید.
2- اولویت بندی درسها و مطالب
همان طور که گفتم برای ازمونها ما این توانایی را نداریم که همه مطالب را پوشش دهیم. بنابراین مجبور هستیم تا بخشی از مطالب را پوشش دهیم. برای همین من بر حسب زمان بندی ازمونهای مدرسان سعی کردم برای این دوستان (دوستان رشته ایتی) زمان بندی ابتدایی انجام دهم.
رنگ سبز به معنای مطالبی هست که در هر ازمون باید حتما مورد پوشش قرار دهید.
رنگ زرد به معنای مطالبی هست که بچه های دسته دوم باید جتما پوشش دهند و بچه های دسته سوم در صورت توان پوشش دهند.
بی رنگها انهایی هستند که در اولویت اخر قرار دارند.
و قرمزها انهایی هستند که چون معمولا سخت و دشوار هستند پیشنهاد من حذف آنها میباشد.
البته اگر از این مطالب سبز چیزی را حذف کرده اید باید به جایش قسمتی از زردها یا بی رنگها را بخوانید.
نکته مهم: خود شما میتوانید بر حسب توزیع موضوعی تعداد سوالات رد سالهای اخیر اولویت بندی مباحث را برای خودتان انجام دهید. برای یافتند توزیع موضوعی میتوانید به تاپیک زیر مراجعه کنید
مهمان عزیز شما قادر به مشاهده پیوندهای انجمن مانشت نمیباشید. جهت مشاهده پیوندها ثبت نام کنید.