تالار گفتمان مانشت
"امیرالمومنین " علی علیه السلام در قرآن (به اعتراف بزرگترین علمای اهل سنت) - نسخه‌ی قابل چاپ

"امیرالمومنین " علی علیه السلام در قرآن (به اعتراف بزرگترین علمای اهل سنت) - seyed ehsn - 22 مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۲۰ ب.ظ

علمای مهم اهل سنت تا ۳۵۰ آیه را در باره امیرالمومنین علی علیه السلام برشمرده‌اند که ما به نقل روایاتی از طریق اهل سنت در این باره اشاره می کنیم :

ابن عساکر ، از علمای بزرگ اهل سنت در تاریخ دمشق می‌نویسد :

عن ابن عباس ، قال : « نزلت فی علیّ ثلاثمائة آیة » .

تاریخ مدینة دمشق ، ج ۴۲ ، ص۳۶۴، تاریخ الخلفاء سیوطی، ص۱۷۱ - الصواعق المحرقه ابن حجر مکی، ص۱۹۶

ابن عباس می گوید : ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در باره علی علیه السلام نازل شده است .

خطیب بغدادی در تاریخ بغداد می‌نویسد :

عن ابن عباس قال : نزلت فی علی ثلاثمائة آیة .

تاریخ بغداد ، ج ۶ ، ص ۲۲۱ .

سیوطی از بزرگترین علمای تاریخ اهل سنت نیز می‌نویسد :

عن ابن عباس قال : نزلت فی علی ثلاثمائة آیة .

تاریخ الخلفاء ، ص ۱۷۱ ، الصواعق المحرقة ، ص ۱۹۶/

و در جای دیگر می‌نویسد :

قال ابن عباس : نزلت فی علی أکثر من ثلاثمائة آیة فی مدحه .

تاریخ الخلفاء ، ص ۱۷۲، و السیرة النبویّة ، زینی دحلان بهامش السیرة الحلبیّة ، ج۲ ، ص۱۱ و الصواعق المحرقة ، ص ۱۲۵ ط . المحمدیّة و ۷۶ ط. المیمنة بمصر .

بیش از سیصد آیه از قرآن کریم ، در ستایش از علی علیه السلام نازل شده است .

ابن حجر هیثمی در کتاب الصواعق المحرقة که آن را در رد عقائد شیعه نوشته است ، در این باره می‌نویسد :

وروی سعید بن جبیر ، عن ابن عباس ، قال : ما نزل فی أحد من کتاب اللّه ما نزل فی علی .

الصواعق المحرقة ، ص ۷۶ ، الباب التاسع ، الفصل الثالث .

ابن حجر هیثمی در جای دیگر و نیز سیوطی در تاریخ الخلفاء می نویسند :

أنّه ما نزل فی أحد من کتاب اللّه کما نزل فی علی .

تاریخ الخلفاء ، ص ۱۷۱ ، و الصواعق المحرقة ، ص ۱۲۷/

در حق هیچ کسی ، به اندازه علی علیه السلام ، در قرآن نازل نشده است .

زینی دحلان – مفتی مکه مکرمه و متوفای ۱۳۰۵ هجری – در کتاب السیرة النبویة، جلد۲، صفحه۱۱ از ابن عباس نقل می‌کند:

نزلت فی علی أکثر من ثلاثمأئة آیة فی مدحه.

بیش از ۳۰۰ آیه در مدح علی نازل شده است.

الصواعق المحرقة، چاپ محمدیه مصر، ص۱۲۵ و چاپ میمنة مصر، ص۷۶ - تاریخ الخلفاء، ص۱۷۲

حاکم نیشابوری – از استوانه‌های علمی اهل سنت – در مستدرک الصحیحین نقل می‌کند از احمد بن حنبل – رئیس حنبلی مذهب‌ها – که می‌گوید:

ما جاء لأحد من أصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله من الفضائل ما جاء لعلی بن أبی طالب رضی الله عنه.

فضائلی که در حق علی بن أبی طالب آمده، در حق هیچ‌یک از اصحاب پیامبر (صلی الله علیه و سلم) نیامده است.

مستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج۳، ص۱۰۷

ابن جوزی در مناقب احمد بن حنبل می‌گوید:

ما لأحد من الصحابة من الفضائل بالأسانید الصحاح مثل ما لعلی رضی الله عنه.

آن‌همه فضائلی که با سندهای صحیح در حق علی آمده، در حق هیچ‌یک از صحابه نیامده است.

مناقب احمد بن حنبل، ص۱۶۳- تهذیب التهذیب لإبن حجر العسقلانی، ج۷، ص۲۹۸ – الإصابة، ج۴، ص۴۶۴ - شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج۱، ص۲۷ - الإستیعاب لابن عبد البر، ج۳، ص۵۱

و حتی بسیاری از علمای اهل سنت نقل کرده‌‌اند که یک چهارم قرآن در حق امیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است .

حاکم حسکانی از بزرگان اهل سنت می‌نویسد :

عن الاصبغ بن نباتة ، عن علی قال : نزل القرآن أربعة أرباع : ربع فینا ، وربع فی عدونا ، وربع حلال وحرام وربع فرائض وأحکام ولنا کرائم القران .

شواهد التنزیل ، ج ۱ ، ص۵۹ و ص۶۲ و تاریخ الیعقوبی ، ج ۲ ، ص۱۳۶ و ینابیع المودة ، ج ۱ ،‌ ص۳۷۷/

اصبغ بن نباته از امیر مومنان نقل کرد که فرمودند قرآن چهار جزء نازل شد . یک چهارم در مورد ما ، یک چهارم در مورد دشمنان ما ، یک چهارم در مورد حلال وحرام و یک چهارم در مورد واجبات واحکام ؛ وآیات شاخص قرآن (کریمه به بهترین شیء در هر مجموعه گفته می شود) در مورد ماست .

و مرحوم کلینی رضوان الله تعالی علیه در کتاب کافی در روایتی که سند آن صحیح است ، شبیه همین روایت را نقل می‌کند :

عن أبی بصیر ، عن أبی جعفر علیه السلام ، قال : نزل القرآن أربعة أرباع : ربع فینا ، وربع فی عدونا ، وربع سنن وأمثال ، وربع فرائض وأحکام .

الکافی ، ج۲ ، ص۶۲۷ ، ح ۴ .[تصویر:  w520]

از ابن عباس از پیامبر اکرم(ص) نقل نموده که آن حضرت فرمود:

«ما انزل آیة فیها «یا ایّها الذین آمنوا» و علیّ رأسها و امیرها؛و آیه‏ای که در آن «یا ایّها الذین آمنوا» آمده، نازل نکرده است خداوند مگر آن که علی در رأس آن قرار دارد.»( المناقب، همان، ص ۳۱۶، حدیث ۳۱۶؛ فرائد السمطین، ج ۱، ص ۷۸/) یعنی تمامی این آیات در ابتدا و قبل از همه در شأن علی و مربوط به آن حضرت است.

"امیرالمومنین " علی علیه السلام در قرآن (به اعتراف بزرگترین علمای اهل سنت) - azad_ahmadi - 23 مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۴۱ ق.ظ

یه طوری نوشتید "به اعتراف بزرگترین علمای اهل سنت" ناخودآگاه ذهنم سمت اعتراف گیری و بازجویی رفت.

البته کسی که اثبات شده ست نیازی به اثبات شدن ندارد.