تالار گفتمان مانشت
[تست] سوال ارشد ۸۳ - نرخ داده موثر - نسخه‌ی قابل چاپ

[تست] سوال ارشد ۸۳ - نرخ داده موثر - mary87 - 14 دى ۱۳۸۹ ۰۳:۴۹ ب.ظ

سلام ببخشید کسی میتونه در مورد این سوال راهنمایی کنه دو جواب متفاوت در پوران و مقسمی
برای اتصال یک کامپیوتر شخصی به یک کامپیوتر میزبان از یک مودم با نرخ ارسال داده ۵۶ کیلو بیت بر ثانیه و تاخیر انتشار یکطرفه ۱۵۰ میلی ثانیه استفاده شده است . اگر اندازه فریم‌ها ۳۵۰ بایت و شماره ترتیب یک عدد سه بیتی باشد . با فرض این که اندازه فریم های (اک ack) بسیار کوچک و قابل صرف نظر باشد . نرخ داده موثر با استفاده از روش کنترل خطای زیر چقد است؟
Go-back-NARQ
الف) ۱۲ کیلو بیت در ثانیه ب) ۲۴ کیلو بیت در ثانیه ج)۳۶ کیلو بیت در ثانیه د) ۴۸ کیلو بیت در ثانیه

سوال ارشد ۸۳ - bijibuji - 14 دى ۱۳۸۹ ۰۸:۰۰ ب.ظ

این تست در مقسمی و راهیان اومده و من در پوران ندیدمش.

- پاسخ های راهیان ارشد که به شکل مفتضحانه ای اشتباه هستند و پر از غلط های محاسباتی و خطای واحد دارن. مثلا در همین تست سرعت انتقال ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه است و در تست ۵۶ بیت در ثانیه فرض شده و عدد شماره ترتیب سه بیتی رو هم فرض کرده که w=3 یعنی اندازه پنجره رو ۳ گرفته و نه تعداد بیت هاشو. این که از راهیان.

- پاسخ آقای مقسمی هم که واقعا نمی دونم چی بگم. من واقعا ایشون رو ندیدم. اگر از نزدیک بک بار ببینمش دوس دارم ازش بپرسم چطور می خواد خسارت سنگینی که به ذهن دانشجوها می زنه با این سیل عظیم غلط های بزرگ در کتب اش جبران کنه؟

ایشون در پاسخ به این سوال بر این باور بوده که شماره ترتیب که عددی ۳ بیتی هست در هر بار ارسال پنجره به همراه اطلاعات ارسال می شه و از رو فکر کرده که این یک بالاسری است و باید در محاسبه راندمان اثر داده بشه.
ایشون با اطمینان می گم این مباحث رو کپی کرده و نفهمیده اصلا. چون کسی که مبحث کنترل جریان و کنترل خطا رو درک کرده باشه همچین چیزی رو نمی نویسه.

**************

دوست خوب در این مثال اندازه پنجره ۷ هست و اگر ۲a+1 رو هم حساب کنید مقدارش می شه ۷
در نتیجه راندمان برابر با یک خواهد بود (در حالت بدون خطا) و بنابراین نرخ ارسال همون ۵۶ خواهد بود که در گزینه‌ها نیست.

متاسفانه بعضی از این کتب کنکوری جواب سنجش رو معیار قرار می دن و شروع می کنن به بازی با اعداد به شکلی که جواب نهایی در بیاد یه جوری. خواه با خلق فرمول های عجیب و غریب (مقسمی) و خواه با تغییر واحد و حذف پیشوند و پسوند های میلی و نانو و کیلو (راهیان ارشد). بالاخره هر کس شیوه ای داره واسه خودش: دی