تالار گفتمان مانشت
چگونه هنگام مطالعه تمرکزمان را حفظ کنیم؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

چگونه هنگام مطالعه تمرکزمان را حفظ کنیم؟ - Hosein_2003 - 20 شهریور ۱۳۹۰ ۰۵:۱۵ ب.ظ

این پست رو مخصوص دوستایی که موقع درس خوندن حواسشون میره این ور اون ور گذاشتم(مثل خودمSleepy)‌، به امید اینکه ذره ای بهتون کمک کنه.

راه کارهای حفظ تمرکز هنگام مطالعه:
سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید. زیرا علاقه داشتن نسبت به موضوعی سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می شود.


موقعیتهایی که نمی توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید‌، تجزیه و تحلیل کنید‌، احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدانید که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی و بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید به طور منطقی تعبیر و تفسیر کنید.

استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت، انرژی لازم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت زمانی طولانی تری در اختیار فرد می گذارد.

هرکاری به جای خویش نیکوست پس برنامه مطالعاتی داشته باشید و برای هر کاری وقت به خصوص تعیین کنید.

به جای اینکه بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید‌، خود را تغییر دهید و لازم نیست که دیگران ویا رفتار آنها را مطابق دلخواه خویش تغییر داده شوند.

چند برگ کاغذ روی میز مطالعه خود داشته باشید و مواردی از افکار منحرف کننده و مزاحم را یاداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آنها در حد امکان اقدام نمائید(این کار به من خیلی کمک کرده‌، پیشنهاد میکنم امتحان کنید Smile )

ممکن است حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی‌، خستگی، و یا علت یا علل درونی دیگری باشد، در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنید.

هنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید‌، لباسی که نه بسیار زبر باشد نه بسیار نرم‌، نه بسیار گشاد باشد نه بسیار تنگ.

مطالعه در حالتهایی نظیر دراز کشیدن‌، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن تکیه زدن به دیوار و امثال اینها مفید نمی باشد. زیرا در چنین موقعیتهایی نمی توان تمرکز حواس خود را حفظ نمود‌، بنا بر این هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتیمتر باشد

محرکهای محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون، تیلفون، و… که باعث حواس پرتی شما می شوند از موقعیت مطالعه خود حذف کنید.

بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه می باشد و بدترین وضعیت درازکش می باشد چرا که در این وضعیت، فرد سریع از حال و هوای مطالعه خارج می شود و تمرکز حواس خود را از دست می دهد

محل مطالعه باید از هر نظر مانند نور‌، دما، درجه حرارت و … مناسب باشد

انگیزه بسیار بالایی برای مطالعه داشته باشید زیرا افرادی که دارای انگیزه بسیار بالایی هستند می توانند تمرکز حواس خود را برای چندین ساعت حفظ کنند.

منبع:http://www.pezeshk.us/?p=4001