تالار گفتمان مانشت
سبک زندگی چیست - نسخه‌ی قابل چاپ

سبک زندگی چیست - pm24 - 12 شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۱۹ ب.ظ

سبک زندگی، مفهوم تازه ای نیست. هزاران سال است که انسانها کوشیده اند سبک زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولت ها کوشیده‌اند بر روی سبک زندگی مردمان خود، تاثیر بگذارند.

اما تعریف سبک زندگی و مفهوم پردازی در مورد آن، نسبتاً جدید است.

معمولاً نخستین استفاده جدی از لغت Lifestyle در متون جدید را به آلفرد آدلر روان درمان‌گر اتریشی نسبت می‌دهند (لغت Lebensstil).

اما باید به خاطر داشته باشیم که آنچه آدلر در مورد سبک زندگی مطرح می‌کند بیشتر به جنبه‌های رفتارشناسی و شخصیت شناسی و نیز تاثیرات تربیت دوران کودکی در سالهای بزرگسالی می‌پردازد و با چیزی که امروزه از سبک زندگی می‌شناسیم، تفاوت جدی دارد.

سوبِل در کتاب Lifestyle and Social Structure توضیح می‌دهد که سبک زندگی، یک شیوه‌ی مشخص و قابل مشاهده از زیستن است.

از آنجا که مشاهده‌ی رفتار انسانها، همیشه و همه جا امکان‌پذیر نیست، بسیاری از محققان، ترجیح می‌دهند به جای رفتارهای ما، انتخاب‌های ما در زندگی روزمره را به عنوان نشانه‌ای دست دوم از سبک زندگی مورد بررسی قرار دهند.

سبک زندگی چیست - marvelous - 13 شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۱۹ ق.ظ

بعد از این همه سال درس خوندن و مطالعه روی آدمها به عنوان یه نویسنده و کارگردان و بازیگر، میتونم بهت خیلی راحت بگم که این سبک زندگی یا همون لایف استایل یه چیزی هست کاملا اکتسابی و شرایط و محیط کاملا میتونن روی رفتار انسانها و شیوه ی زندگی اونا تاثیر بزارن. یه زمانی بود حدود بیست هزار سال پیش انسانهای اولیه تو غار زندگی میکردن و زمانی که یه اتفاق طبیعی مثل حتی رعد و برق اتفاق می افتاد اینا از ترسشون میرفتن ته غار جایی که هیچ راهی به بیرون نداشت و شروع میکردن روی دیوار غار نقاشی کردن و به این شکل سعی میکردن خودشونو آروم کنن و بیشتر عکس حیوانات رو میکشیدن به علتهای متعددی از جمله اینکه بتونن تسخیرش کنن و شکار کنن، یعنی در راستای یه سری مراسم آیینی برای شکار این کار رو میکردن و مثلا تعداد گاوها رو بیشتر از بقیه میکشیدن که تعداد گاوهایی که شکار میکنن بیشتر بشه. باستان شناسها بعد از اینکه مثلا در غارهایی مثل لاسکو در اسپانیا و دوردونی فرانسه روی نقاشی های دیوار غارها مطالعه کردن متوجه شدن که این نقاشی ها با ذغال کشیده شدن و گل اخرا بنابراین نتیجه میگیریم که آتش خیلی زود کشف شده و یا اینکه هنوز همه چی بکر بوده و از درون غارها ذغال برمیداشتن. در ضمن ته غارها این کارو میکردن و این نشون میداده که چقدر ترسیده بودن چون نادان بودن و مدام سعی میکردن اون ته مها یه نیرویی حالا یه حیوانی یا رعد و برقی بارانی چیزی رو تسخیر کنن. دقیقا عین یه چیزایی که بچه های مدرسه ای تو آشپزخونه کشف میکنن و .... اینا هم نادان بودن و دنبال تسخیر نیروهای طبیعی از شیوه ماورالطبیعه بودن.
همین دیروز من توی اینستاگرام خوندم که یه قبر دسته جمعی کودک از دوران باستان در پرو کشف کردن و توش بعد از مطالعه اجساد متوجه شدن که اینا به طرز وحشتناکی قربانی شدن. این قربانی کردن احتمالا به خاطر این بوده که به درگاه خدایانشون موقع باران قربانی میدادن اونم کودک زیر ۴ سال که سیل نیاد. چون اون منطقه هم به شدت سیل خیزه. ولی الان کاری که کردن علم پیشرفت کرده و دیگه خرافات جایی نداره و سیل بند زدن و ماشالا همه چی در امن و امانه. بعد اینجا تو شهری که اصلا رودخونش خشک شده، مثل شیراز یهو از آسمون سیل نازل میشه و بعدا معلوم میشه سیل بندها رو خراب کردن! میخوام بگم ما داریم دوباره به سمت غارنشینی پیش میریم و این خیلی بده. تو دوره ای که علم و دانش حرف اولو میزنه ، همه دارن میزنن تو سرشون عذاداری میکنن. احتمالا بیست هزارسال دیگه وقتی آیندگان مثلا یه علم و کتل پیدا کنن چی فکر میکنن؟ من برای دینم و برای خدا و ائمه احترام قائلم ولی دیگه هر چیزی یه حدی داره. اونقدر جامعه داره در نادانی غرق میشه (بلانسبت شما) که همه دارن به خودشون پناه میبرن.
یعنی شرایط داره روی مردم تاثیر منفی میزاره و به جای اینکه پیشرفت کنن ، حتی اگه در راه پیشرفت تلاش کنن، چون این تلاش فردی هست و جمعی نیست اصولا تو ایران (حتی فوتبالیست های ما تک رو هستن) به فردیت گرایش پیدا میشه و میشه اینی که الان هست.
الان زندگی ما شده دقیقا عین همین زمین فوتبال منتهی بدون داور و یه جوری همه دنبال توپن که نه اینکه بندازن دروازه ی حریف، اصلا نمیدونن حریف کیه، میخوان توپه رو ببرن پاره کنن ببینن چیه بعد احتمالا اگه خیلی با سلیقه باشن تبدیل به ویلسون میشه Big Grin

خلاصه من قصد بحث خاصی ندارم و میخوام بگم همین لایف استایل که شما میفرمایید دیگه در ایران معنایی نداره و به شدت تحت تاثیر شرایط داره لایف استایل مردم عوض میشه. همین که گوشت از سبد خانوار حذف میشه، همین که به دلیل مسائل مالی قدرت خرید میاد پایین و خیلی چیزای دیگه، مردم بیشتر در خود فرو میرن و همه جا رو یه حالت انزوا فرا میگیره و این اصلا چیز خوبی نیست.

امیدوارم ماها که لااقل یه چهار تا کلاس سواد داریم و ادعا میکنیم دانشگاههای معتبر درس خوندیم بتونیم یه حرکتی بزنیم و اینبار هم باید طبق راهی که رفتیم برگردیم و اگه هر فرد رفتار های خودشو اصلاح کنه، کم کم جامعه گلستان میشه. ما متاسفانه از واقعیت ها بی خبر موندیم حتی با اینکه اینترنت داریم ولی دسترسی ها محدوده و برای همین زندگی رو نمیشناسیم و براش به اون شکلی که باید تلاش نمیکنیم. عشق میکنم با فرانسوی ها ..... بهشون نمیشه گفت بالا چشمتون ابرو. من واقعا نگران اوضاع این جامعه هستم ولی به عنوان یه نویسنده و کارگردان الان رو زمان مناسبی برای کار کردن ندیدم، هر چند هر کی به هر کی شده و الان من میتونم بدون ممیزی شیک ترین فیلم یا تئاتر رو تو بهترین سالن ها ببرم رو صحنه و هر کسی خیال کنه چه خبره. ولی من ترجیح دادم بیشتر دانش کسب کنم و وارد این حیطه شدم که همیشه رویای من بود و دارم براش تلاش میکنم.

حالا اگه دوست داشتی بیشتر در مورد این لایف استایل بحث میکنیم. من به خاطر اینکه شخصیت شناسی خوندم تو دانشگاه و به خاطر کارم مدام زندگی و مردم رو تحلیل و آنالیز کردم، میتونم طرف بحث خوبی باشم برات.


پ ن: من از این پست قصد توهین به هیچکسی رو نداشتم و فقط میخوام بگم وطنمو دوست دارم و دلم میخواد لایف استایل عوض بشه و شادی به دل همه برگرده.